Håp om søsken

Ja, skulle være 5+6. Finnes jo selvsagt ikke +9. :)
Uker med 10 dager :p

Hadde vært kjekt da, særlig om de tre ekstra dagene ble lagt innimellom lørdag og søndag.

Meeen godt uka bare har 7 dager når man venter på å nå 12+0 ;)

Uker med 10 dager :p

Hadde vært kjekt da, særlig om de tre ekstra dagene ble lagt innimellom lørdag og søndag.

Meeen godt uka bare har 7 dager når man venter på å nå 12+0 ;)

Hehe... Langhelg ja. :D

Svangerskapet skulle vært flere uker kortere om vi hadde 10-dagers uker. :rolleyes: Går absolutt sakte nok allerede. :bag:

Haha... Jeg har kopiert teksten flere steder og du er første som ser skrivefeilen min. :p 5+6 skulle det være. Tre dager kortere enn jeg var (6+2).
Merkelig nok leste jeg det som 5+7, det ble ikke noe bedre av det :p
Men vokser de normalt så mye på 3 dager, fra 2,5 til 5 mm?
Eller er det så smått at det er vanskelig å si?

Merkelig nok leste jeg det som 5+7, det ble ikke noe bedre av det :p
Men vokser de normalt så mye på 3 dager, fra 2,5 til 5 mm?
Eller er det så smått at det er vanskelig å si?

Ja, det er normalkurven maskinen har innebygd. :) De ulike maskinene har nok ulikt datamateriale som grunnlag for hvordan de beregner svangerskapslengde når man måler embryo (antall mm og svangerskapslengde beregnes automatisk når de plotter inn to punkter på hver sin ende av embryo.) Uansett er det riktig at det er så smått at det er vanskelig å si. Jeg ser jo på UL-bilde at hun ikke har målt for mye (altså, den er ikke mindre), men jeg vet av tidligere erfaring at om hun vrir på vinkelen og tar bilde fra flere vinkler så kan man plutselig få et bilde hvor man kan måle mer (større). Så det er alltid måle-unøyaktighet så tidlig. Så jeg har hørt at om man ser god hjerteaktivitet og målingen tilsvarer +/- 4 dager fra der man skulle være så er sannsynligvis alt bra. (Og om man er på undersøkelse hos noen med dårlig apparat så kan størrelsen være målt med enda større feilmargin, for når de er så små trenger man et godt apparat for å måle riktig.)

Om du er nysgjerrig på bilde kan du se på skjult. ;)

Og sånne nøyaktige tabeller for hvor fort de skal vokse varierer noe fra studie til studie, men her er en jeg fant frem i går:
IMG_4830.PNG

Edit: Og gynekologen i går brukte mye mer tid på å undersøke det vi lurte på om var hjerte enn å måle, for den var ikke så mye mindre at det ville være en så stor bekymring ved hjerteslag.

Last edited:
Den tabellen sier at 2 mm tilsvarer 42 dager (altså 6+0) og at 3 mm tilsvarer 43 dager (6+1) og 5 mm tilsvarer 45 dager (6+3). :)

Så dette er en annen studie enn den som er lagt inn i UL-maskinen jeg brukte i går, for i følge denne er jo minstemann midt mellom 6+0 og 6+1 og størstemann ca. 6+3.

Ja, det er normalkurven maskinen har innebygd. :) De ulike maskinene har nok ulikt datamateriale som grunnlag for hvordan de beregner svangerskapslengde når man måler embryo (antall mm og svangerskapslengde beregnes automatisk når de plotter inn to punkter på hver sin ende av embryo.) Uansett er det riktig at det er så smått at det er vanskelig å si. Jeg ser jo på UL-bilde at hun ikke har målt for mye (altså, den er ikke mindre), men jeg vet av tidligere erfaring at om hun vrir på vinkelen og tar bilde fra flere vinkler så kan man plutselig få et bilde hvor man kan måle mer (større). Så det er alltid måle-unøyaktighet så tidlig. Så jeg har hørt at om man ser god hjerteaktivitet og målingen tilsvarer +/- 4 dager fra der man skulle være så er sannsynligvis alt bra. (Og om man er på undersøkelse hos noen med dårlig apparat så kan størrelsen være målt med enda større feilmargin, for når de er så små trenger man et godt apparat for å måle riktig.)

Og sånne nøyaktige tabeller for hvor fort de skal vokse varierer noe fra studie til studie, men her er en jeg fant frem i går:
Vis vedlegget 274771

Edit: Og gynekologen i går brukte mye mer tid på å undersøke det vi lurte på om var hjerte enn å måle, for den var ikke så mye mindre at det ville være en så stor bekymring ved hjerteslag.

Jeg er nysgjerrig på bilde! [emoji7] Men fant ingenting på skjult [emoji17]

Jeg er spent på neste ul. Absolutt. Veldig

Vis vedlegget 274771

Alt du vet :notworthy
Jeg merker at mine kunnskaper om embryoets utvikling stoppet samtidig som jeg mistet i uke 6.. Så irriterende! Men jeg har en lærebok i embryologi liggende her et sted, jeg får finne den fram :)
Og jeg skal selvfølgelig innom skjult! :Heartred

Alt du vet :notworthy
Jeg merker at mine kunnskaper om embryoets utvikling stoppet samtidig som jeg mistet i uke 6.. Så irriterende! Men jeg har en lærebok i embryologi liggende her et sted, jeg får finne den fram :)
Og jeg skal selvfølgelig innom skjult! :Heartred

Jeg er nysgjerrig, men jeg har ikke lest en hel bok om embryologi altså. :p Måtte finne en tabell for alille i går, for hun hadde også vært på UL, men hun hadde fått veldig rar beskjed om embryoets størrelse. Så da ville jeg vise en tabell. Denne er defor bare fra en tilfeldig studie jeg fant i går. Mulig det er større datamateriale i de tabellene som blir brukt i UL-maskinene. :)

Åh, kan du sende på PM? Nysgjerrig på dette lille miraklet eller miraklene? ❤️

Jøss! Er ikke du på skjult på assistert? Det må du jo be om! Det er ikke noe aktivitetskrav. ;)

Du skal få PM altså. :) :Heartred

Back
Topp