Foreldrepengepermisjon, info

OBS! DETTE ER EGENLAGET OG HAR INGENTING MED NAV Å GJØRE. OBS!



5. Gradert uttak


Som punkt 4 åpner med er det et krav til at stønadsperioden tas ut sammenhengende (folketrygdlovens paragraf 14-10). Men det åpner for muligheter til å søke utsettelse (paragraf 14-11), som punkt 4 tar for seg. Og det åpner også opp for gradert uttak ( folketrygdlovens paragraf 14-16).

Ved delvis arbeid ytes det graderte foreldrepenger. Uttaket skal tilsvare differansen mellom 100 prosent stilling og mottakers stillingsdel.

Unntatt fra gradert uttak er de seks første ukene av stønadsperioden som er forbeholdt moren

Foreldrene kan ta ut graderte foreldrepenger samtidig eller hver for seg. Her er noen eksempler:

A)

Mor har mødrekvote uke 7-10. Hun tar ut 100% av denne. Far kan samtidig ta ut inntil 50% foreldrepenger I samme periode.

B)

Far har fedrekvote I 10 uker. Han tar ut 100% av denne. Mor kan ta ut inntil 50% foreldrepenger I samme periode.

(Kjekt å vite hvis dere skal på ferie sammen for eksempel. )

C)

Mor arbeider 50 % I perioden 010914-250914. Mor har da 50% foreldrepenger I samme periode. Hun har barnepass til babyen mens hun er på jobb. Foreldrepengeperioden hennes forskyves.

D)

Mor arbeider 50% I perioden 010914-250914. Mor har da 50% foreldrepenger I samme periode. Far ønsker å ha babyen 50% I den perioden og søker med bakgrunn I at mor arbeider 50% I den perioden han ønsker å være hjemme med babyen.

E)

Foreldrepengeperioden er ferdig og mor har siste stønadsdag 011014.

Far ønsker ikke å ha fedrekvoten nå og utsetter den til han vet mer om hvordan det blir med arbeidsgiver. Det går ikke. Han må søke om utsettelse av fedrekvoten innen 011014. I den søknaden skal det stå tidsrom for utsettelse og begrunnelse. Far jobber 100% og har planer om dette I lang tid fremover. Han setter derfor opp at han arbeider 100% I perioden 021014-020715. Han skal ha ferie I perioden 030715-310715 og søker om utsettelse grunnet uttak av lovbestemt ferie I den perioden. Dette fylles ut på samme skjema. Videre kan han tenke seg å ha 1 dag per uke hjemme med barnet I perioden 030815-091015. Da skriver far at han arbeider 80% I periode 030815-091015 og får dermed 20% fedrekvote I samme periode.

Fars arbeidsgiver signerer på denne søknaden sammen med far. Søknaden som far sender inn er NAVblankett 14-16.05. Den omhandler både utsettelse og grader uttak.


F)

Foreldrepengeperioden er ferdig og mors siste stønadsdag er 011014.

Far har ikke en 100% og arbeider heller ikke 100%. Han arbeider 80%. Han fyller derfor ikke vilkår for utsettelse grunnet heltidsarbeid og må søke om gradert uttak I perioden fra og med 021014. Han kan fremdeles søke om utsettelse grunnet uttak av lovbestemt ferie.


G)

Mamma har ikke rett på foreldrepenger. Far ønsker å utsette mesteparten av foreldrepengeperioden, men må ta ut 30 stønadsdager først. Han velger å ta ut disse gradert. Han tenker at han kan ha fri 3 dager fra jobb I en periode på 6 uker fra og med uke 7 etter fødsel. Han må da arbeide 90% I den perioden og han får 10% foreldrepenger. Mor er student 100% fra og med uke 7 etter fødsel til og med 3 år frem I tid. Bekreftelse fra studiestedet er vedlagt og godkjent av NAV som aktivitetskrav I forhold til at far kan få foreldrepenger. Her kan far søke om utsettelse og uttak videre utifra sin egen arbeidsprosent /uttak av ferie .


H)

Mor og far arbeider I helsevesenet. Ingen har 100% fast jobb. Mor har fast 60% og resterende % er tilleggsvakter. Det samme gjelder pappa. Pappa jobber I hovedsak som nattevakt. De ønsker å dele på fellesdelen med foreldrepenger.

Dette må mor og far gjøre: De må regne ut sammen med arbeidsgiver hvor mange vakter som utgjør 50% I en periode la oss si på 15 uker. Mor må arbeide 50% for at far skal kunne få 50%. Her regner arbeidsgiver og den ansatte hvor mye de skal arbeide utover. Helger og netter regnes som arbeid på lik linje med arbeid på dagtid. De varierer når de arbeider, og derfor tar vi for oss hele perioden på 15 uker. Det blir lettere å regne ut og mer korrekt I forhold til arbeidsprosent totalt.


Videre får plutselig mamma spørsmål fra arbeidsgiver om å jobbe 75% I et par uker. Når mamma jobber 75% er dette likestilt med 100% aktivitet og far kan ta ut 100% foreldrepenger I samme periode

____________________________________________________________

Det er et vilkår for gradert uttak at det foreligger en skriftlig avtale med arbeidsgiver om delvis arbeid. Hver av foreldrene kan bare ta gradert uttak ut fra avtale med én arbeidsgiver av gangen.


NB i søknadskjemaet skal det oppføres arbeidsprosent og tidsrom. For eksempel

010215-100315 80%

Da får man 20% foreldrepenger i denne perioden



Ved selvstendig næringsdrivende/frilansere kan det være nok med å bekrefte sin egen arbeidsprosent og periode for arbeid. Men man skal være oppmerksom på at det kan kreves at man signerer en avtale med NAV om det graderte uttaket.

OBS! DETTE ER EGENLAGET OG HAR INGENTING MED NAV Å GJØRE. OBS!
 
Når bør man søke om utsettelse av permisjonen? Skal ha lovbestemt ferie en eller annen gang før nyttår
 
Når bør man søke om utsettelse av permisjonen? Skal ha lovbestemt ferie en eller annen gang før nyttår

Du kan søke om utsettelse samtidig med at du søker om foreldrepenger om du vil. Søknaden kan tidligst behandles når barnet er registrert født.

Du bør senest søke 4 uker før utsettelse skal skje. Jeg ville nok likevel sendt inn 2 mndr før. :)
 
Du kan søke om utsettelse samtidig med at du søker om foreldrepenger om du vil. Søknaden kan tidligst behandles når barnet er registrert født.

Du bør senest søke 4 uker før utsettelse skal skje. Jeg ville nok likevel sendt inn 2 mndr før. :)
2 mnd før utsettelsen skal skje?

-Appen
 
2 mnd før utsettelsen skal skje?

-Appen

Ja, jeg ville gjort det hvis jeg fikk pengene direkte til meg. Dersom foreldrepengene ble utbetalt til arbeidsgiveren min, ville jeg forholdt meg til å sende inn søknad senest 4 uker før.

Årsaken er at foreldrepengene ligger til utbetaling og det kan fort bli feilutbetaling, dersom man søker så sent at det ikke blir fanget opp i tide.
 
Ja, jeg ville gjort det hvis jeg fikk pengene direkte til meg. Dersom foreldrepengene ble utbetalt til arbeidsgiveren min, ville jeg forholdt meg til å sende inn søknad senest 4 uker før.

Årsaken er at foreldrepengene ligger til utbetaling og det kan fort bli feilutbetaling, dersom man søker så sent at det ikke blir fanget opp i tide.
Takk! :)
 
Skjønner ikke helt det med ferien, jeg...
Hva hvis jobben din sier det er greit med 5 uker, kan likevel NAV nekte å gi deg utsettelse?
Har man KRAV på å få tilbake de resterende 4 dagene pr år?
Vi blir jo på en måte trukket i lønn for 5 uker ferie, så da føles det litt urettferdig å miste 4 dager......


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skjønner ikke helt det med ferien, jeg...
Hva hvis jobben din sier det er greit med 5 uker, kan likevel NAV nekte å gi deg utsettelse?
Har man KRAV på å få tilbake de resterende 4 dagene pr år?
Vi blir jo på en måte trukket i lønn for 5 uker ferie, så da føles det litt urettferdig å miste 4 dager......


Sent from my iPhone using BV Forum

Du må ikke søke utsettelse selv om du har ferie. Noen velger å ha ferie og foreldrepengepermisjon samtidig. Det er ikke ulovlig. De som får utbetalt foreldrepengene til seg ( der det ikke er refusjon til arbeidsgiver) får da foreldrepenger utbetalt samtidig med at de får feriepenger for samme periode og får en god måned økonomisk sett.

Vi som har 5 uker ferie per år, kan søke utsettelse av foreldrepengene med inntil 4 uker+ 1 dag ferie. Resterende 4 dager kan vi ikke søke utsettelse med, men vi kan spørre arbeidsgiveren vår om vi kan overføre de resterende 4 dagene til året etter.

Ga det mer mening?
 
Unike kan du hjelpa meg me detta?

Eg har ikkje fått levert svangerskapspapirerna Mina till NAV enda pga eg har ikkje fått selvangivelsen min.
Regnskapsføraren må ha den før han kan senda in års innkomst .
Hva skjer visst papirerna sendes senare in till NAV?

Eg får panik asså. :-(
 
Du skal søke om svangerskapspenger, ikke foreldrepenger ?

Du har uansett 3 måneder på deg fra dato du skal ha svangerskapspenger. Er du selvstendig næringsdrivende så behandles inntektsgrunnlaget ditt etter hovedregelen som selvstendig næringsdrivende først og fremst og det er gjennomsnittet av de tre siste ferdiglignede år : 2010,2011,2012.

For å bekrefte at det er drift i firmaet ennå og at det ikke er endring som har skjedd (bytting av lokaler /varer/målgruppe osv) så kan regnskapsfører sette opp et cirkatall på pensjonsgivende inntekt for deg i 2013, men at kopi av selvangivelse ettersendes ved behov når den foreligger fra skattemyndighetene.

Send uansett inn søknaden om svangerskapspenger nå, og evt med et skriv fra regnskapsfører hvor overnevnte fremkommer.

Var dette greit?
 
Finnes det en permisjonskalkulator på nett? For tid altså..ikke penger...

Sent from my SAMSUNG-SGH-I337 using BV Forum mobile app
 
Finnes det en permisjonskalkulator på nett? For tid altså..ikke penger...

Sent from my SAMSUNG-SGH-I337 using BV Forum mobile app

Det vet jeg ikke.

Tenker du på å regne ut gradert uttak? :)
 
Ja..vi tenker at jeg skal jobbe en dag i uken etterhvert og syns det er vanskelig å regne ut når jeg evt skal tilbake i jobb. Bf skal ikke ta ut permisjon når jeg er på jobb, så slik jeg har forstått det får jeg da utvidet permisjonen med det antall dager jeg jobber?

Sent from my SAMSUNG-SGH-I337 using BV Forum mobile app
 
Ja..vi tenker at jeg skal jobbe en dag i uken etterhvert og syns det er vanskelig å regne ut når jeg evt skal tilbake i jobb. Bf skal ikke ta ut permisjon når jeg er på jobb, så slik jeg har forstått det får jeg da utvidet permisjonen med det antall dager jeg jobber?

Sent from my SAMSUNG-SGH-I337 using BV Forum mobile app


Ja. Hvis du tar de dagene du har igjen til gradering og fordeler de på hele uker , så er det ikke så vanskelig å regne ut.

Mandag-fredag: 100%

Dvs at 1 uke blir slik fra og med mandag til og med fredag:

1 dag = 20% arbeid
4 dager= 80% foreldrepengepermisjon

Det vil si ta du bruker 4 permisjonsdager per uke.

Så hvis du har 12 permisjonsdager å gradere, så kan du gradere i 3 uker med 80% uttak + 20% arbeid.

Virket dette ok?
 
For en fantastisk tråd!

Jeg har et spørsmål, og ville blitt veldig glad for litt hjelp.

Jeg blir forfremmet med lønnsøkning ca 6 uker før termin. 1. Er det da den nye lønnen som legges til grunn for refusjon til arb.giver fra NAV? 2. Du skriver at man skal legge siste lønnsslipp ved søknaden. Er det et krav? Jeg vil jo ikke få den nye lønnen før i juni. Og juni er også feriepengemåned, ikke vanlig lønn, så hvordan blir det da?

På forhånd tusen takk for hjelpen! :)
 
For en fantastisk tråd!

Jeg har et spørsmål, og ville blitt veldig glad for litt hjelp.

Jeg blir forfremmet med lønnsøkning ca 6 uker før termin. 1. Er det da den nye lønnen som legges til grunn for refusjon til arb.giver fra NAV? 2. Du skriver at man skal legge siste lønnsslipp ved søknaden. Er det et krav? Jeg vil jo ikke få den nye lønnen før i juni. Og juni er også feriepengemåned, ikke vanlig lønn, så hvordan blir det da?

På forhånd tusen takk for hjelpen! :)

Det er nesten litt skummelt å uttale seg om inntektsgrunnlag. Det er så mange hensyn. Dersom du arbeider en hel dag med den nye lønnen din og ikke er sykemeldt /mottar svangerskapspenger, så får du som hovedregel med deg den nye lønnen din før permisjon.

Dersom du er sykemeldt/mottar svangerskapspenger så fastlåses inntekten din i den delen + at du får med deg lønnsøkning i den prosentandelen du faktisk er på jobb før du skal ha permisjon.

Eks: lønnsøkning 1mai, 1000 kr ekstra pr mnd. Er 50% sykemeldt/mottar sv.penger. Får med seg 500 kr pr mnd videre i inntektsgrunnlaget på foreldrepenger.

Arbeidsgiveren din sender inn inntektsskjemaet 08-30.01 og fyller dette ut i forbindelse med foreldrepenger. Der skal de føre på den inntekten som gjeldende for deg på permisjonstidspunktet. De kan også skrive på skjemaet når lønnsendringen gjelder fra. Det er ingen egen kolonne for dette, men de kan skrive det på en av sidene.

Var dette greit? :)
 
Elsker denne tråden! Lurer på noe jeg også, jeg er forsåvidt ganske ny i dette gamet som arbeidstaker og spesielt i dette emnet. I dag jobber jeg som ekstravakt, ca 100% og jeg har satt opp vakter helt frem til jeg går ut i permisjon. Hvordan blir det ifht meg og ferie. Jeg har vel også rett på 5 uker ferie? ...når man tar ut ferie blir man trukket i lønn for det man tar ut, hvordan blir det for meg? Hvis jeg søker om utsettelse og får 4+1 dag ferie, hva trekker de så disse dagene fra? Og hva med 2015, jeg har jo på en måte ingen jobb å gå tilbake til foreløpig, har jeg da fortsatt rett på 5 uker ferie? Jeg har jo tjent opp feriepenger, men blir det egentlig at jeg da tar ulønnet permisjon og da ikke ferie? ...håper du skjønner hva jeg mener:)


<3 venter vårt kjerlighetsbarn i juli '14 <3
 
Det er nesten litt skummelt å uttale seg om inntektsgrunnlag. Det er så mange hensyn. Dersom du arbeider en hel dag med den nye lønnen din og ikke er sykemeldt /mottar svangerskapspenger, så får du som hovedregel med deg den nye lønnen din før permisjon.

Dersom du er sykemeldt/mottar svangerskapspenger så fastlåses inntekten din i den delen + at du får med deg lønnsøkning i den prosentandelen du faktisk er på jobb før du skal ha permisjon.

Eks: lønnsøkning 1mai, 1000 kr ekstra pr mnd. Er 50% sykemeldt/mottar sv.penger. Får med seg 500 kr pr mnd videre i inntektsgrunnlaget på foreldrepenger.

Arbeidsgiveren din sender inn inntektsskjemaet 08-30.01 og fyller dette ut i forbindelse med foreldrepenger. Der skal de føre på den inntekten som gjeldende for deg på permisjonstidspunktet. De kan også skrive på skjemaet når lønnsendringen gjelder fra. Det er ingen egen kolonne for dette, men de kan skrive det på en av sidene.

Var dette greit? :)

Ja dette hørtes greit ut :) Så sålenge arb.giver fyller ut skjemaet med riktige opplysninger trenger jeg ingen lønnsslipp?

God påske! :)
 
Ja dette hørtes greit ut :) Så sålenge arb.giver fyller ut skjemaet med riktige opplysninger trenger jeg ingen lønnsslipp?

God påske! :)

Du kan jo sende med en lønnslipp, og skrive på den at du gikk opp i lønn dato xx.xx.xx.

Da slipper du å ettersende.

Takk, god påske til deg også :)
 
Elsker denne tråden! Lurer på noe jeg også, jeg er forsåvidt ganske ny i dette gamet som arbeidstaker og spesielt i dette emnet. I dag jobber jeg som ekstravakt, ca 100% og jeg har satt opp vakter helt frem til jeg går ut i permisjon. Hvordan blir det ifht meg og ferie. Jeg har vel også rett på 5 uker ferie? ...når man tar ut ferie blir man trukket i lønn for det man tar ut, hvordan blir det for meg? Hvis jeg søker om utsettelse og får 4+1 dag ferie, hva trekker de så disse dagene fra? Og hva med 2015, jeg har jo på en måte ingen jobb å gå tilbake til foreløpig, har jeg da fortsatt rett på 5 uker ferie? Jeg har jo tjent opp feriepenger, men blir det egentlig at jeg da tar ulønnet permisjon og da ikke ferie? ...håper du skjønner hva jeg mener:)


Jeg lurer også på dette, da jeg ikke har fast jobb men jobbet i vikariat...



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp