Glukosebelastningstest

Jeg hadde 4,9 fastende og 5,3 etter 2 timer, så jeg ble klarert:). Sender de blodprøvene inn til flere tester? Jeg fikk ikke beskjed om at jeg ville få flere svar etterhvert.....hmmm...
Jeg tok vanlig blodprøve og så tok legesekretæren bare litt blod fra glasset på det blodsukkerapparatet.
 
Jeg hadde 4,9 fastende og 5,3 etter 2 timer, så jeg ble klarert:). Sender de blodprøvene inn til flere tester? Jeg fikk ikke beskjed om at jeg ville få flere svar etterhvert.....hmmm...
Jeg tok vanlig blodprøve og så tok legesekretæren bare litt blod fra glasset på det blodsukkerapparatet.
De sender det til lab ja. For å dobbelsjekke.
 
Da blir det dags i morgen, er spent! Forbereder meg egentlig på at jeg har svangerskapsdiabetes, så slipper jeg bli skuffa :p
 
De sender det til lab ja. For å dobbelsjekke.

Vil tippe de også måler langtidsblodsukkeret på det de sender inn?? Ikke satt meg sånn inn i testen for slipper ta den selv ☺️
 
4,4 på fastende blodsukker hurra! Så håper labresultatet er enig med det :D
 
I dag har jeg vært til pers. Hadde 4.1 fastende, målt fra blodprøve, ikke i fingeren. Fikk ikke svar på siste målinga, så får vente i spenning. :)
 
Jeg hadde 5,3 fastende, men fikk ikke høre resultatet..
Ble bare tatt blodprøver, får ikke høre før helt i slutten av mars..

Det var skikkelig rart, hvor tok du testen ? Fikk svar av helsesekretær med en gang jeg! Skal du ha samtale til jm snart? Jeg hadde det samme dag og fikk svar . godt å få svaret med en gang
 
Førstegangsfødende over 25 år må ta den, veit jeg.
Se her:
Hvem må ta testen?
Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes

Og om du har pco eller pcos
 
Det var skikkelig rart, hvor tok du testen ? Fikk svar av helsesekretær med en gang jeg! Skal du ha samtale til jm snart? Jeg hadde det samme dag og fikk svar . godt å få svaret med en gang
Nei, hun tok blodprøve, og et stikk i fingeren som viser blodsukker der og da, men etter de to timene tok hun kun blodprøve. Veldig sært.
Har ikke time til jm før om 1,5 uke.
 
Nei, hun tok blodprøve, og et stikk i fingeren som viser blodsukker der og da, men etter de to timene tok hun kun blodprøve. Veldig sært.
Har ikke time til jm før om 1,5 uke.

Jeg tok kun blodprøve i armen, men helsesekretæren tok blod fra blodprøven og sjekket blodsukkeret mens jeg satt der, både før og etter + at jeg var inne hos legen som også så på svarene og skrev dem inn på helsekortet.
 
Nei, hun tok blodprøve, og et stikk i fingeren som viser blodsukker der og da, men etter de to timene tok hun kun blodprøve. Veldig sært.
Har ikke time til jm før om 1,5 uke.
De gjorde det samme på mitt legekontor. Jeg fikk svaret på helsenorge.no senere.
 
Nei, hun tok blodprøve, og et stikk i fingeren som viser blodsukker der og da, men etter de to timene tok hun kun blodprøve. Veldig sært.
Har ikke time til jm før om 1,5 uke.

Hm rart at du må vente på svar så lenge, jeg hadde ringt og spurt når du går svar
 
De analyserer den første prøven i tilfelle fastende blodsukker skulle være altfor høyt, da kan man ikke drikke sukkeret. Så hva blodsukkeret er etter 2 timer er de jo ikke interessert i sånn sett, da prøven likevel må til laben for å få "helt riktig" svar :)
 
De analyserer den første prøven i tilfelle fastende blodsukker skulle være altfor høyt, da kan man ikke drikke sukkeret. Så hva blodsukkeret er etter 2 timer er de jo ikke interessert i sånn sett, da prøven likevel må til laben for å få "helt riktig" svar :)

Kollegaen min hadde 8 fastende og det ble da ingen test.
 
Etterspurte svar fra legekontoret i dag og bl. s var 6.9 etter to timer.

Så i følge det de går etter blir det ikke noe videre oppfølging der. Ser at det gjøres litt forskjellig rundtomkring, men.
 
Back
Topp