Desemberbarn

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Det er jo ganske mange barn som er født i årets siste måned. Hører likevel stadig at folk prøver å unngå det for alt det er verdt. Har selv blitt påvirket av dette og tenker at vi ikke må få barn helt i slutten av ett år, men er det egentlig så farlig da?

Er du selv desemberbarn, eller har desemberbarn? Hvordan er det? Permisjon, barnehageplass, skolestart osv er jo ofte argumenter.. kom med innspill :)
 
Har ikke selv, men det er dessverre endel forskning som viser at desemberbarn sliter mer med skolegang. De får oftere ADHD diagnose og dysleksi diagnose blant annet. Forskjellen er spesielt stor mellom desemberbarn og januarbarn (Men også tilstede på de omliggende månedene).

Det forklares med manglende modenhet i forbindelse med skolestart, men det henger ved i årene videre.
 
Har desember barn og vil ikke bytte han ut for noe, ventet 1,5 år på bgh men da var han helt klar for det også... tenker på hvordan blir det på skolen og sånn men tenker det ordner seg...

Gravid med termin i Jan nå så spent på forskjellene.

Tenker barn kommer når de kommer og blir elsket uansett, og noen barn trenger mye oppfølging andre lite og det uavhengig når de er født...
 
Har desember barn og vil ikke bytte han ut for noe, ventet 1,5 år på bgh men da var han helt klar for det også... tenker på hvordan blir det på skolen og sånn men tenker det ordner seg...

Gravid med termin i Jan nå så spent på forskjellene.

Tenker barn kommer når de kommer og blir elsket uansett, og noen barn trenger mye oppfølging andre lite og det uavhengig når de er født...

Joda, det er ikke sånn at jeg tror man blir mindre glad i barn som et født i desember. Er mest opptatt av det praktiske, som f.eks ikke krav på barnehageplass og skolestart før fylte 6 år..
 
Har ikke selv, men det er dessverre endel forskning som viser at desemberbarn sliter mer med skolegang. De får oftere ADHD diagnose og dysleksi diagnose blant annet. Forskjellen er spesielt stor mellom desemberbarn og januarbarn (Men også tilstede på de omliggende månedene).

Det forklares med manglende modenhet i forbindelse med skolestart, men det henger ved i årene videre.

Oi, dette var jeg ikke klar over! Vi har to sommer barn, så de er jo midt på treet da..
 
Har desember barn og vil ikke bytte han ut for noe, ventet 1,5 år på bgh men da var han helt klar for det også... tenker på hvordan blir det på skolen og sånn men tenker det ordner seg...

Gravid med termin i Jan nå så spent på forskjellene.

Tenker barn kommer når de kommer og blir elsket uansett, og noen barn trenger mye oppfølging andre lite og det uavhengig når de er født...
Enig med deg i det siste
 
Jeg har desemberbarn, og er så fornøyd. Vi lurte på om vi skulle hoppe over den PP for å unngå termin da, men hadde vi gjort det så hadde vi ikke hatt den nydelige gutten vår :Heartred
Det var herlig å gå inn i juletiden med en liten nyfødt!
Vi prøvde bare 6mnd, men for meg var det lange 6mnd og brydde meg lite om termin :) selvfølgelig er det nok noen ulemper senere, veldig ung når han begynner på skole osv. Men det får vi ta når det kommer :)
Uansett når termin hadde vært, så hadde han ikke begynt tidlig i bhg, da vi har mulighet til å ha våre små hjemme en stund :happy:
 
Oi, dette var jeg ikke klar over! Vi har to sommer barn, så de er jo midt på treet da..
Jeg ble gjort klar over det når ei venninne med desemberbarn fikk skolejente.
Er jo ikke nødvendigvis ett problem for hvert barn, men så absolutt noe både foreldre og pedagoger burde ha med seg.
 
Joda, det er ikke sånn at jeg tror man blir mindre glad i barn som et født i desember. Er mest opptatt av det praktiske, som f.eks ikke krav på barnehageplass og skolestart før fylte 6 år..

Ser den men Ifht barnehagestart er jo ikke Jan/ feb mye bedre enn des, men bedre Ifht oppstart av skole da... Men han går jo i grupper i bgh med de han skal på skole med så det ordner seg, og noen er mer modne tidlig enn andre, sånn er det;)
 
Jeg har desemberbarn, og er så fornøyd. Vi lurte på om vi skulle hoppe over den PP for å unngå termin da, men hadde vi gjort det så hadde vi ikke hatt den nydelige gutten vår :Heartred
Det var herlig å gå inn i juletiden med en liten nyfødt!
Vi prøvde bare 6mnd, men for meg var det lange 6mnd og brydde meg lite om termin :) selvfølgelig er det nok noen ulemper senere, veldig ung når han begynner på skole osv. Men det får vi ta når det kommer :)
Uansett når termin hadde vært, så hadde han ikke begynt tidlig i bhg, da vi har mulighet til å ha våre små hjemme en stund :happy:

Tenker det er fordel og ulemper med alt, og viktigst er jo de søte desember skattene som vi har:)
 
Jeg ble gjort klar over det når ei venninne med desemberbarn fikk skolejente.
Er jo ikke nødvendigvis ett problem for hvert barn, men så absolutt noe både foreldre og pedagoger burde ha med seg.

Skulle gjerne sett forskningen bak, ikke all forskning er like god, og det handler om gener og arv også...

Selv med dysleksi og ADHD kan barna få et godt og fullverdig liv, er jo så fryktelig mye annet som kan gå galt...
 
Jeg har desemberbarn, og er så fornøyd. Vi lurte på om vi skulle hoppe over den PP for å unngå termin da, men hadde vi gjort det så hadde vi ikke hatt den nydelige gutten vår :Heartred
Det var herlig å gå inn i juletiden med en liten nyfødt!
Vi prøvde bare 6mnd, men for meg var det lange 6mnd og brydde meg lite om termin :) selvfølgelig er det nok noen ulemper senere, veldig ung når han begynner på skole osv. Men det får vi ta når det kommer :)
Uansett når termin hadde vært, så hadde han ikke begynt tidlig i bhg, da vi har mulighet til å ha våre små hjemme en stund :happy:

Skjønner godt at du selvfølgelig ikke ville valgt vekk lillegull som du har nå. Men dere har jo også en gang tenkt tanken på at desember ikke er optimalt ettersom dere vurderte å hoppe over den PP.
Jeg for min del tenker at det ikke er noe krise uansett når på året barnet er født, men det er jo fordeler og ulemper med alt, men kanskje spesielt skolestart for desemberbarna..
 
Skulle gjerne sett forskningen bak, ikke all forskning er like god, og det handler om gener og arv også...

Selv med dysleksi og ADHD kan barna få et godt og fullverdig liv, er jo så fryktelig mye annet som kan gå galt...
Jeg orker ikke begynne ø lete etter tallene nå. Men det som er litt av poenget er at barn født i desember umulig kan ha 10-15% (tar ett tilfeldig tall her) sjanse for å faktisk ha diverse diagnoser enn barn født i januar. Men det diagnoseres oftere hos den gruppen.

Så da er det ikke indre egenskaper ved barnet, men situasjonen de blir satt i og deres evne til å håndtere den på en god måte som det blir stilt spørsmål ved.
 
Har ikke selv, men det er dessverre endel forskning som viser at desemberbarn sliter mer med skolegang. De får oftere ADHD diagnose og dysleksi diagnose blant annet. Forskjellen er spesielt stor mellom desemberbarn og januarbarn (Men også tilstede på de omliggende månedene).

Det forklares med manglende modenhet i forbindelse med skolestart, men det henger ved i årene videre.
Å herregud! Dette er noe av det dummeste jeg noen gang har lest!!! Kan du vise oss den forskningen din? Sliter med ADHD og dysleksi? Manglende modenhet?
Hvilket som helst barn uavhengig av hvilken mnd h@n er født på kan slite med ADHD og dysleksi. Kjenner mange barn som er født i desember og har selv en sønn som er født 28/11 nesten desember og han kan 3 språk og er altfor smart og moden for sin alder.
Nå må du slutte å komme med sånne falske omtalelser, du skremmer foreldre med barn født i desember.
Kan garantere dere at desember mnd ikke kommer til å påvirke barnets psyke eller evne i å lære i det hele tatt, kjipt med bhgplass og skolestart og alt det der. Men psyken til barnet har ingenting med den mnd de er født i!
 
https://www.tv2.no/a/8720136/
Om feildiagnosering av ADHD, som slår ut på desemberbarn.

https://www.utdanningsnytt.no/nyhet...dlig-pa-aret-scorer-best-pa-nasjonale-prover/
Skoleresultater på bakgrunn av fødselsmåned.

http://kjonnsforskning.no/nb/2018/01/dobbelt-sa-mange-gutter-som-jenter-far-utsatt-skolestart
Primært en artikkel om kjønn og utsatt skolestart, men mye relatert til fødselsmåned. Nevner også funn fra andre studier (blant annet om ADHD som tidligere nevnt).


Den artikkelen ifra TV 2 sier jo dette ikke er forsket på i Norge, samt de mener kriteriene for ADHD er uklare da landsdeler har forskjeller. Ellers skriver den ufattelig rundt og lite klar fakta.

Artikkel nr to er også uklar og sier bare reslutane på nasjonale prøver blir likere etter 5 klasse, lite om ADHD og dysleksi, her også savner jeg tall og svar på om reslutatet de henviser er signifikant eller antyder noe.

Siste artikkel om hvem som får begynne når på skole fikk jeg lite ut av også.

Ja ser du har funnet artikler som kommer med påstander men lite som er tydelige på om de egentlig påstår noe eller om det er funn.

Ja kritisk men liker ikke slike jatte artikler som andre trekker så tydelige konklusjoner ut av... de henviser ikke til noen tall på forskjell...
 
Å herregud! Dette er noe av det dummeste jeg noen gang har lest!!! Kan du vise oss den forskningen din? Sliter med ADHD og dysleksi? Manglende modenhet?
Hvilket som helst barn uavhengig av hvilken mnd h@n er født på kan slite med ADHD og dysleksi. Kjenner mange barn som er født i desember og har selv en sønn som er født 28/11 nesten desember og han kan 3 språk og er altfor smart og moden for sin alder.
Nå må du slutte å komme med sånne falske omtalelser, du skremmer foreldre med barn født i desember.
Kan garantere dere at desember mnd ikke kommer til å påvirke barnets psyke eller evne i å lære i det hele tatt, kjipt med bhgplass og skolestart og alt det der. Men psyken til barnet har ingenting med den mnd de er født i!

Så enig med deg;)
 
Har desemberbarn og desemberkjæreste. Fikk bhgplass da han var 8 mnd, så et år før vi hadde krav på. Bare flaks det da. Gutten vår fylte 5 år i går og skal begynne på skolen til neste år. Han gleder seg veldig og man merker at han har behov for noe annet enn bhg snart. Det var aldri i tankene våre å unngå visse måneder.
 
Den artikkelen ifra TV 2 sier jo dette ikke er forsket på i Norge, samt de mener kriteriene for ADHD er uklare da landsdeler har forskjeller. Ellers skriver den ufattelig rundt og lite klar fakta.

Artikkel nr to er også uklar og sier bare reslutane på nasjonale prøver blir likere etter 5 klasse, lite om ADHD og dysleksi, her også savner jeg tall og svar på om reslutatet de henviser er signifikant eller antyder noe.

Siste artikkel om hvem som får begynne når på skole fikk jeg lite ut av også.

Ja ser du har funnet artikler som kommer med påstander men lite som er tydelige på om de egentlig påstår noe eller om det er funn.

Ja kritisk men liker ikke slike jatte artikler som andre trekker så tydelige konklusjoner ut av... de henviser ikke til noen tall på forskjell...
Skulle gjerne kommet med noe mer konkret, men har dessverre ikke tilgang til forskningsdatabaser kl 3 om natta.
Tenkte de artiklene kunne være ett utgangspunkt for andre som kanskje ville lese litt opp om det selv. Mener å huske at de har forska på det i Sverige, da dette har fått mer oppmerksomhet der enn her.
 
Back
Topp