Er det tøft å føde uten smertelindring?

Jeg fikk epidural for å stagge riene, men da de hadde satt den gikk det to sekunder og jeg måtte presse. Og på tredje pressrien var han ute. vet ikke helt om den epiduralen hjalp i det hele tatt.

Jeg hadde ikke tatt så stor stilling til hva jeg ville og ikke ville ha, og skjønte under aktiv fødselel at jeg gjerne ville klare meg uten. Men riene tok hverandre så lille i magen begynte å slite og da satte de epidural. Men det var nok litt sent for det
 
Jeg har født begge mine uten! Ikke fordi jeg hverken har hatt «enkle» eller lite vonde fødsler. Jeg er ekstremt kontroll freak og jeg føler jeg har max kontroll på min egen kropp når jeg styrer og kjenner på alt selv! Håper på å koare det denne gangen også, det er viktig for meg å styre fødselen så mye som mulig selv.
 
Født to uten, men fokusert på å puste vekk smerten, med siste i badekar.
Tror på å lytte til kroppens signaler. Har aldri savna bedøvelse, kanskje jeg bare har vært heldig :)
 
Ble satt i gang med førstemann. Fikk altfor mye riestimulerende, så riene gikk i ett helt til jeg måtte presse. Aktiv fødsel på 2,5 time. Ingen smertestillende.
Denne gangen kan det være at det også går raskt, men gjør det ikke det, så skal jeg benytte badekar. Det er også lystgass tilgjengelig der jeg skal føde. Det har jeg ikke forsøkt før, så det må jo prøves okkesom ;)
Om jeg blir sliten, vil jeg be om epidural eller/også pudendal. Heller pudendal enn epidural. MEN, jeg håper at jeg har mye energi, slik at jeg slipper smertestillende.
 
Rakk litt lystgass med førstemann , endte opp med å kaste opp når pressriene kom , ikke noe særlig når urkreftene presser både oppover og nedover , trodde seriøst jeg skulle knekke på midten:hilarious: med nr2 rakk jeg ingenting og det var egentlig helt greit , hadde mye mer kontroll . Men nå hadde jeg to styrtfødsler , så hadde nok vært mer avhengig av smertelindring hvis det hadde dratt seg ut i mangfoldige timer:)
 
Epidural med første hjalp meg ikke så mye og hadde vondt i ryggen frem til babyen var mer enn 4 måned. Med baby nr.2 ønsket jeg å prøve uten smertelindring det tok ca.20t fra første ri til babyen var ute, nå er snuppa ca.6uker og har ikke vondt i ryggen :)
 
Noen trenger ikke smertelindring, andre rekker ikke smertelindring.
Dere som har født uten, var det tøft?? Har du født flere ganger uten smertelindring?

Med nummer 2, så rakk jeg kun lystgass og sammenliknet med første fødsel, så kan jeg ikke si at det hjalp mye på smerter, men det hjalp meg med å fokusere på pust og rier hvertfall ;)

Fødte min første uten smertelindring. Synes det gikk overraskende greit. Spurte etter epidural før jeg visste hvor langt jeg hadde kommet i fødselsforløpet men da anestesilege var på plass var det for seint. Det var viktigst å puste godt og jobbe med kroppen. Om jeg ikke hadde gjoet det hadde det nok vært mye vondere.
 
Jeg fødte uten smertelindring sist, og det var jo tøft - som jeg tror alle fødsler er. Likevel hadde jeg en veldig fin fødselsopplevelse. Hører om mange som får smertelindring som har opplevd fødsel mye tøffere enn meg, så tror ikke det er smertelindring som nødvendigvis avgjør hvor tøff fødselen oppleves..
 
Jeg fødte uten smertelindring sist, og det var jo tøft - som jeg tror alle fødsler er. Likevel hadde jeg en veldig fin fødselsopplevelse. Hører om mange som får smertelindring som har opplevd fødsel mye tøffere enn meg, så tror ikke det er smertelindring som nødvendigvis avgjør hvor tøff fødselen oppleves..

Enig med du. Har født to med smertelindring og en` uten (vannfødsel). Den uten var definitivt best!
 
Brukt lystgass med 3 av barna (+ en fødsel endte i hastesnitt) og kommer nok bare ønske lystgass denne gangen også.. syns ikke det gjør spesielt vondt før hodet skal ut :happy:
 
Kan man få noen sprøyter nedentil som bedøver litt? Mener jeg har hørt det?
 
Back
Topp