Desemberbarn

Han har vel ikke de beste forutsetningene når han er født i desember OG er gutt (de er vel gjerne litt tregere enn jenter fra begynnelsen), men vi får ta det som det kommer :happy: men det er som du sier, hvis han ikke hadde kommet i desember så hadde det ikke blitt han som hadde kommet :Heartred
Nettopp ❤️❤️❤️

Og tenk hvis du hadde «timet» bedre og fått en gutt i mars, for eksempel, som da ville være fylt 6 år i god tid før skolestart, men han ble født blind eller med ryggmargsbrokk eller noe annet. Ting som er mye større handicap enn å være født i desember ❤️ (Mener ikke at det er et handicap å være født i desember altså! Men en ulempe i forhold til tidlig skolestart.

Dårlig samvittighet håper jeg du klarer å legge fra deg og evt. (Som meg) gjøre det om til irritasjon mot politikerne som har laget et så håpløst system i stedet :) ❤️

Barna våre klarer seg sikkert fint på skolen uansett.


En fordel med å ha fått barn i desember for oss mammaer er jo at det er den aller aller beste julegaven vi har fått og noensinne vil få :)
 
Jeg synes det blir litt håpløst at man skal være så glad og takknemlig for alt om man ikke dør av sult, for å sette det på spissen. Ja, vi har det bra i Norge. Det betyr ikke at man ikke kan påpeke feil og urettferdigheter i gjeldende regelverk, eller prøve å forbedre på ting.

Jenta mi på 4 er en gluping som er 100% tospråklig, kan de fleste bokstavene i alfabetet, og faglig blir det nok ikke noe problem for henne å begynne på skolen tidlig. Men jeg synes barndommen er kort nok som den er, og barn fortjener å få være i bevegelse og fri lek mesteparten av dagen. Ett år fra eller til spiller stor rolle.

Jeg er selv født tidlig på året, og begynte på skolen på den tiden man begynte på skolen året man fylte 7. Jeg var altså 7 1/2 og fikk hele 2 år mer å kose meg på i barnehagen. År jeg husker tilbake på med glede. Jeg synes det er trist at dattera mi får et dårligere tilbud sånnsett enn jeg gjorde.

Jeg og mannen min betaler dessuten like mye skatt som de som får barn i for eksempel august, men sistnevnte får barnehageplass når barna fyller ett, mens jeg måtte være 8 måneder hjemme i ulønnet permisjon, som vi egenltig ikke hadde råd til (vi er avhengige av to inntekter med studielån, huslån og diverse), men hadde jo ikke noe valg. Jada, mye bedre enn folk som bor i jordhytter og må jobbe 12 timers dager for å i det hele tatt ha mat, for all del. Men det betyr ikke at man ikke skal kunne påpeke urettferdigheter i systemet, mener jeg.

Ikke alle har så romslig økonomi og fleksibilitet at de kan ta så mange måneder ulønnet permisjon, og dessuten mister man alle rettigheter. Blir man så syk da så man ikke kommer seg tilbake på jobb får man ikke sykepenger. Det er potensielt ganske alvorlig, og kan gjøre at familien må selge boligen sin for eksempel. Det hadde vi måttet gjort om jeg hadde fått kreft mens jeg var i ulønnet permisjon, et ikke helt random eksempel, fordi jeg var til utredning for nettopp det pga noen kuler... heldigvis var det ikke kreft!!

Men bare det i seg selv gjorde at det at vi fikk julibarn nå var veldig planlagt.
Jeg er helt enig i at skolen begynner vel tidlig med alt for høye krav til små barn. Men det var vel ikke det diskusjonen handlet om. Men så framt at skolen er oppdelt i årskull, uansett når på året skolen hadde begynt, hadde uansett noen vært 1 år yngre enn de andre. Men som sagt enig i at alle barn er for unge når de må begynne på skolen.

Det med barnehageplass er urettferdig, det er jeg enig i. Det er noe som burde blitt tatt tak i.

Men jeg synes ikke at det er "stakkars barn" på grunn av bursdagen som faller så nær jul. Det ser jeg ikke på som et problem uansett, livet er nå sånn, at man kan ikke få alt man ønsker. Og man må være takknemlige for det man får. Det tror jeg alle barn burde lære seg.
 
Jeg er helt enig i at skolen begynner vel tidlig med alt for høye krav til små barn. Men det var vel ikke det diskusjonen handlet om. Men så framt at skolen er oppdelt i årskull, uansett når på året skolen hadde begynt, hadde uansett noen vært 1 år yngre enn de andre. Men som sagt enig i at alle barn er for unge når de må begynne på skolen.

Det med barnehageplass er urettferdig, det er jeg enig i. Det er noe som burde blitt tatt tak i.

Men jeg synes ikke at det er "stakkars barn" på grunn av bursdagen som faller så nær jul. Det ser jeg ikke på som et problem uansett, livet er nå sånn, at man kan ikke få alt man ønsker. Og man må være takknemlige for det man får. Det tror jeg alle barn burde lære seg.
«Bursdagsproblemet» (i den grad det er et problem) er det aller minste av problemene med å bli født i desember, det er jeg enig i.

Vi har veldig lite fokus på gaver. Ikke pakkekalender, og hun får svært få gaver til både bursdag og jul og blir glad for alt. Men sånn som i barnehagen er gjerne selve bursdagen hennes en dag som kanskje er nissefest eller noe annet, så fokuset blir noe helt annet (selv om hun får krone). Husker fra jeg gikk i barnehagen selv at det var stas når en var i fokus på bursdagen sin. Det var på en måte dagens «happening» at en av barna hadde bursdag, men igjen, hun vet jo ikke om noe annet og takler det helt fint.

Jeg synes det hadde vært praktisk om vi hadde hatt en «gavehøytid» på vår/sommer. Så kunne hun for eksempel fått sykkel da. Nå kjøper vi slikt utenom bursdag/jul.

Men det er ikke noe stort eksistensielt problem altså :)

Forøvrig har min beste venninne bursdag på julaften, og for henne var det alltid sårt. Og er det til en viss grad fortsatt. Så det avhenger nok fra person til person hvordan det oppleves. Foreldrene hennes løste det nok ikke på noen god måte da...
 
Vi har desemberbarn :) hun er tre år nå og kommet mye lengre enn flere av de andre bhgbarna født samme året. Flinkere å snakke, flinkere både fin- og grovmotorisk, så tror ikke fødselsmnd har så mye å si på utviklingen deres :)

Vi fikk ikke bhgplass, og jeg måtte begynne på igjen på skole da hun kun var 8 mnd. Det var jo litt kjipt. Men alt ordner seg på et vis :)
 
Nettopp ❤️❤️❤️

Og tenk hvis du hadde «timet» bedre og fått en gutt i mars, for eksempel, som da ville være fylt 6 år i god tid før skolestart, men han ble født blind eller med ryggmargsbrokk eller noe annet. Ting som er mye større handicap enn å være født i desember ❤️ (Mener ikke at det er et handicap å være født i desember altså! Men en ulempe i forhold til tidlig skolestart.

Dårlig samvittighet håper jeg du klarer å legge fra deg og evt. (Som meg) gjøre det om til irritasjon mot politikerne som har laget et så håpløst system i stedet :) ❤️

Barna våre klarer seg sikkert fint på skolen uansett.


En fordel med å ha fått barn i desember for oss mammaer er jo at det er den aller aller beste julegaven vi har fått og noensinne vil få :)
Ja, flere større utfordringer man kunne fått istedet :) og juletiden med nyfødt var jo veldig koselig da :love7
 
Mi desember-jente hadde jo vært akkurat den samme om hun bare hadde ventet en uke til eller to i magen, som det var meningen. Hun hadde i samme slengen sluppet å få vannkopper før vi var kommet til termin, så det hadde vel vært menge fordeler med å bli i magen litt til

Men det ble hun ikke

Jeg fødte henne i desember. Vannet gikk lille julaften. Det var ingen vei tilbake da, ut måtte hun, julebarn ble hun.
Og det går nok greit, men født i jula, bursdag nesten uten gjester, et helt år til neste gave-tid og ikke minst meget ung når hun begynner på skolen, ja. Men sist i kullet til å bli 30 i det minste da :)
 
Mi desember-jente hadde jo vært akkurat den samme om hun bare hadde ventet en uke til eller to i magen, som det var meningen. Hun hadde i samme slengen sluppet å få vannkopper før vi var kommet til termin, så det hadde vel vært menge fordeler med å bli i magen litt til

Men det ble hun ikke

Jeg fødte henne i desember. Vannet gikk lille julaften. Det var ingen vei tilbake da, ut måtte hun, julebarn ble hun.
Og det går nok greit, men født i jula, bursdag nesten uten gjester, et helt år til neste gave-tid og ikke minst meget ung når hun begynner på skolen, ja. Men sist i kullet til å bli 30 i det minste da :)
Det er lov å være bitter da! ❤️
Jeg er jo litt bitter pga ulønnet permisjon som jeg ble tvunget til å ta, og synes som sagt det er dumt hun ikke får være i barnehagen lenger. Bestevenninnene er født på andre siden av nyttårsaften, og begynner dermed ett år senere på skolen. De andre i barnehagen i hennes årskull er flere måneder eldre enn henne, de fleste er født på våren, så hun har ikke så mye til felles med dem.

Det er jo kunstig at de setter skiller ved 31. desember, i stedet for at det er kontinuerlig opptak til både barnehage og skole...
 
Vi har desemberbarn :) hun er tre år nå og kommet mye lengre enn flere av de andre bhgbarna født samme året. Flinkere å snakke, flinkere både fin- og grovmotorisk, så tror ikke fødselsmnd har så mye å si på utviklingen deres :)

Vi fikk ikke bhgplass, og jeg måtte begynne på igjen på skole da hun kun var 8 mnd. Det var jo litt kjipt. Men alt ordner seg på et vis :)
Fødselsmåned har selvfølgelig ingenting å si på utviklingen i seg selv. Det som har noe å si er at man bare er 5 1/2 når man begynner på skolen, for det er stor forskjell på en på 5 1/2 og en på 6 1/2. Det vil være det samme for de født i november. Også blir det gradvis lettere jo tidligere på året man er født: man vil jo ha mer tid til å bli skolemoden da.

Enkelttilfeller er også uinteressant. Jeg lærte meg selv å lese da jeg var 5, men begynte på skolen som 7-åring (sånn var det på den tiden), og det var fantastisk for meg å få gå i barnehagen de to årene i stedet for å sitte bak en pult. Dattera mi som nettopp har fylt 4 kan de fleste bokstavene, tallene, er flink å tegne, og er tospråklig, så det faglige kommer nok ikke til å være noe problem når hun skal begynne på skolen om halvannet. Men jeg synes hun hadde fortjent å få løpe rundt på lekeplassen og i sandkassa og på skogsturer med de nesten jevngamle (men født etter nyttår) venninnene som får gå der ett år til.

Barndommen er kort og det blir fort alvor og kjedsomhet ❤️
 
Det er lov å være bitter da! ❤️
Jeg er jo litt bitter pga ulønnet permisjon som jeg ble tvunget til å ta, og synes som sagt det er dumt hun ikke får være i barnehagen lenger. Bestevenninnene er født på andre siden av nyttårsaften, og begynner dermed ett år senere på skolen. De andre i barnehagen i hennes årskull er flere måneder eldre enn henne, de fleste er født på våren, så hun har ikke så mye til felles med dem.

Det er jo kunstig at de setter skiller ved 31. desember, i stedet for at det er kontinuerlig opptak til både barnehage og skole...

Bitter er jeg ikke. Litt lei meg, men det har gått tre år og jeg har lagt bak meg dem dårlige samvittigheten for at jeg styrte så mye til jul at vannet gikk. Det var jo neppe derfor egentlig. Hun var bare klar litt før meg....

Men sånt skjer og livet går videre og det er ei helt herlig jente som skal feire bursdag i bhg i morgen med lilla krone og jordbærsmoothie
 
Jeg synes slett ikke man burde ha dårlig samvittighet for å få barn i desember, planlagt eller ei

Jeg hadde altså termin i januar og en mørk stund tenkte jeg at jeg hadde stresset så mye for å bli ferdig til jul (Jeg gjorde jo det, så mye at jeg fornektet at vannet hadde gått, tok på et bind og fortsatte juleforberedelsene...) at jeg tenkte at jeg sikkert hadde stresset på meg en for tidlig fødsel.

Men, det er jo ikke egentlig sånn. Hun kom fordi hun var klar. Vannet gikk, jeg var ikke klar. Riene kom ikke før nesten et døgn senere, innen den tid var jeg blitt rimelig klar for at det ble julebaby likevel.
 
Jeg har IKKE dårlig samvittighet for når jenta mi er født men når man leser denne tråden virker det jo som man burde ha det. Hun er også så godt planlagt som hun kunne bli og det sies indirekte at det er galskap og at man ikke tenker på barnas beste, det er kanskje det de som reagerer reagerer på. Nei, jeg kan være med på at det ikke er helt optimalt. Men det er ikke så ille. Det går fint.

Der fikk du sagt det ;) ❤️
 
Bitter er jeg ikke. Litt lei meg, men det har gått tre år og jeg har lagt bak meg dem dårlige samvittigheten for at jeg styrte så mye til jul at vannet gikk. Det var jo neppe derfor egentlig. Hun var bare klar litt før meg....

Men sånt skjer og livet går videre og det er ei helt herlig jente som skal feire bursdag i bhg i morgen med lilla krone og jordbærsmoothie
Herlig! Gratulerer :) ❤️
 
Jeg har IKKE dårlig samvittighet for når jenta mi er født men når man leser denne tråden virker det jo som man burde ha det. Hun er også så godt planlagt som hun kunne bli og det sies indirekte at det er galskap og at man ikke tenker på barnas beste, det er kanskje det de som reagerer reagerer på. Nei, jeg kan være med på at det ikke er helt optimalt. Men det er ikke så ille. Det går fint.

Jeg fikk barn i desember så i såfall skyter jeg vel meg selv i foten? Barn blir født når de blir født, året rundt. Selv ble jeg gravid etter to år som infertil, i kø til prøverør. Vi hadde opprinnelig planlagt å få barn sommeren 2013 (hadde tenkt på barnehageplass og alt). Ting går ikke alltid som planlagt.

Jeg synes absolutt ikke foreldre kan klandres eller bør klandres fordi at barna deres som endte opp med å bli født i desember må begynne på skolen når de er 5 1/2! Det er politikerne og systemet sin feil.

Om noen sier til meg at de ikke hadde villet ha barn i desember av den grunnen så tar ikke jeg meg nær av det, selv om jeg har et desemberbarn. Jeg forstår det jo, hadde ikke valgt det selv heller. Men for dere som eventuelt planlegger og velger desember synes jeg heller ikke dere skal klandres, for det SKAL være mulig å få barn til alle tider av året uten at det skal gå utover hverken foreldrene eller barna.

At foreldre tvinges ut i ulønnet permisjon fordi de fikk barn i en bestemt måned er en uting. Da rammer man barna ulikt (det går jo indirekte utover barna om foreldrene har dårligere råd en periode også).

Mitt poeng er at slik systemet er nå er det urettferdig, og politikerne bør legge det opp slik at en ikke taper økonomisk på å få barn til noen tider av året. Barn bær velkommen og bli født året rundt.

I tillegg bør de starte på skolen senere generelt, og ha rullerende opptak etter når man er skolemoden, mener jeg, men det er en annen sak.

Uansett har jeg da ikke i det hele tatt sagt at foreldre som får barn i desember er dumme eller at barna deres er mindre verdt.

JEG fikk barn i desember, et veldig ønsket og planlagt barn (selv om vi hadde håpet på en annen tid på året), og jula det året med baby var helt magisk ❤️ Hun er verdens beste.

Men jeg skulle ønske systemet og samfunnet unnet henne like mange år i barnehagen som de barna født andre tider på året. Hun fikk ikke begynne før hun var 20 mnd, og må slutte når hun bikker 5 1/2. Mi yngste får gå fra hun fyller 1 til hun fyller 6. Det er et helt år mer i barnehagen, og et halvt år mer å bli skolemoden, og ingen tid der mamma og pappa må leve på én inntekt og kun first price etc.

Vi klarte oss vi, men vi valgte annerledes nå. Godt at det ikke går med et skrik denne gangen, godt å vite at vi har full inntekt hver måned. Det må være lov å si uten at noen blir såret
 
Er født i november selv og det har gått fint, jeg trakk et heldig strå og var skoleflink og tidlig ute med alt sånt da + at jeg startet på skolen som 6,5-åring og ikke 5,5 år som mange må i dag. Det er stor forskjell i utvikling - men det er mest synd i forhold til firkanta regelverk for de som ikke er 100% klar for skole som bittesmå 5 og 6-åringer :( Har bodd i England en stund og der (ihvertfall på skolen jeg gikk, regner med at det gjaldt alle offentlige skoler) skilles det på september (skoleåret begynner i september), mye mer fornuftig egentlig! Da rekker alle å være mer jevne i alder og utvikling kontra når det skilles ved årsskiftet.
 
Er født i november selv og det har gått fint, jeg trakk et heldig strå og var skoleflink og tidlig ute med alt sånt da + at jeg startet på skolen som 6,5-åring og ikke 5,5 år som mange må i dag. Det er stor forskjell i utvikling - men det er mest synd i forhold til firkanta regelverk for de som ikke er 100% klar for skole som bittesmå 5 og 6-åringer :( Har bodd i England en stund og der (ihvertfall på skolen jeg gikk, regner med at det gjaldt alle offentlige skoler) skilles det på september (skoleåret begynner i september), mye mer fornuftig egentlig! Da rekker alle å være mer jevne i alder og utvikling kontra når det skilles ved årsskiftet.
Fra sept til sept? Noen blir jo minst der også, forholde til de som er født sept året før?
 
Fra sept til sept? Noen blir jo minst der også, forholde til de som er født sept året før?

Ja, forskjell vil det jo være, men man sikrer at alle er minst x antall år før skolestart i det minste, slik at de som er født i november og desember får "gått ferdig" på nursery etc. Stor variasjon i utvikling er det jo _alltid_, så det finnes neppe noen one size fits all-løsning uansett, men når skoleåret er lagd som det er syns jeg det er en hakket mer fornuftig måte å gjøre det på siden modenheten jevner seg ut jo eldre man blir.
 
Uansett gjelder jo dette kun første året. Etter hvert er det ikke noe problem. Her i vår kommune har vi løpende opptak til bhg start hele året. Vi har barn som begynner både i Jan og mars..

Men da heg fikk min første som er en del år siden, måtte jeg også vente 8 mnd på bhg plass, jobbet turnus den gangen og fikk det til å gå opp på et vis
Veldig greit om man får barnehageplass med engang :) men ville foretrukket å vært eldst i klassen og ikke yngst . Jeg har et barn som har språkvansker. Han er født i februar. Da har han heldigvis noen mnd ekstra og forberede seg til skolen. Men et desember barn kan jo utsette skolestart om han/ hun har er litt umoden eller av andre årsaker ikke er klar for skolen. Det kjedelige da er jo at man kanskje vil gå med noen andre enn dem man har vokt opp med i barnegruppen. Men barnet kan jo også mestre skolen helt fint :)
 
Ja, forskjell vil det jo være, men man sikrer at alle er minst x antall år før skolestart i det minste, slik at de som er født i november og desember får "gått ferdig" på nursery etc. Stor variasjon i utvikling er det jo _alltid_, så det finnes neppe noen one size fits all-løsning uansett, men når skoleåret er lagd som det er syns jeg det er en hakket mer fornuftig måte å gjøre det på siden modenheten jevner seg ut jo eldre man blir.

Ja, det er sant.. har et tantebarn som bor i England, hun hadde bursdag i Aug. og startet på skolen da hun var 4 år
 
Back
Topp