Glukosebelastningstest

Skal ta den intet mindre enn tre ganger i vår :hilarious: To ganger helt frivillig da jeg er med i studie om å forebygge svangerskapsdiabetes. Har tatt en gang allerede som var fin og skal ta nå på fredag - men har kontinuerlig glukosemåling nå og har ikke noe faretruende blodsukker enda (døgngjennomsnitt på mellom 4,5-4,7, det inkluderer topper etter måltider og sukkerinntak), så ikke veldig bekymra.

Har den «ordentlige» midt i mars, satser på at den og er fin. Var helt fin sist svangerskap i 2016 og. Har både alder og bmi som risikofaktor. Høyere bmi denne gangen enn sist da, det er kjipt.

Syns selve testen er helt ok, en billig og fin forsikring for å forebygge problemer for både babyen og mor :)

Tog den i torsdags. Fastande var 4.3 och efter 2 timer var den 5,9 så förnöjd med den :happy:

...og jeg var då ikke like heldig :banghead: 5,3 på første måling og 5 på siste (trodde jeg!). Helt til jeg fikk tlf fra jm som fortalte at labprøven viste at den siste var på 9,7! :hungover: Så på onsdag blir det opplæring i egentesting av bs :depressed: forbanna drit.....

Til dere som har fått påvist svangerskapsdiabetes; Hadde dere noen symptomer før dere tok testen eller kom det som lyn fra klar himmel? Evnt om dere nå i ettertid ser at dere hadde symptomer som dere ikke tenkte over?

Til dere som har fått påvist svangerskapsdiabetes; Hadde dere noen symptomer før dere tok testen eller kom det som lyn fra klar himmel? Evnt om dere nå i ettertid ser at dere hadde symptomer som dere ikke tenkte over?

Ingen symptomer som jeg kan sette fingeren på nei, så egentlig veldig overrasket ja :sorry: men nå er det vel strengt tatt veldig få som får påvist SD som har uttalte symptomer også :meh:

...og jeg var då ikke like heldig :banghead: 5,3 på første måling og 5 på siste (trodde jeg!). Helt til jeg fikk tlf fra jm som fortalte at labprøven viste at den siste var på 9,7! :hungover: Så på onsdag blir det opplæring i egentesting av bs :depressed: forbanna drit.....

Æsj... Jeg og skal inn på onsdag å lære meg å måle og slikt

Har ikke hatt noe symptomer, og har fortsatt ikke det. Så det komme veldig overraskende på meg.
Ihvertfall siden legen sa at det fastende blodsukkeret var helt perfekt når jeg tok testen på torsdag.

Hvordan ble resultatet av deres tester da? Jeg hadde fastende blodsukker på 5,5 og har dermed svangerskapsdiabetes.

Etter 2 timer var det 5,9 da... Så det var godt under grensen

På ene jeg har tatt til nå hadde jeg 5,0 først og 3,4 etter to timer, de sjekket flere ganger. Så det var et pussig resultat :p Spent på fredagens! Da kan jeg følge med underveis siden jeg måler kontinuerlig nå (har en sensor i armen og en avleser, så får fulgt med hele døgnet)

Ingen planer om å snike meg unna, bare lurte om noen hadde merket noe selv ;-)

Åh, nei, mente det ikke sånn! Er bare at ofte i sånne diskusjoner dukker det opp kommentarer om at å komme seg unna, så den var mer generell :) For dessverre siden det sjeldent gir symptomer gikk mange med uoppdaget diabetes som ga komplikasjoner for både mor og barn, er derfor de har strammet inn på retningslinjene slik at flere må ta den nå enn sammenlignet med når jeg var gravid i 2016 tilogmed.

Er det greit å strikke på slike tester, eller anses det som «for mye aktivitet»?
Merker at å sitte rett opp og ned i 2 timer i morgen blir en liten utfordring for tålmodigheten.

Anbefaler alle å ta denne testen! (spesielt vi med høy bmi) Ved sist graviditet fant jeg ut en uke før vannet gikk at jeg hadde hatt svangerskapsdiabetes. Barnet var stort og en mnd for tidlig født mulig derfor fødselen ble så tøff

Så I denne graviditeten skal jeg gledelig ta sukkerbelastning både for jenta i magen og meg selv

Har fått blodsukkerapparat... Og i fastende tilstand i dag, ligger jeg godt under grensen for svangerskapsdiabetes.. Før jeg egentlig har gjort noen tiltak...

Kan jeg ha vært uheldig med målingen på dagen for testen, fordi jeg har spist mer sukker enn normalt dagen før?
Husker jo såklart ikke hva vi gjorde dagen før test...

Har fått blodsukkerapparat... Og i fastende tilstand i dag, ligger jeg godt under grensen for svangerskapsdiabetes.. Før jeg egentlig har gjort noen tiltak...

Kan jeg ha vært uheldig med målingen på dagen for testen, fordi jeg har spist mer sukker enn normalt dagen før?
Husker jo såklart ikke hva vi gjorde dagen før test...
Vet ikke. Hvilken av de var det du fikk beskjed om var dårlig? Før eller etter?

Det var veldig rart. Fortsett å teste i noen dager og se det an. Så ringer du til legen og spør.

I dag var jeg ned 4,7 før frokost, merkelige greier. Men vi får se det an noen dager, fint at det bli skikkelig undersøkt uansett:cat:

Jeg ble bare så skuffet, for jeg føler jeg har vært så flink med kostholdet så langt i svangerskapet.

Back
Topp