Er det tøft å føde uten smertelindring?

Ble igangsatt på begge mine.. og hadde lystgass. Syntes det gikk helt fint. Nr 1 ble tatt med sugekopp og det vondeste med fødselen var å sette den på. Nr 2. Fikk lystgass fordi riene kom tett og var varierende i styrke.. hang på maska så de gikk over på oksygen..gikk fra 4cm til full åpning på under 30min.. to press og ute.. kan ikke minnes at det egentlig var noe spessielt vondt.. høy smerteterskel i kombinasjon av at kroppen min er «skapt» for fødsel..
 
Veldig tøft og smertefullt uten smertestillende, men om det blir ett barn til velger jeg å føde uten smertestillende.. en helt rå opplevelse-selv om det var ubeskrivelig vondt så var det en del av opplevelsen så ble så bra:)
 
Var igangsatt første gang og livredd alt smertestillende uten lystgass, så da ble det kun det! Var et smertehelvete de timene det varte, så usikker på hva jeg velger nå til neste fødsel!
 
Hadde lystgass med 2. Følte egentlig ikke at det hjalp så mye. Ble litt kvalm, men tror det hjalp med å fokusere på pusten liksom. Med tredjemann rakk vi ikke sylehuset, så da ble det ikke noe smertelindring. Men alle mine fødsler har vært relativt raske og har gått veldig fint, men hadde nok tatt epidural hvis de hadde vart mye lenger i tid og jeg hadde vært helt utslitt
 
For meg var det ekstremt tøft. Ubeskrivelig umenneskelig smerte, kan tenke meg som å brenne opp innenfra, ikke mulig å puste, bare hyle og kaste seg rundt på sengen i et desperat forsøk å komme seg vekk.. Blir med smertelindring neste gang for å si det sånn :)
 
Hadde styrtfødsel. Gikk fra 1 cm til full åpning og pressrier på en time. Rakk ingenting av smertelindring, og det gikk jo:) Husker det hjalp når jeg skjønte at ting faktisk skjedde der nede.
 
Hadde kun lystgass med hu første.Var i aktiv fødsel i 9 timer, men fra første rie til ungen var ute tok det 24 timer.

Det var vondt, det er det ikke tvil om. Spesielt overgangsriene og en time med pressrier. Men jeg er gravid igjen, og skal ikke bruke smertestillende denne gangen heller. :)
 
Har født 3 uten, så har ingenting å sammenligne med, men alle tre har vært styrtfødsler så har ikke rukket noe.
De to første var veldig intense den lille timen det pågikk, men det hjalp veldig å puste. Da hadde jeg noe å konsentrere meg om :)
Nr 3 gikk så fort at jeg egentlig ikke rakk å tenke på smerte. Var mer fasinerende hvordan ungen bare kan ramle ut. Skremmende der og da siden jeg ikke rakk sykehuset, men i etterkant en veldig fasinerende fødsel [emoji14]
 
Har født 3 uten, så har ingenting å sammenligne med, men alle tre har vært styrtfødsler så har ikke rukket noe.
De to første var veldig intense den lille timen det pågikk, men det hjalp veldig å puste. Da hadde jeg noe å konsentrere meg om :)
Nr 3 gikk så fort at jeg egentlig ikke rakk å tenke på smerte. Var mer fasinerende hvordan ungen bare kan ramle ut. Skremmende der og da siden jeg ikke rakk sykehuset, men i etterkant en veldig fasinerende fødsel [emoji14]

Kan jeg spørre om du har fått noen beskjed om å komme tidligere til sykehuset ved 2 og 3 fødsel? Jeg kom inn til sjekk da vannet mitt hadde fått kvelden før. Hadde ikke vondt og de ville sende meg hjem. Jeg ville de skulle sjekke opp da blodtrykket mitt var høyt og det Hadde vært veldig lavt hele graviditeten. Hadde de sendt meg hjem så hadde jeg født midt på E39:) Har litt noia for at det skal bli like kjapt hvis jeg skal ha en til.
 
Kan jeg spørre om du har fått noen beskjed om å komme tidligere til sykehuset ved 2 og 3 fødsel? Jeg kom inn til sjekk da vannet mitt hadde fått kvelden før. Hadde ikke vondt og de ville sende meg hjem. Jeg ville de skulle sjekke opp da blodtrykket mitt var høyt og det Hadde vært veldig lavt hele graviditeten. Hadde de sendt meg hjem så hadde jeg født midt på E39:) Har litt noia for at det skal bli like kjapt hvis jeg skal ha en til.
Fikk beskjed om å ringe ved første tegn. Nr 1 og 2 ble satt igang da, så visste jo ikke hvordan en evnt spontan fødsel ville starte.
Var inne på sjekk på formiddagen samme dag fordi jeg kjente noen sammentrekninger, men ble sendt hjem fordi jeg nesten ikke hadde åpning, uregelmessige sammentrekninger og det gjorde ikke vondt...
Ringte litt senere fordi det gjorde litt mer vondt, og fikk beskjed om å vente til det ble mer regelmessig. Skulle ikke ha ringt først, men bare dratt inn, for det ble ikke regelmessige rier, og ambulansen rakk ikke frem før ungen var ute. Så mitt tips er å heller ringe å si at nå kommer jeg, heller enn å ringe for råd...
Har ikke planer om flere barn, men om det skulle skje, så kommer jeg til å bestille igangsetting før termin. Noe jm sa seg enig i var lurt.
 
Fikk beskjed om å ringe ved første tegn. Nr 1 og 2 ble satt igang da, så visste jo ikke hvordan en evnt spontan fødsel ville starte.
Var inne på sjekk på formiddagen samme dag fordi jeg kjente noen sammentrekninger, men ble sendt hjem fordi jeg nesten ikke hadde åpning, uregelmessige sammentrekninger og det gjorde ikke vondt...
Ringte litt senere fordi det gjorde litt mer vondt, og fikk beskjed om å vente til det ble mer regelmessig. Skulle ikke ha ringt først, men bare dratt inn, for det ble ikke regelmessige rier, og ambulansen rakk ikke frem før ungen var ute. Så mitt tips er å heller ringe å si at nå kommer jeg, heller enn å ringe for råd...
Har ikke planer om flere barn, men om det skulle skje, så kommer jeg til å bestille igangsetting før termin. Noe jm sa seg enig i var lurt.

Takk for svar! Ja jeg tror jeg kommer til å campe på venterommet ved en ev. neste gang.. Her kom han et par uker før termin, så mulig jeg må dra inn litt tidlig:woot:
 
Hadde ikke epedural, lystgass har dem ikke der lenger.
Så ble å prøve elektroder :notworthy takk gud for den! Ikke smertelindring akkurat men den dempet på det verste :)
 
Har født to ganger der jeg brukte lystgass, tre ganger uten noe som helst.
Lystgassen var fantastisk med tanke på at jeg fikk konsentrert meg om pusten, men den helt store effekten som smertelindring vil jeg ikke påstå at den hadde. Altså tøfft? Tipper at folk tar i mot den hjelpen dem trenger der å da, jeg har ikke hatt bruk for noe mer smertelindringen enn lystgass men hadde jeg hatt bruk for mer hadde jeg nok gladelig tatt i mot uten å ha følt noe nederlag av den grunn.
 
Forstår ikke de som klarer å føde uten smertelindring. Jeg tenkte å prøve denne gangen, før det ble klart at jeg måtte være tilkoblet både drypp og ctg og elektrode gjennom fødselen. Planen var å prøve badekar. Eneste som er negativt med epidural for meg er vel at jeg ikke kjenner pressriene. Men med ctg og flinke jordmødre så sier de press og så presser jeg.
 
  • Liker
Reactions: Kkk
Jeg hadde dessverre ikke noe valg, da sykehuset ikke tilbydde lystgass og jeg ikke kan få epidural pga fare for blødning i ryggmarg pga en sykdom jeg har. Var ikke klar over at jeg ikke kunne få epidural før jeg hadde 3 cm og allerede hadde holdt på i over et døgn med vonde "falske" rier. Og var i ca 11 timer aktiv fødsel. Fikk morfin i veldig små doser, men det hjalp lite. Men det gikk på et eller annet vis likevel! Både ropte, skreik og spydde de siste to timene :rolleyes: Vondt? JA! Men, alt går om en må.
 
Forstår ikke de som klarer å føde uten smertelindring. Jeg tenkte å prøve denne gangen, før det ble klart at jeg måtte være tilkoblet både drypp og ctg og elektrode gjennom fødselen. Planen var å prøve badekar. Eneste som er negativt med epidural for meg er vel at jeg ikke kjenner pressriene. Men med ctg og flinke jordmødre så sier de press og så presser jeg.
Ja det er største feil med epidural synes jeg.. å ikke kjenne pressriene.
Var helt i sjokk med nr 2 hva det er for noe i det hele tatt.
 
Back
Topp