Felles skravle 2015

I kveld har jeg ikke noe veldig hastverk med å legge meg

I morgen skal jeg ikke på jobb. Mannen skal bare stå opp, stelle seg og dra på jobb, mens jeg og ungene skal være hjemme. Jeg skal ikke sitte veldig sent, for de sover jo ikke sånn veldig lenge disse to, men det at vi har høstferie sammen i morgen (bare i morgen, resten av uka skal jeg jobbe, og ungene på bhg og sfo) er litt deilig!

eldstemann har sin første skoleferie.

Det er anbefalt fra Helsemyndighetene at alle gravide i 2. og 3. trimester å ta vaksinen. Dessverre finnes det ingen regler som sier at verken jordmødre eller fastleger eller helsesøster trenger å holde seg oppdatert på nasjonale anbefalinger. Derfor er det flaks om din jordmor er faglig oppdatert eller ikke, dessverre. Det er relativt nytt at dette er anbefalt, det er flere studier på hvor lang tid nye nasjonale anbefalinger tar før de implementeres og resultatene derfra er SKREMMENDE! Du må regne med at når det kommer noe nytt i forhold til helse så tar det vanligvis minst 10 år før de gamle er pensjonert og de nye har infiltrert kontorene med ny (gammel) kunnskap. Dette er en skam, men det er fakta. Derfor anbefaler jeg alle å holde seg faglig oppdatert på nasjonale retningslinjer selv, det ligger gratis tilgjengelig på nettet.

Men du velger selv over din kropp, men ikke stol på helsearbeidere. Stol heller på medisinsk litteratur og nasjonale råd, der sitter ekspertgrupper og holder seg faglig oppdatert. :) Mye kan man finne ut selv med litt trening, eventuelt få hjelp til å finne informasjonen.

Vi er alle ulike, jeg tenker som deg.

Fritt etter hukommelsen fra et innlegg lenger oppe.

Jeg har det også ja, så bra
Men da sier jeg tusen takk for kake og kaffe, begynner å bli sent nå. (Stjeler med meg et par stykker under jakka) hade bra :p

Heia Lykkeliten! Jeg er som deg ser jeg

Jeg mener ikke å krangle med noen som ikke vil gjøre som meg altså, men jeg synes det er viktig at man vet hvilken risiko man da utsetter seg selv (og i dette tilfellet også fosteret) for. :) Man burde jo ta et begrunnet valg for at man velger å gå mot nasjonale faglige råd, gitt av de som er de fremste ekspertene her til lands på dette feltet.

Jeg mener ikke å krangle med noen som ikke vil gjøre som meg altså, men jeg synes det er viktig at man vet hvilken risiko man da utsetter seg selv (og i dette tilfellet også fosteret) for. :) Man burde jo ta et begrunnet valg for at man velger å gå mot nasjonale faglige råd, gitt av de som er de fremste ekspertene her til lands på dette feltet.
Jeg er så utrolig enig med deg at jeg kan ikke få sagt det.Så fra meg får du ikke annet enn applaus

Krangle skal vi ikke gjøre, men det er som du sier viktig at man tar bevisste og begrunnede valg, og da synes jeg det er viktig å opplyse våre skravlevenner om det de burde vite når det er så viktig

Hvor stor er sjangsen for at man utsetter fosteret for noe om man ikke tar vaksinen da?

Det var jo helsesekretærene som ikke hadde fått det med seg her da.

Men noe sånn som "nå er det tid for influensavaksine folkens, her er listen over hvem som bør ta den" er jo greit å få med seg, synes jeg. De hadde limt opp det på veggen, kopi fra den fra året før åpenbart UTEN oppdaterte pasientgrupper. Det var vel to som kom ny da, det var ikke bare gravid, det var en til.

I min kommune kommer dette på nettsiden til kommunen hvert år, og det er satt av en dag på kommunelegekontoret til vaksine, kan man ikke da kan man ta det hos egen fastlege etter avtale. Det er vel ET annet legekontor i kommunen, så de aller fleste har sin fastlege på kommunehelsekontoret. Og de har fått med seg hvem som bør ta den.

Jeg sender sms til mamma når jeg ser den (Jeg sjekker kommunens nettside ukentlig jeg, følger med på referater etter en del kommunale møter) og minner henne på at det er den tiden. Hun faller jo inn under flere av gruppene, astmatisk diabetiker med nedsatt nyrefunksjon som hun jo er.)

Lurt å følge med på kommunens nettsider om helse. :)

Lurt å følge med på kommunens nettsider om helse. :)
Følger med på kommunens hovedside jeg, det legges der rundt 1. okotber hvert år.

Derfra følger jeg videre på det jeg har interesse av, jeg leser referatene og en del sakspapirer til kommunestyremøte, møte i utvalg for oppvekst, skole, jeg skummer det om helse og sosial(som stort sett bare går på eldrehjem, men jeg leser innkallingene så ser jeg om det er et referat jeg vil ha med meg) ogpå samme måte planutvalget (mest om veireguleringer og sånn) og div annet.

Jeg er så utrolig enig med deg at jeg kan ikke få sagt det.Så fra meg får du ikke annet enn applaus

:) Det er greit med applaus søndagskvelden. :p

Back
Topp