Enda en tråd om konfirmasjon..

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Det som er kjipt, er at den der praten om at livet er urettferdig, alltid blir tatt med de ungene som får lite - hver gang.

Hvis pengene er låst til han blir 18 skjønner jeg ikke vitsen med å si at dette er gave til konfirmasjonen. Mange har jo en sparekonto som de sparer til barnet fra det var liten som er øremerket feks bolig eller førerkort, som de får når de er 18 eller når de skal kjøpe bolig, man tar jo ikke disse pengene og sier det er konfirmasjonspresang (aldri opplevd ihvertfall).

Jeg skjønner heller ikke poenget med å gi så mye penger når han ikke får bruke de. Hva med å gi en sum han kan bruke da, så settes resten på egen konto? Med mindre det er for å skryte da...

Jeg syntes dere skal gi 50 000 Kr til konfirmanten om det er det dere har ønsket og spart opp til selv. Som det allerede er påpekt, likt vil det aldri bli, og hva dere vil gjøre må dere få velge helt selv. Jeg syntes det blir helt feil om dere skal gi mindre penger fordi ikke alle har råd til å gi like mye.

Syntes det er en fin tanke at konfirmanten får en sum penger øremerket større innkjøp senere i livet. Det kan gi en boost til et ønske om å spare videre selv. Og som du sier, er han allerede flink med pengene sine.

Dersom du føler på at det kan bli mye snakk, er det helt fint å ta en prat med konfirmanten og snakke om at pengene er øremerket det eller det, og at han ikke vil få tilgang til de før det blir aktuelt med boligkjøp/sertifikat/bil/etc. Bevisstgjøring rundt penger, verdier, ulikheter i samfunnet og forskjeller i sosiale sammenhenger har aldri skadet noen, og er noe som er høyst nødvendig i dagens samfunn med de forskjellene vi møter overalt. Men dette har du allerede reflektert over her inne, og jeg syntes du virker å ha et særdeles sunt forhold til dette!

Det eneste jeg syntes dere må ta høyde for, og som jeg antar dere allerede har gjort, er at dere uansett hvordan økonomien deres blir i fremtiden har råd til å gi samme/tilsvarende sum til yngre søsken.

Utover det syntes jeg ikke du skal tenke på hva andre mener om sum og gaver, dere må gjøre det som er riktig for dere!

Altså det trenger vel ikke å være snakk om at man ikke har råd heller? Både mine foreldre hadde og vi har nok penger til å kunne gi barna våre så mye penger, men hva er vitsen med å gi 14 åringer så mye penger? Er en ting å gi en fin dyr gave men å gi 50’000kr til en 14 åring som ikke en gang får brukt de. Vi har kjøpt to boliger til barna som de skal få når den tid kommer, de får ikke de boligene til konfirmasjon for det, for de får ikke bruks for de. Da hadde det kun blitt skryt over at de fikk det, og det samme blir det med penger. Og det er nettop det som skaper press. Man trenger ikke å gi bare fordi man kan.

Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt. Trådstarter spurte om det legger press, og ja det gjør det virkelig.
My thoughts exactly.

Jeg syntes dere skal gi 50 000 Kr til konfirmanten om det er det dere har ønsket og spart opp til selv. Som det allerede er påpekt, likt vil det aldri bli, og hva dere vil gjøre må dere få velge helt selv. Jeg syntes det blir helt feil om dere skal gi mindre penger fordi ikke alle har råd til å gi like mye.

Syntes det er en fin tanke at konfirmanten får en sum penger øremerket større innkjøp senere i livet. Det kan gi en boost til et ønske om å spare videre selv. Og som du sier, er han allerede flink med pengene sine.

Dersom du føler på at det kan bli mye snakk, er det helt fint å ta en prat med konfirmanten og snakke om at pengene er øremerket det eller det, og at han ikke vil få tilgang til de før det blir aktuelt med boligkjøp/sertifikat/bil/etc. Bevisstgjøring rundt penger, verdier, ulikheter i samfunnet og forskjeller i sosiale sammenhenger har aldri skadet noen, og er noe som er høyst nødvendig i dagens samfunn med de forskjellene vi møter overalt. Men dette har du allerede reflektert over her inne, og jeg syntes du virker å ha et særdeles sunt forhold til dette!

Det eneste jeg syntes dere må ta høyde for, og som jeg antar dere allerede har gjort, er at dere uansett hvordan økonomien deres blir i fremtiden har råd til å gi samme/tilsvarende sum til yngre søsken.

Utover det syntes jeg ikke du skal tenke på hva andre mener om sum og gaver, dere må gjøre det som er riktig for dere!

Det er det jeg tenker også. Vi har to barn, og har spart opp til han første. Og er halvveis i sparingen til nr 2, og han får selvsagt det samme.

Mine foreldre gir 20.000 - 25.000 til alle barnebarn i konfirmasjon. Noen synes det er mye, men de begynte med å gi bunad til jentene i flokken, og gir da samme i sum til guttene. Sølvet har foreldrene kjøpt.

Da jeg konfirmerte meg fikk jeg 11.000, bunad og selskap. Noen fikk mer andre fikk mindre.
Jeg var fornøyd med det jeg fikk.

Vi har også en sparekonto til barna i tillegg. Sparer i fond, og har gjort det siden de var små.

Når barna blir større og trenger lappen, bil, bolig, studier, kanskje folkehøgskole så koster dette penger.
Og vi ønsker å gi de muligheten til å få en god start.

Det er det jeg tenker også. Vi har to barn, og har spart opp til han første. Og er halvveis i sparingen til nr 2, og han får selvsagt det samme.

Mine foreldre gir 20.000 - 25.000 til alle barnebarn i konfirmasjon. Noen synes det er mye, men de begynte med å gi bunad til jentene i flokken, og gir da samme i sum til guttene. Sølvet har foreldrene kjøpt.

Da jeg konfirmerte meg fikk jeg 11.000, bunad og selskap. Noen fikk mer andre fikk mindre.
Jeg var fornøyd med det jeg fikk.

Vi har også en sparekonto til barna i tillegg. Sparer i fond, og har gjort det siden de var små.

Når barna blir større og trenger lappen, bil, bolig, studier, kanskje folkehøgskole så koster dette penger.
Og vi ønsker å gi de muligheten til å få en god start.

Syntes ikke du skal tenke på eller bry deg om det negative som blir skrevet. Hver og en familie må gjøre det som er rett for de. Dere har heldige barn som møter voksenlivet med noen ekstra midler. Andre er ikke så heldige, og sånn er det bare dessverre. Dere skal ikke trenge å tenke på hva andre gjør.

Det er flott at dere kan spare til barna og gi med glede :Heartred

Ja, altså, det vil jo alltid finnes de som føler seg litt mindreverdig fordi de fikk mindre. Jeg var jo den som fikk 5000 mens de andre fikk 20-30 000. Det var litt sårt, men vi hadde jo dårlig råd og jeg følte på det fra før. Kan hende det ikke hadde føltes så ille om vi hadde hatt like god økonomi som de andre.
Vet ikke om jeg syns du skal la være å gi han pengegaven for det, men jo, det skaper et press.

Syntes ikke du skal tenke på eller bry deg om det negative som blir skrevet. Hver og en familie må gjøre det som er rett for de. Dere har heldige barn som møter voksenlivet med noen ekstra midler. Andre er ikke så heldige, og sånn er det bare dessverre. Dere skal ikke trenge å tenke på hva andre gjør.

Negative ?
Hun lager en tråd og spør, da må man regne med ulike svar

Takk for fine ord.
Det er slik jeg tenker også.
Tenker at verdiene og respekt for penger er det som er viktig å lære barna.
Er selv oppvokst med en mor som har vært flink med penger. Hun er mitt forbilde.
Etter skilsmissen med pappa sto hun på bar bakke med oss barna. Hadde 2 jobber og fikk kjøpt seg leilighet, hun har alltid hatt stor arbeidskapasitet og har jobbet for alt hun har. Kjøpte en billig hytte som hun renoverte og solgte etter 20 år, fikk 1 mill i fortjeneste.
Nå kjøpte hun seg en splitter ny leilighet, ny bil. Har penger i banken og ingen lån.
Hun er dritflink!

Negative ?
Hun lager en tråd og spør, da må man regne med ulike svar

Ja, jeg synes det er fint å få ulike svar. Tanker og refleksjoner i en diskusjon.
Men så kommer det alltid noen muggen kommentarer fra ei som skrev lenger opp;

Hvis det ikke er for å skryte da...

Alltid noen som må trykke litt ned

Men hvorfor må det gis i konfirmasjonen ? De kjøper jo ikke bolig når de er 14/15 år akkurat

Kjøper heller ikke bolig når de er 18..
De fleste 14/15 åringer trenger ikke tusenvis.
De bor hjemme og får det de trenger.
De fleste konfirmanter får en del penger, og de fleste konfirmanter setter det i banken og sparer til lappen og voksenlivet

Kjøper heller ikke bolig når de er 18..
De fleste 14/15 åringer trenger ikke tusenvis.
De bor hjemme og får det de trenger.
De fleste konfirmanter får en del penger, og de fleste konfirmanter setter det i banken og sparer til lappen og voksenlivet
Det gjorde ikke vi :p tror sikkert 2/3 av klassen vår brukte mesteparten av pengene (normalen hos oss lå på 15-20tusen til sammen på konfirmasjonspengene) på moped/skuter. Jeg fikk 15, og brukte 13 på skuter :)

Det gjorde ikke vi :p tror sikkert 2/3 av klassen vår brukte mesteparten av pengene (normalen hos oss lå på 15-20tusen til sammen på konfirmasjonspengene) på moped/skuter. Jeg fikk 15, og brukte 13 på skuter :)

Jeg fikk bruke 3000 av konf pengene mine på shopping, resten måtte settes i banken

Jeg fikk bruke 3000 av konf pengene mine på shopping, resten måtte settes i banken
Jeg brukte ingenting på shopping da, men det var jo enklere for foreldrene mine at jeg kom meg rundt på egenhånd :)
Edit: blir feil å si at jeg ikke brukte noe på shopping, jeg handlet jo en skuter :hilarious:

Tenker at det med penger og verdien/ forståelsen av penger er det viktigste.
Det kan være fint for ungdommen å få en fin sum mtp bolig senere osv. Nå er det jo helt syke priser på boliger, så vanskelig for de unge å komme inn på markedet.
Noen synes 10.000 er mye også. Folk har forskjellig økonomi, og det er også noe barna må lære seg.
Våre barn får ikke alt de peker på, de må spare for ting de ønsker seg, ikke ting som de trenger. Dette for å bevisstgjøre de om at penger ikke vokser på trær.
Hadde de vært bortskjemte og kravstore hadde jeg ikke gitt de en så stor gave i konfirmasjon.

De er ikke vant til å få. Altså de får, og de har mer enn nok.. men får ikke ting i hytt og pine. De vet at ting koster penger, og at vi må prioritere og at vi har et budsjett. At regninger kommer først, at vi jobber med huset for å ta vare på verdiene båre osv. ( litt teit formulert ) men dere skjønner poenget.
Minsten ønsker seg en kul T-shirt i bursdagen sin.

Det er bra :)
Da ville jeg nok delt opp summen og spart noe til han flytter ut/20-årsdag. Det er jo en stor dag det også :) og som sagt fint å ha litt å bygge videre på i bsu når han starter og tjener egne penger enten i full jobb eller ved siden av studier.

Jeg tenker at det er opp til dere å bestemme hvor mye dere vil gi til konfirmanten. Ja det er stort penge og gave press i dag når det kommer til konfirmasjon, dessverre. Men barna er fult ut klart over hvem i vennegjengen som har foreldre med mye penger og hvem som ikke har det uavhengig av konfirmasjon. Tenker at vi voksne har ansvar for å lære barna om økonomi og fornuftig pengebruk samt at penger og gaver ikke er det viktigste her i livet.

Jeg synes det er litt rart å gi penger de ikke skal få lov å bruke da, jeg tenker hva er vitsen?
Og selvfølgelig skaper det press og ja verden er urettferdig men hvorfor er det alltid de svakeste barna som skal kjenne på det?
Jeg hadde aldri gitt barnet mitt 50.000 i konfirmasjonen som ikke var lov å bruke. Da hadde jeg gitt en liten sum som de fikk bruke og resten hadde jeg spart til sertifikatet demmes.

Jeg synes det er litt rart å gi penger de ikke skal få lov å bruke da, jeg tenker hva er vitsen?
Og selvfølgelig skaper det press og ja verden er urettferdig men hvorfor er det alltid de svakeste barna som skal kjenne på det?
Jeg hadde aldri gitt barnet mitt 50.000 i konfirmasjonen som ikke var lov å bruke. Da hadde jeg gitt en liten sum som de fikk bruke og resten hadde jeg spart til sertifikatet demmes.

Det er nok ulik praksis rundt om..
i snitt gir foreldrene 11.000
Besteforeldre gir 7300
Dette er SNITT
Leste om det i en artikkel med forbrukerøkonom Silje.

Ingen 14 åring trenger 10.000 eller 30.000 mellom fingrene.
Derfor en sparer konf pengene.

Jeg brukte ingenting på shopping da, men det var jo enklere for foreldrene mine at jeg kom meg rundt på egenhånd :)
Edit: blir feil å si at jeg ikke brukte noe på shopping, jeg handlet jo en skuter :hilarious:

Klart det! Skjønner den.. hadde nok kjøpt meg scooter jeg også om jeg hadde lappen som 16 åring.
Folk er veldig ulike, og har forskjellige mål.

Min sønn har spart opp 12.000 nå og skal kjøpe seg cross. Jobbet for hver en krone gjennom 2 år.
Tror han snakker om cross 50% av dagen.. forhåpentligvis får han den snart.

Kommer seg ikke rundt på den, men på crossbane. Mye penger, men når han ønsker den så sykt mye og har jobbet for den selv så er det helt greit.

Back
Topp