Desemberbarn

Veldig greit om man får barnehageplass med engang :) men ville foretrukket å vært eldst i klassen og ikke yngst . Jeg har et barn som har språkvansker. Han er født i februar. Da har han heldigvis noen mnd ekstra og forberede seg til skolen. Men et desember barn kan jo utsette skolestart om han/ hun har er litt umoden eller av andre årsaker ikke er klar for skolen. Det kjedelige da er jo at man kanskje vil gå med noen andre enn dem man har vokt opp med i barnegruppen. Men barnet kan jo også mestre skolen helt fint :)

Ja, jeg vet.. har selv desemberbarn, og han hang jo etter de første årene.. hadde jeg visst det jeg vet nå har jeg holdt han igjen et år- spes siden han er født 30 des. Men han var veldig moden og flink i bhg. Men bhg og skole er veldig forskjellig..

Nå har han tatt igjen de andre og klarer seg bra
 
Ja, jeg vet.. har selv desemberbarn, og han hang jo etter de første årene.. hadde jeg visst det jeg vet nå har jeg holdt han igjen et år- spes siden han er født 30 des. Men han var veldig moden og flink i bhg. Men bhg og skole er veldig forskjellig..

Nå har han tatt igjen de andre og klarer seg bra
Så bra :) man vet ikke alltid hvordan det blir på skolen på forhånd heller.. vi hadde en jente i min gamle barnehage. Hun var født 31.desember. Da styrte foreldrene på for å utsette skolestart et år. Men så ble det ikke slik alikevell. Barnehagen ble lagt ned så hun måtte i nytt miljø uansett. Så da begynte hun på skolen. Det går veldig greit med henne.

Vi hadde også foreldrene til en gutt som ønsket at han skulle begynne på skolen tidligere. Den ble avslått.

Det er heldigvis systemer for å gjøre det litt tryggere for barna :)
 
Ja, det er sant.. har et tantebarn som bor i England, hun hadde bursdag i Aug. og startet på skolen da hun var 4 år

Ja, de har mye tidligere start generelt i England, det er vel obligatorisk skole fra 5 år, også tilbud om skole helt ned i 3-årsalderen, men det er jo nursery/pre-school for de som er 3 og reception/foundation for de som er 4, også starter de school på 5-årsdagen eller senere avhengig av når på året de har bursdag. Jeg var mye eldre når jeg bodde der og det barna jeg bodde med var yngre eller godt igang med primary school, så vet ikke 100% hva innholdet sammenligna med barnehage i Norge og 1 klasse i Norge er da.
 
Feil tråd...
 
Jeg har en gutt født i mars i år. Han var en en overaskelse (verdens beste :Heartred) så var ingen prøveperiode.

Men ja, når vi skal prøve på nestemann i fremtiden skal vi unngå desember. Jeg synes 6 år er ille nok å måtte starte på skolen så omfattende den er nå :(( før var 1 klasse mer lek og litt læring). Derfor vil jeg dra ut barnehage alderen mest mulig. I tillegg er det midt på kalde vinteren.
Et annet tankekors er barnehageplass. Vil ikke måtte ta 8 mnd ulønna perm.

Vi er veldig fornøyd med vårbarn. I mars var verste vinteren over, og babyen slappp å være nyfødt på kokvarme sommeren. Nå i høst/vi her er han større nå som det er kaldt igjen.

Men såklart skulle man blirt uventet gravid med temin i desember er barnet like velkommen og høyt elsket :)
 
Jeg vil slå et slag for jeg måtte ta de 8nbd uten intekt, kibt var det økonomisk, men jeg hadde aldri gjort det hvis jeg ikke måtte, og fikk ubetalig tid med mini...

Han var mye mer moden og klar når han begynte i bgh og hadde utbyttefest det ifra dag en...

Hadde vi fått plass med en gang hadde vi ikke holdt ham hjemme og sendt han tidligere bort... og han fikk mindre fancy klær og leker... samme med foreldrene men gikk helt greit det også....
 
Jeg ville i utgangspunktet unngå desember på grunn av skolestart. Er selv lærer og synes som mange andre i denne tråden at det er tidlig å begynne når en er 5,5. Har også lest forskningen som blir henvist til tidligere. I tillegg ønsker jeg aller helst tre skoleår mellom ungene mine, og er eldste født så seint på året må jeg få de tettere for å få det ønske oppfylt. Men. Så tok prøvingen lang tid, og jeg ble henvist til ivf. Oppstartsdatoen gjorde at jeg fikk termin i des. Vurderte å vente en mnd for å få januar, men valgte å hoppe i det, siden en aldri vet hvor lang prosessen blir. Det ble full klaff! Jenta mi kom i oktober da, så det hadde ikke spilt noen rolle om termin var desember eller januar sånn sett.

Og, som jeg tror alle er enig i her inne, så er det jo virkelig ikke mnd man er født i som er det viktigste ❤️❤️
 
Back
Topp