Dere som ikke ammer.

Vi er fem søsken hvor kun én har astma, eksem og allergi, og det var hun som fikk mme etter bare noen uker med amming. Mulig en tilfeldighet, men... ;)
man må nok regne statistikk over mange mange barn, for det er mye som spiller inn.

Søstern fikk kolikk av mme (ble ammet til 3 mnd) og tåler i dag ikke melk. Mange mange babyer sliter med forstoppelse og magevondt av mme.
 
Vi er fem søsken hvor kun én har astma, eksem og allergi, og det var hun som fikk mme etter bare noen uker med amming. Mulig en tilfeldighet, men... ;)


I min familie er vi fire søsken og kun jeg som fikk morsmelk. Det er kun jeg som har vært masse syk og har allergier. Man kan dessverre ikke basere seg på at man vet om en som osv, det må nok heller harde statistiske fakta på bordet for å kunne argumentere for dette. I følge barnelegene på st.olavs er det igjennom morkaka man får beskyttelse mot sykdom og allergier, ikke morsmelka.
 
Skjønner ikke hvorfor man skal henge seg opp i hvorfor noen velger å ikke amme. Vi skal være så opptatt av at alle velger selv egen oppdragelse å vet selv hva som er best for en selv å egne barn, men der gjelder ikke amming. Det er noe som alle skal vite alt om. Ammet ene jenta til hun var 3 mnd da ville ikke hun mer. Andre ville ha til hun var 6 mnd. Det gikk rett å slett tomt. Sikkert noe med mye stress etter 5,5 mnd med kolikk.
 
Jeg har mange venner og bekjente som ikke ammer, eller delammer barnet sitt. De sier at de ikke får det til, at det ikke går. Å da tenker jeg litt for meg selv, hvordan ville det gå med disse barna når vi ikke hadde mme? Døde de, fikk de melk fra dyra eller ble de satt bort til andre kvinner som hadde melk?

Jeg syns det er rart at det er så mange som ikke får det til, spesielt siden vi får så god hjelp på sykehuset og ammehjelpen.

Men før noen tror at jeg disser dere som ikke ammer... Jeg tror mange sier at de ikke får det til, men egentlig ikke vill amme, og det har de helt rett i. Etter et langt svangerskapet, så er det godt å få kroppen sin tilbake og man slipper brystspreng og betennelser og mange mange andre plager, så jeg forstår hvorfor mange ikke vil. Men da må de være ærlige, men er du ærlig om det, så blir du stemplet som dårlig mor. Noe det må bli slutt på!

Jeg fullammer selv og har ikke hatt noe problem med betennelse eller kraftig spreng mm, det går som en drøm og jentungen har mye bonusvekt <3 så jeg syns det er rart at så mange ikke får det til, da vi er skapt for å nettopp gjøre dette (pattedyr lissom).

Er det virkelig så mange der ute som "lyver" og sier de ikke klarer det i frykt for P bli stemplet som dårlig mor, eller har vi et problem hvor stadig flere og flere kvinner mister evnen til å amme ett barn?

(Igjen, jeg disser ikke) :)

Edit: jeg ser flere misforstår "få kroppen tilbake" Jeg mener ikke da utseende, at man er slank og plettfri og alltid er nydusja og smilet, det jeg mener er å ha kroppen for seg selv etter et langt svangerskap, en kan spise det en vil og ikke minst bøye seg og komme seg ut av senga uten probleme :) vekt og utseende er ikke noe jeg bryr meg om :)


Etter å ha lest tråden igjen har jeg sett at det er mange som ikke helt svarer på det du spør om og at det generelt er mye holdninger i tråden som jeg tror representerer grunnen til at folk som evt. velger bort amming ikke vil være åpen om det.

Når det er sagt tror jeg at det er fåtallet som velger bort amming før man har gitt det er realt forsøk. Jeg tror også det er svært få som ikke får med seg viktigheten av amming og hvor slitsomt og hvor mye tid man bruker på det. Det er vel en anerkjent greie at man sitter ute med puppen de første månedene etter fødsel. På de største sykehusene ruller det jo ammevideoer 24/7 på barselavdelingene, man har tilgang på ammepoliklinikk og helsesøster. Så jeg tror nok ikke de som slutter å amme gjør det fordi de ikke har tatt et informert valg. Jeg mener uansett at båndet mellom mor og barn, forhold innad i familien og også rent samfunnsøkonomisk tar større skade av en mor med fødselsdepresjon framfor barn som får mme.

Det jeg savner er damer som støtter hverandre og stoler på at de er smarte nok til å ta er informert valg som passer til sin situasjon. Damer som heier på hverandre og sier så bra for deg uansett valg man tar. Vi damer er alt for flinke til å kritisere hverandre, og jeg tror av nettopp denne grunnen så vil det i lang framtid være tabu å ikke amme barnet sitt uansett om det er av medisinske årsaker, fordi man ikke får det til, eller fordi man velger det bort.
 
man må nok regne statistikk over mange mange barn, for det er mye som spiller inn.

Søstern fikk kolikk av mme (ble ammet til 3 mnd) og tåler i dag ikke melk. Mange mange babyer sliter med forstoppelse og magevondt av mme.
Men så er det jo veldig mange barn som ammes som har kolikk også da..
 
Vi er fem søsken hvor kun én har astma, eksem og allergi, og det var hun som fikk mme etter bare noen uker med amming. Mulig en tilfeldighet, men... ;)[/QU

Tror nok det må være en tilfeldighet;) hadde dette vært tilfelle, hadde nok helsepersonell gått ut å advart om bruk av mme..

Ikke alle som er redd for å fortelle det;)
Og nei det er mange barn som sliter fordi de får mme.



Mange som sliter fordi de har fått mme i norge? Aldri hørt om..
 
Jeg fikk ikke til amming, det handlet ikke om å få kroppen tilbake eller at jeg ikke prøvde nok. Å så tvil om at mange virkelig sliter og ikke får det til er ugreit.

Helt enig med deg! Det er så mye dere ikke vet som kan ligge bak, og folk opplever ting helt forskjellig. Ikke noe med at man er egoistisk eller uegnet som mor fordi.. Å påstå det blir bare dumt..
 
Skjønner at du ikke forstår. Noen har det enklere enn andre.. På sykehuset sa de jeg var plent nødt til å gi litt ekstra mme pga høy fødselsvekt. Da er det risiko for lavt blodsukker og dårlig vektoppgang. Så det kan være medisinske grunner. Jeg håper å kunne pumpe opp produksjonen slik at jeg har nok melk til ham. Men akkurat nå må jeg delamme da han ikke er mett selv etter å ha tømt brystet. Mini er én uke i dag.
 
Mange barn som sliter pga mme her til lands?
Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på
Skriver under på denne..
Utallige tråder her inne med baby som ikke får til å bæsje og som har vondt i magen. Er det så vanskelig å skjønne at det er forskjell på morsmelk og erstatning basert på melk fra et dyr? Kjenner det jo lang vei på shitlukta til ungen til og med at magen får noe annet en melk fra egen rase.

Heldigvis har vi mme til de som trenger det da :) Men jeg merket stor forskjell på min eldste som tidvis ble delammet og til slutt bare fikk flaske.
 
Utallige tråder her inne med baby som ikke får til å bæsje og som har vondt i magen. Er det så vanskelig å skjønne at det er forskjell på morsmelk og erstatning basert på melk fra et dyr? Kjenner det jo lang vei på shitlukta til ungen til og med at magen får noe annet en melk fra egen rase.

Heldigvis har vi mme til de som trenger det da :) Men jeg merket stor forskjell på min eldste som tidvis ble delammet og til slutt bare fikk flaske.
Å jeg kjenner mange mmbarn som også sliter med magen; )
Forskning på det jeg vil ha.:)
 
Etter å ha lest tråden igjen har jeg sett at det er mange som ikke helt svarer på det du spør om og at det generelt er mye holdninger i tråden som jeg tror representerer grunnen til at folk som evt. velger bort amming ikke vil være åpen om det.

Når det er sagt tror jeg at det er fåtallet som velger bort amming før man har gitt det er realt forsøk. Jeg tror også det er svært få som ikke får med seg viktigheten av amming og hvor slitsomt og hvor mye tid man bruker på det. Det er vel en anerkjent greie at man sitter ute med puppen de første månedene etter fødsel. På de største sykehusene ruller det jo ammevideoer 24/7 på barselavdelingene, man har tilgang på ammepoliklinikk og helsesøster. Så jeg tror nok ikke de som slutter å amme gjør det fordi de ikke har tatt et informert valg. Jeg mener uansett at båndet mellom mor og barn, forhold innad i familien og også rent samfunnsøkonomisk tar større skade av en mor med fødselsdepresjon framfor barn som får mme.

Det jeg savner er damer som støtter hverandre og stoler på at de er smarte nok til å ta er informert valg som passer til sin situasjon. Damer som heier på hverandre og sier så bra for deg uansett valg man tar. Vi damer er alt for flinke til å kritisere hverandre, og jeg tror av nettopp denne grunnen så vil det i lang framtid være tabu å ikke amme barnet sitt uansett om det er av medisinske årsaker, fordi man ikke får det til, eller fordi man velger det bort.

ENDELIG en som skjønte hva jeg skrev :D takk!

Hadde folk ukke vert så dømmende så hadde set vert enklere for dem som enten ikke kan eller velger der bort. :)
 
Vi er heldig i Norge som kan velge ulike typer mme om babyen får magevondt av en type OG i tillegg har rent vann i kranen som alternativ til amming. Jeg er av den oppfatning at mme er like godkjent som mm og har aldri hørt noen si noe annet høyt (forum teller ikke). ;)

Min kommentar var ikke ment som annet enn en undring. :)
 
Vi er heldig i Norge som kan velge ulike typer mme om babyen får magevondt av en type OG i tillegg har rent vann i kranen som alternativ til amming. Jeg er av den oppfatning at mme er like godkjent som mm og har aldri hørt noen si noe annet høyt (forum teller ikke). ;)

Min kommentar var ikke ment som annet enn en undring. :)
bare på babyverden jeg hører det
 
Grunnen til at jeg ikke ammet var gjentatte infeksjoner, som antakeligvis bare ville fortsatt å komme når antibiotikakurene var over. Gutten var noe prematur og sleit med å suge og holde seg våken nok til å spise. Når jeg bestemte meg for at nok var nok fikk vi en mye bedre hverdag:) følte jeg ønsket ammingen mer for min egen del når det ikke gikk, for gutten ville jo få det like fint med mme.
Forstår godt hva du mener med å få kroppen tilbake, altså at den ble MIN igjen. Med disse betennelsene følte jeg meg mer enn ferdig med å dele på kroppen min. Når jeg bestemte meg skulle melka helst vært borte "i går"! Kunne nok ha pumpet meg for å gi mm istede for mme, men jeg følte meg veldig forsynt av alt som hadde med melk å gjøre. Etter 5 uker ga jeg meg, med full støtte fra jordmor som hadde hjulpet til. Hs derimot sa det var jo bare å begynne på igjen når betennelsen var borte (hun visste ingenting om de 5 ukene).
 
Utallige tråder her inne med baby som ikke får til å bæsje og som har vondt i magen. Er det så vanskelig å skjønne at det er forskjell på morsmelk og erstatning basert på melk fra et dyr? Kjenner det jo lang vei på shitlukta til ungen til og med at magen får noe annet en melk fra egen rase.

Heldigvis har vi mme til de som trenger det da :) Men jeg merket stor forskjell på min eldste som tidvis ble delammet og til slutt bare fikk flaske.

Jeg blir egentlig litt satt ut her? Er du en forsker? Har du bevis på dette?
Jeg har hatt to barn med kolikk, begge ble ammet, jeg har hatt tre barn som har slitt med magen begge har har blitt ammet, jeg har to barn med allergi begge er ammet, jeg har tre barn som stinker har stinket når de bæsjet begge har blitt ammet. Er de unntakene fra din forskning? :eek:
 
Back
Topp