Håperpånr3 lufter litt tanker

Si gjerne fra om hva du synes sammenlignet med de andre, for jeg tok en titt på de andre du bruker, og de ser enda bedre ut synes jeg :joyful: Så jeg tar gjerne i bruk noe annet hvis det er bedre. Rieteller er sikkert lurt å ha etterhvert :wideyed: Kroppen spenner seg litt når jeg tenker på akkurat det, så skal prate med jordmor mer om dette neste time 21.desember.

3D ultralyd om 1 uke, 17.desember. Gleder meg:love7
Oppdaget at jeg har hatt PregLife i mine andre svangerskap. Har egentlig vært ganske fornøyd med den :) Den som heter Graviditet+ er ganske gøy, for der kan man se fosteret i 3D. Målene for fosteret stemmer dog ikke overens med det Babyverden forteller, så disse tar jeg med en klype salt.

Oppdaget at jeg har hatt PregLife i mine andre svangerskap. Har egentlig vært ganske fornøyd med den :) Den som heter Graviditet+ er ganske gøy, for der kan man se fosteret i 3D. Målene for fosteret stemmer dog ikke overens med det Babyverden forteller, så disse tar jeg med en klype salt.

Det fantes ikke apper da jeg var gravid sist :p Dette er dermed helt nytt for meg, så det er litt spennende å følge med, men burde vel egentlig slette den ene jeg ikke er fornøyd med. Eneste er at den har god oversikt mtp nedtelling til termin.
Skal sjekke ut Graviditet+, hadde vært gøy å kunne vise barna babyen i 3D.

31+5 - 62 dager til termin

Denne uken har jeg tatt gravidbilder og vært på 3D ultralyd. En litt annerledes uke, med andre ord. Og ikke minst: Jeg har gått i juleferie/avspasering/mammaperm :dummy:

Gravidbilder
Jeg har ikke tatt gravidbilder før, tross to tidligere svangerskap, så denne gangen bestemte jeg meg for å prioritere dette. Er utrolig spent på resultatet, for jeg føler meg ikke veldig fresh om dagen. Samtidig så er det magen i fokus og jeg vet at det blir fint å få gode magebilder når svangerskapet er på avstand. Har maks 5 bilder av meg i dette svangerskapet med mage, så jeg gleder meg veldig til å se resultatet i januar :color

3D ultralyd
Lillebror var kjempeaktiv en time før ultralyden, men sov under selve UL. Det viktigste var å se at alt er tipp topp med han og han veide ca 1,8 kg. Det som var litt nedtur var at han lå med ansiktet inntil magen min hele tiden, så vi fikk omtrent ingen gode bilder av han. Var såvidt vi kunne se, så jeg ble litt skuffet over akkurat det kjente jeg. Jeg ble jo lettet over å se at han trives og har det bra her inne, men jeg hadde håpet og trodd vi skulle se litt mer. Med de to første barna mine fikk jeg fine ansiktsbilder som jeg kunne sammenligne med etter fødsel, men her kan jeg ikke si jeg så altfor mye. Hvis jeg studerer bildene veldig godt, kan jeg kanskje si at jeg ser mannens neseparty og muligens mitt munnparti. Vi får bare glede oss til å se han i februar :Heartblue

Juleferie/avspasering/mammaperm
Jeg hadde min siste arbeidsdag uken som var nå. Hjemmekontor riktignok, så overgangen er ikke like stor som om jeg hadde reist på kontoret hele høsten. Allikevel er det godt å sette på fraværsassistenten med retur desember 2021 :happy093
Nå er jeg klar for å forberede meg til fødsel og at lillebror kommer, og jeg kjenner at jeg ikke klarer å fokusere på å lese bøker som jeg egentlig er veldig glad i. Jeg leser mye om fødsler, amming og diverse spedbarnstemaer. Gleder meg veldig til å fikse rommet hans på nyåret og vaske og legge på plass klær :love017

Jul
Tror vi er klare til julaften. Hos oss blir det veldig stille og rolig, for barna skal være sammen med de andre foreldrene sine, så selve julaften blir det kun mannen, meg og svigers. Eksen og jeg pleide å feire julaften sammen de første årene, men etter jeg giftet meg på nytt var det mer naturlig å tilbringe dagen med mannen min enn med tidligere svigerfamilie. Det er allikevel tungt å ikke ha barna slike høytider og viktige dager, men det jeg må prøve å fokusere på er at vi har alle barna neste år når lillebror har sin første jul:Heartred

Lillebror i magen og svangerskapet
Jeg har fått så vondt i bekkenet de siste par ukene, men denne uken har det blitt betraktelig verre. Jeg har også blitt så fort sliten. Jeg gikk 30 minutter på senteret (med munnbind) for å ordne noen gaver jeg ikke har fått tak i på nett, og jeg svettet skikkelig og hadde så fryktelig vondt i bekkenet den kvelden. Hele uken har jeg kjent på vondter i bekkenet foran og bak, etter kun helt enkle gjøremål. Det er litt slitsomt. Men til gjengjeld er jeg utrolig glad for at lillebror er aktiv og viser trivsel i magen, samt at disse fysiske vondtene er mye lettere å håndtere enn det jeg ser på som psykisk terror: kvalmen. Så selv om jeg klager litt på disse vondtene, er jeg veldig glad for at jeg ikke er særlig kvalm. Jeg kjenner mer og mer pressing nedover, i form av stikking og litt trykk. Lillebror ligger forøvrig med hodet ned. Har 32-ukers kontroll på mandag, men tror ikke hodet er festet enda fordi jeg er 3.gangs (de to andre festet hodet på denne tiden).

Dette ble et langt innlegg, men jeg oppdaterer såpass sjeldent at jeg fikk lyst til å skrive litt nå. I tillegg vil jeg benytte anledningen til å ønske en riktig godt jul til alle som er innom og leser her :greet008 :love017

Så koselig med gravid bilder og 3d ultralyd. Synd han ikke lå godt til til 3d så klart. Er nok bare å vente til februar med å se ordentlig hvordan han ser ut ja. :) det er heldigvis like rundt hjørnet. :)
Og siste arbeidsdag unnagjort allerede :) herlig. :)
Håper du får en fin jul. :)

Veldig koselig med lang oppdatering :D
Dumt han ikke lå så godt til på ultralyden, er så gøy med de 3D bildene. Ser tydelig likheter på 3D bildene vi fikk med treåringen vår, ser at det er henne :Heartpink

Kjipt med bekkensmerter, har kommet her og.. men kjenner og mest til det når jeg har gått litt.

Håper dere får en fin jul selv om det blir uten barna:Heartpink

34+0

Riktig godt nytt år til alle som er innom :hug003
Håper alle har hatt det fint? Jeg synes det var så utrolig grusomt hvordan året sluttet, med ulykken i Gjerdrum. Det er helt umulig å tenke seg hva familiene til de omkomne går gjennom nå :Heartred

Jeg trodde nesten et øyeblikk at det var fødsel på gang den 27.des. Jeg hadde hatt treg mage og ikke gått på do gjennom hele julen, men så klarte jeg det den dagen:joyful: Det som allikevel gjorde at jeg tenkte det kanskje var starten på noe var at lillebror bevegde seg så utrolig masse og endret posisjon, så måten han lå på var veldig ubehagelig og det virket som hodet hans gikk langt ned i bekkenet. Kynnerne og bevegelsene var veldig ubehagelige, så mannen ble litt stresset. Den 28. var alt tilbake til normalen, så heldigvis ingen fødsel på gang :)

Var på kontroll hos jordmor i dag og det første hun sa til meg var at hun så magen hadde sunket. Det har jeg tenkt på den siste uken også! Det skjedde nok idet han endret stilling der inne (ligger fortsatt med hodet ned). Så hun sa at «det går jo etter planen det her», så det kaaaaan jo bety fødsel før termin, men det kan like gjerne være fordi bekkenet og magen har hatt to babyer der før og lillebror har større plass enn spesielt førstemann.

Andre ting som har økt på siden sist er «murring» mensenfølelse nedentil. Det føles ut som dagen før jeg får mensen, litt tyngdefølelse. Det er kanskje det som heter nedpress? Kjennes absolutt ikke ut som noe kommer ut av meg, men bare litt ømhetsfølelse. Noen av kynnerne tar også tak i korsryggen og er mer ubehagelige enn andre. De fleste kynnerne er allikevel ikke vonde/ubehagelige. Tror ikke jeg har noen flere nå enn tidligere.

Har (gul) råmelk om jeg klemmer på brystvortene (bare prøvd to ganger, vil ikke starte fødsel akkurat) så jeg håper at ammingen kommer til å gå like bra som med de to andre. Brystene har vært litt ømme de siste dagene.

Magebilde fra i dag:
upload_2021-1-4_15-29-6.jpeg

Så koselig å høre fra deg!
Får somle meg til en oppdatering snart jeg og:p

Blir veldig spennende å se når han kommer, kanskje det ikke er så lenge til:love7

Og veldig fin babymage:Heartred

Så nydelig du er:love7
Tenk at du er så nærme termin! Dette er veldig gøy, om bare to mnd har du mest sannsynlig lillebror i armene♥️

Så koselig å høre fra deg!
Får somle meg til en oppdatering snart jeg og:pBlir veldig spennende å se når han kommer, kanskje det ikke er så lenge til:love7

Og veldig fin babymage:Heartred
Så nydelig du er:love7
Tenk at du er så nærme termin! Dette er veldig gøy, om bare to mnd har du mest sannsynlig lillebror i armene♥️

Tusen takk for koselige ord, begge to :love7 Uansett burde han absolutt være her om to måneder ja :) Og jeg vil jo gjerne at han blir inni magen ut januar hvertfall, men etter det er det fritt frem kjenner jeg :)

Blir veldig spennende fremover. Må vaske klær, pakke fødebag, handle inn det jeg trenger til fødebagen osv. Mye moro å glede seg til :)

Så fin mage du har :)
Nå er det jammen ikke lenge igjen. :) bra han ligger med hodet ned da. :)
Godt nyttår. :)

Fine magen! :D Spennende å se om lillebror melder sin ankomst tidligere da, lover godt!

Håper du hadde ei fin julefeiring? Har du mye som gjenstår før lillebror kommer? Kjent noe særlig på «nesting»? Det var vært helt ekstremt hos meg :hilarious:

34+5

I dag har vi ryddet litt på rommet til lillebror og vasket første maskin med klær :love7Nå kjennes det mer virkelig at han kommer snart og nå kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig til å lukte og kjenne han :Heartblue Jeg har drømt så mye om han i det siste, så nå kjenner jeg det kiler i magen av å tenke på at vi skal snart se han. Jeg vil gjerne at han blir inne i litt over 2 uker til hvertfall, men etter det kommer jeg nok til å begynne med litt kjerringråd og sjekke modenhet hos jordmor. Hun har allerede sagt at vi kan prøve stripping et par uker før termin, ettersom jeg har blitt engstelig rundt alt som skal skje før/under fødsel.

Jeg er utrolig glad for at jeg kjenner at han er så aktiv mange ganger om dagen, men det er helt ok for meg om han kommer litt før termin (uten å være prematur selvfølgelig). Den 25. januar bikker jeg over til uke 37 og da er han ikke prematur lenger. Ingen kjerringråd skal settes igang før det hvertfall.

Det har ikke skjedd så veldig mye mer denne uken i svangerskapet og godt er det. Jeg har vært litt energiløs, men fått lest en bok, begynt på klærne til lillebror og rommet hans. Utover det er det nok med barna vi har og håndtere husstanden med en familie på 6 (snart 7).

Jeg har ikke kjent på noe stress rundt det med nesting / fikse til lillebror kommer, føler ikke at jeg har dårlig tid på noen måte. Vi har funnet frem fødebagen, så jeg skal pakke i den til uken. Da føler jeg at jeg har kommet langt :) Vi kommer ikke til å lage mat og fryse ned, vi har nok med å fryse ned brød (går fort 8 brød i uken når vi er alle sammen - går 1 helt oppskåret brød til toast hvis alle skal ha det til kveldsmat feks), så fryseren prioriteres til brød og diverse kjøtt osv. Så det blir trolig mannens oppgave når lillebror kommer. Ettersom vi har 4 skolebarn fra før, så krever det en del tid til lekser, oppfølging av aktiviteter osv. Vi har fordelt det slik at mannen tar størstedel av dette når lillebror kommer. Allikevel blir det veldig viktig for meg å sette av tid til barna mine den uken de er her, så er det lettere for meg å prioritere lillebror 100% de ukene bare mannens barn er her. Da får de litt mer kvalitetstid med pappan sin, mens lillebror og jeg får tid sammen :Heartred Har mange tanker rundt det å få et barn som skal være her hele tiden og de to andre kun annenhver uke. Jeg lurer sånn på om det blir vanskeligere for meg at de reiser til pappan sin eller om uken med kun mannens barn føles lettere fordi jeg kommer til å ha lillebror hos meg? Disse ukene har vært så utrolig tunge i laaaaang tid nå, så det er jo håp for at det kan kjennes lettere. Det er så vondt at mine ikke er her og at jeg ser mannens barn mye mer enn mine egne.

Ble litt tanker som jeg har for tiden, men godt å få det ut egentlig, så takk for at dere leser :hug003

34+5

I dag har vi ryddet litt på rommet til lillebror og vasket første maskin med klær :love7Nå kjennes det mer virkelig at han kommer snart og nå kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig til å lukte og kjenne han :Heartblue Jeg har drømt så mye om han i det siste, så nå kjenner jeg det kiler i magen av å tenke på at vi skal snart se han. Jeg vil gjerne at han blir inne i litt over 2 uker til hvertfall, men etter det kommer jeg nok til å begynne med litt kjerringråd og sjekke modenhet hos jordmor. Hun har allerede sagt at vi kan prøve stripping et par uker før termin, ettersom jeg har blitt engstelig rundt alt som skal skje før/under fødsel.

Jeg er utrolig glad for at jeg kjenner at han er så aktiv mange ganger om dagen, men det er helt ok for meg om han kommer litt før termin (uten å være prematur selvfølgelig). Den 25. januar bikker jeg over til uke 37 og da er han ikke prematur lenger. Ingen kjerringråd skal settes igang før det hvertfall.

Det har ikke skjedd så veldig mye mer denne uken i svangerskapet og godt er det. Jeg har vært litt energiløs, men fått lest en bok, begynt på klærne til lillebror og rommet hans. Utover det er det nok med barna vi har og håndtere husstanden med en familie på 6 (snart 7).

Jeg har ikke kjent på noe stress rundt det med nesting / fikse til lillebror kommer, føler ikke at jeg har dårlig tid på noen måte. Vi har funnet frem fødebagen, så jeg skal pakke i den til uken. Da føler jeg at jeg har kommet langt :) Vi kommer ikke til å lage mat og fryse ned, vi har nok med å fryse ned brød (går fort 8 brød i uken når vi er alle sammen - går 1 helt oppskåret brød til toast hvis alle skal ha det til kveldsmat feks), så fryseren prioriteres til brød og diverse kjøtt osv. Så det blir trolig mannens oppgave når lillebror kommer. Ettersom vi har 4 skolebarn fra før, så krever det en del tid til lekser, oppfølging av aktiviteter osv. Vi har fordelt det slik at mannen tar størstedel av dette når lillebror kommer. Allikevel blir det veldig viktig for meg å sette av tid til barna mine den uken de er her, så er det lettere for meg å prioritere lillebror 100% de ukene bare mannens barn er her. Da får de litt mer kvalitetstid med pappan sin, mens lillebror og jeg får tid sammen :Heartred Har mange tanker rundt det å få et barn som skal være her hele tiden og de to andre kun annenhver uke. Jeg lurer sånn på om det blir vanskeligere for meg at de reiser til pappan sin eller om uken med kun mannens barn føles lettere fordi jeg kommer til å ha lillebror hos meg? Disse ukene har vært så utrolig tunge i laaaaang tid nå, så det er jo håp for at det kan kjennes lettere. Det er så vondt at mine ikke er her og at jeg ser mannens barn mye mer enn mine egne.

Ble litt tanker som jeg har for tiden, men godt å få det ut egentlig, så takk for at dere leser :hug003

Kan forstå at det er sårt å se mannens barn mer enn dine egne. Jeg synes det virker som du har fått gjort deg noen gode tanker rundt dette allerede, og tror det er veldig lurt at du har tenkt på det på forhånd. :happy:

Nå har du jaggu ikke lenge igjen! Høygravid og greier! :woot: Masse lykke til i innspurten ❤️

Kan forstå at det er sårt å se mannens barn mer enn dine egne. Jeg synes det virker som du har fått gjort deg noen gode tanker rundt dette allerede, og tror det er veldig lurt at du har tenkt på det på forhånd. :happy:

Nå har du jaggu ikke lenge igjen! Høygravid og greier! :woot: Masse lykke til i innspurten ❤️

Tusen takk, Vegasus :) Jeg har tenkt mye på det og før jeg ble gravid var det naturlig nok en viktig problemstilling. Vi / jeg ville ikke få et felles barn for at det skal føles lettere for meg, for det er ingen garanti. Og så er det jo en stor mulighet for at det gjør vondere at de to jeg allerede har ikke er her annenhver uke, mens vi andre "leker" lykkelig familie. Det vil alltid være noe som mangler for meg den uken.

Nei, nå er det virkelig ikke lenge igjen :) Tusen takk og det samme til deg! Du har garantert fått din sønn før jeg får min, så følger med i spenning hos deg også :Heartblue

Tusen takk, Vegasus :) Jeg har tenkt mye på det og før jeg ble gravid var det naturlig nok en viktig problemstilling. Vi / jeg ville ikke få et felles barn for at det skal føles lettere for meg, for det er ingen garanti. Og så er det jo en stor mulighet for at det gjør vondere at de to jeg allerede har ikke er her annenhver uke, mens vi andre "leker" lykkelig familie. Det vil alltid være noe som mangler for meg den uken.

Nei, nå er det virkelig ikke lenge igjen :) Tusen takk og det samme til deg! Du har garantert fått din sønn før jeg får min, så følger med i spenning hos deg også :Heartblue

Du kommer helt sikkert til å kjenne på både savn og samvittighet ovenfor dine barn. Et barn vil jo aldri kunne erstatte et annet. Men det er nok lettere å takle det når man har tenkt såpass grundig gjennom det og forberedt seg på hvilke følelser som kan dukke opp tenker jeg da :happy:

Jeg håper for oss begge at jeg får min sønn før du får din, så du slipper prematur og jeg slipper maks overtid :D Kos deg med den siste tiden ❤️

Så koselig at der kiler i magen når du tenker på å møte ham ❤ nærmer seg med stormskritt nå :)
Håper han kan komme en uke eller to tidligere som du håper på da. :)

35+0

I natt har jeg sovet utrolig dårlig. Jeg har våknet 4-5 ganger av kynnere (?) som har tatt skikkelig tak i korsryggen og nedentil. Skikkelig murring eller nedpress, vet ikke hva jeg skal beskrive det som. Veldig ubehagelig! Og litt ekkelt at det fortsatt er to uker igjen til han ikke er prematur.

Har kontroll hos jordmor om 1 uke, så får høre litt da. Tror det er normalt og at det er en del av modningen.

Back
Topp