Flere som sliter med amming?

Fornuftig at dere blir et døgn ekstra :)
Jeg hadde KS, men melken kom relativt fort heldigvis. Hun ble født tirsdag formiddag, jeg dro hjem torsdag ettermiddag. Og sent på kvelden torsdag var melken der.
Er det ikke aktuelt å vekke han etter 3 timer? 5-6 timer er jo lenge uten at du får stimulert produksjonen..
Nå har melka kommet! Mini har fått to måltider kun fra meg i dag, måtte ha litt nan tidligere i dag, men de to siste måltidene har han kun fått fra meg og det føles så bra :D Etter han har spist har han sovet så godt å, måtte vekke han etter litt over 3 timer for å gi han mat igjen. Han lå på puppen min i så og si hele natt, ble lite søvn på meg, men det satte sikkert fart på meieriet. I morgen reiser vi hjem, jeg gleder meg og føler meg litt mer forberedt på det nå :)

Nå har melka kommet! Mini har fått to måltider kun fra meg i dag, måtte ha litt nan tidligere i dag, men de to siste måltidene har han kun fått fra meg og det føles så bra :D Etter han har spist har han sovet så godt å, måtte vekke han etter litt over 3 timer for å gi han mat igjen. Han lå på puppen min i så og si hele natt, ble lite søvn på meg, men det satte sikkert fart på meieriet. I morgen reiser vi hjem, jeg gleder meg og føler meg litt mer forberedt på det nå :)
Så bra! :)

Jeg ventet 5-6 dager på melken etter vanlig fødsel. Siden han gikk mye ned i vekt, så fikk han nan. Nå ammer jeg fulltid, og det foreløpig ganske problemfritt - så det ordnet seg heldigvis. Han er faktisk mye mer fornøyd nå, når han kun får morsmelk. Nå har han også fått smokk, for jeg trodde han hele tiden skulle ha mat, så vil han egentlig bare sutte.. Veldig fornøyd gutt her nå iallfall:-) Glad jeg ikke overforer han lenger..
Jeg ser at du også fikk stor gutt inne på fødelisten. Fikk du beskjed om at han trenger mer mat siden han er så stor? Her sier de at jeg må regne med å mate ofte og fra begge puppene hver gang siden han er stor. Er litt spent på hvordan det på sikt blir med smokk i forhold til det og hvordan jeg skal skille mellom sult og sugebehov.

Stabiliserte melka seg raskt etter du begynte med intervallamming? Måtte du gjøre det flere ganger eller ble melkeproduksjonen "riktig" etter en gang? :)
Ehh. Gutten er 7,5 år. Så hukommelsen er noe svekket. Jeg mener jeg fulgte oppskrift fra ammehjelpen inkl noe pumping og deretter amme fire timer fra hver side, jeg gjorde ikke det mer enn en gang, men husker ikke hvor lenge jeg holdt på den fire timers greia.

Vi fikk i alle fall orden på det

Jeg ser at du også fikk stor gutt inne på fødelisten. Fikk du beskjed om at han trenger mer mat siden han er så stor? Her sier de at jeg må regne med å mate ofte og fra begge puppene hver gang siden han er stor. Er litt spent på hvordan det på sikt blir med smokk i forhold til det og hvordan jeg skal skille mellom sult og sugebehov.

De nevnte ikke noe om dette når det gjaldt ammingen, men nå hadde jeg jo kun råmelk på sykehuset da. De sa vi måtte regne med at han trengte noe mer nan enn det som er anbefalt.
Jeg føler det går greit å skille suttebehov fra sult selv om han bruker smokk. Er han sulten så vil han ikke ha smokken, og blir sinnamann! Nå får han pupp hver 3,5 til 4 time.

Jeg har beskjed fra jm om at min lille jente skal spise 8-12 ganger i døgnet. (Jeg teller ikke... Hva teller som et måltid når jeg ammer ene siden, andre siden, ene siden, andre siden sånn med et kvarters pause i et par timer fra vi legger oss, liksom?)

Meget mulig fordi hun faktisk er liten da, men... 3,5-4 timer blir ikke 8-12 i alle fall.

Jeg fikk en plugg på nesten 4,5 kg, og de sa ikke noe om at min kom til å trenge noe mer mat.. Jeg spurte om det var noe mer man måtte "følge opp" siden han var såpass stor, men det var det ikke, siden det regnes som normalt stor.

Det er sjelden det går 3 timer mellom mer amming her. Mulig det gjør det i de lengste sovestrekkene på natt/morgen, men ellers så ammer jeg gjerne en gang i timen, og veldig ofte får han fra begge bryst.

De sa på barsel at man skulle gi fra et bryst hver amming, mtp. produksjon, men det tar jeg med en klype salt. Jeg lar babyen selvregulere, det har jeg gjort med de to andre, og det har jeg tro på at funker helt fint med lillebror også. Derfor har jeg null oversikt over når jeg ammet sist.

Jeg fikk en plugg på nesten 4,5 kg, og de sa ikke noe om at min kom til å trenge noe mer mat.. Jeg spurte om det var noe mer man måtte "følge opp" siden han var såpass stor, men det var det ikke, siden det regnes som normalt stor.

Det er sjelden det går 3 timer mellom mer amming her. Mulig det gjør det i de lengste sovestrekkene på natt/morgen, men ellers så ammer jeg gjerne en gang i timen, og veldig ofte får han fra begge bryst.

De sa på barsel at man skulle gi fra et bryst hver amming, mtp. produksjon, men det tar jeg med en klype salt. Jeg lar babyen selvregulere, det har jeg gjort med de to andre, og det har jeg tro på at funker helt fint med lillebror også. Derfor har jeg null oversikt over når jeg ammet sist.
Det varierer tydeligvis med råd. Fikk beskjed om å tilby begge brystene ved hvert måltid og gi så ofte han ber om det. Skal ikke la han ligge lenger enn 15 minutter ved hvert bryst, heller skifte ofte, men max to ganger ber bryst. Nå får han begge puppene hver andre time, og han er supereffektiv til å drikke. Følger ikke klokken her vi heller, siden han ber om pupp uavhengig tilbud fra meg. Er jo ingen forvarsler foreløpig på sulten her. Fra soving til full hyling på null komma svisj..

Jeg har beskjed fra jm om at min lille jente skal spise 8-12 ganger i døgnet. (Jeg teller ikke... Hva teller som et måltid når jeg ammer ene siden, andre siden, ene siden, andre siden sånn med et kvarters pause i et par timer fra vi legger oss, liksom?)

Meget mulig fordi hun faktisk er liten da, men... 3,5-4 timer blir ikke 8-12 i alle fall.
Nei, ikke sant. Fikk beskjed i går at det skal være minst 4 måltider per 12 timer. Spesielt viktig i begynnelsen. Vi er over 4 måltider per 12 timer, så foreløpig går dette veldig greit. Veldig glad for at det går bedre denne gangen enn forrige..

Når introduserer man smokk? Er det etter 2 uker?

Virker som det er veldig ulik praksis/råd alle steder. Her fik jeg også beskjed om ikke mer enn max 15 min å hver pupp pr måltid og måtte tilby begge hvert måltid. For så å få beskjed om at hun kunne ligge til hun var ferdig på ett for så å bytte og tilby det hun sist spiste av først Neste gang. Tror man nesten bare må følge barnet etterhvert som melken kommer jeg. Hehe
I de tilfellene hvor man kan fullamme så står det jo mye i amme bøker at melkeproduksjonen tilpasser seg barnets behov etterhvert. :)

Håper jeg tar ammingen med mer ro og tro på meg selv ved neste barn slik at jeg får fullammet:)

Max 15 pr pupp? Det hørtes ut som noe fra forrige generasjon! La nå ungen spise seg ferdig.

Dog, før man har melk kan det være nok å la den suge et vkarter, for å la stakkars puppen hvile, liksom. Når melka kommer lar jeg ungen ligge der til hun er fornøyd. Jeg har alltid hatt nok melk til at en pupp metter pr måltid sånn i utganspunktet, men kaver hun igjen etter et kvarter på kvelden lar jeg henne få andre siden, minst like mye for å avlaste meg selv da, der er melk i den andre også. Fetere melk, så det varierer hva jeg gjør. (jaget hennes etter leggetid varer frem til hun har fylt bleien, de siste to dagene har hun gjort det før vi kom oss inn i senga, så derved to bleieskift på rappen, i går sovnet hun da fort, vi får se hvordan det blir i dag :)

(dog tok hun det igjen ved å kave halvannen time eller så for å fylle en sånn fra før fire da....)

• Liker
Reactions: Io
Max 15 pr pupp? Det hørtes ut som noe fra forrige generasjon! La nå ungen spise seg ferdig.

Dog, før man har melk kan det være nok å la den suge et vkarter, for å la stakkars puppen hvile, liksom. Når melka kommer lar jeg ungen ligge der til hun er fornøyd. Jeg har alltid hatt nok melk til at en pupp metter pr måltid sånn i utganspunktet, men kaver hun igjen etter et kvarter på kvelden lar jeg henne få andre siden, minst like mye for å avlaste meg selv da, der er melk i den andre også. Fetere melk, så det varierer hva jeg gjør. (jaget hennes etter leggetid varer frem til hun har fylt bleien, de siste to dagene har hun gjort det før vi kom oss inn i senga, så derved to bleieskift på rappen, i går sovnet hun da fort, vi får se hvordan det blir i dag :)

(dog tok hun det igjen ved å kave halvannen time eller så for å fylle en sånn fra før fire da....)

Forumhikke eller nettet mitt som krøller? Legger meg...

Så merkelig. Jeg ammer nå mitt tredje barn og har aldri fått beskjed om maxtid per bryst eller lignende.
Hvorfor max 15 min egentlig?
Jeg har heller aldri talt antall amminger per døgn.
Jeg har latt babyen regulere fra dag 1, og det har fungert utmerket!

Det sies at smokk kan introduseres når ammingen er kommet godt i gang slik at ikke sugeteknikken påvirkes.
Min frøken fikk smokk allerede på barsel.

Jeg skjønner at det kan vært effektivt i startet for å få igang melken, men ikke hele tiden. Da får jo ikke ungen spist seg mett og det vil bli uro, noe det ble for meg og de begynte gi mme. Men alt gikk i grunn rett vest med amming for min del denne gangen. Så nå ammer vi for kos og det lille som er av melk. :)

Så merkelig. Jeg ammer nå mitt tredje barn og har aldri fått beskjed om maxtid per bryst eller lignende.
Hvorfor max 15 min egentlig?
Jeg har heller aldri talt antall amminger per døgn.
Jeg har latt babyen regulere fra dag 1, og det har fungert utmerket!

Det sies at smokk kan introduseres når ammingen er kommet godt i gang slik at ikke sugeteknikken påvirkes.
Min frøken fikk smokk allerede på barsel.
Hun begrunnet det med at det er helt unødvendig å la han ligge å bruke mye tid på de små dråpene som er igjen etter 10/15 mim når det var et velfylt bryst å få en full porsjon av fra andre siden. Vet ikke om det er et råd som blir gitt til/for alle. Han her her er veldig glupsk og tømmer foreløpig brystet fryktelig fort, og jeg blir da bare en smokk etter at brystet er tomt for hovedmelken. Kanskje det har noe å si? :)

Her kobler han seg av selv innenfor 15-20 min. Han vil ha mat ca hver 3,5 time, så det fungerer bra at han regulerer noenlunde selv. Jeg har på alarm da, for å følge litt med.

Hva har dere andre som fullammer på dere om natten? Her er jeg avhengig av å bruke ammeinnlegg 24/7, så jeg må bruke ammetopp/bh om natten også. Har prøvd uten, men kan våkne med store melkeflekker på lakenet da så det ble bare gris :P savner bare sånn å ligge uten noe som strammer på overkroppen!

Hva har dere andre som fullammer på dere om natten? Her er jeg avhengig av å bruke ammeinnlegg 24/7, så jeg må bruke ammetopp/bh om natten også. Har prøvd uten, men kan våkne med store melkeflekker på lakenet da så det ble bare gris :P savner bare sånn å ligge uten noe som strammer på overkroppen!
Jeg bruker ammebh uten spiler med ullinnlegg ( legger engangsinnlegg inni). Da blir det ikke like mye lekkasje. Må bytte engangsinnlegg da de blir temmelig full på natta da.
Må legge til at jeg bruker gulpekluter på den puppen jeg ikke ammer fra. Ellers hadde det blitt mye søl. Ammer ca hver tredje time på natta.

Last edited:
Back
Topp