Enda en tråd om konfirmasjon..

M

My heart

Guest
jeg har spart opp 50.000 kr til mitt barn som skal konfirmeres neste år. Jeg vil gi det i konf gave. Han er ikke en gutt som skryter, og han vil neppe gni det utover, men kommer til å svare om han får spm.

Er jeg med på å legge press?
Har ikke sagt til mine søsken eller foreldre at vi har spart opp en slik gave til han. Føler det er litt privat. Og vil ikke ha deres meninger om det..
 
Ja, det vil jeg si du gjør da. :bag: Det er vel det vanligste spørsmålet å få av klassekompiser, og det er dritt å være den som fikk f.eks 2000 av foreldrene sine, når noen sier de fikk 50.000. Ville heller fortsatt å spart, og gitt pengene når han fyller 18.
 
Enig med siadle. Jeg var en av de som fikk 1000kr av mine foreldre til konfirmasjon, og syntes der var utrolig kjipt å høre hvor mye alle andre fikk. Ikke har jeg noe mer familie heller så det var det jeg fikk. Er jo takknemlig uansett. Og i voksen alder setter jeg mye mer pris på at jeg fikk førerkort og bil enn 50’000 kr i konfirmasjon. Og selv om du tror barnet ditt ikke skryter kommer alle til å vite det uansett.
 
Ja, det vil jeg si du gjør da. :bag: Det er vel det vanligste spørsmålet å få av klassekompiser, og det er dritt å være den som fikk f.eks 2000 av foreldrene sine, når noen sier de fikk 50.000. Ville heller fortsatt å spart, og gitt pengene når han fyller 18.

Vi har en annen konto vi sparer fast i hver mnd som de får når de er 20, som de ikke vet om.. det er «øremerket» bolig.

Folk har ulik økonomi, og det er ikke det som skal bety noe.
 
Enig med siadle. Jeg var en av de som fikk 1000kr av mine foreldre til konfirmasjon, og syntes der var utrolig kjipt å høre hvor mye alle andre fikk. Ikke har jeg noe mer familie heller så det var det jeg fikk. Er jo takknemlig uansett. Og i voksen alder setter jeg mye mer pris på at jeg fikk førerkort og bil enn 50’000 kr i konfirmasjon. Og selv om du tror barnet ditt ikke skryter kommer alle til å vite det uansett.

Mens dine venner synes kanskje det var kjipt at du fikk lappen og bil, men ikke de?
Jeg vet ikke.. det er alltid noen som får mer eller mindre enn andre..
jeg fikk bunad av mine foreldre..
de fleste fikk bunad, noen fikk kanskje penger i tillegg.. ?
 
Det er vel opp til dere. Jeg personlig syns det er ganske mye, men ønsker å spare opp en større sum til Frøkna i magen, vet ikke hvor stor den eventuelt blir enda. Tenker så lenge du gir likt til dine unger og de ikke skryter så mye så gjør det kanskje ikke så mye. Kan jo nevne at jeg selv fikk 7,500 og smykker, mens resten i klassen fikk godt over 30,000. Men str på familier varierer jo, og jeg tenkte ikke så mye over hva de andre fikk i forhold liksom :)
 
Mens dine venner synes kanskje det var kjipt at du fikk lappen og bil, men ikke de?
Jeg vet ikke.. det er alltid noen som får mer eller mindre enn andre..
jeg fikk bunad av mine foreldre..
de fleste fikk bunad, noen fikk kanskje penger i tillegg.. ?
Joda men er forskjell på å gi 50’000kr cash til en 14 åring og gi førerkort til en 18 åring. Å få feks en bunad til 50-60’000 er noe helt annet syns jeg enn å få så mye penger.
 
Ja, det vil jeg si du gjør da. :bag: Det er vel det vanligste spørsmålet å få av klassekompiser, og det er dritt å være den som fikk f.eks 2000 av foreldrene sine, når noen sier de fikk 50.000. Ville heller fortsatt å spart, og gitt pengene når han fyller 18.
Signerer dette (ser btw at dere fyller på en konto i tillegg altså) :)
 
Joda men er forskjell på å gi 50’000kr cash til en 14 åring og gi førerkort til en 18 åring. Å få feks en bunad til 50-60’000 er noe helt annet syns jeg enn å få så mye penger.

Tja, bunaden vi har i vårt fylke ligger på ca 30.000
Veldig fint å gi bunad i gave, da det er noe en har hele livet, og som skjelden blir prioritert å kjøpe senere om en ikke fikk det i konfirmasjonen.

Mange må spare til lappen selv, og kan drømme om råd til bil som 18 åring.
Jeg jobbet natt og dag i 4 mnd mens jeg bodde hjemme for å spare opp til bil. Mens andre fikk bil.

Pengene som han får i konfirmasjonen skal brukes på bolig, studier eller noe større. Ikke sus og dus..
 
Tja, bunaden vi har i vårt fylke ligger på ca 30.000
Veldig fint å gi bunad i gave, da det er noe en har hele livet, og som skjelden blir prioritert å kjøpe senere om en ikke fikk det i konfirmasjonen.

Mange må spare til lappen selv, og kan drømme om råd til bil som 18 åring.
Jeg jobbet natt og dag i 4 mnd mens jeg bodde hjemme for å spare opp til bil. Mens andre fikk bil.

Pengene som han får i konfirmasjonen skal brukes på bolig, studier eller noe større. Ikke sus og dus..
Ja bunad syns jeg er kjempe fint. Det med prisen var bare et eksempel jeg tok, for jeg vet faktisk ikke hvor mye bunader koster:p

Men da faller vel hele poenget med å gi han de pengene allerede nå (neste år) bort? Altså jeg skjønner at man vil gi barnet sitt en fin dyr gave til konfirmasjon. Men det er allerede mye press på foreldre idag, og da når 14 år gamle barn får så mye penger blir det mer press. Ikke sikkert sønnen din sier at de pengene SKAL brukes på studier, eiendom osv. Han fikk bare 50’000, om du skjønner min tankegang.
 
Ja bunad syns jeg er kjempe fint. Det med prisen var bare et eksempel jeg tok, for jeg vet faktisk ikke hvor mye bunader koster:p

Men da faller vel hele poenget med å gi han de pengene allerede nå (neste år) bort? Altså jeg skjønner at man vil gi barnet sitt en fin dyr gave til konfirmasjon. Men det er allerede mye press på foreldre idag, og da når 14 år gamle barn får så mye penger blir det mer press. Ikke sikkert sønnen din sier at de pengene SKAL brukes på studier, eiendom osv. Han fikk bare 50’000, om du skjønner min tankegang.

I følge loven så settes det grenser på gaver, så må barna følge den begrensing. Er pengene til førerkort, så får dei kun bruka det til da. Men det fins grenser for kor mykje penger barn kan ha penger på bok.
 
Ja bunad syns jeg er kjempe fint. Det med prisen var bare et eksempel jeg tok, for jeg vet faktisk ikke hvor mye bunader koster:p

Men da faller vel hele poenget med å gi han de pengene allerede nå (neste år) bort? Altså jeg skjønner at man vil gi barnet sitt en fin dyr gave til konfirmasjon. Men det er allerede mye press på foreldre idag, og da når 14 år gamle barn får så mye penger blir det mer press. Ikke sikkert sønnen din sier at de pengene SKAL brukes på studier, eiendom osv. Han fikk bare 50’000, om du skjønner min tankegang.

Skjønner hva du tenker, men har allerede satt inn disse pengene på en konto for noen mnd siden, som er sperret til han er 18 år. Han får ikke tilgang på de. Om vinder han er umoden i 18 års alderen kan vi sette de over i bsu eller lignende når den tid kommer. Han får vite at disse pengene skal brukes til noe større.

Må legge til at han er skikkelig sunnmøring, haha! Han sparer seg til fant allerede nå, bruker ikke en krone på godteri av egne penger.. sparer alt han får.
 
I følge loven så settes det grenser på gaver, så må barna følge den begrensing. Er pengene til førerkort, så får dei kun bruka det til da. Men det fins grenser for kor mykje penger barn kan ha penger på bok.

Det finnes ingen grenser på hvor mye penger barn kan ha. Så lenge barnet er under 18 år, vil barnas penger komme på vår formue på ligningsoppgjøret. Som igjen går utover vår skatt.

Mener barn kan ha opptil 180.000 kr på konto før det går over grensen. Dvs at en må søke fylkesmannen om en skal ta ut penger fra barnets konto.
Som regel er det ingen problem.
Niesen min har 400.000 på konto. Foreldrene søkte fylkesmannen da hun skulle kjøpe hest. Ingen problem det.
Problemet er at en får ikke studielån om en har over (300.000) ?? På bok..
 
Det finnes ingen grenser på hvor mye penger barn kan ha. Så lenge barnet er under 18 år, vil barnas penger komme på vår formue på ligningsoppgjøret. Som igjen går utover vår skatt.

Mener barn kan ha opptil 180.000 kr på konto før det går over grensen. Dvs at en må søke fylkesmannen om en skal ta ut penger fra barnets konto.
Som regel er det ingen problem.
Niesen min har 400.000 på konto. Foreldrene søkte fylkesmannen da hun skulle kjøpe hest. Ingen problem det.
Problemet er at en får ikke studielån om en har over (300.000) ?? På bok..

Det var over den summen eg tenkte.
 
Jeg ville faktisk gitt mindre også heller feks satt av halvparten som innskudd i bsu, hjelp på veien mot kjøp av egen bolig når han er 18 eller flytter ut :)
Ja, det er med på å legge press og jeg synes det er en drøy sum gitt at han får selskap også, men samtidig fint at du har fått spart opp til han ❤️ :) men del det litt utover, det er en veldig boost med 25k til bsu når man flytter hjemmefra og motivasjon til å fortsette videre sparing. På 3-4 år får man utvikla mer perspektiv på penger også, i den alderen sønnen din er i nå :)
 
Skjønner ikke helt poenget med å gi sp mye jeg da, ville heller gitt det når de blir eldre
Å ja selvsagt er det med på å legge pres
 
Ja.
Jeg var av de som ikke fikk så mye, liten slekt og mamma hadde ikke mye penger. Jeg syns det var så trist når alle andre i klassen skrøt av hvor myr penger de fikk, følte meg som den fattiglusa. Selv om jeg skjønte at vi ikke hadde like mye penger som mange andre, så var det fortsatt trist.
Jeg ser heller ikke poenget med å gi 50k til en 14 åring. Og om uansett ikke får bruke de før om flere år, så er det vel bedre å gi han en gave han kan nyte nå.
 
Back
Topp