Forsamtale Porsgrunn (9 dpo)
Da var enda en forsamtale unnagjort. Sædprøven er fortsatt utmerket. Eggløsning har vært på høyre side (det kjente jeg jo virkelig selv denne runden).
Jeg skal ha nedregulering med Synarela og stimulering med 187,50 IE Menopur.
Legen mente at man nå hadde gått litt bort fra anbefalingen om lang nedregulering ved endometriose (de mener altså forskjellig alle sammen.) Så han vil ikke gi meg medisiner fra januar, og heller ikke ha lang nedregulering med Synarela.
Han mente at mine ustabile sykluser påvirker eggutvikling og livmorslimhinne negativt, fordi eggløsning og slimhinne ikke blir helt synkronisert og det er sannsynlig dårlig modning av eggene (pga hormonelle årsaker). Han var glad for å høre at vi har styrt syklusen min med Letrozol ved FS. Han sa tilogmed at bruk av Letrozol nå før FER kan øke sjansen for implantasjon ved FER.
Han mener at med mine blodprøver, alder og historikk så trenger jeg ikke ny laparoskopi til våren for å fjerne mer endometrievev. Det kan heller gjøres om vi ikke lykkes etter flere forsøk. Siden det er en operasjon, den etterlater arrvev og det kan medføre komplikasjoner.
Så planen videre fra Porsgrunn er:
- Jeg sender dem en melding etter fryseforsøket om hvordan det gikk
- Hvis jeg ikke blir gravid bruker jeg Letrozol hver syklus (5 mg, CD3-7) for å optimalisere forholdene i kroppen frem til forsøk
- Utpå våren tar jeg kontakt for å planlegge forsøk i august (nedregulering i juli)
- Jeg fikk med resept på Letrozol, Menopur, Synarela, Ovitrelle og Lutinus
Selve forsamtalen bestod av at mannen først måtte levere en sædprøve. Deretter ble vi hentet inn til legen for en samtale (begge to: røyk-, snus- og alkohol-vaner, fertilitetshistorikk, aborter, antall barn, sykdommer, allergier, faste medisiner). Deretter en kort UL-undersøkelse. Så en samtale om behandlingsplan (de hadde i utgangspunktet planlagt forsøk for oss ved påsketider). Så var det ut på gangen og inn til sykepleier for samtale om selve IVF-prosessen (den delen kuttet hun greit ut for oss), gjennomgang av legens resepter og opplæring i bruk av sprøytene. Så skulle vi egentlig tatt infeksjonsblodprøver, men det får vi rekvisisjoner til å gjøre lokalt i juni istedenfor, siden det er så lenge til forsøk. Gladnyhet til slutt var at reiseregning nå gjøres 100 % digitalt på helsenorge, så vi trengte ikke å få med bekreftelse eller noe. Kjekt!
Både sykepleier og lege håpet at vi ikke treffes igjen.
Det var hyggelig. Jeg har jo hørt om de på offentlig klinikk som omtrent blir sure fordi man har gått privat i ventetiden. (Idiotisk i grunn, med de lange køene og ventetidene - er jo bare en fordel med de som blir gravide i køen.)
Jeg tok en test i dag morges, den var blendahvit.
Jeg ser også at om jeg sender melding i januar (altså ikke gravid) så skal jeg spørre om de åpner etter sommerferie 30.7, 6.8 eller 13.8.
Beklager langt innlegg, men jeg liker å kunne se tilbake selv.