Foreldrepengepermisjon, info

unike

Elsker forumet
Julibarna2014
Jeg kan litt om foreldrepengepermisjon og tenkte prøve å informere om det helt grunnleggende på generelt grunnlag.

Dette er ikke noe dere kan vise til selvsagt, men det kan kanskje hjelpe noen der ute til å forstå dette med foreldrepenger bedre. Jeg tenkte dele informasjonen opp i deler:

1. Opptjening av rett til foreldrepenger og inntektsgrunnlag
2. Søknader, vedlegg og søknadsfrister
3. De ulike delene av foreldrepengepermisjonen
-mødrekvote, fedrekvote, fellesdel, ekstrauker ved flerbarnsfødsel
4. Utsettelse
5. Gradert uttak

Har dere lyst til det? Noe dere savner som jeg skal ta med?
 
Blir veldig glad fir info! :) Kan du fortelle litt ifht ferie i permisjonstiden også? eller inngår det kanskje i ett av punktene over? :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Blir veldig glad fir info! :) Kan du fortelle litt ifht ferie i permisjonstiden også? eller inngår det kanskje i ett av punktene over? :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det inngår i punktet for utsettelse :)
 
OBS! Min informasjon er egenlaget og har ikke noe med NAV å gjøre. OBS!


1. Opptjening av rett til foreldrepenger og inntektsgrunnlag


Opptjening av rett på foreldrepenger:
-medlem av folketrygden
(norsk statsborger, oppholdstillatelse, ikke hatt opphold utenfor Norge av lenger varighet siste året/kommende år )

-yrkesaktivitet 6 av de siste 10 måneder før permisjonsstart.

-tjent et halvt grunnbeløp på årsbasis (ca 43 000kr/år) 85 245 kr = grunnbeløpet per 010513

Grunnbeløpet endrer seg hver 1 mai. Vedr grunnbeløp og inntektsgrunnlag, se inntektsgrunnlag lenger ned.

Det er flere situasjoner som her likestilles som yrkesaktivitet. Slik som :
-dagpenger ved arbeidsløshet
-sykepenger/svangerskapspenger
-arbeidsavklaringspenger

Dersom man har opptjent seg rett på foreldrepenger kan man gjøre det ved å kombinere flere av punktene over.

Inntektsgrunnlag
Det skilles mellom opptjening av rett på foreldrepenger og inntektsgrunnlag. Den aktiviteten som gjør at du opptjener deg rett på foreldrepenger vil ikke nødvendigvis gi deg inntektsgrunnlaget.

Eksempel: Du kan ha arbeidet 5-6 måneder før permisjon på bensinstasjon, men rett før permisjonsstart får du en jobb på kontor ved samme firma. Så lenge du har arbeidet der 1 dag i den nye jobben vil inntekten din i den nye jobben min bli vurdert som aktuell.

Videre kan jeg nevne inntektsgrunnlag dersom du ved permisjonstidspunktet mottar:

-dagpenger ved arbeidsløshet
-sykepenger/svangerskapspenger
-arbeidsavklaringspenger


Dagpenger under arbeidsløshet
Her vurderes de siste 10 måneder før permisjonsstart. Hvis vi tar utgangspunkt I min termin 2 juli, så skal jeg senest I permisjon 11 juni. 11 juni blir min første dag hjemme. Dersom jeg er helt eller delvis arbeidsleidg og mottar dagpenger og kommer til å gjøre det til og med 10 juni, så må jeg gjøre følgende:

-sende NAV kopi av lønnslipper fra og med AUGUST 2013 tom MAI 2014

-dersom jeg har en arbeidsgiver ved permisjonstidspunktet: sende med inntektsskjema utfylt av arbeidsgiver

Nå kan de 6 beste av de 10 siste måneder regnes ut. Deretter vil det bli vurdert opp mot gjennomsnitt av pensjonspoeng de tre siste ferdiglignede år. Helt /delvis arbeidsledige kvinner får det mest gunstige inntektsgrunnlaget av de to utregningene. Dette gjelder kun gravide kvinner. Særbestemmelsen gjelder ikke menn.


Sykepenger/svangerskapspenger på permisjonstidspunktet
Har du 100% sykepenger/svangerskapspenger blir inntektsgrunnlaget det samme på foreldrepenger. Dersom du er sykemeldt/mottar svangerskapspenger under 100%, vil inntektsgrunnlaget fastlåses I den prosentandelen du ikke er I arbeid.

Eks:
Du tjener 20 000 kr /mnd.

Den 1 april mottar du 50% svangerskapspenger og du vil motta dette helt frem til 3 uker før foreldrepengepermisjonsstart. Dvs, du mottar 50% svangerskapspenger som er 10 000 kr pr mnd, og du får lønn 10 000 kr pr mnd.

Den 1 mai går du opp I lønn og tjener nå 21500 kr/mnd. For å vurdere inntektsgrunnlaget ditt på foreldrepenger vil det da bli 10 000 kr/mnd ( svangerskapspengegrunnlaget) + 50% av inntekt på permisjonstidspunktet. Dvs, du får kroner 20 750,- per mnd I foreldrepenger.

Vær oppmerksom på
- at arbeidsgiver må sende inn skjemaet inntektsopplysninger per ytelse: sykepenger/svangerskapspenger/foreldrepenger. Mottar du alle tre ytelsene etter hverandre, så må du sørge for at arbeidsgiver sender inn totalt 3 skjemaer.

- Dersom du er sykemeldt rett forut for, bør du sørge for at sykepengesaken din er behandlet. Dersom du får lønn av arbeidsgiver under sykemeldingsperioden er det ikke lett å vite om NAV har alle dokumenter som skal til for å behandle sykepengesaken din ferdig. Den må behandles før foreldrepengesaken din kan behandles. Da kan det være greit å ta en telefon til NAV kundesenter å sjekke om alt er I orden med sykepengesaken din.

Arbeidsavklaringspenger
Det er den samme dagsatsen på foreldrepenger som arbeidsavklaringspenger, dersom du mottar dette ved permisjonsstart.

Dersom du lurer på hvorfor du skal velge foreldrepenger når dagsatsen er den samme, så vil jeg tro at du “sparer” på arbeidsavklaringspengeperioden din ved å motta foreldrepenger I en periode isteden. Men dette må du snakke med de som jobber med arbeidsavklaringspenger om. Far kan ihvertfall ha rett på fedrekvote dersom du velger foreldrepenger istedenfor engangsstønad.

Maksimumsbeløpet for utbetaling er 6 ganger grunnbeløpet. For permisjon før 010514 gjelder grunnbeløpet per 010513, og maks blir da 511 470 kr / år. Vi som antakeligvis vil søke oppstart av foreldrepenger etter 010514, vil det nye grunnbeløpet fastsette hva som er maks. Dette vil vites i juni/juli-mnd.

Dette er kun noe om opptjening av rett på foreldrepenger og inntektsgrunnlag. Mer om dette finnes på www.nav.no
 
Last edited:
Kan du førklara meg litt om medeier av egenbedrift. Hur fungerar det. Førsta gang eg ska søka nå.
 
Kan du førklara meg litt om medeier av egenbedrift. Hur fungerar det. Førsta gang eg ska søka nå.

Er du ansatt i eget AS eller selvstendig næringsdrivende ?
 
Mannen har selvstendig næringsdrivende og eg står som med eier i denna firman.
 
Vet ikke stort om dette, så er veldig glad for informasjon :D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Veldig kjekt med slik info her! Man leser seg jo nesten blind på nettsidene til nav..
 
Mannen har selvstendig næringsdrivende og eg står som med eier i denna firman.

Her burde du ta kontakt med NAV kundesenter og snakke med de som har veiledning på foreldrepenger. Jeg vil tro at du må sende inn diverse papirer i ettertid av søknaden også. Det spørs på flere ting og det blir ikke generell informasjon slik jeg hadde tenkt til å gi her.
 
OBS! Min informasjon er egenlaget og har ikke noe med NAV å gjøre. OBS!


2. Søknader, vedlegg og søknadsfrister



Du må selv søke om foreldrepenger:


-Dette gjør du ved å sende inn kravskjemaet NAVblankett 14-05.09. Dette må også pappa sende inn dersom han skal søke om fedrekvote eller foreldrepenger, men han trenger ikke gjøre det ennå.

-Ved utsettelse/gradert uttak søkes det på NAVblankett 14-16.05, men denne søknaden kan ikke behandles før barnet er registrert født.

-Kopi av terminbekreftelse fra lege/jordmor datert etter 26 fullgåtte svangerskapsuker må vedlegges uansett, selv om du skal ha født.

-Sørge for at arbeidsgiver sender inn inntektskjema 08-30.01 I forbindelse med foreldrepenger.


Vi kan søke om å starte uttaket tidligst 14 uker før termindato. Vi kan starte senest 3 uker før termindato.

Pappas frist for å søke om uttak /utsettelse av fedrekvoten er din siste stønadsdag. Søker han senere kan han miste stønadsdager.

Dersom pappa skal ha fedrekvote før stønadsperioden din er ferdig bør han søke senest 1 måned før.

Alle endringer bør søkes om senest 1 måned før.

Dersom du blir for syk til å ha omsorgen for barnet ditt og vil søke om utsettelse av foreldrepenger eller søke om at pappa tar over foreldrepengene for en periode, skal det sendes inn særskilt legeerklæring som vedlegg til søknad om utsettelse. Dette får man oftest ikke sendt inn før etter sykdom/skade har inntruffet. Mer om dette kommer under punktet utsettelse.

NAV kan tidligst behandle søknader om fedrekvote, utsettelse, gradert uttak (gjelder både deg og far ) når barnet står registrert født. Dette tar ca 3 uker etter at fødsel har skjedd.

Hovedregelen for foreldrepenger (§ 14-10) er at stønadsperioden skal tas sammenhengende. Det betyr at fra og med mamma starter til pappa er ferdig med fedrekvoten skal det ikke være opphold.

MEN:
En regel (§ 14-11) åpner for muligheten til å søke om utsettelse.

En annen regel (§ 14-16) åpner for muligheten for å gradere uttak av permisjonen. Mer om dette kommer under punktet for utsettelse og gradert uttak.

OVERSIKT OVER INNSENDELSE:

Mor er arbeidstaker, og sender inn:
-kopi av siste lønnslipp
-søknad 14-05.09
-kopi av terminbekreftelse
-mors arbeidsgiver sender inn inntektsskjemaet

Mor er selvstendig næringsdrivende
-bekreftelse fra regnskapsfører på at mor har drevet yrkesaktivt 6 av de siste 10 mndr før permisjonsstart og midlertidig inntekt for året 2013.
(Gjsnitt av pensjonsgivende inntekt fra de tre siste ferdiglignede år er hovedregel, men her er det mange regler.)
-søknad 14-05.09
-kopi av terminbekreftelse

Mor er helt arbeidsledig og mottar kun dagpenger siste 10 måneder før permisjonsstart
-mor skriver I søknaden at hun ikke har arbeidet og kun mottatt dagpenger siste 10 måneder
-søknad 14-05.09
-kopi av terminbekreftelse

Mor arbeider noe/har arbeidet noe siste 10 måneder før permisjonsstart OG er helt eller delvis arbeidsledig som mottar dagpenger
-kopi av de 10 siste lønnslipper før permisjon. Starter permisjonen I juni er det lønnslipp til og med mai-mnd som skal sendes inn/ettersendes.
-søknad 14-05.09
-kopi av terminbekreftelse
-mors arbeidsgiver sender inn inntektsskjemaet


Til slutt et tips: TA KOPI AV ALT DU SENDER INN

Kan være greit dersom dokumentene blir feilscannet ved mottakelse, eller dersom du har behov for å se hva du har søkt om I ettertid av innsendelse.


Dette var kun noe om søknader, vedlegg og frister. Mer om dette finnes på www.nav.no
 
Last edited:
Super kjekk tråd, TUSEN TAKK!! :D
Spørsmål; Jeg har ikke jobb etter 5. mai, kan hende jeg får noe utvidet arbeid, men i utganspunktet står jeg uten jobb i mai/juni! (Frem til 20 juni da permisjonen min begynner).
Må jeg over på dagpenger/sykepenger den måneden eller kan jeg søke om å få foreldrepenger tidligere?
Eller trenger jeg kanskje ikke det hvis jeg får lønn for mai? Og juni får man jo vanligvis ikke lønn for (pga. feriepenger) Får man heller ikke penger fra NAV i juni? Eller hvordan er det?
Noen som vet hvordan reglene rundt dette er?
 
Var jeg deg ville jeg meldt meg arbeidsledig helt eller delvis straks du ikke har 100% arbeid. Da står du sterkere i forhold til inntektsberegning på foreldrepenger. Det høres jo også mer riktig ut for deg enn sykepenger, da du ikke er syk, men uten arbeid.

Du får ihvertfall foreldrepenger for juni, fra og med første permisjonsdag.

Hvis du leser litt rundt det jeg har skrevet om dagpenger før foreldrepenger så ser du at det er en særbestemmelse der. ( Står i første delen, under inntektsgrunnlag)
 
Hva gjør man ifht lønn man har fått som tilkallingsvikar?
Og når man har 50% + ekstravakter i annen bedrift?

Sistnevnte er de jeg får sykpenger fra, og de har kun sendt inn lønnsinfo fra de tre siste mnd før sykemld (hvor jeg tjente minst i fjor) til nav. Kan jeg be om ny beregning? Det skiller 4000 kr beregnet ut fra gj.snitt lønn fra bedriften i fjor..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Hva gjør man ifht lønn man har fått som tilkallingsvikar?
Og når man har 50% + ekstravakter i annen bedrift?

Sistnevnte er de jeg får sykpenger fra, og de har kun sendt inn lønnsinfo fra de tre siste mnd før sykemld (hvor jeg tjente minst i fjor) til nav. Kan jeg be om ny beregning? Det skiller 4000 kr beregnet ut fra gj.snitt lønn fra bedriften i fjor..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hør med NAV du om sykepengene dine, om de kan revurderes eller om du må legge inn en formell klage. Klagefrist er 6 uker fra du mottok melding om vedtak.

Når det gjelder tilkallingsvikar så kommer det an på flere ting om det blir med i beregningen din på foreldrepenger , så her ville jeg også ringt NAV og hørt med de som veileder på foreldrepenger.

Tlf til NAV kundesenter er 55 55 33 33.
 
Hør med NAV du om sykepengene dine, om de kan revurderes eller om du må legge inn en formell klage. Klagefrist er 6 uker fra du mottok melding om vedtak.

Når det gjelder tilkallingsvikar så kommer det an på flere ting om det blir med i beregningen din på foreldrepenger , så her ville jeg også ringt NAV og hørt med de som veileder på foreldrepenger.

Tlf til NAV kundesenter er 55 55 33 33.


Tusen takk for svar :) :) :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Stemte det att me ikkje trenger søka før i uke 26? Eller har eg tatt feil
 
Man KAN ikke søke før uke 26, for man må legge med bekreftelse på at man har gjennomført 26 fullgåtte uker med søknaden :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gjelder ikke overtid som grunnlag? Legen min da at det var det jeg fikk utbetalt i måneden som dannet grunnlaget for feirelereoengene og mente at overtid var med her. Men jeg mente også at jeg hadde lest at på NAV sine sidercat det ikke gjør det.. Forvirret:/
 
Back
Topp