mamat2prinsesser&4prinser
Forumet er livet
VIP
September 2012
Novemberlykke 2018
Oktoberbarna 2021♡
Novemberfnuggene 2023
✨️Julestjernene2023✨️
Blir hjemmelaget vårruller idag! Eldstesnupp ville så gjerne ha det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Blir hjemmelaget vårruller idag! Eldstesnupp ville så gjerne ha det
Vis vedlegget 406134
Ååh, nam! Lager du noen til meg og?
Er så godt.. stemoren min pleier lage (hun er thai), og de er så gode... Dyppe i sweet chili saus, og sånt.
Dessverre tåler ikke gubben vårrullarkene, så han må få porsjoner som ikke er rullet, om så.
De er SÅ gode åååh,du er så heldig. Skulle ønske jeg hadde en thai i familien, for det er seriøst noe av den beste maten som finnes Så synd,har han cøliaki?
Så kjekt å sjå at du e på bedringens vei gode du håpe det blir ein nydelig og kvalmefri sommar på deg
SÅ spent på neste UL eg altså
Mye god mat, min datter pleier fort å bli igjen borte der, om hun har besøkt "lilletante" som hun kaller søsteren min (de er ca jevngamle, så hun er jo helst på besøk hos henne, ikke på besøk hos besteforeldrene ). Fordi de har så god mat i helgene!
Min far er helst "god" på lettvint, norsk typisk kost. Alt fra pannekaker, pølser og potetmos, koteletter og potet, til mer sånn.. blodpølse og sånt. Husker hvor fantastisk det var da vi var små, og han lærte seg å lage hasselbackpotet liksom. Mens for stemor sin del er det jo mer glassnudler, sticky rice, masse grønnsaker (bønnetyper man ikke har hørt om engang...), Og masse annet godt.
Men ja. Mye god mat!!
Og ja, cøliaki. Så mye greier som ikke kan spises. Må jo også tenke over at man bruker glutenfri soyasaus f.eks..
Åh, jeg døøør på tanken av alt den gode maten eksen min var fra Vietnam, og wow, så mye god mat og crispy grønnsaker Eksen til pappa vra fra Japan og laget sykt myr god mat også. Sashimi og diverse Wok og nudelretter. Glassnudler bruker jeg og i vårruller
Uff, mye god mat som utgår da, ja. Eller man må erstatte med noe annet uten gluten. Ungen til kusina mi har og det, og er så mye hun ikke kan spise.
NammFikk så lyst på fruktsalat... nam
Vis vedlegget 406153
Er god mat! Favoritten er thaigrill og vårruller. Men tar jo sjukt lang tid; de har tid til å lage mat, si.
Glassnudler er en av de få nudlene jeg kan akseptere å spise; takler ikke pasta (og vanlige nudler av hvete blir vel strengt tatt nesten som pasta..)
Jepp, cøliaki er faktisk ekstremt tragisk.. :/ Å ikke kunne spise boller er da en ting, men det er jo hvete i aaalt...!
Namm
Nom nom nom.Fikk så lyst på fruktsalat... nam
Vis vedlegget 406153
Ja, det begrenser dessverre maten mye, da det er gluten i myyyye av matvarer.
Nom nom nom.
Gratulerer at du er 13 uker på vei
Ja, veldig mye...!! Middag går greit, men vanskelig å ordne frokost produkter f.eks, som ikke er ultraprosessert drit. Jeg skulle gjerne laga noe selv, men alt som er naturlig glutenfritt, tar så lang tid å tilberede og styre med...!!
"Kan være" spor av gluten går bra ca 9 av 10 ganger her; men alt annet.. ja.Ja, en kan jo lage middager av rene produkter, men verre med annen mat en kjøper, da det er gluten i mesteparten, eller spor av gluten...
"Kan være" spor av gluten går bra ca 9 av 10 ganger her; men alt annet.. ja.
Knekkebrød og brød produkter.. det er så mye dritt i det man kjøper. Æsj.
Også er det et eller annet han ikke tåler i sånne ferdigprodukter også. Sånne taco tortilla, pitabrød og diverse knekkebrød, tåler han ikke. Personlig mistenker jeg at det har noe med ultraprosessert mat og tilsetningsstoffer å gjøre. For finner ikke noe konkret han reagerer på i disse produktene.. og det er derfor jeg skulle ekstra ønske at jeg fant noe enkelt å lage selv hjemme av naturlig glutenfrie produkter.
Ja, det skjønner jeg. Jeg spisser gjerne knekkebrød med masse kjerner fra en eller baker også rugsprø. Får luftsmerter av vanlig brød. Sliter med litt ibs'ish. Og fikk svi for vårrullene jeg spiste. Kålen tar livet av meg... fjerter som en hest og rett på do med diaré:-/ men er jo dum som spiser det. Er jo så godt atte. Men ja, ultraprosessert mat er ikke bra, og det har jo også kommet fram i undersøkelser. Lager det meste av middager fra bunnen av, men noen ganger blir det med hjelp fra toro som til f.eks lasagne hvis jeg ikke gidder å lage det med skiver av aubergine.
Sånne knekkebrød er best. Men tar jo enten litt tiltak å lage, eller koster en del.. Gubben tåler ikke sånne med masse kjerner osv heller, han. selv om de er glutenfrie.. Men magen hans er absolutt ikke helt sånn som den skal ..
Kjedelig å bli dårlig av maten, da! Magen min er heller ikke helt god, etter mulig covid runde her.. kan jo kanskje være den som henger litt igjen hos deg og? At det blir litt ekstra sensitiv mage enda.. mulig.
Vi kjøper gjerne lasagneplater (glutenfrie), men lager resten av lasagnen selv. HENDER seg at det blir pølser eller pizza, men jeg blir egentlig bare sur av sånt; for jeg blir ikke skikkelig mett. Det er vomfyll, og blir omtrent som å spise bomull. ><