HulderBabyer (Født)

Det er generelt en sammenheng mellom stoffskiftesykdom og aborter, men om det gjelder deg og dine vet ikke jeg. Uansett er lavt stoffskifte uheldig mtp helsen generelt (sliten, trøtt, nedstemt osv.) så du får det nok bedre med normalt stoffskifte og må kanskje begynne på medisiner. Pleier bare snike i kulissene :bag: :hilarious:, men ville bare dele min erfaring ang.lutealfase og lavt stoffskifte. Mellom nr. 2 som kom i 2021 og denne graviditeten her hadde jeg lavt stoffskifte. Det var forbipasserende og normaliserte seg av seg selv. Gikk nesten nøyaktig 2 år mellom fødsel av nr. 2 og ny graviditet. Det var normalt igjen rundt 1 år og 9 mnd. etter. I samme periode hadde jeg også markant kortere lutealfase. Fra 15-16 dager før fødsel til bare 9-10 etter. Jeg fikk aldri noe klart svar på om det var en sammenheng, men begge deler normaliserte seg samtidig - så man tenker jo sitt. Masse lykke til! :)
Tusen takk for at du ville komme ut av "skyggene" og kommentere i dagboken min :love017 :Heartred Så bra at stoffskiftet stabiliserte seg selv for deg:D
Jeg har tenkt mitt mtp aborter og stoffskifte. Det er trist å tenke på at jeg ikke fikk ekstra oppfølging tidlig sånn som jeg ønsket, men det toget har uansett gått. Denne gangen har den snille turnuslegen skrevet ned at jeg skal ha legetime og blodprøve seinest uken etter positiv test:Heartred
Har generelt hatt et lavere stemningsleie etter fødsel i 21, men trodde det hadde å gjøre med fødselsdepresjonen jeg opplevde. Kan godt hende det lave stoffskiftet har vært et faktum siden tidlig 2021. Fikk tilbake mensen 10 mnd etter fødsel, opplevde en kjemisk graviditet og deretter SA i desember i fjor og MA i juli i år.
Håper på å få orden på ting nå snart:)
 
Tusen takk for at du ville komme ut av "skyggene" og kommentere i dagboken min :love017 :Heartred Så bra at stoffskiftet stabiliserte seg selv for deg:D
Jeg har tenkt mitt mtp aborter og stoffskifte. Det er trist å tenke på at jeg ikke fikk ekstra oppfølging tidlig sånn som jeg ønsket, men det toget har uansett gått. Denne gangen har den snille turnuslegen skrevet ned at jeg skal ha legetime og blodprøve seinest uken etter positiv test:Heartred
Har generelt hatt et lavere stemningsleie etter fødsel i 21, men trodde det hadde å gjøre med fødselsdepresjonen jeg opplevde. Kan godt hende det lave stoffskiftet har vært et faktum siden tidlig 2021. Fikk tilbake mensen 10 mnd etter fødsel, opplevde en kjemisk graviditet og deretter SA i desember i fjor og MA i juli i år.
Håper på å få orden på ting nå snart:)
Blir så provosert av kvinnehelse i dette landet. Klart du burde fått oppfølging før og de burde absolutt sjekket en del ting, som stoffskifte og andre hormoner, før de stemplet deg med fødselsdepresjon. Samme skjedde meg. Nå er det jo umulig å vite. Jeg la på meg 25 kg mellom disse graviditetene pga. lavt stoffskifte. Fikk aldri medisiner for det, men fikk heller medisiner for depresjon som gjorde at jeg la på meg enda mer. Mulig jeg var deprimert i tillegg, men burde jo absolutt fått behandling for stoffskiftet også, eller først og fremst egentlig, men fordi det ikke er uvanlig at stoffskifte er litt ute å kjører etter fødsel ville de vente å se. Hadde en abort ila. den tiden også. Så frustrerende å tenke tilbake på hele greia nå. Så stå på ditt og gå opp stien ordentlig mtp stoffskifte ditt. Ønsker deg masse lykke til! ❤️
 
Blir så provosert av kvinnehelse i dette landet. Klart du burde fått oppfølging før og de burde absolutt sjekket en del ting, som stoffskifte og andre hormoner, før de stemplet deg med fødselsdepresjon. Samme skjedde meg. Nå er det jo umulig å vite. Jeg la på meg 25 kg mellom disse graviditetene pga. lavt stoffskifte. Fikk aldri medisiner for det, men fikk heller medisiner for depresjon som gjorde at jeg la på meg enda mer. Mulig jeg var deprimert i tillegg, men burde jo absolutt fått behandling for stoffskiftet også, eller først og fremst egentlig, men fordi det ikke er uvanlig at stoffskifte er litt ute å kjører etter fødsel ville de vente å se. Hadde en abort ila. den tiden også. Så frustrerende å tenke tilbake på hele greia nå. Så stå på ditt og gå opp stien ordentlig mtp stoffskifte ditt. Ønsker deg masse lykke til! ❤️
Jeg ser jeg skulle ha lagt til litt der; jeg har lenge slitt med angst og depresjoner, noe som gjorde at jeg lenge trodde jeg ikke ville klare å ta vare på et barn. Det var ikke før jeg fikk rett behandler samt gikk til anskaffelse av verdens beste lille chihuahuajente at jeg fikk "grep om livet" i en alder av ca 30. Først da innså jeg at barn var noe som var aktuelt, veldig aktuelt!
Etter fødsel kom depressive tanker tilbake, men jeg, som ikke ville inn i systemet igjen, gav de riktige svarene på testene så depresjonen ble ikke oppdaget. Det var ikke før jeg begynte å komme til overflaten igjen at jeg innså hva jeg hadde vært igjennom. Hvor ille det hadde vært. Og det hadde vært skummelt ille:bag: Det var bare EM som holdt meg fra å gjøre noe virkelig dumt... Huff. Ikke lyv når de spør om du har det bra!

Ellers kan jeg skrive under på det med kvinnehelse. Fikk ikke ekstra oppfølging noen av gangene. Måtte omtrent grine meg til jordmortime 7+1 med den som endte i MA. Husker jeg satt på kontoret og fortalte skjelvende at dette var dagen det gikk galt sist. Hos legen fikk jeg ingenting før 10+2 fordi det var ikke akutt:rolleyes:

Med den som endte i SA steg hcg seint og jeg ville ta blodprøve for å måle stigning. Måtte f*en meg mase meg til å få tatt blodprøven selv om jeg nettopp hadde kommet ut fra legen som nettopp hadde sendt ordre om blodprøve til laben.

Så utrolig trist å høre at du ikke fikk den hjelpen du trengte etter fødsel. Det er jo så lett å bare avskrive en kvinne som nettopp har født med depresjon. "Det går nok over". De prøver nok så godt de kan, men midlene strekker ikke til. Det er jo lett å skjønne når vi stadig hører om "nedbygging" av helsetilbud i hytt og pinevær. Jeg blir så oppgitt!
 
Last edited:
CD 13

Endelig på beina igjen etter en heftig forkjølelse med feber:dead:
Ting har gått bra så langt denne mnd. Føler meg vel med meg selv og har der veldig bra! Resultatene fra treningen og fastingen har begynt å vise seg. -2kg og -12cm på til sammen armer, lår, hofte og midje. Har egentlig syntes at det har gått for seint i forhold til sist gang jeg skulle ned i vekt, men prøver å huske at sist gang hadde jeg 30 kg å mist, denne gangen er det "bare" 8:hilarious:
Humøret er bra for tida og. Den følelsen av at ting ble lettere etter den siste MAen har vedvart. Skikkelig merkelig og tidvis litt trist for jeg får litt dårlig samvittighet.
Men litt tilbake til humørendringer og spesielt etter fødsel; hørte nylig at man kan bli overfølsom overfor progesteron når man har født og at dette kan føre til pms på steroider. Tenker jo på det jeg har trodd har vært PMDD...
Noen som vet om det er noe i dette?

I andre nyheter lurer jeg på om EL er i rute. Har begynt såvidt med fruktbar utflod og livmortappen er høy og tidvis myk-ish. Om alt går som det pleier er EL da om en fem dagers tid, rundt CD18. Hadde passet veldig bra


Midnattstilleg CD 13-14
Nå har jeg sittet og kikket i FF appen, som man gjerne gjør når man skal sove, og virkelig sett på hvor mange ganger vi har truffet EL skikkelig bra siden jeg kom i syklus etter EMs fødsel. Når det har klaffet så har det fader meg bare tatt 3 PP å få positiv test:oops: med alle bortsett fra første som endte i MA og EM. Det var en aktiv PP på begge de.

Jeg er litt målløs, skammer meg litt over å ha trodd vi har slitt med å bli gravide, føler meg veldig heldig sånn egentlig. Og finner en del trøst i denne kunnskapen.
Det betyr jo at vi ikke har noen problemer bortsett fra at vi mister de små skattene våre. Men vi fikk EM: en utrolig intelligent, kvikk, viljesterk, vakker, åpen og snill liten gutt. Som attpåtil har alle fingre og tær :Heartred :hilarious:
Han gir meg håp om at dette kan gå bra en gang til.
 
Last edited:
CD 13

Endelig på beina igjen etter en heftig forkjølelse med feber:dead:
Ting har gått bra så langt denne mnd. Føler meg vel med meg selv og har der veldig bra! Resultatene fra treningen og fastingen har begynt å vise seg. -2kg og -12cm på til sammen armer, lår, hofte og midje. Har egentlig syntes at det har gått for seint i forhold til sist gang jeg skulle ned i vekt, men prøver å huske at sist gang hadde jeg 30 kg å mist, denne gangen er det "bare" 8:hilarious:
Humøret er bra for tida og. Den følelsen av at ting ble lettere etter den siste MAen har vedvart. Skikkelig merkelig og tidvis litt trist for jeg får litt dårlig samvittighet.
Men litt tilbake til humørendringer og spesielt etter fødsel; hørte nylig at man kan bli overfølsom overfor progesteron når man har født og at dette kan føre til pms på steroider. Tenker jo på det jeg har trodd har vært PMDD...
Noen som vet om det er noe i dette?

I andre nyheter lurer jeg på om EL er i rute. Har begynt såvidt med fruktbar utflod og livmortappen er høy og tidvis myk-ish. Om alt går som det pleier er EL da om en fem dagers tid, rundt CD18. Hadde passet veldig bra


Midnattstilleg CD 13-14
Nå har jeg sittet og kikket i FF appen, som man gjerne gjør når man skal sove, og virkelig sett på hvor mange ganger vi har truffet EL skikkelig bra siden jeg kom i syklus etter EMs fødsel. Når det har klaffet så har det fader meg bare tatt 3 PP å få positiv test:oops: med alle bortsett fra første som endte i MA og EM. Det var en aktiv PP på begge de.

Jeg er litt målløs, skammer meg litt over å ha trodd vi har slitt med å bli gravide, føler meg veldig heldig sånn egentlig. Og finner en del trøst i denne kunnskapen.
Det betyr jo at vi ikke har noen problemer bortsett fra at vi mister de små skattene våre. Men vi fikk EM: en utrolig intelligent, kvikk, viljesterk, vakker, åpen og snill liten gutt. Som attpåtil har alle fingre og tær :Heartred :hilarious:
Han gir meg håp om at dette kan gå bra en gang til.
Kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver, mye likt med stoffskifteproblemer som ikke blir tatt alvorlig, manglende oppfølging av helsevesenet, mange tap etter fødsel... Men, å ha et nydelig barn fra før gir både glede og håp! :love017 Så fin innstilling du har!

Utrolig bra jobba med vektnedgang også! Det legger et supert grunnlag for neste graviditet ❤️☺️
 
Kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver, mye likt med stoffskifteproblemer som ikke blir tatt alvorlig, manglende oppfølging av helsevesenet, mange tap etter fødsel... Men, å ha et nydelig barn fra før gir både glede og håp! :love017 Så fin innstilling du har!

Utrolig bra jobba med vektnedgang også! Det legger et supert grunnlag for neste graviditet ❤️☺️
Så trist at du og sliter med stoffskifte og har opplevd å miste flere små. Det er ikke en kjekk kombinasjon. Man skulle trodd det var mulig å garantere litt ekstra støtte, men virker som om det er mange som ikke får noe serlig selv om de har blitt lovet det.

Tusen takk, håper det hjelper:shy:
 
4 dpo

Har vært hos legen i dag og fått stivkrampesprøyte:wtf: Var uheldig med en skarp kant på en hermetikkboks og stakk meg i pekefingeren tidlig i går. Fingeren var skikkelig vond i går og er så hoven at den ikke kan bøyes. Heldigvis er det ingen infeksjon og stivkrampesprøyta er heldigvis gravidvennlig, sånn i tilfelle:shy:

Symptomliste:
-småkvalm
-emosjonell
-luft i magen
-litt murringer
-blank utflod
-litt kortere lunte
 
Last edited:
6 dpo

Satt her tidligere i dag og holdt på å gi opp håpet for denne PP. Kjente ingenting i kroppen, kjente meg helt normal.

Nå utpå ettermiddagen og tidlig kveld er det full storm her; heftige murringer, småsvimmel, vondt i korsryggen og emosjonell. Har i tillegg rikelig og klar utflod.
Nå er jeg håpefull, men kjemperedd for at det er opptakten til TR og at lutealfasen dermed har blitt ennå kortere:sad010
Er superdistrahert og stressa.
Nå må dagene gå fort fram til jeg kan teste...
 
6 dpo

Satt her tidligere i dag og holdt på å gi opp håpet for denne PP. Kjente ingenting i kroppen, kjente meg helt normal.

Nå utpå ettermiddagen og tidlig kveld er det full storm her; heftige murringer, småsvimmel, vondt i korsryggen og emosjonell. Har i tillegg rikelig og klar utflod.
Nå er jeg håpefull, men kjemperedd for at det er opptakten til TR og at lutealfasen dermed har blitt ennå kortere:sad010
Er superdistrahert og stressa.
Nå må dagene gå fort fram til jeg kan teste...
6 DPO jeg og. Har ikke hatt noe symptomer enda, men fikk vondt i den ene puppen i dag :laughing002 Håper symptomene dine betyr graviditet!
 
6 DPO jeg og. Har ikke hatt noe symptomer enda, men fikk vondt i den ene puppen i dag :laughing002 Håper symptomene dine betyr graviditet!
Tusen takk det håper jeg og :love017 Lykke til, håper du får to streker om noen dager:Heartred
Klødde voldsomt på ene puppen sist PP og lurte på hva det kunne være, graviditetstegn? Viste seg at jeg hadde tørr mose ifra veden i bh-en:bag::hilarious:

Håper for deg at det er symptomer på en spire :smiley-angelic001 :Heartred
Tusen takk, jeg og så voldsomt :smiley-angelic001:Heartred
Tempen er ennå høy ihvertfall, 36.77, så det er en trøst.
Sånn jeg oppdaget at lutealfasen ble kort sist. Tempen begynte å synke 10 dpo. Håpet i det lengste at det var en veldig sein festedip da:hilarious:
 
Last edited:
6 dpo

Satt her tidligere i dag og holdt på å gi opp håpet for denne PP. Kjente ingenting i kroppen, kjente meg helt normal.

Nå utpå ettermiddagen og tidlig kveld er det full storm her; heftige murringer, småsvimmel, vondt i korsryggen og emosjonell. Har i tillegg rikelig og klar utflod.
Nå er jeg håpefull, men kjemperedd for at det er opptakten til TR og at lutealfasen dermed har blitt ennå kortere:sad010
Er superdistrahert og stressa.
Nå må dagene gå fort fram til jeg kan teste...
Håper det betyr at du får 2 streker på testen snart og ikke TR!! ❤️
 
Håper det betyr at du får 2 streker på testen snart og ikke TR!! ❤️
Tusen takk, det gjør jeg og:shy:
Symptomene gar vedvart og jeg kan legge til fortsatt høy temp og trøtthet. Får bare håpe kroppen ikke spiller meg et puss:hilarious:
 
8 dpo

Dagens test, synes det er noe der, noe svakt som forhåpentligvis er litt mer enn bare ønsketenking :smiley-angelic001 Får rote fram den tuben med tålmodighet...

20231024_065555.jpg
 
Haha, såvidt jeg fant den i det hele tatt og det var bare bittelitt igjen :hilarious:


Når så mange ser noe så MÅ det være noe:woot::smiley-angelic001


Wohoo:woot:
Det frister å ta en til i dag, men jeg skal prøve mitt aller beste å vente til i morgen :angelic:
Spennende!! Sikkert best å vente til i morgen, men om du har mange tester så er det jo gøy å teste ofte da :angelic: :hilarious:
 
Back
Topp