Håp om søsken

Fortsatt god jul ❤️

Ja, har ikke helt klart å tørre tro på at vi er 3 neste jul ennå, men gått litt opp for meg nå :)

Dere blir ett nytt tilskudd neste år gitt. :D Det er en helt ny jul. :Heartred

Dere blir ett nytt tilskudd neste år gitt. :D Det er en helt ny jul. :Heartred

Gleder meg veldig, og er lykkelig over at mamma og svigermor skal feire jul sammen med oss :)

Gleder meg veldig, og er lykkelig over at mamma og svigermor skal feire jul sammen med oss :)

Det høres ut som en veldig god plan for første julen med lille. :)

Det høres ut som en veldig god plan for første julen med lille. :)

Syns det med familie blir vanskelig når det er skilsmisse her og der. Mine foreldre snakker ikke sammen, og faren hans er sær (eller kona), så blir liksom aldri alle sammen med unntak av navnefest og konfirmasjon osv..

Men viktigste er at man sees i løpet av julen :)

Syns det med familie blir vanskelig når det er skilsmisse her og der. Mine foreldre snakker ikke sammen, og faren hans er sær (eller kona), så blir liksom aldri alle sammen med unntak av navnefest og konfirmasjon osv..

Ja, jeg har skjønt at det er litt mye. Kjedelig når det blir vanskelig, men greit når man kan finne løsninger for å treffes i løpet av julen hvert fall. (Eller hvert fall de viktigste.) :)

Vi har samlet alle fire ganger så langt og det er nok tre igjen. (bryllup og tre barnedåp. Gjenstår tre konfirmasjon)

Vi samler greit tre da, mamma og pappa går veldig godt overens med svigermor og helt greit med svigerfar og samboeren. Geografi gjør at de treffer svigermor et par ganger i året og svigerfar kanskje annenhver sommer.

CD11 - 6. estradotplaster
Porsgrunn stenger for søskenforsøk fra 1.1.18! :eek: Det er HELT elendig at ikke klinikkene er innvilget midler til utvidelse når OUS allerede varslet behov for flere år siden. Både Porsgrunn og OUS har da (fra 1.1.18 for Porsgrunn) aldersgrense 38 år (uten individuelle vurderinger av fertilitet) og kun behandling for par uten felles barn. Det betyr jo hele Østlandet. :bag: Jeg er svært frustrert over at dette har kommet så langt at de må endre reglene sine, og ikke lenger kan tilby behandling man egentlig skal kunne få offentlig.

For vår del går det jo greit, vi er innenfor før regelendringen.

Jeg har likevel sendt melding til Ønskebarn i dag, jeg synes de virkelig må pushe på at dette ikke er greit. Prøverørsbarn er en samfunnsressurs, ikke en utgift. De offentlige klinikkene må ha ressurser til å tilby behandling likt i hele landet.

Porsgrunn stenger for søskenforsøk fra 1.1.18! :eek: Det er HELT elendig at ikke klinikkene er innvilget midler til utvidelse når OUS allerede varslet behov for flere år siden. Både Porsgrunn og OUS har da (fra 1.1.18 for Porsgrunn) aldersgrense 38 år (uten individuelle vurderinger av fertilitet) og kun behandling for par uten felles barn. Det betyr jo hele Østlandet. :bag: Jeg er svært frustrert over at dette har kommet så langt at de må endre reglene sine, og ikke lenger kan tilby behandling man egentlig skal kunne få offentlig.

Jeg har likevel sendt melding til Ønskebarn i dag, jeg synes de virkelig må pushe på at dette ikke er greit. Prøverørsbarn er en samfunnsressurs, ikke en utgift. De offentlige klinikkene må ha ressurser til å tilby behandling likt i hele landet.
Oi! Det er jo ikke bra [emoji33] Så dvs at hvis vi får behov for IVF i veien mot søsken, så må vi dra et annet sted enn på Østlandet eller privat?? Mannen er allerede lite hypp på en eventuell ny IVF-runde, så spørs om det i så fall utgår helt [emoji85] Vet vi har mulighet for å få det til på egne hånd altså, men det er liksom greit å vite at man har IVF i bakhånd [emoji849]

Dette er så tragisk... Problemet kommer nå bare å flyttes til neste klinikk ettersom ingen har midler til å øke kapasiteten..

Dere var heldige som hadde forsamtalen på riktig side av årsskiftet i hvert fall!

Her har vi allerede snakket om at vi ikke ønsker å gjøre IVF igjen, så for vår del betyr det lite, men føler virkelig med de der ute som har en diagnose som gjør at de ikke bare kan se hva som skjer, og se om nummer to kommer av seg selv..
For mange er IVF eneste løsning, og da er denne praksisen ikke ok!

Håper Ønskebarn kan utrette noe!

Oi! Det er jo ikke bra [emoji33] Så dvs at hvis vi får behov for IVF i veien mot søsken, så må vi dra et annet sted enn på Østlandet eller privat?? Mannen er allerede lite hypp på en eventuell ny IVF-runde, så spørs om det i så fall utgår helt [emoji85] Vet vi har mulighet for å få det til på egne hånd altså, men det er liksom greit å vite at man har IVF i bakhånd [emoji849]

Ja, dere får ikke søskenforsøk nei, med mindre fastlegen deres søker elektronisk i morgen og det godkjennes som før 1.1.18 (altså om det er søknadstidspunkt eller mottakelsestidspunkt). :bag:

Jeg håper jo at det nå kommer såpass press på behov for mer ressurser slik at enten OUS eller Porsgrunn eller begge to kan starte opp igjen.

Dette er så tragisk... Problemet kommer nå bare å flyttes til neste klinikk ettersom ingen har midler til å øke kapasiteten..

Dere var heldige som hadde forsamtalen på riktig side av årsskiftet i hvert fall!

Her har vi allerede snakket om at vi ikke ønsker å gjøre IVF igjen, så for vår del betyr det lite, men føler virkelig med de der ute som har en diagnose som gjør at de ikke bare kan se hva som skjer, og se om nummer to kommer av seg selv..
For mange er IVF eneste løsning, og da er denne praksisen ikke ok!

Håper Ønskebarn kan utrette noe!

Endometriose er jo eksempel på en diagnose hvor man anbefales å bruke hormoner helt frem til søskenforsøk, så da er det ikke egentlig lite rom for mirakler. :shifty:

Jeg håper Ønskebarn klarer å øke presset nok, for det er ugreit med ulikt helsetilbud avhengig av hvor i landet du bor. Og jeg synes også det er ugreit med aldersgrense på 38 år uavhengig av helse/fertilitet. (Selv om det ikke rammer meg.)

Endometriose er jo eksempel på en diagnose hvor man anbefales å bruke hormoner helt frem til søskenforsøk, så da er det ikke egentlig lite rom for mirakler. :shifty:

Jeg håper Ønskebarn klarer å øke presset nok, for det er ugreit med ulikt helsetilbud avhengig av hvor i landet du bor. Og jeg synes også det er ugreit med aldersgrense på 38 år uavhengig av helse/fertilitet. (Selv om det ikke rammer meg.)

For de med tette eggledere eller mannlig faktor blir dette i hvert fall håpløst.
Det brygges opp til et klasseskille der de som har råd kan få hjelp (privat), og det er ikke greit!

Dette er jo håpløst! Det går jo helt i feil retning mener jeg? Det er jo flere og flere som trenger hjelp også blir det samtidig mindre kapasitet? Det er kjempe flott at de som ikke har barn sammen blir prioritert! Det mener jeg virkelig. Men trodde man hadde rett til to barn i det offentlige?

For oss er det ikke mulig å bli gravide på egenhånd. Tror vel ikke man kan håpe på noe mirakel engang. Nå ser det ikke ut som jeg skal måtte trenge noe mer ivf heller da, for dette er sistemann! Men uansett.

For de med tette eggledere eller mannlig faktor blir dette i hvert fall håpløst.
Det brygges opp til et klasseskille der de som har råd kan få hjelp (privat), og det er ikke greit!

Ja, absolutt de også. Det er overhodet ikke greit. Nå får man jo dekket reise via pasientreiser, men det er ganske upraktisk med klinikk på andre siden av landet. :shifty: Jeg synes overhodet ikke dette er greit. Jeg ble sint da OUS endret reglene, og enda sintere nå.

Dette er jo håpløst! Det går jo helt i feil retning mener jeg? Det er jo flere og flere som trenger hjelp også blir det samtidig mindre kapasitet? Det er kjempe flott at de som ikke har barn sammen blir prioritert! Det mener jeg virkelig. Men trodde man hadde rett til to barn i det offentlige?

For oss er det ikke mulig å bli gravide på egenhånd. Tror vel ikke man kan håpe på noe mirakel engang. Nå ser det ikke ut som jeg skal måtte trenge noe mer ivf heller da, for dette er sistemann! Men uansett.

Jo, man skal kunne få hjelp til to felles barn offentlig.

Jeg er helt enig i at de bør prioritere barnløse først, helt klart.

MEN når det er sånn at man egentlig skal ha individuell vurdering av fertilitet og hjelp til to barn offentlig så synes jeg reglene med aldersgrense på 38 år og ingen søskenforsøk er helt håpløst. Det burde være ordnet med økte ressurser lenge før det kom så langt. :shifty: Jeg er ganske sikker på at vi må ha hjelp for å lykkes, så vi ville vært rammet av dette om vi ikke var henvist allerede. Jeg synes vi allered har vært "rammet" iom at vi måtte ha pause etter fryseforsøk for å henvises ny klinikk pga regelendringene. Det skulle være sånn at man får hjelpen ferdig til to barn om man ønsker det.

Jeg rakk jo nå å komme inn, så jeg er sint uten at dette rammer meg nå. Men jeg er sint fordi jeg er redd dette blir trenden i hele landet om ikke det kommer tydelig signal om tilstrekkelig ressurser til behovet. Og da blir det plutselig ett barn per par og kun unge kvinner. Jeg blir rasende, det er IKKE greit. Jeg mener jo egentlig det heller burde være flere barn per par (gjerne tre, fire - jeg tror ikke de fleste orker det med IVF, jeg orker kun denne runden her til ett svangerskap til), og individuell vurdering av fertilitet opp mot alder.

Back
Topp