Foreldrepengepermisjon, info

Vi ønsker 100% dekningsgrad på lønn denne permisjonstiden. Vi jobber begge i kommunen og får dermed direkte lønn derfra. Mannen min er lærere og går ut i ferie rundt 20 juni. Så når min permisjon er ute er det 7 uker før han går ut i ferie. Så meningen er at jeg skal ha 7 uker ulønnet permisjon. Men disse ukene bør jeg ikke ta mot slutten i og med jeg får feriepengene mine i juni, og da vil miste mye av disse. Spørsmålet er da: Vet du om det er mulig å bryte permisjonen min med 7 ukers ulønnet permisjon før jeg fortsetter? Ellers så har jeg kanskje mulighet til å ta ut feriepengene tidligere?

Sent from my GT-N8020 using BV Forum mobile app

Gjelder ikke overtid som grunnlag? Legen min da at det var det jeg fikk utbetalt i måneden som dannet grunnlaget for feirelereoengene og mente at overtid var med her. Men jeg mente også at jeg hadde lest at på NAV sine sidercat det ikke gjør det.. Forvirret:/

Det kommer an på. Variabel overtid skal ikke med. Men inngår det som en del av fastlønnen skal det med. Men det vet arbeidsgiveren din (lønningsansvarlig). Det er de som jobber med lønninger og slikt som skal fylle ut inntektsskjemaet og sende inn til NAV. Det skader ofte ikke å minne de på det. :)

Vi ønsker 100% dekningsgrad på lønn denne permisjonstiden. Vi jobber begge i kommunen og får dermed direkte lønn derfra. Mannen min er lærere og går ut i ferie rundt 20 juni. Så når min permisjon er ute er det 7 uker før han går ut i ferie. Så meningen er at jeg skal ha 7 uker ulønnet permisjon. Men disse ukene bør jeg ikke ta mot slutten i og med jeg får feriepengene mine i juni, og da vil miste mye av disse. Spørsmålet er da: Vet du om det er mulig å bryte permisjonen min med 7 ukers ulønnet permisjon før jeg fortsetter? Ellers så har jeg kanskje mulighet til å ta ut feriepengene tidligere?

Sent from my GT-N8020 using BV Forum mobile app

Det høres ut som du er ferdig 010515 med foreldrepengepermisjonen. Dette er isåfall fars siste frist for å søke om uttak/utsettelse. Om du har ulønnet permisjon etter 010515, så har ikke dette noen betydning for fars fedrekvote.

Når det gjelder lærere er sommerhalvåret oftest både avspasering og ferie. Avspasering er likestilt med heltidsarbeid.

Jeg kommer til å skrive mer om utsettelse i del 4.Jeg vet ikke om det var svar på spm ditt.Husk at dette kun er generell informasjon.:)

Det høres ut som du er ferdig 010515 med foreldrepengepermisjonen. Dette er isåfall fars siste frist for å søke om uttak/utsettelse. Om du har ulønnet permisjon etter 010515, så har ikke dette noen betydning for fars fedrekvote.

Når det gjelder lærere er sommerhalvåret oftest både avspasering og ferie. Avspasering er likestilt med heltidsarbeid.

Jeg kommer til å skrive mer om utsettelse i del 4.Jeg vet ikke om det var svar på spm ditt.Husk at dette kun er generell informasjon.:)

Men om jeg evt tar 15 uker av min permisjon og så tar 7 uker ulønnet permisjon for så og begynne på de siste resterende ukene jeg har. Er det mulig før far søker utsettelse pga ferie og avspasering før han tar sine uker etter sommeren?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Men om jeg evt tar 15 uker av min permisjon og så tar 7 uker ulønnet permisjon for så og begynne på de siste resterende ukene jeg har. Er det mulig før far søker utsettelse pga ferie og avspasering før han tar sine uker etter sommeren?

Det har ingen betydning hva du gjør etter at foreldrepengepermisjonen din er ferdig. Da er det KUN hva far gjør som er vesentlig. Det er hans ferie, hans heltidsarbeid og hans avspasering i mellomliggende periode fra du er ferdig til han ønsker uttak som har noe å si. Han må da søke om utsettelse innen den siste stønadsdagen din.

Men dersom han skal ta fellesdelen med foreldrepenger er det avgjørende hva du gjør. Dersom den allerede er over og det er snakk om fars utsettelse av fedrekvote er det KUN hva far gjør i den perioden som har betydning. Jeg skal informere om utsettelse i punkt 4 senere. :)

I punktet om utsettelse står det da om lovbestemt ferie? Kan man ta ut 4 uker og 1 dag i hvert kalenderår i og med permisjonen går over i 2015? Eller er 4+1 maksimalt?
Mye mas på meg i dag. :p

I punktet om utsettelse står det da om lovbestemt ferie? Kan man ta ut 4 uker og 1 dag i hvert kalenderår i og med permisjonen går over i 2015? Eller er 4+1 maksimalt?
Mye mas på meg i dag. :p

Ja. Ferie vil stå under punktet om utsettelse. hehe. Jeg skriver om dette senere.

(Sånn, nå må du begynne å pynte i huset hehe :p)

Ja. Ferie vil stå under punktet om utsettelse. hehe. Jeg skriver om dette senere.

(Sånn, nå må du begynne å pynte i huset hehe :p)

Hehe :p ja har begynt nå så da blir det ikke noe mer mas på en stund :p

Kan du si noe om hvordan det er med foreldrepenger når man velger å være hjemme i ulønnet permisjon? Vt du hvor mye man får utbetalt hver måned da?

Kan du si noe om hvordan det er med foreldrepenger når man velger å være hjemme i ulønnet permisjon? Vt du hvor mye man får utbetalt hver måned da?

Jeg forstår ikke spørsmålet. Ulønnet permisjon gir ikke rett til foreldrepenger. Noe om opptjening av rett på foreldrepenger er under punkt 1. Og det står mye mer om dette på www.nav.no. Det er mer enn hva jeg nevner som kan være med i opptjening av rett.

Jeg vil anbefale deg å ringe NAV og høre med de som veileder på foreldrepenger. (tlf 55 55 33 33).

Siden jeg også bare skriver om foreldrepenger på generelt grunnlag. :)

Jeg sniker fra August :-) hvordan er reglene når jeg skal ta ut min permisjon hvis far er hjemme sykemeldt (og etterhvert muligens aap)? Det er vel ikke slik at han må være i jobb for at jeg skal få ta ut permisjon? Enn hvis han blir friskmeldt men ikke får jobb?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg sniker fra August :) hvordan er reglene når jeg skal ta ut min permisjon hvis far er hjemme sykemeldt (og etterhvert muligens aap)? Det er vel ikke slik at han må være i jobb for at jeg skal få ta ut permisjon? Enn hvis han blir friskmeldt men ikke får jobb?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hvis du ser under punkt 1: opptjening av rett , så ser du at sykepenger, arbeidsavklaringspenger og dagpenger også er med på å opptjene rett på foreldrepenger.

Hans rett på foreldrepenger har ingenting med din rett å gjøre.

Du tar ut permisjon helt uavhengig av hva han gjør.

Han kan opptjene seg rett på foreldrepenger (fedrekvote) helt frem til din siste stønadsdag. :)

Når man får 59 uker ved 80% dekningsgrad vil det si at når babyen er født etter
1 juli at 10 av de 59 ukene er forbeholdt far?
Dvs 10 til han og 49 uker til meg?

Tar man ut en ferie i tillegg? Dvs tar man ut 4 uker på sommeren?
Så da blir det i så fall 49 +4 uker til meg?
Trekker man fra de 2 ukene etter fødsel der far er hjemme? At da har han bare 8 uker igjen?
Jeg er lærer og førstegangsfødende. Har ikke fast jobb, men er i 100% årsvikariat.

Vurderer å prøve å få til å være hjemme helt til neste sommer og at mannen tar gradert en dag i uka.

Sent from my iPad using BV Forum

Når man får 59 uker ved 80% dekningsgrad vil det si at når babyen er født etter
1 juli at 10 av de 59 ukene er forbeholdt far?
Dvs 10 til han og 49 uker til meg?

Tar man ut en ferie i tillegg? Dvs tar man ut 4 uker på sommeren?
Så da blir det i så fall 49 +4 uker til meg?
Trekker man fra de 2 ukene etter fødsel der far er hjemme? At da har han bare 8 uker igjen?
Jeg er lærer og førstegangsfødende. Har ikke fast jobb, men er i 100% årsvikariat.

Vurderer å prøve å få til å være hjemme helt til neste sommer og at mannen tar gradert en dag i uka.

Sent from my iPad using BV Forum

Deler spm dine opp i 3 jeg.

1) 59 uker

Barn født FØR 010714:

3 uker før fødsel= foreldrepenger, forbeholdt mor
14 uker mødrekvote= 6 uker må mor ta fra og med barnets fødselsdato, hele mødrekvoten er forbeholdt mor
28 uker = foreldrepenger, fellesdel. Tilfaller mor dersom far ikke søker om hele eller deler av denne
14 uker fedrekvote= forbeholdt far

Barn født FRA OG MED 010714:

3 uker før fødsel= foreldrepenger,forbeholdt mor
10 uker mødrekvote= 6 uker må mor ta fra og med barnets fødselsdato, hele mødrekvoten er forbeholdt mor
36 uker= foreldrepenger, fellesdel. Tilfaller mor dersom far ikke søker om hele eller deler av denne
10 uker fedrekvote= forbeholdt far

2) UTSETTELSE
Du kan søke om utsettelse med 4 uker+1 dag lovbestemt ferie+ 10 dager overført/forskuddsferie.
Dette forskyver bare permisjonen din. Mer om utsettelse skriver jeg i punkt 4. (mulig jeg får til å bli ferdig denne uken)
NB: det er spesielt med lærere og ferie. Lærere kan søke om utsettelse også for den delen de har avspasering fra om sommeren. Perioden må deles opp, slik at det fremgår hva som er uttak av lovbestemt ferie og hvilken/hvilke periode som er avspasering. Avspasering likestilles med heltidsarbeid i dette tilfellet.

De to ukene som far ofte har fra og med fødseldato til barnet har ingenting med NAV å gjøre. Dette er en slags permisjon (lønnet el ulønnet) som gis fra arbgiver til arbtaker. Så han må snakke med arbgiver om hvordan de gjør det på hans jobb.

3) GRADERT
Skal jeg ta for meg i punkt 5.

2) UTSETTELSE
Du kan søke om utsettelse med 4 uker+1 dag lovbestemt ferie+ 10 dager overført/forskuddsferie.
Dette forskyver bare permisjonen din. Mer om utsettelse skriver jeg i punkt 4. (mulig jeg får til å bli ferdig denne uken)
NB: det er spesielt med lærere og ferie. Lærere kan søke om utsettelse også for den delen de har avspasering fra om sommeren. Perioden må deles opp, slik at det fremgår hva som er uttak av lovbestemt ferie og hvilken/hvilke periode som er avspasering. Avspasering likestilles med heltidsarbeid i dette tilfellet.
Dette visste jeg ikke. Trodde vi mista avspaseringa jeg.
Forstår jeg det riktig at det bare gjelder det ukene som er om sommeren og ikke høst, vinter, jul og påske? starter permisjonen dagen etter skoleslutt så hadde vært greit å få med avspaseringa også for da kommer vi helt til neste sommer uten ulønna permisjon.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

Dette visste jeg ikke. Trodde vi mista avspaseringa jeg.
Forstår jeg det riktig at det bare gjelder det ukene som er om sommeren og ikke høst, vinter, jul og påske? starter permisjonen dagen etter skoleslutt så hadde vært greit å få med avspaseringa også for da kommer vi helt til neste sommer uten ulønna permisjon.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

De seks første ukene etter fødsel kan ikke utsettes. Det var sommeren jeg mente istad.

Jeg skriver mer om utsettelse senere. :)

OBS! DETTE ER EGENLAGET OG HAR INGENTING MED NAV Å GJØRE. OBS!

3. De ulike delene av foreldrepengepermisjonen

-mødrekvote, fedrekvote, fellesdel, ekstrauker ved flerbarnsfødsel

Her er det mange regler og alternativer. Jeg skal prøve å bygge det opp så godt jeg kan.

Stønadsperiodens lengde
49 uker= 100% dekningsgrad
59 uker= 80% dekningsgrad

Fødes barnet før 010714 fordeles ukene som regel slik
3= før fødsel (foreldrepenger)
14= mødrekvote
18/28=foreldrepenger, fellesdel
14= fedrekvote

Fødes barnet 010714 og senere fordeles ukene slik
3= før fødsel (foreldrepenger)
10= mødrekvote
26/36=foreldrepenger, fellesdel
10= fedrekvote

JEG TAR FOR MEG 100% DEKNGRAD , BARN FØDT 010714:

Kun mor rett på foreldrepenger?
-hele perioden tilfaller mor

Kun far rett på foreldrepenger?
-mor kan ha rett på engangsstønad og får ingen foreldrepenger
-far kan ha selvstendig rett på foreldrepenger. Her er det ingen fedrekvote.

Hvis far ønsker og har rett på foreldrepenger, løper stønadsperioden fra og med uke 7 etter fødsel. Stønadsperioden er max 40 uker ved 100% dekningsgrad. Mor må også fylle vilkår for aktivitet i både periode for utsettelse og for uttak av fars foreldrepenger.

Mor+ far rett på foreldrepenger?
- 3 uker før fødsel= foreldrepenger til mor
- deretter 10 uker mødrekvote = 6 uker mødrekvote til mor, mor tar gjerne resten av mødrekvoten også I samme slengen. Hvis ikke må hun ta den senere. Den kan ikke overføres far.
- deretter 26 uker = fellesperiode med foreldrepenger, tilfaller gjerne mor dersom far ikke søker om annet
-deretter 10 uker = fedrekvote. Far søker som regel om å ta ut disse etter at foreldrepengeperioden er ferdig. Her må far passe på søknadsfristen. Han kan søke om uttak før også, da får ikke mor foreldrepenger samtidig, men hennes periode forskyves.

MEN: det finnes unntak

Far kan ta 100% fedrekvote og mor 50% foreldrepenger samtidig hvis ønskelig.

Mor kan ta ut 100% mødrekvote og far 50% foreldrepenger fom uke 7 etter fødsel hvis ønskelig. (Jeg holder på å finne ut om far kan ta 50% foreldrepenger fom fødsel, svar kommer etterhvert)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hva er mødrekvote?

10 uker der barnet er født etter 010714, kun forbeholdt mor . Pappa kan ikke ta disse. Med 1 unntak: dersom mor er for syk til å ta seg av barnet. Særskilt legeerklæring fra lege må da sendes inn sammen med pappas søknad om å ta over hele/deler av mødrekvoten.

Mødrekvoten starter dagen da barnet blir født. De seks første ukene er forbeholdt mor av medisinske årsaker. Far kan søke om å overta foreldrepengene først fra og med fom uke 7 etter fødsel. Men de resterende 8 mødrekvoteukene blir da isåfall forskjøvet mens far spiser av fellesdelen med foreldrepenger. Mor må da ta de 8 ukene med mødrekvote på et senere tidspunkt.

Hva er fedrekvote?

10 uker der barnet er født etter 010714, forbeholdt far. Mamma kan ikke ta disse. Med 1 unntak: dersom far er for syk til å ta seg av barnet. Særskilt legeerklæring fra lege må da sendes inn sammen med pappas søknad om å overføre hele/deler av fedrekvoten til mor.

Fellesdel med foreldrepenger

Foreldrepengedel som far kan søke om å få hele eller deler av på visse vilkår, bortsett fra de 3 første ukene før termin.

Ekstrauker ved flerbarnsfødsel

Ved flerbarnsfødsel får man 5 eller 7 uker ekstra per barn flere enn ett.

Jeg tar kun for meg tvillinger her I dette skrivet. Når det velges 100% dekningsgrad får man 5 ekstra uker. Når man velger 80% dekningsgrad får man 7 ekstra uker.

Ved tvillinger kan far ha inntil 5 uker / 7 uker permisjon sammen med mor. De kan velge om far da skal ta ut ekstraukene eller fedrekvoten. Dersom far velger ekstraukene reduseres mors periode med like mange dager. Velger far å ta ut fedrekvoten istedet, reduseres ikke mors periode, og far har restuker med fedrekvoten han kan ta ut senere.

Her er noen tilfeldige eksempler

Eksempel 1: Mor+ Far har rett på foreldrepenger.

Foreldrepengene er 49 uker ved 100% dekningsgrad.

Termin: 020714
Permisjonsstart: 110614
Føder: 010714

110614-300614: 14 dager benyttet+ 1 dag slettes= 15 dager foreldrepenger/ 3 uker. (man-fre=5 dager= 1 uke)
010714-080914: 10 uker mødrekvote
090914-090315: 26 uker fellesperiode
100315-180515: 10 uker fedrekvote

Hvis mamma ønsker hele perioden til seg ser det gjerne slik ut. Pappa må søke her senest 090315,mammas siste stønadsdag, hvis ikke så mister han stønadsdager.

Eksempel 2: Mor + Far har rett på foreldrepenger. Far ønsker å ha full permisjon fra og med uke 7 etter fødsel, fordi mamma skal arbeide 75%.

110614-300614: 14 dager benyttet+ 1 dag slettes= 15 dager foreldrepenger/ 3 uker. (man-fre=5 dager= 1 uke)
010714-110814: 6 uker forbeholdt mor. (rest mødrekvote: 8 uker)
120814-061014: 8 uker ønsket av far.

-ønsker far fellesdelen med foreldrepenger I disse 8 ukene må mamma være I aktivitet. 75% arbeid = det samme som 100% arbeid her og pappa får 100% foreldrepenger. Dersom mamma ikke jobber I de 8 ukene, men pappa likevel vil ha permisjon, kan pappa ha fedrekvote I denne perioden. Mamma får ingenting da I den samme perioden, men perioden forskyves tilsvarende.

071014-090315: 26 uker fellesperiode ( evt minus 8 uker)
100315-180515: 10 uker fedrekvote (evt minus 8 uker)

Resterende 8 uker med mødrekvote kommer da i tillegg, men sluttdatoen forandres ikke som dere ser.

Eksempel 3: Alenemor eller der far ikke har rett på foreldrepenger

Hele stønadsperioden tilfaller mor . Den deles ikke opp I kvoter.

110614-180515: foreldrepenger

MEN: Har mamma likevel lyst til at pappa skal ha barnet noen uker., selv om hun er alenemor? Det kan de avtale.La oss si at alenemor her I dette eksempelet har lyst til at pappa skal ha 3 uker fedrekvote. Da sender mamma og pappa inn et skriv hvor det fremgår at de er enige om at pappa får 3 uker fedrekvote. Da må de sende inn pappas søknad om foreldrepenger + skrivet om avtalen innen 4 uker før det skal skje. Og gjerne ta kontakt med NAV for å stoppe utbetaling til mor I tide.

Eksempel 4: Tvillinger, mor+far rett på foreldrepenger

Her er det også flere måter å gjøre det på.

Fellesperioden får 5 ekstra uker

110614-220615: foreldrepenger . Inklusiv 10 uker mødrekvote, 10 uker fedrekvote, 5 ekstra uker.

Her kan far ta 5 uker sammen med mamma hvor de begge får 100% betalt.

Han kan ta de ukene fra og med fødsel om han vil. Han kan gjøre det på 2 måter:
-velge å ta ekstraukene med foreldrepenger og redusere 5 uker av mammas periode
-velge å ta 5 uker av fedrekvoten og ha 5 uker fedrekvote tilgode

Eksempel 5: Mor får engangsstønad+ Far har selvstendig rett på foreldrepenger

Pappa kan søke om uttak av foreldrepenger fom uke 7 etter fødsel.

Søker han senere, mister han dager fortløpende.

Kravet er at mor er I aktivitet tilsvarende fars uttak. Hvis mor jobber 50% fom uke 7 etter fødsel, kan far få 50% foreldrepenger I samme periode. Resterende 50% slettes. Jobber mamma 75% er det likestilt med 100% og far kan ta 100% foreldrepenger I samme periode. Aktivitet er også hvis mor tar offentlig godkjent utdanning på deltid eller heltid. Her er ikke 75% utdanning likestilt med 100%.

Mer info om stønadsperioden er på www.nav.no.

4. Utsettelse

Hovedregelen (folketrygdloven § 14-10) sier at stønadsperioden må tas sammenhengende. Men en annen regel åpner for utsettelse (folketrygdloven § 14-11):

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

. a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

. b) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

. c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

. d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon

Ved forhold som nevnt i bokstav b, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver. For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten. Stønadsperioden må tas ut sammenhengende i minst 30 stønadsdager (6 uker) før uttak kan utsettes.

Forhold som nevnt i bokstav c må dokumenteres med legeerklæring.
________________________________________________________________________________________

A: UTSETTELSE GRUNNET UTTAK AV FERIE

Du kan :
-ha ferie+ foreldrepenger samtidig
-søke om utsettelse av foreldrepenger grunnet ferie ( se nedenfor)

Dersom du får foreldrepengene direkte utbetalt til deg fra NAV, så kan du når du har ferie få både feriepenger og foreldrepenger. Dette kan være aktuelt hvis man har behov for litt ekstra penger en periode. Når du velger ikke å utsette foreldrepengene dine, vil foreldrepengeperioden gå som normalt og ikke forskyves.

Dersom arbeidsgiveren din utbetaler deg lønn som normalt under foreldrepengeperioden, søker arbeidsgiver om å de pengene de har lagt ut tilbake fra NAV. Dette kalles refusjon. Her vil det lønne seg for deg å søke om utsettelse av foreldrepengene dine ved ferie. Dersom du ikke gjør det, vil det lønne seg veldig for arbeidsgiveren din som da får utbetalt foreldrepenger mens du har ferie. Det er ikke særlig hensiktsmessig.

Du kan søke om utsettelse grunnet ferie med maksimum 6 uker + 1 dag per kalenderår, HVIS der er fordelt slik:

4 uker+ 1 dag = lovbestemt ferie

2 uker= overført ferie eller forskuddsferie

Vi får som regel 5 uker ferie per år. Dette er ikke lovbestemt ferie, men avtalefestet ferie. Vi kan ikke utsette foreldrepengeperioden med 5 uker avtalefestet ferie, men kun 4 uker + 1 dag lovbestemt ferie av disse. Det betyr at for de fleste av oss, så sitter vi igjen med 4 dager ferie som vi ikke får utsatt foreldreperioden vår med. Denne ferien kan vi spørre arbeidsgiveren vår om vi kan ta ut etter at foreldrepengeperioden vår er over.

Vi kan tidligst søke om utsettelse grunnet ferie fom uke 7 etter fødsel. De 6 første ukene etter fødsel kan vi ikke utsette.

B UTSETTELSE PGA 100% ARBEID

Mor kan søke om utsettelse av foreldrepengene/mødrekvoten sin hvis hun jobber 100% I den perioden hun søker utsettelse for. (Tidligst fom uke 7 etter fødsel)

Far kan søke om utsettelse av foreldrepengene/fedrekvoten sin hvis han jobber 100% I den perioden han søker utsettelse for.

C UTSETTELSE PGA SYKDOM/SKADE

Hvis du er så syk/skadet at du ikke kan ha omsorgen for barnet ditt I en periode, så kan du søke om utsettelse av perioden.

Du må da sende inn en søknad om utsettelse NAVblankett 14-16.05 grunnet sykdom. Sammen med søknaden skal et vedlegges en særskilt legeerklæring. I denne legeerklæringen skal det stå hvor avhengig du er av andre til å ta vare på barnet ditt. Dette skal oppgis I prosent. Det skal også stå antatt varighet av sykdommen/skaden.

Sykdomstilfeller av kortere varighet, slik som influensa I 2 uker, gir ikke rom for utsettelse.

NB: her kan man søke om at den andre forelderen overtar den perioden med foreldrepenger hvor man er for syk /skadet til å ivareta omsorgen for barnet.

Eks:
Dersom mor er 60% for syk til å ha omsorgen for barnet sitt, kan far søke om å overta foreldrepengene I 60% I samme periode. Mor får da 40% foreldrepenger, far 60%.

Dette kan søkes om fra og med dagen barnet blir født.

Man kan søke om utsettelse eller overføring av mødrekvote/fedrekvote/foreldrepengene grunnet sykdom/skade.

D UTSETTELSE PGA PLEIEPENGER

Dersom barnet ditt er innlagt på institusjon , kan det søkes om pleiepenger I denne perioden. Dersom dere får innvilget pleiepenger vil dette utsette/forskyve perioden med foreldrepenger.

(Usikker på om det her kreves egen søknad for utsettelse. Men tror ikke det.Skal finne ut av det)

_______________________________________________________________________________________

ANNEN KJEKK INFORMASJON

Far søker gjerne om utsettelse av fedrekvoten. Han kan søke om utsettelse av denne fra og med dagen etter at mor er ferdig med permisjonen til og med 10 uker + 1 dag før barnet fyller 3 år.

All permisjon må tas ut før barnet fyller 3 år. Dager som ikke tas ut innen barnet fyller 3 år slettes. Dager slettes også dersom mamma&pappa starter en ny foreldrepengeperiode for et nytt barn.

Tilleggsinfo vedr å få to barn tett: Dersom dere blir gravide I stønadsperioden og avslutter permisjonen for barn nr 1 og går rett over på permisjonen til barn nr 2 kan inntektsgrunnlaget bli preget av dette. Dersom det er valgt 80% dekningsgrad for barn nr 1 , vil dette være inntektsgrunnlaget ved barn nr 2.

De 6 første ukene etter fødsel kan man ikke utsette (unntak bokstav C+D)

Hvis kun far har rett på foreldrepenger, må han ta ut 30 stønadsdager (6 uker) før han kan søke utsettelse. Disse 30 dagene kan han ta ut gradert og det er ingen nedre grense for hvor liten prosentdel han kan ta ut.

VED SØKNAD OM UTSETTELSE BENYTTES NAVBLANKETT 14-16.05 + EVT VEDLEGG

Mer info om stønadsperioden er på www.nav.no.

Last edited:
Back
Topp