Er det tøft å føde uten smertelindring?

Nei, det er ikke tøft i mine øyner.. men tror folk som har født uten smertelindring synes det er stort å ha gjort det og klart det tråss smertene..

Jeg har født et barn med smertelindring, og et barn uten noe...
foretrekker med smertelindring..

Tøft som i at det er kult? Eller tøft som i vanskelig?
Jeg brukte lystgass og ble tilslutt nesten tvunget til å ta epidural. 20 timer med aktiv fødsel og ikke en eneste pause mellom riene gjennom de 20 timene. Var bare en konstant rie. Måtte til slutt få epidural og noe greier intravenøst for at riene i det hele tatt skulle gjøre noe. Så her var det absolutt ikke et alternativ å ikke bruke smertestillende.

Vil tro det er ment som vanskelig. :)
 
Vanskelig vil jo komme an på hva slags fødsel man har :) er jo ingen fasit på det.
Noen har fødsler som er smertefrie og kjappe. Noen har fødsler som er lange er helt jævlige [emoji23]

Det er vel derfor hun spør de som har født uten smertelindring om det var tøft/vanskelig. Ja, fødsler er ulike og oppleves forskjellig. :)
 
Jeg fødte uten annen smertelindring enn varmeposer, og syns det gikk helt fint. Men jeg hadde en relativt kort og grei fødsel, 12 timer totalt, og bare ca 2 av dem var fryktelig vonde. Da gikk det fra 4 til 10 cm. Tenkte egentlig å prøve badekar, men det ble det ikke tid til. Ikke epidural heller for den del, men det ville jeg helst unngå. Panikk for nål i ryggen!
Pressinga var ikke vondt på samme måte, men det er ikke noe stas akkurat da han var på tur ut.

Ser ikke mørkt på å føde uten smertelindring igjen, i hvert fall hvis det går like greit.
 
Nr en tok ca 5 timer i aktiv fødsel og da ville jeg gjerne ha men ingen hadde tid til å gi meg smertelindring. Jeg fikk trykketrang alt for tidlig pga at barnet var stjernekikker så jeg måtte jobbe mot kroppen i flere timer og jeg var helt utslitt etterpå. Hadde lystgass heldigvis men følte ikke det var smertestillende, mer som en lyddemper kan man si.. Nr to rakk jeg det ikke, aktiv fødsel i 20 minutter og jeg trodde jeg skulle stryke med da det føltes ut som en sammenhengende kjemperie. Jeg rakk ikke lystgass heller før det plutselig var over! Var kjempesprek etterpå da :) Skal jeg føde igjen så vil jeg ha epidural om jeg kjenner at det er naturlig for meg selv om jeg har født to ganger uten.
 
Var `tøft` som i at det var veldig vondt, men var en `levelig` smerte :) Født uten smertelindrende 3 ganger og det har gått rimelig greit hver gang selv om det kjennes ut som at man blir kuttet i to med en motorsag :hilarious::wacky:
 
Etter å ha lest svar her, så tenker jeg at ikke alle opplever like mye smerter i løpet av en fødsel, smertene kan variere fra fødsel til fødsel og man har ulik smerteterskel. Mye som spiller inn :)
 
Nja, helt bra blir jeg aldri, siden lukkemuskelen ble ganske ødelagt, og jeg måtte gjennom en ny operasjon for å fjerne halve omkretsen av den. Men smerter har jeg ikke. Er bare lukkemuskelens funksjon som er dårligere enn før.
Såpass ja.. Godt du ikke har smerter hvertfall!
 
Hadde hjemmefødsel med begge to, så naturlig nok ingen smertelindring. Det var intenst og tøft, men klarte liksom ikke å tenke på noe annet enn det som foregikk i kroppen min og det gikk jo helt uten noe vansker.
Føler jeg nesten hadde blitt mer satt ut om jeg skulle hatt smertelindring oppi det hele, men det vet jeg jo ikke heller da.
Fantastisk :)
 
Tøft som i at det er kult? Eller tøft som i vanskelig?
Jeg brukte lystgass og ble tilslutt nesten tvunget til å ta epidural. 20 timer med aktiv fødsel og ikke en eneste pause mellom riene gjennom de 20 timene. Var bare en konstant rie. Måtte til slutt få epidural og noe greier intravenøst for at riene i det hele tatt skulle gjøre noe. Så her var det absolutt ikke et alternativ å ikke bruke smertestillende.
Tøft som i hardt og vanskelig selvfølgelig :)
 
Etter å ha lest svar her, så tenker jeg at ikke alle opplever like mye smerter i løpet av en fødsel, smertene kan variere fra fødsel til fødsel og man har ulik smerteterskel. Mye som spiller inn :)
Selvfølgelig veldig stor forskjell på fødsler og hvordan folk opplever smerte :)
 
Jeg synes forøvrig ikke jeg er tøff eller at det var tøft/kult å føde uten smertelindring, eller at det var spesielt vanskelig heller. Jeg har hatt veldig greie fødsler, noe som er noe av forklaringen på at de to siste er født hjemme.

Det er noe som bare var sånn det var for meg, og fødslene var veldig fine opplevelser. Vondt ja, men ikke for vondt, og fantastsik på en gang. Jeg tenker altså ikke på det som noe tøft eller en bragd, og tvert mot det my heart skriver om at vi som har født uten synnes det er "noe stort" så synes jeg tvert imot det virker som om de som ikke har gjort det tillegger oss denne meningen, ikke at vi har den

Jeg synes det er stort å ha født tre barn, som i at jeg synes det er det beste som har hendt meg. Men jeg er på ingen måte av den oppfatning av at jeg har gjort en større bragd av å føde dem uten smertelindring enn de som har født med epidural, og tror at jeg faktisk har hatt mye mindre smerter enn mange av dem med smertelindring (for jeg trengte det jo ikke, så andre har nok hatt mye mer) Helt ærlig, jeg anser meg som heldig, ikke tøff.
 
Ånei?! Hvordan går det an? Var ikke det vondt?
Har en ryggskade som gjorde at bedøvelsen ikke nødde frem.
Gjorde vondt, joa, men fikk nå et barn til etter det så skremte meg ikke
 
Første gang hadde jeg bestemt meg på forhånd at jeg ville ha alt jeg kunne få av smertelindring, ville ikke ha mer vondt enn nødvendig. Fikk Paracet, akupunktur, lystgass og epidural. Epiduralen virket ikke særlig bra, og riene dabbet av. Nummer to ble født uten, mye bedre opplevelse. Nummer tre ble født hjemme i badekar, det var enda bedre. Har hatt relativt raske greie fødsler, så for meg har det å klare å slappe av vært en mye bedre smertelindring enn epidural og lystgass.
 
Hadde litt lystgass på nr 1, flott fødsel på 1 time fra start til slutt.
Hadde ingenting på nr 2 da han kom hjemme i senga på 20 minutter. Drømme fødsel.
Revnet fra A til Å på begge.

Skulle jeg være så heldig å få en nr 3, da blir det uten noe smertestillende.
 
Hjelpes! Fikk du sagt ifra, eller gjennomførte de hele keisersnittet uten bedøvelse?
Det ble gjennomført, ble lagt i akutt narkose når hun var ute fordi kroppen min var ved å gå i sjokk...
Bedøvelsen nådde ikke frem på grunn av en ryggskade jeg har.

Det var ille, men skremte meg ikke fra å få et barn til...
 
Jeg syns det generelt er stort å ha klart å født, alltid syns tanken på fødsel var kjempeskummel:D så jeg er megastolt for å ha gjennomført det (og det med alt smertestillende jeg kunne få:p) :D
Helt enig! Selv med masse smertelindring er det vondt nok. Det å føde i seg selv er kjempestort! Tanken på at.. yes!! Jeg klarte det og lever fortsatt følelsen..
jeg er også dritstolt av å ha klart å føde :p:D
 
Back
Topp