Enda en tråd om konfirmasjon..

Klart det! Skjønner den.. hadde nok kjøpt meg scooter jeg også om jeg hadde lappen som 16 åring.
Folk er veldig ulike, og har forskjellige mål.

Min sønn har spart opp 12.000 nå og skal kjøpe seg cross. Jobbet for hver en krone gjennom 2 år.
Tror han snakker om cross 50% av dagen.. forhåpentligvis får han den snart.

Kommer seg ikke rundt på den, men på crossbane. Mye penger, men når han ønsker den så sykt mye og har jobbet for den selv så er det helt greit.
Jeg må bare spørre, og du må ikke ta det feil. Jeg ble bare litt nysgjerrig:)

Skal pengene stå tilgjengelig på hans konto?
Hvorfor gi en slik stor sum til konf, hvis han faktisk ikke kan bruke noe særlig? (kanskje 3000 slik du fikk)
Er det ikke da like greit å ha det (endel av summen) på en egen konto (f.eks den dere allerede har øremerket bolig)?
 
Det er nok ulik praksis rundt om..
i snitt gir foreldrene 11.000
Besteforeldre gir 7300
Dette er SNITT
Leste om det i en artikkel med forbrukerøkonom Silje.

Ingen 14 åring trenger 10.000 eller 30.000 mellom fingrene.
Derfor en sparer konf pengene.

Ett snitt ja, langt i fra 50.000 jeg vet snittet jeg, vet også hva som er vanlig å få som konfirmant. Jeg vet også at vi foreldre kan fint tenke litt på andre enn kun oss selv. Jeg tenker vi alle har ett ansvar og det er ikke alltid greit å kjenne på at sånn er livet enda engang. Har du tenkt på det at det er de samme barna som alltid får kjenne på at verden er urettferdig? Jeg føler at selv om vi er penge sterke så har vi ett ansvar. Det er meg :) Fleste konfirmanter bruker pengene sine til kjøp av moped, båt, PC til videregående osv. De fleste sparer litt ja, men det pleier å gå til sånt mye som koster mellom 15-18 år :)
 
Skjønner ikke helt poenget med å gi sp mye jeg da, ville heller gitt det når de blir eldre
Å ja selvsagt er det med på å legge pres

Sier meg enig i denne:)
 
Hva dere velger å gjøre er jo opptil dere, men jeg hadde ikke gitt en stor sum i konfirmasjonsgave av mange av de årsakene som allerede er nevnt.
Jeg mener det legger press på andre, og at forskjellen for hvor stor sum ditt barn får vs andre barn, vil være veldig synlig. Dine foreldre vil jo også trekke opp den summen veldig. Jeg hadde, som flere andre, heller gitt pengene til 18-årsdagen eller noe sånn, betalt for førerkortet, eller satt penger inn på BSU, som barnet får tilgang til når det blir gammelt nok. Det vil jo fortsatt være forskjell på hva andre får da, men akkurat etter konfirmasjonen er det stort fokus på hvor mye alle har fått. Når barna blir eldre, vil de være mer moden, man sammenligner ikke på samme måte hva/hvor mye man får, og en 18-åring vil bry seg mindre med hvor mye andre får, enn en 15-åring.
 
Altså det trenger vel ikke å være snakk om at man ikke har råd heller? Både mine foreldre hadde og vi har nok penger til å kunne gi barna våre så mye penger, men hva er vitsen med å gi 14 åringer så mye penger? Er en ting å gi en fin dyr gave men å gi 50’000kr til en 14 åring som ikke en gang får brukt de. Vi har kjøpt to boliger til barna som de skal få når den tid kommer, de får ikke de boligene til konfirmasjon for det, for de får ikke bruks for de. Da hadde det kun blitt skryt over at de fikk det, og det samme blir det med penger. Og det er nettop det som skaper press. Man trenger ikke å gi bare fordi man kan.

Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt. Trådstarter spurte om det legger press, og ja det gjør det virkelig.

Nei selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke at normen er å få 50.000 kr av foreldrene sine til konfirmasjon. Og hvis en i vennegjengen fikk det og skryter av det så tror jeg de aller fleste 14åringer skjønner at 50.000 kr er veldig mye penger og ikke vanlig å få til konfirmasjonen sin.

Normen er vel kanskje 10.000 kr av foreldrene(vet ikke altså, men ser andre skriver det her), og 10.000 kr(pluss selve festen, klær osv) er jo for mange veldig mye penger. Og jeg tror egentlig ikke at en gave på 50.000 kr skaper press. Men at det tydeligvis er en forventning om at man får 10.000 kr av foreldre skaper mer press. Og presset er det vel antagelig foreldrene som ikke har råd som kjenner på.
 
Nei selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke at normen er å få 50.000 kr av foreldrene sine til konfirmasjon. Og hvis en i vennegjengen fikk det og skryter av det så tror jeg de aller fleste 14åringer skjønner at 50.000 kr er veldig mye penger og ikke vanlig å få til konfirmasjonen sin.

Normen er vel kanskje 10.000 kr av foreldrene(vet ikke altså, men ser andre skriver det her), og 10.000 kr(pluss selve festen, klær osv) er jo for mange veldig mye penger. Og jeg tror egentlig ikke at en gave på 50.000 kr skaper press. Men at det tydeligvis er en forventning om at man får 10.000 kr av foreldre skaper mer press. Og presset er det vel antagelig foreldrene som ikke har råd som kjenner på.
Det et dette som er mitt poeng. Der som snittet feks er på 10000 kr så er presset egentlig på å nå da samme som de andre får. Om noen får betydelig mye mer så blir det ikke det presset, fordi "alle" skjønner at det er en uvanlig stor sum,og ungdommene selv forventer ikke noe slikt.
 
Jeg synes det er flott at dere har spart opp så mye, men jeg ville heller gitt det når han er voksen. Har lest flere historier om folk som bruker sparepengene sine opp i russetiden for eksempel. Og ja, det skaper jo press når noen får 50 tusen fra foreldrene når andre "bare" får 2000. Hos oss hadde vi ikke råd til bunad en gang, husker det var første gangen jeg innså at vi virkelig hadde dårlig råd..
 
Hadde jeg fått 50 000 og fått beskjed om at jeg ikke fikk dem på noen år enda så hadde jeg ikke følt at jeg fikk de pengene. At det var litt lureri bak det. Jeg hadde nok ikke følt at det var en gave der og da, men hadde heller blitt kjempeglad om jeg fikk en slik sum da jeg ble 20 eller noe.
 
Ett snitt ja, langt i fra 50.000 jeg vet snittet jeg, vet også hva som er vanlig å få som konfirmant. Jeg vet også at vi foreldre kan fint tenke litt på andre enn kun oss selv. Jeg tenker vi alle har ett ansvar og det er ikke alltid greit å kjenne på at sånn er livet enda engang. Har du tenkt på det at det er de samme barna som alltid får kjenne på at verden er urettferdig? Jeg føler at selv om vi er penge sterke så har vi ett ansvar. Det er meg :) Fleste konfirmanter bruker pengene sine til kjøp av moped, båt, PC til videregående osv. De fleste sparer litt ja, men det pleier å gå til sånt mye som koster mellom 15-18 år :)

Folk må jo få gi det de selv ønsker.
 
Hadde jeg fått 50 000 og fått beskjed om at jeg ikke fikk dem på noen år enda så hadde jeg ikke følt at jeg fikk de pengene. At det var litt lureri bak det. Jeg hadde nok ikke følt at det var en gave der og da, men hadde heller blitt kjempeglad om jeg fikk en slik sum da jeg ble 20 eller noe.

Nå var jo dette snakk om gaven fra oss foreldre. Han får jo av besteforeldre, tanter og onkler og øvrige familie. Ingen som har sagt at han ikke får bruke noen av de pengene på noe han ønsker seg.

Nå er det jo ganske vanlig at konfirmanten får mellom 30.000- 50.000
Håper de fleste foreldre ikke lar 14 åringen fyre løs med de pengene
 
Nå var jo dette snakk om gaven fra oss foreldre. Han får jo av besteforeldre, tanter og onkler og øvrige familie. Ingen som har sagt at han ikke får bruke noen av de pengene på noe han ønsker seg.

Nå er det jo ganske vanlig at konfirmanten får mellom 30.000- 50.000
Håper de fleste foreldre ikke lar 14 åringen fyre løs med de pengene
Er det vanlig å få mellom 30-50?:eek:
Tiden har forandret seg på...ehh, 15år :hilarious:
 
Nå var jo dette snakk om gaven fra oss foreldre. Han får jo av besteforeldre, tanter og onkler og øvrige familie. Ingen som har sagt at han ikke får bruke noen av de pengene på noe han ønsker seg.

Nå er det jo ganske vanlig at konfirmanten får mellom 30.000- 50.000
Håper de fleste foreldre ikke lar 14 åringen fyre løs med de pengene

Nei jeg snakker om pengene du vil gi. Jeg hadde syntes det var en skikkelig kjedelig gave sånn som jeg var på den alderen. Jeg hadde ikke følt at det var min gave i det hele tatt. Det er jo en flott gave, det vet du jo som voksen, men vil konfirmanten skjønne omfanget av det og dermed sette pris på det? Sånn i motsetning til om han hadde fått pengene på et senere tidspunkt.
 
Back
Topp