Første ultralyd

Vi har ikke sykehus her, men legekontor og fødestue. Ringte rett til jordmor forleden, men svaret var "få deg en legetime i begynnelsen av september. gravidmessig er det ingen grunn til at du skal komme til oss nå"

Kjenner jeg blir litt oppgitt. Har bestilt time til privat UL 2,5 timer unna, men ikke før den 22.08. Da er jeg 10/11 uker
Herlighet. Du skal jo få tatt blodprøver og sånt, vel? Det er jo gjerne før uke 16. Hørtes ikke helt oppdatert ut.

Herlighet. Du skal jo få tatt blodprøver og sånt, vel? Det er jo gjerne før uke 16. Hørtes ikke helt oppdatert ut.
Nei, føler jeg ble møtt på en helt annen måte sist gang. Da ringte jeg legekontoret dagen etter pos test, fikk time etter noen dager også gikk det slag i slag med god oppfølging. Dette er vel og merke 10 år siden, så ting har kanskje skjedd siden den gang:confused:

Var på første kontroll hos jordmor i dag, hun sendte henvisning til OTUL og OUL. Under en time senere fikk jeg innkalling til OTUL fra sykehuset. Fikk time når jeg er 12+6 :) neste time hos jordmor blir ikke før i uke 23, men før det blir det jo to ultralyder og blodprøver hos lege så syntes det holder som andregangsfødende.

Nettopp vært på ul. Innvendig, viste 6 uker akkurat, fant hjerte som slo, men hørte ikke. Legen sa alt så fint ut og på plass for 6 uker. Men I følge mens termin skal jeg være 6+4/5. Og I følge egen beregning 7uker. Så får se neste uke... Er litt 50/50

Nettopp vært på ul. Innvendig, viste 6 uker akkurat, fant hjerte som slo, men hørte ikke. Legen sa alt så fint ut og på plass for 6 uker. Men I følge mens termin skal jeg være 6+4/5. Og I følge egen beregning 7uker. Så får se neste uke... Er litt 50/50
Ikke anbefalt å lytte på hjerte så tidlig uansett :)

Jeg finner ingen plass at dette stemmer? Har du noen linker? :) jeg fikk nemmelig høre på ul i uke 6!
Jordmor på fosterdiagnostikk St.Olavs sa det. De er en av de beste i landet, så jeg velger iallfall å stole på det :)
Og som noen har sagt i denne debatten tidligere går det helt sikkert fint å gjøre det en gang en kort stund, men ikke lenge og ofte.

Her står det noe om det iallfall.

Jeg finner ingen plass at dette stemmer? Har du noen linker? :) jeg fikk nemmelig høre på ul i uke 6!
Vi diskuterte det på lukket for en ukes tid siden og noen linket studier osv på rotter, konklusjonen var at fordi man ikke vet, så anbefales det ikke å gjøre.

For min del, som hadde vært på ultralyd og ble dritredd og fikk dårlig samvittighet av å lese det på forum at det ikke er anbefalt, så leste jeg de rottestudiene og kort fortalt; det er meget lite sannsynlig at noe gærent har skjedd våre embryo av noen sekunder med lyd på undersøkelsen (de utsatte rotteembryo for daglig og mye lengre, konkluderte med at under ti sekunder ikke førte til noen endring).
Så forstår jeg selvfølgelig hvorfor gynekologer flest lar være, når man ikke vet helt sikkert hva risikoen er.

Vi diskuterte det på lukket for en ukes tid siden og noen linket studier osv på rotter, konklusjonen var at fordi man ikke vet, så anbefales det ikke å gjøre.

For min del, som hadde vært på ultralyd og ble dritredd og fikk dårlig samvittighet av å lese det på forum at det ikke er anbefalt, så leste jeg de rottestudiene og kort fortalt; det er meget lite sannsynlig at noe gærent har skjedd våre embryo av noen sekunder med lyd på undersøkelsen (de utsatte rotteembryo for daglig og mye lengre, konkluderte med at under ti sekunder ikke førte til noen endring).
Så forstår jeg selvfølgelig hvorfor gynekologer flest lar være, når man ikke vet helt sikkert hva risikoen er.
Ja jeg var også med i den diskusjonen, fordi min jordmor lot meg også lytte! Men som du sier- vi som har vært på, og fått høre blir redd når sånne ting blir sakt! I mitt første svangerskap fikk jeg også høre noen sekunder på alle ultralydene. Ser også at i alle artikler står det at de ikke har noe håndfast- å at det i såfall er snakk om over lengre tid?.

Jordmor på fosterdiagnostikk St.Olavs sa det. De er en av de beste i landet, så jeg velger iallfall å stole på det :)
Og som noen har sagt i denne debatten tidligere går det helt sikkert fint å gjøre det en gang en kort stund, men ikke lenge og ofte.

Her står det noe om det iallfall.
Leste denne men heller ikke her skriver de at det er bevist at det er farlig? De bare unngår det for ikke å ta noen risikoer.
Ingen av plassene jeg har tatt ul på har sakt dette, både nå og tidligere svangerskap. - så snedig at det er så ulik praksis! Er ikke rart vi gravide blir forvirra og bemyra… :hilarious:

Ja jeg var også med i den diskusjonen, fordi min jordmor lot meg også lytte! Men som du sier- vi som har vært på, og fått høre blir redd når sånne ting blir sakt! I mitt første svangerskap fikk jeg også høre noen sekunder på alle ultralydene. Ser også at i alle artikler står det at de ikke har noe håndfast- å at det i såfall er snakk om over lengre tid?.
Ja stemmer, husker ikke hvem som er hvor :wacky:

Leste denne men heller ikke her skriver de at det er bevist at det er farlig? De bare unngår det for ikke å ta noen risikoer.
Ingen av plassene jeg har tatt ul på har sakt dette, både nå og tidligere svangerskap. - så snedig at det er så ulik praksis! Er ikke rart vi gravide blir forvirra og bemyra… :hilarious:
Ja det er poenget mitt :) når hu over ble bekymra for at hun ikke fikk høre :)

Haha, nei det er sikkert å visst:hilarious:

Ikke anbefalt å lytte på hjerte så tidlig uansett :)
Forrige svangerskap var jeg på ul omtrent samme tid som nå. 6+1 og da lot hun meg høre hjertelyd, dagen etter sluttet hjertet å slå. Det har sikkert ikke sammenheng var nok bare et sammentreff. Men i dag slo han lyden på uten at jeg fikk det med meg og sa bare at den er så liten så han klarte ikke høre noe.... Men det som bekymret meg mest var at jeg ble satt tilbake 4/5 dager. Vet jo at det ofte er ånn i behmgynnelsen men med en historikk så blir man helt gal av bekymringer og Google.

Forrige svangerskap var jeg på ul omtrent samme tid som nå. 6+1 og da lot hun meg høre hjertelyd, dagen etter sluttet hjertet å slå. Det har sikkert ikke sammenheng var nok bare et sammentreff. Men i dag slo han lyden på uten at jeg fikk det med meg og sa bare at den er så liten så han klarte ikke høre noe.... Men det som bekymret meg mest var at jeg ble satt tilbake 4/5 dager. Vet jo at det of te er ånn i behmgynnelsen men med en historikk så blir man helt gal av bekymringer og Google.
Uffda så ekkelt!
Håper det går helt fint :Heartred

Tidlig ul i uke 9 privat. Offentlig TUL i uke 12. Usikker på om jeg skal bruke den private timen som er på tirsdag. Dyrt med 1650kr.

Back
Topp