Desemberbarn

Har ei frøken som ble 3år tidlig i des:) vi fikk barnehageplass når vi ønsket. I klassen blir hun yngst eller iallefall en av de yngste og det beskymrer vi oss ikke over. Språklig er hun flink og tidlig ute med ting.

Som desemberbarn så hater jeg nesten desember! Ville selv aldri planlagt å få barn i desember!

Men det med skolestart osv har aldri egentlig hvert noe problem, men stresset mange føler i desember er med på å ødelegge hele bursdagen og mye av det som egentlig skal være koselig.

Har også alltid blitt forskjellsbehandlet i forhold til mine søsken, føles noen ganger som om jeg er mindre verdt siden alle kommer i dems bursdager og de får to gaver men jeg får en som felles jul og bursdag til samme pris som en av dems gaver samt at jeg ofte ikke får besøk fordi det er så mye som skjer i romjula, har nok hørt de fleste unnskyldninger.

Er lettet for at jeg jobber i år så forhåpentligvis slipper jeg å bli påminnet om bursdagen!!!

Åå takk for at du deler. Blir lei meg på dine vegne, og forstår godt at du styrer unna planlagt desemberbarn. Ser for meg at det lett kan bli slik du beskriver det ja, i alle fall jo nærmere jul bursdagen er..

ang desemberbarn og adhd er bare tull. Barnet som allerede er unnfanget.. - om det kommer i desember eller i januar spiller ingen rolle når det gjelder adhd.
Adhd kan alle få uavhengig når de har bursdag.

Men det en ser er at desemberbarn er små når de begynner på skolen. De «kan» bli hengende etter, og de «kan» få diagnosen adhd fordi mange av de sliter litt på skolen mtp de som er født 8-9 mnd tidligere på året. Disse diagnosene er ofte en feildiagnose.
Når barna kommer opp i 4-5 trinn. vil det jevne seg ut.

Både adhd, dysleksi osv. er en kjemisk «ubalanse» i hjernen, der signalstoffene blir påvirket. Det er fysisk... ikke psykisk. Så det har lite med når på året barnet er født.

Ang adhd er det mange myter.
De blir kriminelle
Dropper ut av skolen
Er bråkmakere
Er dårlig på skolen osv.

Adhd barn er ofte mer intelligent enn barn uten diagnose. De har en energi som driver de langt på det de er god på..

De fleste «STORE» som Albert Einstein osv har adhd.
Store idrettstalenter, professorer o.l

Å ha adhd kan faktisk være en fordel om en lærer å bruke det på riktig måte

Mye mangel på kunnskap når det gjelder adhd

Åå takk for at du deler. Blir lei meg på dine vegne, og forstår godt at du styrer unna planlagt desemberbarn. Ser for meg at det lett kan bli slik du beskriver det ja, i alle fall jo nærmere jul bursdagen er..
Viktig å være veldig bevisst på det om man har barn i desember ihvertfall for unner ingen den følelsen, og nå istedenfor å glede meg til bursdagen blir jeg bare stressa av den, har ordnet med bursdager til alle her samt mine egne søsken når det var hvert noe spesielt men selv blir jeg jo stressa av tanken bare og fyller nå snart 30, ga hele ansvaret over på mannen for noen mnd siden for da begynte noen å mase om når jeg skulle feire, selvsagt ville de unngå desember o_O

Jeg ville ikje ha desemberbarn, begge våre er februar. Sånn er det bare ;) innmari kjipt å ha bursdag sent, være bittelite ved skolestart osv.

Vi er i alle fall opptatt av at hun går gave både til jul og bursdag selv om det er to dager på rappen. Og hun får bursdagsselskap selv om det er første juledag. Jeg flytter det til senere i romjula dersom hun ber om det etterhvert.,men enn så lenge feirer vi for henne som for de andre, på dagen

Tusen takk, akkurat det der trengte jeg virkelig å høre :)
Ikke hør på alle mytene om desemberbarn. Klart de er mindre når de begynner på skolen enn mange andre, men det er mange som er født i okt nov også.
Kjenner flere desemberbarn som gjør det bra på skolen, kjenner også til februar barn som gjør det dårlig på skolen...
Det som er kult er at når «alle andre» blir 30 er de fortsatt 29 :-)

Vi valgte bevisst å droppe pp der vi kunne få termin i nov, desember og tidlig januar(i tilfelle tidlig fødsel). Er selv lærer på småtrinnet, har også jobbet i bhg, og har sett selv hvor stor påvirkning det (les: kan ha) på enkelte å bli født sent på året! Vises best i konsentrasjon, modenhet som kan tolkes som barnslige av andre og hvor skoleklare de er. Dette kan ofte føre til at de blir litt hengende etter, synes skolen blir pyton fra første stund fordi de er rett og slett ikke klare. Selv om det er lagt opp en del til lek og «myk» overgang, så er det en stor omsetting for barna å gå ifra lek og morro dagen lang- til å må sitte rolig flere timer ila en dag, ikke prate når de vil, rekke opp hånda før de snakker, ikke løpe inne, være stille og høre etter når læreren snakker(i bhg blir ikke alle barna stille bare fordi en bhg-ansatt snakker), ikke få oppmerksomhet hele tiden, få oppgaver som må gjøres/løses på «egenhånd» osv!

Det er selvfølgelig ikke slik at alle født i nov/des får utfordringer ved skolestart, men hyppigheten er større enn ved barn som er født tidligere på året.

Samt at det blir litt kjedelig for barna når man har bursdag så sent på året, man henger nesten et år etter førstemann i klassen. Også er det som flere har nevnt over, felles bursdags/julegave, vanskeligere å arrangere bursdager, det er en travel mnd for mange.

Hadd jeg blitt gravid med termin i desember hadde jeg selvfølgelig blitt glad, er ikke mindre glad i barnet av den grunn. Men hvis man har muligheten til å planlegge, så gangner det barnets beste å ikke legge til rette for en termin sent på året (nov/des). Men selfølgelig, desemberbarn klarer seg ofte fint! Og med årene vil det jevne seg ut. Men det kan være litt ekstra utfordrende mtp skolestart og de første årene på skole.

Alle barn er velkomne, og ingen er dårligere enn andre :love7 Noen er bare mer utsatt for litt flere utfordringer enn andre, og slik er realiteten. Man kan jo få et barn med lese- og skrivevansker som er født i Mai også, sier ikke noe på det. Slike ting vet man aldri! Men barn som er født sent på året KAN ha litt mer utfordringer enn hvis de hadde blitt født f.eks i mai/juni. Nå føler jeg at jeg har gjentatt meg selv så mange ganger, jeg er trøtt og skriver med ett øye åpent! Det er sikkert fullt av skrivefeil her nå, men shit au!:knegg: god natt:Heartpink

Ikke hør på alle mytene om desemberbarn. Klart de er mindre når de begynner på skolen enn mange andre, men det er mange som er født i okt nov også.
Kjenner flere desemberbarn som gjør det bra på skolen, kjenner også til februar barn som gjør det dårlig på skolen...
Det som er kult er at når «alle andre» blir 30 er de fortsatt 29 :)
Det var godt å høre siden mitt desemberbarn går i andre klasse og hang etter fra første stund på skolen.
Hun hadde alltid virket oppegående, men når hun begynte på skolen ble alt bare galt på en måte.
For meg virker det som om det ble et for stort kjør for en liten en på 5,5 år.
Godt å høre om andre som har slitt, men har klart å ta det inn igjen :)

Det er jo et stort kjør, og ikke veldig myk start egentlig. For en liten kropp på 5,5 år.
De er små.

Som desemberbarn så hater jeg nesten desember! Ville selv aldri planlagt å få barn i desember!

Men det med skolestart osv har aldri egentlig hvert noe problem, men stresset mange føler i desember er med på å ødelegge hele bursdagen og mye av det som egentlig skal være koselig.

Har også alltid blitt forskjellsbehandlet i forhold til mine søsken, føles noen ganger som om jeg er mindre verdt siden alle kommer i dems bursdager og de får to gaver men jeg får en som felles jul og bursdag til samme pris som en av dems gaver samt at jeg ofte ikke får besøk fordi det er så mye som skjer i romjula, har nok hørt de fleste unnskyldninger.

Er lettet for at jeg jobber i år så forhåpentligvis slipper jeg å bli påminnet om bursdagen!!!
Det er jo skikkelig dårlig gjort da! Uff, nå fikk jeg vondt av deg.. :(

Det er jo skikkelig dårlig gjort da! Uff, nå fikk jeg vondt av deg.. :(
Ja jeg har også syntes at det er dårlig gjort, men tror rett og slett at mange ikke er så bevisst over det, vet flere desemberbarn har opplevd lignende, kjenner også personer som heller feirer navnedag fordi bursdagen er i romjula, men da har familien alltid feiret navndagen

Ja jeg har også syntes at det er dårlig gjort, men tror rett og slett at mange ikke er så bevisst over det, vet flere desemberbarn har opplevd lignende, kjenner også personer som heller feirer navnedag fordi bursdagen er i romjula, men da har familien alltid feiret navndagen

Bestefaren til barna mine har bursdag 1 juledag. Er nok litt sånn der også. Men han får alltid gave av dem på dagen sin.
Hvilken dag i jula har du bursdag?

Flere jeg kjenner kjenner julebarn, min svigerinne har en søster med bursdag samme dag som min datter. Så flere rundt oss var klar på at "hun skal ha to gaver, ikke en felles. Og den ene skal ikke ha julepapir!" Dette snakket de såpass mye om at det har blitt sånn. Vel og merke, en og annen gave har julepapir, det er nesten vanskelig å å noe annet i butikkene nå om dagen, hun får stortsett bursdagagaver i annet papir ja. De kommer ofte i hus sammen med julegavene da rett nok

Det er svært dårlig gjort å gjøre sånn som shadow har opplevd, det er jo rett og slett idiotisk. Man har da bursdag selv om den er i jula!

Flere jeg kjenner kjenner julebarn, min svigerinne har en søster med bursdag samme dag som min datter. Så flere rundt oss var klar på at "hun skal ha to gaver, ikke en felles. Og den ene skal ikke ha julepapir!" Dette snakket de såpass mye om at det har blitt sånn. Vel og merke, en og annen gave har julepapir, det er nesten vanskelig å å noe annet i butikkene nå om dagen, hun får stortsett bursdagagaver i annet papir ja. De kommer ofte i hus sammen med julegavene da rett nok

Det er svært dårlig gjort å gjøre sånn som shadow har opplevd, det er jo rett og slett idiotisk. Man har da bursdag selv om den er i jula!

Så bra at det har vært fokus på det hos dere. Vi har ei jente som er utrolig opptatt av utseende på gaver, studerer bånd og papir nøye og koser seg skikkelig med pene gaver. Så jeg forstår godt hvor viktig det er å slippe at både jul og bursdagsgaver kommer i julepapir. Jeg har alltid egen gavepapir rull liggende, alle mnd i året. Ingen får julepapir til bursdag, ei heller hun som har bursdag på julaften.

Back
Topp