Er det tøft å føde uten smertelindring?

M

Moderator Camilla

Guest
Noen trenger ikke smertelindring, andre rekker ikke smertelindring.
Dere som har født uten, var det tøft?? Har du født flere ganger uten smertelindring?

Med nummer 2, så rakk jeg kun lystgass og sammenliknet med første fødsel, så kan jeg ikke si at det hjalp mye på smerter, men det hjalp meg med å fokusere på pust og rier hvertfall ;)
 
Jeg hadde styrtfødsel sist. 45 min fra 3 cm åpning til hun ble født... forferdelig vonde rier uten stopp, men rakk ingen smertelindring. Bare lystgass. Som deg opplevde jeg ingen smertelindring av lystgassen, maska bare bidro til å dempe smertehylene mine (for jeg hylte skikkelig høyt...)

Men da hun var ute følte jeg meg mye bedre enn min første fødsel som var veldig langvarig og med epidural (som ble satt feil og ikke ga smertelindring) og med punedal.

Bedre med sterk og kortvarig smerte enn at det drar ut synes jeg.
 
Jeg hadde styrtfødsel sist. 45 min fra 3 cm åpning til hun ble født... forferdelig vonde rier uten stopp, men rakk ingen smertelindring. Bare lystgass. Som deg opplevde jeg ingen smertelindring av lystgassen, maska bare bidro til å dempe smertehylene mine (for jeg hylte skikkelig høyt...)

Men da hun var ute følte jeg meg mye bedre enn min første fødsel som var veldig langvarig og med epidural (som ble satt feil og ikke ga smertelindring) og med punedal.

Bedre med sterk og kortvarig smerte enn at det drar ut synes jeg.
Akkurat som om vi har hatt to like fødsler :hilarious: Samme skjedde meg med første, en feilsatt epidural og mye annet tull. Så nummer 2 var mye bedre alt i alt ;)
 
Jeg har født tre uten, og tre med. Opplevde ikke de uten som verre enn de med egentlig - for da hadde jeg nok bedt om smertelindring de gangene også. Men utgangspunktet mitt for å håndtere smerte har vært ulikt for hver fødsel.
 
Fødte uten smertelindring sist og kommer til å gjøre det neste gang også. Har ikke noe å sammenligne med så vanskelig å si om det hadde vært noe lettere med smertelindring. Jeg tilhører kategorien som lett blir dårlig av legemidler (blir blant annet ekstra kvalm av reisesyketabletter :rolleyes:) så det føles tryggere å stå over.
 
Fødte uten smertestillende begge gangene. Helt ærlig så var nr 1 helt grusomt da jeg revnet fra a til å. Nr 2 revnet jeg ikke i det hele tatt å gikk helt fint, som en lek i forhold til nr 1 egentlig.
 
Jeg har født begge gutta uten smertelindring. Og ja, jeg trodde jeg skulle dø. Men, hadde født uten igjen. :)
 
Galskap, Gaaalskap..
Neida, men synes dere er beintøffe som greier dere uten altså!!
 
Har født en med og en uten, første fødsel var det aldri noe tema å droppe smertelindring. Fikk beskjed om at jeg måtte ha epidural, ellers ellers ble det ks.

Mens med nr 2 påstod jm at jeg ikke hadde vondt, kom meg gjennom fødselen selv om det var langt fra godt [emoji14]
 
Rakk ingen smertestillende (utenom varme kluter, det telles ikke :p ) men det gikk helt bra! Revnet hele veien, men det merket jeg ihvertfall ingenting til. Var opptatt med barnet jeg :p
 
Jeg har hatt smertestillende ved begge fødsler, tror ikke jeg hadde klart det uten altså. Den korteste fødselen har vært på 12t fra aktiv fødsel til ungen var ute :p
 
Fødte nr 1 uten lystgass i 36 timers fødsel, fødte nr 2 med lystgass i 3 timers fødsel. Traumatisk fødsel og revnet fra ende til annen, men epidural har aldri vært aktuelt for min del. Har sykehus- og nåleskrekk. Og takler smerte helt fint. Hatt et planlagt ks i narkose. Hadde bukoperasjon(refertilisering på Volvat) nå i januar i år der de brukte gammelt ks snitt og brukte kun paracet etterpå. Føler meg uvel av opioider og morfin.
 
Har hatt er keisersnitt hvor bedøvelsen ikke virket, telles det?
 
Lystgass og litt paracet her. Var rimelig vondt, og hadde en treig fødsel, tror egentlig det hadde vært en mye bedre opplevelse med litt mer smertelindring. Men føder man i høysesongen har de ikke tid til oppfølging på føden ....
 
Last edited:
Valgte uten med begge mine og skal velge uten nå. Jm sa at det er liten vits å sette epidural , den er god når mor er sliten og har brukt noen timer.

Nå vet ikke jeg hvordan det er med .

Fikk litt lystgass og badekar. Høna brenner like godt for det haha...

Alle på sykehuset og jm sier at det beste er uten om du er frisk og har energi. Men man nekter ingen det for det :) man kjenner litt mer til trekningen, riene dabber sjeldnere av . Så jeg går for uten nå også :)
 
Har hatt to fine fødsler uten smertelindring og ønsker det på denne også :)
 
Back
Topp