Felles skravle 2015

Ja det tenker jeg også!

Å stole blindt på at jm sikkert hadde sagt noe, i stedet for å selv følge med på anbefalinger? Dere stoler blindt på at jm helt sikkert forteller dere alt dere ikke bør spise (Det er skremmende mange jm som sier at "joda, klart du kan spise spekemat, bare frys den, eller bare "alt med måte", faktisk!) og hva dere ellers bør og ikke bør gjøre?

Jeg stoler på at jm tar seg av å sjekke det som sjekkes skal og passer på at babyen vokser i magen som den skal, men jeg tar selv ansvar for å følge opp hva jeg som gravid bør passe på.

Tja, det avhenger av legen, det legesenteret jeg hadde på den tiden ANTE ikke at gravide skulle ta den, vi VISSTE faktisk ikke om jeg KUNNE ta den når jeg var gravid, så de måtte sjekke med en av legene, og fikk bekreftet at joda, det kunne jeg. "hun kommer med utskrift fra en eller annen sånn der helse-side fra internett...." sa de. Ehh, ja, jeg har med meg utskrift av de offisielle anbefalingene, fra folkehelseinstituttet, liksom...

Dessverre altfor få krav til at både jordmødre, fastleger og helsesøster må holde seg faglig oppdatert. Det er skummelt at det kommer an på tilfeldigheter (om de har hørt om det) eller personlig, faglig interesse (aktivt søker informasjon, går kurs osv.)

Når er det anbefalt å ta den da? Bør ikke gravide få tilbud om den da?
Mener jeg også. Hvis det er slik at det er så anbefalt for gravide at jeg får tilbud om den hos jordmor eller hos legen i andre eller tredje trimester så hadde jeg nok tatt den, men at jeg må oppsøke det selv og be om den, da holder jeg meg unna.

Mener jeg også. Hvis det er slik at det er så anbefalt for gravide at jeg får tilbud om den hos jordmor eller hos legen i andre eller tredje trimester så hadde jeg nok tatt den, men at jeg må oppsøke det selv og be om den, da holder jeg meg unna.
Vi er alle forskjellige så da gjør vi forskjellig, jeg tenker som deg :)

Dessverre altfor få krav til at både jordmødre, fastleger og helsesøster må holde seg faglig oppdatert. Det er skummelt at det kommer an på tilfeldigheter (om de har hørt om det) eller personlig, faglig interesse (aktivt søker informasjon, går kurs osv.)

Det var jo helsesekretærene som ikke hadde fått det med seg her da.

Men noe sånn som "nå er det tid for influensavaksine folkens, her er listen over hvem som bør ta den" er jo greit å få med seg, synes jeg. De hadde limt opp det på veggen, kopi fra den fra året før åpenbart UTEN oppdaterte pasientgrupper. Det var vel to som kom ny da, det var ikke bare gravid, det var en til.

I min kommune kommer dette på nettsiden til kommunen hvert år, og det er satt av en dag på kommunelegekontoret til vaksine, kan man ikke da kan man ta det hos egen fastlege etter avtale. Det er vel ET annet legekontor i kommunen, så de aller fleste har sin fastlege på kommunehelsekontoret. Og de har fått med seg hvem som bør ta den.

Jeg sender sms til mamma når jeg ser den (Jeg sjekker kommunens nettside ukentlig jeg, følger med på referater etter en del kommunale møter) og minner henne på at det er den tiden. Hun faller jo inn under flere av gruppene, astmatisk diabetiker med nedsatt nyrefunksjon som hun jo er.)

Det er anbefalt fra Helsemyndighetene at alle gravide i 2. og 3. trimester å ta vaksinen. Dessverre finnes det ingen regler som sier at verken jordmødre eller fastleger eller helsesøster trenger å holde seg oppdatert på nasjonale anbefalinger. Derfor er det flaks om din jordmor er faglig oppdatert eller ikke, dessverre. Det er relativt nytt at dette er anbefalt, det er flere studier på hvor lang tid nye nasjonale anbefalinger tar før de implementeres og resultatene derfra er SKREMMENDE! Du må regne med at når det kommer noe nytt i forhold til helse så tar det vanligvis minst 10 år før de gamle er pensjonert og de nye har infiltrert kontorene med ny (gammel) kunnskap. Dette er en skam, men det er fakta. Derfor anbefaler jeg alle å holde seg faglig oppdatert på nasjonale retningslinjer selv, det ligger gratis tilgjengelig på nettet.

Men du velger selv over din kropp, men ikke stol på helsearbeidere. Stol heller på medisinsk litteratur og nasjonale råd, der sitter ekspertgrupper og holder seg faglig oppdatert. :) Mye kan man finne ut selv med litt trening, eventuelt få hjelp til å finne informasjonen.

Back
Topp