Hva veier din baby nå?

Var på 3D i uke 29+1. Husker ikke hva vekten var da, men hun var rett på gjennomsnittet, beregnet til å veie 3,5 kg ved termin :)
 
Ser mange skriver babyens estimerte vekt ved termin etter å ha tatt ul før/rundt uke 30. Jeg var på ul i går, 1700g uke 31+5, men fikk beskjed av legen om at de umulig kunne vite hva babyen ville veie ved termin, for det er hva jeg spiser nå fremover som virkelig vil påvirke babyens størrelse. Hva tenker dere om dette?
 
Ser mange skriver babyens estimerte vekt ved termin etter å ha tatt ul før/rundt uke 30. Jeg var på ul i går, 1700g uke 31+5, men fikk beskjed av legen om at de umulig kunne vite hva babyen ville veie ved termin, for det er hva jeg spiser nå fremover som virkelig vil påvirke babyens størrelse. Hva tenker dere om dette?
De ser jo hvilken percentil barnet ligger på, og kan si ut fra den hva barnet vil veie ved fødsel hvis det vokser likt som det har gjort frem til nå. Men med sikkerhet kan de jo ikke si noen ting. Jo flere ultralyder man tar, des bedre indikator får man på hvordan fødselsvekten vil ligge an.
 
Ser mange skriver babyens estimerte vekt ved termin etter å ha tatt ul før/rundt uke 30. Jeg var på ul i går, 1700g uke 31+5, men fikk beskjed av legen om at de umulig kunne vite hva babyen ville veie ved termin, for det er hva jeg spiser nå fremover som virkelig vil påvirke babyens størrelse. Hva tenker dere om dette?
Trodde de hadde gått bort ifra at babyen ble stor hvis man åt mye?
 
Ser mange skriver babyens estimerte vekt ved termin etter å ha tatt ul før/rundt uke 30. Jeg var på ul i går, 1700g uke 31+5, men fikk beskjed av legen om at de umulig kunne vite hva babyen ville veie ved termin, for det er hva jeg spiser nå fremover som virkelig vil påvirke babyens størrelse. Hva tenker dere om dette?
Man vet jo aldri hva babyen veier ved termin! Men det er en ca vekt.. De regner med at om barnet vokser som det skal og slik det har gjort til nå, vil det veie ca den vekten ved termin! Men det kan jo skje ting underveis som hever/senker vekten.. Det er jo ikke gitt at barnet veier det de sier ved ultralyd!!! Men er jo fint å vite om barnet er ca gjennomsnittlig eller veldig stort/lite:)
 
Gutten vår veide 1200 g når jeg var 28+6, det var 6 % under gj.snitt, men likevel innenfor normalen :)
 
De ser jo hvilken percentil barnet ligger på, og kan si ut fra den hva barnet vil veie ved fødsel hvis det vokser likt som det har gjort frem til nå. Men med sikkerhet kan de jo ikke si noen ting. Jo flere ultralyder man tar, des bedre indikator får man på hvordan fødselsvekten vil ligge an.
Heldigvis har jeg fått time til ul i uke 38 da, så får vi se :)
 
Trodde de hadde gått bort ifra at babyen ble stor hvis man åt mye?
Aner ikke. Overlegen sa hvertfall jeg burde være forsiktig med sukker og raske karbohydrater nå fremover, slik at babyen ikke ble så stor.. Hm..
 
Man vet jo aldri hva babyen veier ved termin! Men det er en ca vekt.. De regner med at om barnet vokser som det skal og slik det har gjort til nå, vil det veie ca den vekten ved termin! Men det kan jo skje ting underveis som hever/senker vekten.. Det er jo ikke gitt at barnet veier det de sier ved ultralyd!!! Men er jo fint å vite om barnet er ca gjennomsnittlig eller veldig stort/lite:)
Nei, vet det bare er ca vekt, for er jo umulig å være sikker gjennom ul. Legen sa at det er nå fremover de største forskjellene vil vises, så jeg får bare prøve å kutte litt på sukkeret tenker jeg. Livredd for stor baby, da jeg har en venninne som nettopp har fått en på 4800g..!
 
Ser mange skriver babyens estimerte vekt ved termin etter å ha tatt ul før/rundt uke 30. Jeg var på ul i går, 1700g uke 31+5, men fikk beskjed av legen om at de umulig kunne vite hva babyen ville veie ved termin, for det er hva jeg spiser nå fremover som virkelig vil påvirke babyens størrelse. Hva tenker dere om dette?
Tar det med en klype salt. Min gyn sa at det var usikkert, men han regnet at babyens vekt ville stige med 150-200g i uka frem til termin, selv om det kan være store individuelle forskjeller.
 
Jeg går på ul annenhver uke, og legene forteller oss hver eneste gang at vekten de oppgir kun er en estimering, og ikke en fasit. Jo trangere det blir der inne, jo vanskeligere er det å måle nøyaktig. Nå er det jo ekstra trangt hos meg siden det er to der inne, men vil jo tro at det gjelder for dere med ett barn også...?

Uansett ville jeg ikke stolt blindt på vekten de oppgir, da et par millimeter feilmåling kan gi stort utslag på vekten :)
 
Aner ikke. Overlegen sa hvertfall jeg burde være forsiktig med sukker og raske karbohydrater nå fremover, slik at babyen ikke ble så stor.. Hm..
Akkurat sukker og sånne usunne ting kan jeg forstå at man ikke bør spise for mye av. Det skal man vell være flink med hele svangerskapet :)
 
Back
Topp