Foreldrepengepermisjon, info


Ble litt feil det forrige... Men lurer på det samme! Tusen takk for mye nyttig informajon unike!! :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Elsker denne tråden! Lurer på noe jeg også, jeg er forsåvidt ganske ny i dette gamet som arbeidstaker og spesielt i dette emnet. I dag jobber jeg som ekstravakt, ca 100% og jeg har satt opp vakter helt frem til jeg går ut i permisjon. Hvordan blir det ifht meg og ferie. Jeg har vel også rett på 5 uker ferie? ...når man tar ut ferie blir man trukket i lønn for det man tar ut, hvordan blir det for meg? Hvis jeg søker om utsettelse og får 4+1 dag ferie, hva trekker de så disse dagene fra? Og hva med 2015, jeg har jo på en måte ingen jobb å gå tilbake til foreløpig, har jeg da fortsatt rett på 5 uker ferie? Jeg har jo tjent opp feriepenger, men blir det egentlig at jeg da tar ulønnet permisjon og da ikke ferie? ...håper du skjønner hva jeg mener:)


<3 venter vårt kjerlighetsbarn i juli '14 <3


Hvor mye ferie du har rett på vet arbeidsgiveren din. Dette må du derfor ta opp med han/henne.

Som du ser av informasjon tidligere nevnt er det egentlig et krav til at stønadsperioden tas i ett. Den skal tas sammenhengende uten en eneste dag med opphold. Dette er fra og med dagen du starter til og med fars siste dag i fedrekvoten. (Dette er hovedregelen, § 14-10. )

Men § 14-11 åpner opp for muligheten til å forskyve permisjonen vår. Blant annet ved at vi må ta ut 4 uker + 1 dag lovbestemt ferie på arbeidsplassen vår per kalenderår. Når vi søker om å utsette permisjonen vår grunnet ferie og får dette innvilget, vil permisjonen dermed få en "pause" hvor vi bruker ferien vår fra arbeidsgiver. Når denne ferien er slutt, starter så permisjonen igjen og vi har forskjøvet permisjonen vår med like mange dager som vi tok ut ferie. :)
 
Ble litt feil det forrige... Men lurer på det samme! Tusen takk for mye nyttig informajon unike!! :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Bare hyggelig :)
 
Vet du hvordan det er ifht utbetaling av foreldrepenger?
Når man tar 4 ukers ferie - stopper/reduserer de inntekten på aktuell mnd, eller får man ikke utbetalt i en spesiell mnd (juni/juli feks)? Og utbetaler de på forskudd eller etterskudd? :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Vet du hvordan det er ifht utbetaling av foreldrepenger?
Når man tar 4 ukers ferie - stopper/reduserer de inntekten på aktuell mnd, eller får man ikke utbetalt i en spesiell mnd (juni/juli feks)? Og utbetaler de på forskudd eller etterskudd? :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app


Du får ikke foreldrepenger i den tiden du har søkt og fått innvilget utsettelse grunnet ferie. Dette gjelder andre utsettelsesgrunner også, slik som heltidsarbeid.

Vi får utbetalt i slutten av måneden for de dagene vi har permisjon i inneværende måned. For eksempel:

Utsettelse grunnet ferie i perioden 010914-070914. Da får du utbetalt foreldrepenger for perioden 080914-300914. Dette blir utbetalt i slutten av september. Utbetalingsdato er alt fra ca 20 sept-30 sept.

Var dette ok? :)
 
Du får ikke foreldrepenger i den tiden du har søkt og fått innvilget utsettelse grunnet ferie. Dette gjelder andre utsettelsesgrunner også, slik som heltidsarbeid.

Vi får utbetalt i slutten av måneden for de dagene vi har permisjon i inneværende måned. For eksempel:

Utsettelse grunnet ferie i perioden 010914-070914. Da får du utbetalt foreldrepenger for perioden 080914-300914. Dette blir utbetalt i slutten av september. Utbetalingsdato er alt fra ca 20 sept-30 sept.

Var dette ok? :)

Kjempe! Tusen takk! :) :) Må planlegge økonomien litt ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Kjempe! Tusen takk! :) :) Må planlegge økonomien litt ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

NAV sine utbetalinger går til enten deg el arbeidsgiveren din. Når arbeidsgiver får fra NAV, så utbetaler arbeidsgiver deg lønn på samme tid som ellers ved lønninger. Så da må du snakke med arbeidsgiver hvordan arbeidsgiver forholder seg til utbetalinger ved utsettelse.

Ville bare si det :)
 
Jeg sitter og skal regne ut min månedslønn til inntektsskjemaet (velger å fylle ut inntektsskjemaet for SÅ å levere det til han som sitter med lønninger her så han kan signere/stemple, og så sender jeg det sammen med søknaden, for da vet jeg det blir gjort i tide). Jeg har timelønn og 40 timers arbeidsuke. Blir det riktig å ta 40timer/uke * 52uker (=2080 timer), deretter dele på 12 måneder og ende på 173,34 timer pr måned og til slutt gange dette med min timeslønn for å finne månedslønn? Dette var så mye enklere når jeg hadde fastlønn...

Ja, det er arbeidsgiver som har ansvar for å sende inn skjemaet, men jeg vil forsikre meg om at jeg får riktig antall timer og ikke blir lurt. Hvis regnskapsføreren med lønningene bare tar siste lønnsslipp vil jo påskeferien sørge for at jeg mister en ukes betalt i måneden :p:rolleyes::eek: I tillegg har ting en tendens til å bli liggende på pulten hans litt for lenge noen ganger, så jeg gjør det jeg kan for å få fortgang. Jeg er forøvrig også utdannet regnskapsfører, men har ikke jobbet med lønninger de siste tre årene... Mye går i glemmeboka når man ikke bruker det, dessverre.
 
Jeg sitter og skal regne ut min månedslønn til inntektsskjemaet (velger å fylle ut inntektsskjemaet for SÅ å levere det til han som sitter med lønninger her så han kan signere/stemple, og så sender jeg det sammen med søknaden, for da vet jeg det blir gjort i tide). Jeg har timelønn og 40 timers arbeidsuke. Blir det riktig å ta 40timer/uke * 52uker (=2080 timer), deretter dele på 12 måneder og ende på 173,34 timer pr måned og til slutt gange dette med min timeslønn for å finne månedslønn? Dette var så mye enklere når jeg hadde fastlønn...

Ja, det er arbeidsgiver som har ansvar for å sende inn skjemaet, men jeg vil forsikre meg om at jeg får riktig antall timer og ikke blir lurt. Hvis regnskapsføreren med lønningene bare tar siste lønnsslipp vil jo påskeferien sørge for at jeg mister en ukes betalt i måneden :p:rolleyes::eek: I tillegg har ting en tendens til å bli liggende på pulten hans litt for lenge noen ganger, så jeg gjør det jeg kan for å få fortgang. Jeg er forøvrig også utdannet regnskapsfører, men har ikke jobbet med lønninger de siste tre årene... Mye går i glemmeboka når man ikke bruker det, dessverre.

Hei, dette blir et kjapt svar fra meg da jeg er på vei ut døra..

Den som signerer skjemaet skal også være den som fyller det ut. Det er den inntekten du har på det tidspunktet du går ut i permisjon som skal stå hvis du har fast lønn.

Ved variabel lønn skal gjsnittet av de 10-12 siste lønnslipper regnes ut. Det vil si : man legger ved siste 12 lønnslipper og JUNI+ DES lønnslippene lukes ofte ut fordi de er ofte annerledes enn resten av året.

Det er flere tillegg som ikke skal regnes med, blant annet bevegelige helligdager og overtid.

Det høres ut som du burde legge ved kopi av de 12 siste lønnslippene dine. Dvs, fom juni 2013- tom mai 2014. Skriv så i fritekstfeltet at du arbeider variabelt og at gj.snittet er for eks 40 000 kr pr mnd siste året. Da har saksbehandler en mulighet til å fange opp at inntekten oppgitt av arbeidsgiver ikke nødvendigvis er 100%, og oftest vil saksbehandler da undersøke dette nærmere.

Dersom du er sykemeldt helt/delvis eller mottar svangerskapspenger, har dette også påvirkning på grunnlaget ditt.

Dette er kun en måte å gjøre det på. Det er ikke daglig leder /eller lignende som skal fylle ut innteksskjemaet 08-30.01, men de som har ansvaret for å utbetale deg lønn. Men det vet du jo. :)

Var dette ok?

NB: inntekt som skal oppgis er forøvrig utifra faktisk inntekt og skal IKKE reduseres ved evt valg av 80% dekningsgrad. Dette reduseres ved utbetaling.
 
Du jobber vel ikke 52 uker, 40 timer hver uke? ;) du har forhåpentligvis ferie og helligdager?
det er gjennomsnittet for de siste tre månedene du skal regne med, ihvertfall det jeg har gjort for de jeg har sendt inn inntektsskjema for, etter veiledning fra NAV.. :) men du kan også bruke snittet fra lenger tilbake enn tre mnd dersom det ikke blir helt representativt.. det ser forøvrig ut som du har fått et veldig bra svar over.. :) lykke til! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I dag har jeg sendt inn søknaden til Nav, utrolig befriende :)
 
Hvor mye ferie du har rett på vet arbeidsgiveren din. Dette må du derfor ta opp med han/henne.

Som du ser av informasjon tidligere nevnt er det egentlig et krav til at stønadsperioden tas i ett. Den skal tas sammenhengende uten en eneste dag med opphold. Dette er fra og med dagen du starter til og med fars siste dag i fedrekvoten. (Dette er hovedregelen, § 14-10. )

Men § 14-11 åpner opp for muligheten til å forskyve permisjonen vår. Blant annet ved at vi må ta ut 4 uker + 1 dag lovbestemt ferie på arbeidsplassen vår per kalenderår. Når vi søker om å utsette permisjonen vår grunnet ferie og får dette innvilget, vil permisjonen dermed få en "pause" hvor vi bruker ferien vår fra arbeidsgiver. Når denne ferien er slutt, starter så permisjonen igjen og vi har forskjøvet permisjonen vår med like mange dager som vi tok ut ferie. :)
Jeg har nå søkt om utsettelse av stønadsperioden i 4+1 dag pga ferie. Har ikke fått svar enda.
Men etter min permisjon har jeg tenkt til å ha litt ferie og litt ulønnet permisjon før far skal ha sine 14 uker.
Vil det da si at vi må søke om utsettelse igjen?
Det har jo aldri vært noe krav tidligere til når faren skal ta ut sin permisjon..?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har nå søkt om utsettelse av stønadsperioden i 4+1 dag pga ferie. Har ikke fått svar enda.
Men etter min permisjon har jeg tenkt til å ha litt ferie og litt ulønnet permisjon før far skal ha sine 14 uker.
Vil det da si at vi må søke om utsettelse igjen?
Det har jo aldri vært noe krav tidligere til når faren skal ta ut sin permisjon..?


Sent from my iPhone using BV Forum


Deler opp her jeg:

1. Barnet må være registrert født før søknad om utsettelse el fedrekvote kan behandles. Regner med at du ikke har det, siden du er på juliforum? Det kan ta noen uker etter fødsel før det er registrert.

2.Uansett hva du tenker gjøre etter at din permisjon er ferdig, så har det ingen innvirknig på fars fedrekvote eller utsettelse av denne. Han må selv søke om utsettelse av fedrekvoten med sine begrunnelser innen din siste stønadsdag. Han kan søke om utsettelse grunnet heltidsarbeid blant annet. Dersom far ikke jobber 100% , så kan han søke om gradert uttak. Dersom far for eksempel har en 80% stilling, men jobber ekstra sliki at han jobber 100%, så fyller han vilkår for utsettelse grunnet heltidsarbeid. Far får et eget informasjonsskriv i forbindelse med at din sak er behandlet. (Den søknaden du sendte inn først)

Ergo: det er FAR som må søke om utsettelse etter at din stønadsperiode er ferdig, dersom dere ikke ønsker at far skal ta fedrekvoten rett etter at du er ferdig med din foreldrepengepermisjon. Far kan ikke søke om utsettelse med begrunnelse i at du har ulønnet permisjon. Se forøvrig hva jeg har skrevet om utsettelse tidligere i denne tråden.

3. Det har hele tiden vært krav til at far tar sin stønadsperiode i sammenheng med mors sin. Det fremgår av folketrygdlovens paragraf 14-10. Paragraf 14-11 åpner likevel opp for at både mor og far kan utsette sin permisjonsdel, slik du nå gjør ved å søke om utsettelse grunnet uttak av lovbestemt ferie.

Håper dette var ok?
 
Supert. Takk for svar og hjelp.
Har ikke sett noe sted at barnet må være registrert født først, og ble faktisk kontaktet av NAV ang et spørsmål de hadde til den søknaden. Da sa de ingen ting om det......
Men KAN man få avslag?




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kan far utsette sin perm fordi mor tar ut lovbestemt ferie (rett etter at permen hennes er slutt?)

-Appen
 
Supert. Takk for svar og hjelp.
Har ikke sett noe sted at barnet må være registrert født først, og ble faktisk kontaktet av NAV ang et spørsmål de hadde til den søknaden. Da sa de ingen ting om det......
Men KAN man få avslag?




Sent from my iPhone using BV Forum


Man kan alltid få avslag. Hvis man for eksempel søker om utsettelse grunnet lovbestemt ferie og er selvstendig næringsdrivende. Da finnes ikke lovbestemt ferie, og man har derfor ikke noe ferie å søke utsettelse med.

Søknaden skal først bli sett igjennom og vurdert om den kan legges klar til behandling eller om det må innhentes noe/om noe er uavklart. Når søknaden så er under behandling, kan det likevel være noe uavklart så saksbehandler som skal behandle saken tar kontakt gjerne da pr tlf.

Søknader der man søker om utsettelse grunnet lovbestemt ferie (pr kalenderår) , er arbeidstaker og i tillegg har signatur fra arbeidsgiver går som regel igjennom.

Det står ikke noe sted at barnet må være registrert født før søknad om utsettelse kan behandles. Søknader ligger da på vent til fødselsdato er registrert. Det kan være det er ulike rutiner og at utsettelser likevel behandles, men det kjenner jeg ikke til. :)
 
Kan far utsette sin perm fordi mor tar ut lovbestemt ferie (rett etter at permen hennes er slutt?)

-Appen

Dette er litt skummelt å uttale seg om. Slik jeg har erfart er det noe ulik praksis ute og går. I fare for at noen kontor er steile på at det kun er fars ferie/aktivitet som kan utsette hans fedrekvote, så ville jeg ringt NAV kundeservice og spurt der. Hvis du da får vite at din lovbestemte ferie kan utsette fars fedrekvote, ville jeg da bedt kundeservice om å skrive at du har mottatt denne informasjonen inn i telefonnotatet for sikkerhets skyld. :)
 
Dette er litt skummelt å uttale seg om. Slik jeg har erfart er det noe ulik praksis ute og går. I fare for at noen kontor er steile på at det kun er fars ferie/aktivitet som kan utsette hans fedrekvote, så ville jeg ringt NAV kundeservice og spurt der. Hvis du da får vite at din lovbestemte ferie kan utsette fars fedrekvote, ville jeg da bedt kundeservice om å skrive at du har mottatt denne informasjonen inn i telefonnotatet for sikkerhets skyld. :)

Okei, da får jeg gjøre det :) det finnes ingen andre måter som gjør at jeg kan ta ferien min rett etter perm (har syv uker neste år) og så tar far sin perm?

-Appen
 
Okei, da får jeg gjøre det :) det finnes ingen andre måter som gjør at jeg kan ta ferien min rett etter perm (har syv uker neste år) og så tar far sin perm?

-Appen

Jeg har akkurat vært i kontakt med Nav om noe jeg tror er det samme som du lurer på.
Slik skal vi ha det:
Jeg tar ut først 3 uker før termin som går av fellesperiode, så de 6 ukene etter fødsel av mammakvote som er pålagt. Etter disse 9 ukene tar jeg ut lovbestemt ferie, 4 uker +1 dag og utsetter mammakvote med samme lengde. Etter ferien tar jeg ut resten av mammakvote + hele fellesperioden. Når hele mamma og fellesperiode er over skal jeg ha ferie igjen før pappa tar ut sin fedrekvote. Han skal da jobbe 100 % mens jeg har ferie. Han søker da om utsettelse før min siste dag av foreldrepenger på grunnlag av 100 % jobb. Dette går fint :)
 
Okei, da får jeg gjøre det :) det finnes ingen andre måter som gjør at jeg kan ta ferien min rett etter perm (har syv uker neste år) og så tar far sin perm?

-Appen

Det er som Mum2be skriver: Far kan utsette grunnet 100% arbeid eller sin egen ferie. Du kan også utsette din egen stønadsperiode med uttak av lovbestemt ferie.

Jobber ikke far 100% ?

Dersom du IKKE utsetter din egen stønadsperiode pga ferie før den er ferdig, er det at noen forvaltningsenheter godtar at fars stønadsperiode forskyves grunnet mors uttak av lovbestemt ferie 4 uker+ 1 dag ETTER AT hennes stønadsperiode er ferdig. Men det er altså der du bør ta kontakt med kundeservice som nevnt tidligere.
 
Back
Topp