Glukosebelastningstest

I dag var jeg ned 4,7 før frokost, merkelige greier. Men vi får se det an noen dager, fint at det bli skikkelig undersøkt uansett:cat:

Jeg ble bare så skuffet, for jeg føler jeg har vært så flink med kostholdet så langt i svangerskapet.
Er ikke bestandig kostholdet som bestemmer det, tror ikke mitt er så bra for å være ærlig, her handler det egentlig mer om at jeg må få i meg mat jeg takler og jeg har ikke svangerskapsdiabetes. Har heller ikke gått opp noe særlig. o_O
 
Har fått blodsukkerapparat... Og i fastende tilstand i dag, ligger jeg godt under grensen for svangerskapsdiabetes.. Før jeg egentlig har gjort noen tiltak...

Kan jeg ha vært uheldig med målingen på dagen for testen, fordi jeg har spist mer sukker enn normalt dagen før?
Husker jo såklart ikke hva vi gjorde dagen før test...

Har jo målt kontinuerlig blodsukker i nå 6 uker, og blitt kjent med mine svingninger, og jeg er nesten alltid nede på 3,9-4,0 ila morgenen uansett sukkerinntak dagen før eksempelvis (har et døgnsnitt på 4,6-4,7, også inkludert måltider som ikke er sunne hver dag). Så at du lå rett over 5 nå betyr nok at reguleringa di er litt påvirket og innafor svangerskapsdiabetes-grensa (som har blitt strengere på bare få år), men sannsynlig ikke så innmari mye, og at kostholdet ditt nok vil være mer enn nok til å regulere :)
 
Har jo målt kontinuerlig blodsukker i nå 6 uker, og blitt kjent med mine svingninger, og jeg er nesten alltid nede på 3,9-4,0 ila morgenen uansett sukkerinntak dagen før eksempelvis (har et døgnsnitt på 4,6-4,7, også inkludert måltider som ikke er sunne hver dag). Så at du lå rett over 5 nå betyr nok at reguleringa di er litt påvirket og innafor svangerskapsdiabetes-grensa (som har blitt strengere på bare få år), men sannsynlig ikke så innmari mye, og at kostholdet ditt nok vil være mer enn nok til å regulere :)

Var jo ikke over 5 nå? Og grensen for fastende er jo 5,3.
 
Var jo ikke over 5 nå? Og grensen for fastende er jo 5,3.

Var den ikke på 5,5 fastende når du tok testen? Var den jeg tenkte på egentlig, sorry gravidhjerne, men kriteriene er mye strengere nå enn for bare noen år siden, så mange flere vil havne over grensa, selv om man bare er i grenseland, så da er du sikkert akkurat i grenseland :/ Når jeg var gravid sist var grensa for fastende 6, men de strammet inn litt etterpå siden mange utviklet svangerskapsdiabetes allikevel.
 
Var den ikke på 5,5 fastende når du tok testen? Var den jeg tenkte på egentlig men kriteriene er mye strengere nå enn for bare noen år siden, så mange flere vil havne over grensa, selv om man bare er i grenseland, så da er du sikkert akkurat i grenseland :/ Når jeg var gravid sist var grensa for fastende 6, men de strammet inn litt etterpå siden mange utviklet svangerskapsdiabetes allikevel.

Jo, det var jeg, men i dag hadde jeg 4,7, som jo er ganske mye lavere. Derfor jeg lurte.

Men kan jo være det var dagens måling som var avvikende fra normalen, så jeg får bare vente å se.

Jeg har aldri vært gravid før eller tatt slik test før, så jeg har aldri forholdt meg til andré grenser enn dagens. :happy090
 
Jo, det var jeg, men i dag hadde jeg 4,7, som jo er ganske mye lavere. Derfor jeg lurte.

Men kan jo være det var dagens måling som var avvikende fra normalen, så jeg får bare vente å se.

Jeg har aldri vært gravid før eller tatt slik test før, så jeg har aldri forholdt meg til andré grenser enn dagens. :happy090

Vel, hvis du fortsetter å ligge i det sjiktet er det jo ikke sikkert du trenger å gjøre så mye annerledes enn du allerede gjør, det er jo bare et godt tegn :)
 
Da er jeg igang med glukosebelastningstest nr 2. Siden jeg fortsatt har sensor i armen kan jeg følge med :p Fastende var vel 4,2, og nå 30 minutter etter drikken er jeg på 5,9 og stigende :)

Edit: og 1 t og 50 min etter sukkerdrikk er jeg tilbake på 5,4 etter en topp på 6,9. Så da går jeg klar denne gangen og! Men den ordentlige er ikke før om to uker da, er enda akkurat litt tidlig :)
 
Last edited:
Da er jeg igang med glukosebelastningstest nr 2. Siden jeg fortsatt har sensor i armen kan jeg følge med :p Fastende var vel 4,2, og nå 30 minutter etter drikken er jeg på 5,9 og stigende :)

Edit: og 1 t og 50 min etter sukkerdrikk er jeg tilbake på 5,4 etter en topp på 6,9. Så da går jeg klar denne gangen og! Men den ordentlige er ikke før om to uker da, er enda akkurat litt tidlig :)

Fra mars her, lurer på denne sensoren din. Hva er det? Har du fått det hos fastlegen din?
 
Fra mars her, lurer på denne sensoren din. Hva er det? Har du fått det hos fastlegen din?

Er med i studie om å forebygge svangerskapsdiabetes, så er gjennom det. Det koster visstnok 6-700 kr for to uker måling, så de fleste får nok ikke støtte til det, men man kan jo kjøpe selv :) Freestyle Libre mener jeg den het!
 
Fra mars her, lurer på denne sensoren din. Hva er det? Har du fått det hos fastlegen din?

Sjekka opp mer nå, en sensor som virker i 14 dager koster 600 kr, også koster avleseren nesten 700. Får kjøpt startpakke med avleser og to sensorer og da. Foreløpig er det bare tenkt refusjon til de under 18 ser jeg, men det er ikke på plass enda pga konkurrent av freestyle-systemet :p Så det er jo synd for de med diabetes! Har jo brukt dette nå i 6 uker, og det er veldig greit altså, og veldig interessant å følge med på kontinuerlig måling! https://www.diabetes.no/nyheter/nyheter-2018/freestyle-libre-refusjon-tidligst-i-januar-2019/
 
Var å tok testen forrige uke. Jeg synes det var en veldig uskyldig og enkel sak å gjennomføre. Tok først blodprøve fastende. Den var 3,2 (som er noe lavt). Så fikk jeg ei iskald flaske med glukoseblandingen. Den hadde appelsinsmak og var ca 2 dl. Drakk den på styrten fordi jeg var så tørst. Smakte godt synes jeg. Så satte jeg meg på venterommet i to timer. Surfa på mobilen. Så inn igjen å tok ny blodprøve. Den har jeg ikke fått vite enda. Jordmor skulle ringe. Men damer, INGENTING Å GRUE SEG TIL! Var ikke ille i det hele.

Nytt frå 2018/2019 er at alle førstegangsfødende over 25 år må ta testen. Så derfor måtte jeg til verks. Har bmi på 20. Så er dessverre obligatorisk for oss som er sent ute med barn:happy112
 
Ja, nå ringte jeg. Og legen sa at han synest ikke jeg er noe overvektig, for det er mest muskelmasse på meg, og ikke fett. :smiley-bounce015
Så dette skulle stått i jubetråden. He he
Men om vi ser å kun på tall, og ikke på hvordan kroppen min ser ut, så kunne jeg ta en test.
Så da gjør jeg det for å være sikker. Ha en strålende dag da dere, xsmile9xsmile9xsmile9
Jeg har også vært overvektig ifølge BMI pga. Muskelmasse.. Syns BMI måling er skikkelig tull.. Nå har jeg ikke så mye muskelmasse som før,så derfor ikke overvektig lenger..
 
Å fy f.... Jeg fikk skikkelig kaldsvette nå og svimmelhet +skjelvinger 3 timer etter sukkervann i dag heiv i meg mat .. Nå har jeg angst for at jeg har fått diabetes, Gubben har det og det var jo rett å slett føling jeg fikk nå sånn kroppen hans reagerer . Aldri hatt det før noen som opplevde det etter testen?
 
Å fy f.... Jeg fikk skikkelig kaldsvette nå og svimmelhet +skjelvinger 3 timer etter sukkervann i dag heiv i meg mat .. Nå har jeg angst for at jeg har fått diabetes, Gubben har det og det var jo rett å slett føling jeg fikk nå sånn kroppen hans reagerer . Aldri hatt det før noen som opplevde det etter testen?
Jeg var svimmel og veldig søvnig etter testen. Ingen skjelvinger da. Tok det med ro, spiste, sov. Ble meg selv igjen til dagen etter. Jeg har ikke diabetes.
 
Jeg var svimmel og veldig søvnig etter testen. Ingen skjelvinger da. Tok det med ro, spiste, sov. Ble meg selv igjen til dagen etter. Jeg har ikke diabetes.
De burde informere om at sånt kan skje har lest meg frem til det nå :hungover:
 
Å fy f.... Jeg fikk skikkelig kaldsvette nå og svimmelhet +skjelvinger 3 timer etter sukkervann i dag heiv i meg mat .. Nå har jeg angst for at jeg har fått diabetes, Gubben har det og det var jo rett å slett føling jeg fikk nå sånn kroppen hans reagerer . Aldri hatt det før noen som opplevde det etter testen?

Jeg fikk beskjed om at mange ofte ble kvalme og dårlige i etterkant og ikke orket å dra på jobb. Jeg skal uansett ta det når jeg har hjemmekontordag, men hadde en kollega som gjorde det i fjor og hun var helt fin på jobb etterpå. Men alle reagerer jo selvfølgelig ulikt, så bare å håpe på at jeg slipper å bli dårlig.
 
Jeg fikk beskjed om at mange ofte ble kvalme og dårlige i etterkant og ikke orket å dra på jobb. Jeg skal uansett ta det når jeg har hjemmekontordag, men hadde en kollega som gjorde det i fjor og hun var helt fin på jobb etterpå. Men alle reagerer jo selvfølgelig ulikt, så bare å håpe på at jeg slipper å bli dårlig.
Krysser fingrene for deg :) først nå jeg føler meg litt bedre men guuud det bobler i magen :hungover:
 
Jeg hadde 5,3 fastende, men fikk ikke høre resultatet..
Ble bare tatt blodprøver, får ikke høre før helt i slutten av mars..
 
Last edited:
Back
Topp