heidu skrev:
Jafseslafsaslappfis skrev:
heidu skrev:
Kan jeg bare spør, for det må ha gått meg hus forbi - hvem er det som har sagt at staten skal finansiere de som er hjemmeværende? Er vel ingen som har foreslått det, så hvorfor nevnes det i det hele tatt?LillianneLie skrev:
Og selv om man aldri har fått penger lagt i hendene, har verden (deler av den hvertfall) aldri vært så materialistisk!
Men sett vekk fra den materialistiske delen - som jeg nevnte lenger oppe i tråden er det ikke bare snakk om ting man velger å kjøpe fordi man fikk lyst på det, mange utgifter kommer man ikke vekk i fra idag. Og det blir bare mer...
Et vesentlig poeng i tråden var vel også at man ofte føler seg sett ned på om man er hjemmeværende, og at det forventes av en å begynne i jobb igjen når ungen er 10 mndr gammel. Vi må ha forståelse for at folk velger ulikt!
Svæært mange av dem som går hjemme år etter år er sykmeldt iflere perioder, sånn opplever jeg det rundt meg her iallefall...(da betaler vel staten) Jeg ser ikke ned på noen. Men jeg må si jeg synes det er litt spesielt når folk er sykemeldte og har en meeeget aktiv fritid..(vet jeg blir halshugd nå assa)
nå kan det jo være hundre forskjellige grunner til at folk er det da..psykiske ting for eksempel, og da skal man ikke bure seg inne,men komme seg ut!! glad jeg ikke har kollegaer som tenker sånn, det er nemlig fryktelig ubehagelig for de det gjelder.. man har ikke rett på å vite hvorfor en er sykemeldt, og kan derfor ikke uttale seg om "at det er spesielt at de er utenfor døra"-opplegg...
Hakke sagt det er spesielt de er utenfor døra.. Men jeg synes det er spesielt om man har masse prosjekter på gang i form at håndarbeid eller andre ting..
jaha? håndarbeid? kan ikke de som er sykemeldte få strikke heller nå, er ikke sikkert de er sykemeldt pga leddgikt:p men fra spøk til alvor, man vet faktisk ikke hvorfor en person er sykemeldt, og jeg syntes det er ganske forhåndsdømmende å tenke at det er rart at den personen driver med det ene eller andre. for i mange tilfeller så anbefaler legen å trene, være sosial osv osv. sykemeldt trenger ikke bety at man på død å liv skal ligge under dyna døgnet rundt, til man er frisk nok til å komme seg på jobb.. ganske trangsynt egentlig, og det er folk med slike meninger som skaper denne skamfølelsen hos de som er sykemeldt da, og det er ikke særlig kult tror jeg, å komme tilbake på jobb mens dine kollegaer himler med øynene bak ryggen din fordi du strikket en mariusgenser og la den ut på face etterpå liksom...