Desemberbarn

Å herregud! Dette er noe av det dummeste jeg noen gang har lest!!! Kan du vise oss den forskningen din? Sliter med ADHD og dysleksi? Manglende modenhet?
Hvilket som helst barn uavhengig av hvilken mnd h@n er født på kan slite med ADHD og dysleksi. Kjenner mange barn som er født i desember og har selv en sønn som er født 28/11 nesten desember og han kan 3 språk og er altfor smart og moden for sin alder.
Nå må du slutte å komme med sånne falske omtalelser, du skremmer foreldre med barn født i desember.
Kan garantere dere at desember mnd ikke kommer til å påvirke barnets psyke eller evne i å lære i det hele tatt, kjipt med bhgplass og skolestart og alt det der. Men psyken til barnet har ingenting med den mnd de er født i!
Jeg tenkte det var greit å nevne det. Foreldre kan da være obs på ett tema og heller sette inn litt ekstra ressurser da.

Og joda, manglende modenhet er en utfordring for barn når som helst på året de er født, men det er en litt større opphopning av de på slutten av året enn ellers.

To av mine tre er desemberbarn og det har ikke stått i veien for noe til nå. Nå bor vi på et relativt lite sted, men de fikk begge barnehageplass da vi ønsket det.

Mellomste begynner på skolen til høsten og begynner å bli klar for det. Jeg er litt spent på hvordan starten blir ift overgang bhg-skole og lek, men han gleder seg. Eldstemann ligger på topp i klassen rent faglig.

Vi hoppet ikke over noen pp.

Last edited:
Skjønner godt at du selvfølgelig ikke ville valgt vekk lillegull som du har nå. Men dere har jo også en gang tenkt tanken på at desember ikke er optimalt ettersom dere vurderte å hoppe over den PP.
Jeg for min del tenker at det ikke er noe krise uansett når på året barnet er født, men det er jo fordeler og ulemper med alt, men kanskje spesielt skolestart for desemberbarna..
Ja, vi var inne på tanken, men veldig glad for at vi ikke hoppet over :happy: :love7

Har en Novembergutt selv og utviklingsmessig psykisk ligger han forran eller på linje med de som er født tidligere på året. Tror dette er mye opp til foreldrene selv også. Hvis ikke kan man jo alltids holde dem igjen ett år

Det forskes jo også på om de ikke skal endre skoleoppstarten igjen pga så mange sliter de første årene.

Både jeg og broren min er desemberbarn. Ikke har vi ADHD, dysleksi eller andre diagnoser. Eller jeg har nettopp operert en korsbåndsskade, fikk det sikkert fordi jeg er født i desember:P

Jeg slet aldri på skolen, hadde toppkarakterer i nesten alle fag. Er høyt utdannet og har fått til så og si alt jeg ville, bortsett fra fotballproff.

Når en leser en del innlegg her inne, burde desemberbarn vært stokk dumme, uten å ha en sjanse her i livet.
Barn født i januar kan få ADHD, dysleksi osv. Hadde med glede tatt imot et desemberbarn.

Det er jo ganske mange barn som er født i årets siste måned. Hører likevel stadig at folk prøver å unngå det for alt det er verdt. Har selv blitt påvirket av dette og tenker at vi ikke må få barn helt i slutten av ett år, men er det egentlig så farlig da?

Er du selv desemberbarn, eller har desemberbarn? Hvordan er det? Permisjon, barnehageplass, skolestart osv er jo ofte argumenter.. kom med innspill :)

Når det gjelder mange av de argumentene, er det ikke egentlig så mye bedre å være født i januar heller. Det som sees på som den "store" fordelen for januarbarn er at de får være blant de eldste. Men man kan også snu på det og si at det er en ulempe for januarbarnet som kanskje ligger foran de andre og opplever at han ikke må jobbe like hardt i de første skoleårene, det trenger ikke nødvendigvis bli en fordel.

Nå tror jeg egentlig at når det kommer til skolemodenhet, kan en være født i desember være like klar som en født i januar. Og det er visst ikke så lett alltid å få barnehageplass til barna født tidlig på året. Men én ting som ikke hjelper er mødrene som stadig forteller barnet født seint på året at det er så synd for han som er født så mye seinere enn alle de andre.
Gjelder å se fordelene fremfor ulempene for å unngå selvoppfyllende profetier :) det finnes fordeler og ulemper med alt, og det gjelder å sette mest fokus på fordelene.

Kommer ikke til å unngå noen måneder senere, også da jeg ikke tar det for gitt at en unnfangelse ender i et barn heller, så synes ikke vi kan la flere sjanser gå til spille. Dessuten - hvem sier at ikke februarbabyen kan bli 2 måneder prematur, og bli født midt i jula ;) skal man virkelig helgardere seg, må man passe på å være på et tidspunkt i svangerskapet under 23 uker hele desember da.

Vi får trolig desemberbarn, og jeg er ikke bekymret for det. Barna er så forskjellige med tanke på modenhet osv, uansett når på året de er født. Selv er jeg født sent i november og har klart meg helt fint likevel. Det var bare kjipt å være yngst akkurat de årene vi ble 18 og 20 - når alle vennene kunne gjøre ting jeg ikke kunne.

I forhold til barnehagestart utgjør det ikke noen forskjell for oss i forhold til om barnet kommer i desember eller januar.

Når det gjelder mange av de argumentene, er det ikke egentlig så mye bedre å være født i januar heller. Det som sees på som den "store" fordelen for januarbarn er at de får være blant de eldste. Men man kan også snu på det og si at det er en ulempe for januarbarnet som kanskje ligger foran de andre og opplever at han ikke må jobbe like hardt i de første skoleårene, det trenger ikke nødvendigvis bli en fordel.

Nå tror jeg egentlig at når det kommer til skolemodenhet, kan en være født i desember være like klar som en født i januar. Og det er visst ikke så lett alltid å få barnehageplass til barna født tidlig på året. Men én ting som ikke hjelper er mødrene som stadig forteller barnet født seint på året at det er så synd for han som er født så mye seinere enn alle de andre.
Gjelder å se fordelene fremfor ulempene for å unngå selvoppfyllende profetier :) det finnes fordeler og ulemper med alt, og det gjelder å sette mest fokus på fordelene.

Kommer ikke til å unngå noen måneder senere, også da jeg ikke tar det for gitt at en unnfangelse ender i et barn heller, så synes ikke vi kan la flere sjanser gå til spille. Dessuten - hvem sier at ikke februarbabyen kan bli 2 måneder prematur, og bli født midt i jula ;) skal man virkelig helgardere seg, må man passe på å være på et tidspunkt i svangerskapet under 23 uker hele desember da.

Her syns jeg du har mange gode poeng og kloke tanker! Takk for ett fint svar, jeg er helt enig!

Vi får trolig desemberbarn, og jeg er ikke bekymret for det. Barna er så forskjellige med tanke på modenhet osv, uansett når på året de er født. Selv er jeg født sent i november og har klart meg helt fint likevel. Det var bare kjipt å være yngst akkurat de årene vi ble 18 og 20 - når alle vennene kunne gjøre ting jeg ikke kunne.

I forhold til barnehagestart utgjør det ikke noen forskjell for oss i forhold til om barnet kommer i desember eller januar.
Man kan jo også tenke slik at de som er født tidlig på året ikke har så mange født i samme året å gå ut med når de har fylt 18 og 20, da de som er født senere på året ikke kommer inn noen steder :p

Vi har et desemberbarn.
Hun er midt i utredning på dysleksi og lærevansker.
Personlig så er jeg ikke sikker på om hun har lærevansker, men føler heller at presset med å lære 2 bokstaver i uke når hun startet ble for mye for henne når hun var 5,5 år, og nå som hun går i andre klasse ligger hun etter
Aldri hatt problemer med å lære noe tidligere.
Men når det er sagt, vi tar i mot all den hjelp vi kan få med åpne armer.

Jeg har et desemberbarn

Jeg hadde termin i januar. Hun nesten tre uker før termin. Ikke prematurt. Men feil år.

Ja, jeg tenker litt på det med skolestart, hun er ført 25.12 og når jeg satt med ei jente på drøyt ei uke så feiret de ettårsdag borti veien. De barna skal gå i samme klasse. Hun er ikke mer enn 5,5 år gammel når hun begynner på skolen. 4,5 når hun begynner på førskolegruppa i bhg. Ei uke lenger i magen, et år lenger i bhg,

Det var også en litt upraktisk dato å fødes, jeg sa jo det at jeg håpte at hun ble i magen til etter rakettene var skutt opp, men at hun i alle fall av hensyn til bursdagsselskapene helst kunne unngår 23-26.12

Det gjorde hun ikke, for i hele sin oppvekst vil hun derfor oppleve 1/2, eller 1/3 kanskje, så mange gjester i bursdagen sin som søskenene har. For i min slekt er det helt vanlig at det kommer mange i selskap, på bursdagen. (Barneselskap med klassen har vi derimot når det passer) Og det er ikke så mange som kommer i bursdagsselskap første juledag.

I forhold til skolestart så tenker jeg på februar-jenta mi, hun hadde vært klar for skolestart året fø om hun måtte. Jeg var glad hun ikke måtte, men jeg er glad hun kunne klart det, for søstra må når hun er på den alderen.

Lille frøet mitt som snart er 3 år og yngst i kullet. Jeg skulle gjerne sett at hun hadde bursdag første nyttårsdag i stedet for første juledag. Men det får jeg ikke gjort noe med, og jeg elsker henne selvsagt uansett.

Ingen av mine har begynt i bhg når de var et år uansett da

Augustgutten var 2 år, februarjenta var halvannet og det var også desemberjenta som altså alle har begynt i august så noe ulønnet perm har vi hatt med alle. Men det har vært helt sånn vi ville ha det. Så den delen tenkte vi ikke på i forhold til termin. Men akkrat midt i jula var litt utenom planen.

Jeg fokuserer i alle fall på å ikke fortelle lillemor at det er synd på henne.

Hun er født når hun er født, og ferdig med det. Jeg personlig synes det er en kjip dato, måneden bryr meg nesten ikke i nærheten så mye som datoen, men det må jeg jobbe med meg selv med. Og jeg lar ikke henne vite det.

Her er det ingen forskjell i om barnet er født i desember eller januar, man får ikke BHG plass før august hvor barnet er 1 år og 6/7 MNDR da. Så da må man løse det på annen måte da :) Her spiller termin ingen rolle for oss. Skjønner at folk tenker en del på det ift skolestart, men på den andre siden så kan januar barn være overmodne. Skolen må jo kunne ta hensyn til elever begge veier. Og barn kommer ikke alltid til termin.

Vi ventet med å prøve på nr 3 til termin kom på vår, men det var pga den verste virussesongen og at jeg ville føle meg mer tryggere med færre virus i lufta.

Ang bhgplass har det ikke noe å si her ihvertfall, da det kun er et opptak, så ingen forskjell på desember, januar og februar sånn sett egentlig.

Ang skole o.l. ville jeg ikke hengt meg så mye opp i modenhet osv. Om man tenker at ungen kommer til å henge etter fordi h*n er født sent på året, er kanskje nettopp det litt av grunnen?

Er født i november selv, og hadde aldri noe problemer med å henge med på barneskolen ihvertfall.

Jeg håper at min baby holder seg inne til 01.01.19 (minst) det skal jeg ærlig innrømme. Og det handler ikke om at jeg tror at desemberbarn er dummere og mindre modne enn andre, men jeg tenker at utgangspunktet for å være klar for skolen er bedre for ett januarbarn enn et desemberbarn. At desemberbarn har en litt høyere sjanse for å få en ADHD diagnose, handler jo nettopp om det, at barna ikke er modne nok og blir urolige i klassen. Da er det dessverre litt for «lett» å sette en merkelapp på de istedet for å tenke på forskjellen mellom det å være 5,5 og 6,5 år når de begynner på skolen. Mange av de voksne som det snakkes om at det gikk så bra med begynte jo på skolen når de var 6,5 istedet for 7,5 også, så stor forskjell fra 5,5.. men jeg snakket faktisk med min pappa i helgen som er desemberbarn og han mente at han ikke hadde vært moden nok da han startet på skolen og at det var ganske vanskelig for han..
Når det er sagt, så får jeg ikke gjort noe hvis mini velger å kommer i romjulen og da kommer jeg ikke til å dvele noe mer med det :)

Selv er jeg januarbarn og begynte ett år for tidlig på skolen (6 år istedet for 7) og kjedet meg ofte på skolen husker jeg, så det er ikke alltid så lett å tilrettelegge for de barna som kan mye og ligger langt framme heller har jeg inntrykk av.. så kanskje vi burde ha siktet oss inn på sommerbarn alle mann :p

Som desemberbarn så hater jeg nesten desember! Ville selv aldri planlagt å få barn i desember!

Men det med skolestart osv har aldri egentlig hvert noe problem, men stresset mange føler i desember er med på å ødelegge hele bursdagen og mye av det som egentlig skal være koselig.

Har også alltid blitt forskjellsbehandlet i forhold til mine søsken, føles noen ganger som om jeg er mindre verdt siden alle kommer i dems bursdager og de får to gaver men jeg får en som felles jul og bursdag til samme pris som en av dems gaver samt at jeg ofte ikke får besøk fordi det er så mye som skjer i romjula, har nok hørt de fleste unnskyldninger.

Er lettet for at jeg jobber i år så forhåpentligvis slipper jeg å bli påminnet om bursdagen!!!

Back
Topp