Desemberbarn

Hvor HAF jeg skrevet at jeg fikk velge? Jeg skrev at jeg er glad jeg ikke fikk desemberbarn, det er to forskjellige ting.

Du slapp feks prematur fødsel som kunne ha ført til desemberbarn, og kanskje utfordringer med prøving som gjør at man nesten bare må ta de sjansene som byr seg ;) det jeg mener er at det er mange som gjerne vil unngå desember, men har man termin i februar og vannet går i desember er det liksom ikke så mye å gjøre. For min del som hadde mista flere ganger tok jeg ikke sjansen på å skulle unngå en måned, har født en gang i uke 27 så vet at ingenting uansett er bestemt på forhånd.

Last edited:
Bestefaren til barna mine har bursdag 1 juledag. Er nok litt sånn der også. Men han får alltid gave av dem på dagen sin.
Hvilken dag i jula har du bursdag?
29 desember så midt i romjula når alle reiser bort til hverandre og forbereder til nyttårsaften.

Moren min er født i desember, og er også veldig negativ til bursdagen sin. Hun følte også at den druknet i jula, til tross for at omgivelsene var bevisste på å ikke la den forsvinne i julestress og mas. Hun har alltid følt at bursdagen hennes er en bisetning i alt annet som skjer i desember.

Det er mest skole som stopper meg, hver hvor jeg bor blir ofte desemberbarn skoleutsatt et år. Er tre dsemberbarn som er skoleutsatt i hennes barnehage nå.

Det er mest skole som stopper meg, hver hvor jeg bor blir ofte desemberbarn skoleutsatt et år. Er tre dsemberbarn som er skoleutsatt i hennes barnehage nå.

Er det ønske fra foreldrene? Trodde det var kjempe vanskelig å få utsatt skolestart!

Har det selv.

Nevner i fleng argumenter for å la være:
- ikke så gøy for barnet å ha bursdag i en måned der alt dreier seg om jul.
- ikke gøy å ha nyfødt baby når det er mørkt og kaldt og masse snø ute, spesielt ved kolikk og/eller fødselsdepresjon (fikk begge deler her)
- ikke gøy å ikke ha rett på barnehageplass før barnet er 20 måneder og måtte ta masse ulønnet permisjon
- ikke gøy at barnet må begynne i stor-barn-avdeling i det h*n bikker to og et halvt
- IKKE GØY å tenke på at h*n må begynne på skolen og sitte ved en pult i timesvis hver dag fra h*n er 5 1/2
- ikke gøy å skulle lære å gå når det er vinter
- sikkert mye mer

Å få baby om sommeren som jeg gjorde denne gangen var derfor veldig planlagt og mye bedre.

Har det selv.

Nevner i fleng argumenter for å la være:
- ikke så gøy for barnet å ha bursdag i en måned der alt dreier seg om jul.
- ikke gøy å ha nyfødt baby når det er mørkt og kaldt og masse snø ute, spesielt ved kolikk og/eller fødselsdepresjon (fikk begge deler her)
- ikke gøy å ikke ha rett på barnehageplass før barnet er 20 måneder og måtte ta masse ulønnet permisjon
- ikke gøy at barnet må begynne i stor-barn-avdeling i det h*n bikker to og et halvt
- IKKE GØY å tenke på at h*n må begynne på skolen og sitte ved en pult i timesvis hver dag fra h*n er 5 1/2
- ikke gøy å skulle lære å gå når det er vinter
- sikkert mye mer

Å få baby om sommeren som jeg gjorde denne gangen var derfor veldig planlagt og mye bedre.
Hva med dette? Frøkna som er født april 2016 begynte rett på base 2 (er tre baser her), grensa gikk i mndsskifte april/mai, og det har gått fint :) er det bare to avdelinger der dine går? :)
Edit: markerte noe i ditt innlegg.

Hva med dette? Frøkna som er født april 2016 begynte rett på base 2 (er tre baser her), grensa gikk i mndsskifte april/mai, og det har gått fint :) er det bare to avdelinger der dine går? :)
Mange bhg har to avdelinger, 0-2 og 3-5(6) hvor de altså i alle fall historisk, det endres i disse tider tror jeg, ungene regnes som tre fra januar det året de fyller tre, dvs for mi faktisk ei uke etter hun fyller to. Nå er det vel endret til at hun er 2,5 før hun regnes som treåring.
Men mi går i en bhg hvor de har 0-2,3,4 og førskole, så hun gikk et år på den minste og går nå på den for de som er født samme år som henne selv. De 3-4 eldste i hennes kull går på 4 års gruppa mens hun altså går på tre sammen med den aller eldste fra kullet under henne, som altså er to uker yngre enn min datter.

Ja, og hun begynte i stor avdeling sammen med barna som var 9-11 måneder eldre enn henne (veldig stor forskjell på ei på 2 1/2 og barn på 3 1/2), og der er de opp til de begynner på skolen. 25 barn i den avdelinga og masse kaos og bråk. De første ukene det var hun helt overvelda :( Nå som 4-åring har hun det som plommen i egget :)

Småbarnsavdelinga (fra 1 til 3) fikk venninnene hennes født i januar og februar (altså i året etter henne men bare 1-2 mnd yngre) få gå i ett helt år til. Der er det koselig, ca. 15 barn, veldig omsorgsfulle voksne.

Men det plager meg mer at jeg ble tvunget til å ta 8måneder ulønnet permisjon, og at hun må begynne på skolen knapt 5 1/2, mens hennes to beste venninner født i januar og februar får kose seg i barnehagen ett år lenger. Jeg gikk selv i barnehagen til jeg var 7 og elsket det. (Og dattera mi elsker også barnehagen, men stor avdeling var ikke noe for henne da hun måtte begynne der...)

Last edited:
Jeg hoppet over den PP hvor jeg ville fått termin 23/12. Det klaffet på neste og har termin 21/1. Føler meg mer bekvem med det. Selvsagt ingen garanti for at det ikke blir prematur fødsel, men statistisk sett fødes jo de fleste barn uke 37-42..

Du slapp feks prematur fødsel som kunne ha ført til desemberbarn, og kanskje utfordringer med prøving som gjør at man nesten bare må ta de sjansene som byr seg ;) det jeg mener er at det er mange som gjerne vil unngå desember, men har man termin i februar og vannet går i desember er det liksom ikke så mye å gjøre. For min del som hadde mista flere ganger tok jeg ikke sjansen på å skulle unngå en måned, har født en gang i uke 27 så vet at ingenting uansett er bestemt på forhånd.

Så Oddi jeg slapp prematur fødsel og andre utfordringer får jeg ikke liv til å være glad fordi jeg slapp desembertermin?

Mange bhg har to avdelinger, 0-2 og 3-5(6) hvor de altså i alle fall historisk, det endres i disse tider tror jeg, ungene regnes som tre fra januar det året de fyller tre, dvs for mi faktisk ei uke etter hun fyller to. Nå er det vel endret til at hun er 2,5 før hun regnes som treåring.
Men mi går i en bhg hvor de har 0-2,3,4 og førskole, så hun gikk et år på den minste og går nå på den for de som er født samme år som henne selv. De 3-4 eldste i hennes kull går på 4 års gruppa mens hun altså går på tre sammen med den aller eldste fra kullet under henne, som altså er to uker yngre enn min datter.
Mener på at det er slik inndelingene er her også (0-2, 3-4 og førskole), så frøkna ble 2 i slutten av april, begynte 1.aug og er den yngste på avdelingen. Jeg må innrømme at jeg var spent og nervøs, men veldig glad for at hun gikk rett på base 2:)

Ja, og hun begynte i stor avdeling sammen med barna som var 9-11 måneder eldre enn henne (veldig stor forskjell på ei på 2 1/2 og barn på 3 1/2), og der er de opp til de begynner på skolen. 25 barn i den avdelinga og masse kaos og bråk. De første ukene det var hun helt overvelda :( Nå som 4-åring har hun det som plommen i egget :)

Småbarnsavdelinga (fra 1 til 3) fikk venninnene hennes født i januar og februar (altså i året etter henne men bare 1-2 mnd yngre) få gå i ett helt år til. Der er det koselig, ca. 15 barn, veldig omsorgsfulle voksne.

Men det plager meg mer at jeg ble tvunget til å ta 8måneder ulønnet permisjon, og at hun må begynne på skolen knapt 5 1/2, mens hennes to beste venninner født i januar og februar får kose seg i barnehagen ett år lenger. Jeg gikk selv i barnehagen til jeg var 7 og elsket det. (Og dattera mi elsker også barnehagen, men stor avdeling var ikke noe for henne da hun måtte begynne der...)
Ser den altså, veldig glad for at de har det delt opp i tre her :Heartred

Vi skulle hatt januar-barn, men fikk en prematur desembergutt i stedet. Han har nå blitt over året og er akkurat som andre 1åringer. Selvsagt så er det forskjell på januar og desemberbarn, men dette merkes nok mest de første årene. Jeg har en gutt som akkurat har startet i 1.klasse og som er født helt i slutten av november. Han er akkurat som alle andre.
Er det noe av det dummeste jeg har hørt så må det være det innlegget tidligere om ADHD og lærevansker i forhold til desemberbarn. Jobber i grunnskolen og kan med hånden på hjertet si at man får hverken autisme, ADHD, lærevansker osv bare fordi man er født i desember. Dette er tilfeldig og det kan like gjerne være et barn født i april som i desember som får en «diagnose» (det er så stigmatiserende og jeg kan i grunn ikke fordra det ordet)

Man får ikke diagnose av å være født i desember. Men flere barn født sent på året (feil) diagnostiseres med adhd pga alders-umodenhet. Der har jeg lest før og er jo ikke utenkelig

Ikke at de får adhd av å være født sent men at de er mindre modne og det forventes mer og så skjer sånt.

Back
Topp