Lykkebabypåto
Flørter med forumet
Jeg ringte så fort jeg testet positivt men fikk beskjed om å vente til uke 10-12 for timeHar ikke kontaktet lege enda jeg.. 4+4. Når kontaktet dere?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg ringte så fort jeg testet positivt men fikk beskjed om å vente til uke 10-12 for timeHar ikke kontaktet lege enda jeg.. 4+4. Når kontaktet dere?
Var 4+5 eller noe. Var der i tre minutter for den henvisningen til tidlig ultralyd, og så må jeg tilbake senere for å ta blodprøver.Har ikke kontaktet lege enda jeg.. 4+4. Når kontaktet dere?
Var 4+5 eller noe. Var der i tre minutter for den henvisningen til tidlig ultralyd, og så må jeg tilbake senere for å ta blodprøver.
Omtrent med en gang jeg fant det ut. Ble gravid rett før fellesferien, så ville ha alt av henvisninger sendt før det. Tok også blodprøve for å ha "utgangsverdien" av stoffskiftet mitt. Har også lavt stoffskifte. Skal ta ny prøve rundt uke 11-12.Har ikke kontaktet lege enda jeg.. 4+4. Når kontaktet dere?
AbsoluttBeste følelsen
Ja, bør vel dra å ta en blodprøve jeg også. Skal ringe på mandagOmtrent med en gang jeg fant det ut. Ble gravid rett før fellesferien, så ville ha alt av henvisninger sendt før det. Tok også blodprøve for å ha "utgangsverdien" av stoffskiftet mitt. Har også lavt stoffskifte. Skal ta ny prøve rundt uke 11-12.
Jeg gjorde som deg og ringte tidlig. Jordmor synes det var rart at jeg ringte og sa at jeg ikke skulle dit før uke 16. fikk egentlig legetime 17. august. Men den er flyttet til 9. august nå pga sykemelding og kvalme, så da flyttet vi den dit da sykemeldingen går ut da.Hei! Vet ikke om dette er riktig tråd, men prøver.
Syns jeg leser om så mange på forumet som allerede har vært hos lege/jordmor eller skal iløpet av kort tid. På helsenorge.no står det jo også at man skal ringe å få legetime innen en uke etter positiv test?
Jeg fikk positiv test rundt 11.juli, og siden jeg ikke har hatt regelmessig mens pga p-pillen ringte jeg for å få legetime. 23.august fikk jeg time
Har endometriose og har en del smerter i magen, etter litt blødning forleden ringte jeg rett til føden i håp om "forståelse" og kanskje de ville ha meg inn, men neida. Fikk beskjed om å bestille time hos jordmord i uke 16! Så da skal jeg bare gå å lure på om alt er bra frem til da, selvom jeg har vondt?
(ikke intense smerter og ikke mye blødning, jeg mistenker ikke nødvendigvis SA men er liksom bare litt bekymret likevel…)
Hva er deres erfaringer her?
Får du ul i uke 7-8 fra det offentlige? Med fosterdiagnostikk mener du NIPT og ul?Jeg skal på fosterdiagnostikk rundt uke 12, så får vel UL rundt uke 7-8 for å bekrefte svangerskap og svangerskapslengden (i alle fall var det slik ved forrige svangerskap), så jeg bør kanskje kontakte lege… føler meg så mye mer rolig denne gang Forrige svangerskap ringte jeg vel lege med det samme jeg fikk positiv test. Men siden jeg har lavt stoffskifte også så bør jeg kanskje ta meg en tur til legen.
Takk for svar! Her må man ut med 1300kr for privat. Mye penger, men som du sier - "ro i huet" er det vel verdtJeg gjorde som deg og ringte tidlig. Jordmor synes det var rart at jeg ringte og sa at jeg ikke skulle dit før uke 16. fikk egentlig legetime 17. august. Men den er flyttet til 9. august nå pga sykemelding og kvalme, så da flyttet vi den dit da sykemeldingen går ut da.
Jeg tok privat tidlig ultralyd i dag for å få litt ro i huet. Jeg har vel egentlig bare innsett at det som står på Helse-Norge ikke stemmer, startet med å være ganske irritert og frustrert. Men nå tenker jeg at «det er vel bare sånn da». Har heldigvis billig privat jordmor her i Stavanger. Har forstått det sånn at andre må ut med mye mer enn det jeg måtte. Og hun sa også at om jeg skulle føle at noe er feil så skulle jeg ringe inn og hun skulle skvise meg inn blant de andre den dagen.
Det kommer nok også litt an på kapasiteten rundt om i landet. Jeg bor veldig usentralt (1 times kjøring fra større byer) og ringte JM før IKM-dato og begynte med å si at jeg vet jeg ringer tidlig men siden det nærmet seg sommerferieavvikling så tenke jeg det var greit å ringe tidlig. Det var ikke noe problem og fikk time med det samme 5+6 slik at jeg skulle slippe å vente til over sommeren. Hva med å få time hos fastlege eller JM privat?Hei! Vet ikke om dette er riktig tråd, men prøver.
Syns jeg leser om så mange på forumet som allerede har vært hos lege/jordmor eller skal iløpet av kort tid. På helsenorge.no står det jo også at man skal ringe å få legetime innen en uke etter positiv test?
Jeg fikk positiv test rundt 11.juli, og siden jeg ikke har hatt regelmessig mens pga p-pillen ringte jeg for å få legetime. 23.august fikk jeg time
Har endometriose og har en del smerter i magen, etter litt blødning forleden ringte jeg rett til føden i håp om "forståelse" og kanskje de ville ha meg inn, men neida. Fikk beskjed om å bestille time hos jordmord i uke 16! Så da skal jeg bare gå å lure på om alt er bra frem til da, selvom jeg har vondt?
(ikke intense smerter og ikke mye blødning, jeg mistenker ikke nødvendigvis SA men er liksom bare litt bekymret likevel…)
Takk for svar! Her må man ut med 1300kr for privat. Mye penger, men som du sier - "ro i huet" er det vel verdt
Ja, her betalte jeg 900kr, da blir det satt av 30 minutter. Hvis en setter av 15 minutter så koster det 750kr. Hvis jeg skal dit igjen tar jeg nok den på 15. minutter om ikke det er mange spørsmål. Rart at det skal være så store forskjellerTakk for svar! Her må man ut med 1300kr for privat. Mye penger, men som du sier - "ro i huet" er det vel verdt
Fastlegen har ferie og vi har ikke privat JM her. 2,5 timer kjøring til nærmeste privatDet kommer nok også litt an på kapasiteten rundt om i landet. Jeg bor veldig usentralt (1 times kjøring fra større byer) og ringte JM før IKM-dato og begynte med å si at jeg vet jeg ringer tidlig men siden det nærmet seg sommerferieavvikling så tenke jeg det var greit å ringe tidlig. Det var ikke noe problem og fikk time med det samme 5+6 slik at jeg skulle slippe å vente til over sommeren. Hva med å få time hos fastlege eller JM privat?
Mulig de mente jm på sykehuset ikke vil ha deg inn før uke 16?Hei! Vet ikke om dette er riktig tråd, men prøver.
Ja, får fra det offentlige. Blir sendt på fosterdiagnostikk rundt uke 12.. en utvidet UL og NIPT ja, på grunn av en tidligere senabort pga store avvik på foster.Får du ul i uke 7-8 fra det offentlige? Med fosterdiagnostikk mener du NIPT og ul?
Skal ikke være lett, uke 16 er lenge å venteFastlegen har ferie og vi har ikke privat JM her. 2,5 timer kjøring til nærmeste privat
Vi har ikke sykehus her, men legekontor og fødestue. Ringte rett til jordmor forleden, men svaret var "få deg en legetime i begynnelsen av september. gravidmessig er det ingen grunn til at du skal komme til oss nå"Mulig de mente jm på sykehuset ikke vil ha deg inn før uke 16?
Jeg ville ringt direkte til helsestasjon og bedt om time hos jordmor. Ultralyd før uke 11/12 i det offentlige (tidlig ordinær) tror jeg ikke man får med mindre noen andre henviser til det og det er spesiell grunn. Jeg fikk time 7+4, men ble henvist fra privat sektor. Har bestilt time til privat ul nå 10/8.
Min erfaring er at leger og jm har forskjellig måte å følge opp på. Legen ville ikke ha meg inn før jeg er 10/11 uker på vei, jordmor ga meg i utgangspunktet time tidligere, men ble sykmeldt.
Ja, enigSkal ikke være lett, uke 16 er lenge å vente