Dere som ikke ammer.

Smokken reddet vår amming, uten den hadde ikke babyen tatt pupp ;)
Ingen fasit på noen og det er ikke slik at smokk betyr ammeslutt! Smokk er supert, bare synd babyen ikke tar den lenger!

Jøss, enda en baby som ikke følger regelboka ;) så bra :)
 
Bare for å ha sagt dette først.
Jeg svarer på hovedinnlegget uten å ha lest de andre svarene først.

Det er mange med ammeproblemer, mange mener også det er fordi man sendes hjem fra sykehusene etter fødsel før ammingen er kommet ordentlig i gang og lengre liggetid ville ha vært løsningen for mange.
I gamledager kom man hjem hvor mor og svigermor hjalp til samt erfarne kvinner fra bygde til å komme ordentlig i gang, man hadde et mye større nettverk rundt seg enn man har i dag.

Hva babyer fikk dersom man ikke hadde nok melk i gamle dager er jeg ikke helt sikker på, men vet at dersom de hadde det var det ikke uvanlig de fikk geite melk siden det er bedre enn ku melk...
 
jeg fullammer selv. men kjenner flere som ikke gjør det pga forskjellige årsaker. å man skal ikke dømme noen for det. veninna mi smmer ikke for at dattra aldri har klart å ta puppen uansett hvor mye hjelp de har fått. men hun pumper så jenta får mm... ikke døm det er ofte grunner til at noen ikke ammer. Jeg er siper glad for at jeg får det til og har nok mrlk. jeg har hstt kjempesåre bryster. brystbetennelse og sliter med spreng hver dag. men ammer å koser meg med det

Men ikke døm mennesker om de ikke ammer er du snill :)
 
Fra naturens side er vi skapt til å få barn - men mange dør også uten legehjelp under svangerskap og fødsel og mangel på brystmelk. Spesielt barn som er for tidlig født kan være vanskelig å få til å amme feks. Fra naturens side er det vel egentlig ikke meningen at alle skal overleve ;) Så jeg tviler ikke på at mange sliter med å amme, selv om det liksom skal gå av seg selv. Når det er sagt så har jeg lagt merke til at det ofte er mangel på kunnskap og hjelp som er årsaken til ammeslutt, er det rart når barselomsorgen er så dårlig som den er? Og så skal damer liksom være supermennesker som skal hjem fra sykehus etter to dager å ta seg av tre barn, matlaging og husarbeid alene...og så har de en forventing om at å amme tar bare ti minutter hver tredje time. Mange får litt sjokk når de ser hva amming faktisk krever og mener at de må prioritere andre ting framfor amming. Det er også kortere vei til ammeslutt når mme er så vanlig og lett tilgjengelig. Mange tråder her inne om at de løper på butikken å kjøper mme før de prøver mer.
Altså jeg tror det er veldig delt om man ikke får til eller ikke gidder. Synd for de som faktisk ønsker å amme men ikke får tid og hjelp til det.


Ang det å ønske å få kroppen sin tilbake - da kan du drite i å få unger for min del om det er viktigere enn ernæringen til ungen din. Å være mamma har sine offer, det må man bare godta. Hva er dette jaget? Så fort man har ploppa ut ungen så skal man ha flat mage, trene tre dager i uka, være sosial, stimulere baby med aktiviteter og helst ta silikon fortest mulig :eek: Hvorfor kan man ikke tillate deg å være mamma når man har valgt å bli det?

Enig!

Jeg slet med ammingen med første, så jeg slutta. Fikk lite hjelp av helsesøster, men jeg kunne ha pushet på mer. Men igjen, jeg var førstegangs og fryktelig usikker. Jeg delammet i seks måneder, da, selv om det fortsatt gikk veldig dårlig. Mange tunge stunder i den tiden...

Denne gangen fullammer jeg og godtok ikke at helsesøster ville at jeg skulle gi litt flaske med mme da han hadde gått lite opp i vekt de to første ukene. Jeg fikk noen dager til på meg hvor jeg ammet ofte, drakk ammete og fokuserte på et variert kosthold. Da ordnet det seg og nå er han tre måneder og jeg fullammer fremdeles.

Jeg syns det er litt merkelig at man ikke kan ofre seg litt for ungene sine. Enkelte kan ikke det i svangerskapet engang... Sorry, altså, men av og til lurer jeg på om hvorfor folk får barn. Om det er fordi det er forventet av en...
Ikke ment som respektløst eller noe, men man kan jo begynne å lure.

Helt ærlig så syns jeg ikke amming er noe en kan velge. Det er noe man SKAL. Fordi det hører med å få barn. Det er jo en grunn til at brystene forbereder seg allerede i svangerskapet. (Dette gjelder de som har muligheten, men ikke vil, så slapp av dere som slet med diverse)
 
jeg fullammer selv. men kjenner flere som ikke gjør det pga forskjellige årsaker. å man skal ikke dømme noen for det. veninna mi smmer ikke for at dattra aldri har klart å ta puppen uansett hvor mye hjelp de har fått. men hun pumper så jenta får mm... ikke døm det er ofte grunner til at noen ikke ammer. Jeg er siper glad for at jeg får det til og har nok mrlk. jeg har hstt kjempesåre bryster. brystbetennelse og sliter med spreng hver dag. men ammer å koser meg med det

Men ikke døm mennesker om de ikke ammer er du snill :)

Jeg dømmer ikke, det er det jeg vil få frem er at en ikke skal dømme og la folk bestemme selv uten å bli dømt og stemplet som dårlig mor :)
 
jeg fullammer selv. men kjenner flere som ikke gjør det pga forskjellige årsaker. å man skal ikke dømme noen for det. veninna mi smmer ikke for at dattra aldri har klart å ta puppen uansett hvor mye hjelp de har fått. men hun pumper så jenta får mm... ikke døm det er ofte grunner til at noen ikke ammer. Jeg er siper glad for at jeg får det til og har nok mrlk. jeg har hstt kjempesåre bryster. brystbetennelse og sliter med spreng hver dag. men ammer å koser meg med det

Men ikke døm mennesker om de ikke ammer er du snill :)
Det er supert at noen velger å pumpe framfor mme, og om problemet er at babyen ikke suger riktig så er pumping et godt alternativ. For poenget er jo at morsmelk er så bra for babyen. Det siste nå er jo at morsmelk er bra for tarmfloraen, og kan redusere sjansen for mageproblemer. Jeg har irritabel tarm, og det er skikkelig kjipt å være redd for å gå turer på steder som ikke har do. Jeg selv fikk pupp til jeg var 6 måneder, og forskningen som peker på tarmfloraen sier at om babyen får morsmelk til 1 år så vises det positivt på tarmfloraen. I tillegg ser man nå på morsmelk i forbindelse med behandlingen av kreft, så all ære til de som pumper :)
 
Jeg dømmer ikke, det er det jeg vil få frem er at en ikke skal dømme og la folk bestemme selv uten å bli dømt og stemplet som dårlig mor :)
oki veklsger da misforsto jeg. det er bra noen av oss prøver å få det frem alt for mange dømmer uten å vite grunnen :) jeg elsker mamma livet og koser meg med amminga selv med utfordringene :)
 
oki veklsger da misforsto jeg. det er bra noen av oss prøver å få det frem alt for mange dømmer uten å vite grunnen :) jeg elsker mamma livet og koser meg med amminga selv med utfordringene :)

Ja, jeg ser gjennom hele tråden at jeg har blitt skikkelig misforstått, selv om jeg har redigert og lagt til og skriver at jeg ikke dømmer...

Veldig sårt tema dette, så jeg kviet meg i noen dager faktisk før jeg skrev det... Har ei venninne som delammer og hun syns det er så trist at hun ikke har nokk melk og jeg ville aldri i livet dømt henne <3 eller mange andre venner som ikke ammer :) deres valg og ingen skal si noe på det :)
 
Last edited:
Enig!

Jeg slet med ammingen med første, så jeg slutta. Fikk lite hjelp av helsesøster, men jeg kunne ha pushet på mer. Men igjen, jeg var førstegangs og fryktelig usikker. Jeg delammet i seks måneder, da, selv om det fortsatt gikk veldig dårlig. Mange tunge stunder i den tiden...

Denne gangen fullammer jeg og godtok ikke at helsesøster ville at jeg skulle gi litt flaske med mme da han hadde gått lite opp i vekt de to første ukene. Jeg fikk noen dager til på meg hvor jeg ammet ofte, drakk ammete og fokuserte på et variert kosthold. Da ordnet det seg og nå er han tre måneder og jeg fullammer fremdeles.

Jeg syns det er litt merkelig at man ikke kan ofre seg litt for ungene sine. Enkelte kan ikke det i svangerskapet engang... Sorry, altså, men av og til lurer jeg på om hvorfor folk får barn. Om det er fordi det er forventet av en...
Ikke ment som respektløst eller noe, men man kan jo begynne å lure.

Helt ærlig så syns jeg ikke amming er noe en kan velge. Det er noe man SKAL. Fordi det hører med å få barn. Det er jo en grunn til at brystene forbereder seg allerede i svangerskapet. (Dette gjelder de som har muligheten, men ikke vil, så slapp av dere som slet med diverse)
Helt enig!
 
Det kan jo være at de lærer sugeteknikk på den måten. :) Men uansett så trenger melkeproduksjon stimuli, og jo oftere de får smokk som erstatning - jo mindre stimuli får melkeproduksjonen. ;)

Det er da ingen som gir babyen smokk isteden for mat?! Det er noen ganger jeg virkelig lurer litt på hva andre mødre virkelig tenker om andre. Selv om melkeproduksjonen trenger stimuli så betyr ikke det at babyen skal ha puppen i munn 24 timer i døgnet. Det er ikke bra for baby eller mor! Jeg har gitt smokk til alle mine, og min produksjon er flott alikevel. Jeg gir i tillegg til å amme, flere liter til sykehus, så nei smokk betyr ikke at man ikke gidder å legge babyen til brystet.
 
Man skal være veldig forsiktig med å dømme andre. Folk opplever ting forskjellig, og jeg tror nok de aller fleste gjør det de kan for å få til ammingen. Amming er selvfølgelig det beste, men ikke for enhver pris. Mme man får kjøpt nå er såpass bra at barn ikke tar skade av å bli matet med det. Det er annerledes i u-land hvor man ikke får tak i/har råd til mme som her hos oss.

Alle vil det beste for sitt barn, så å sitte å påstå at folk dropper dette for feks forfengeligheten sin skyld er bare dumt. Hva vet du egentlig om hva som er grunnen til at man gir opp?
 
Man skal være veldig forsiktig med å dømme andre. Folk opplever ting forskjellig, og jeg tror nok de aller fleste gjør det de kan for å få til ammingen. Amming er selvfølgelig det beste, men ikke for enhver pris. Mme man får kjøpt nå er såpass bra at barn ikke tar skade av å bli matet med det. Det er annerledes i u-land hvor man ikke får tak i/har råd til mme som her hos oss.

Alle vil det beste for sitt barn, så å sitte å påstå at folk dropper dette for feks forfengeligheten sin skyld er bare dumt. Hva vet du egentlig om hva som er grunnen til at man gir opp?

Jeg er helt enig i det du sier, men må igjen si at jeg aldri mente at folk gav opp pga forfengelighet. Jeg har tilbod med redigert innlegget for å gå det klart :p

Jaja, vi er jo enige :)
 
Det er da ingen som gir babyen smokk isteden for mat?! Det er noen ganger jeg virkelig lurer litt på hva andre mødre virkelig tenker om andre. Selv om melkeproduksjonen trenger stimuli så betyr ikke det at babyen skal ha puppen i munn 24 timer i døgnet. Det er ikke bra for baby eller mor! Jeg har gitt smokk til alle mine, og min produksjon er flott alikevel. Jeg gir i tillegg til å amme, flere liter til sykehus, så nei smokk betyr ikke at man ikke gidder å legge babyen til brystet.
Nå tolker du det jeg skrev i verste mening og legger ord i min munn.

I begynnelsen er det slett ikke uvanlig at babyen krever melk hver time eller annenhver. Det er jo selvsagt at dersom babyen får smokk istedenfor pupp noen av de gangene så vil det FOR NOEN gå utover produksjonen. Jeg snakker ikke om tilfelle DEG, men på generelt grunnlag. Nå er vel andelen som ammer i Norge veldig høy så noe stort problem er det vel uansett ikke.
 
Nå tolker du det jeg skrev i verste mening og legger ord i min munn.

I begynnelsen er det slett ikke uvanlig at babyen krever melk hver time eller annenhver. Det er jo selvsagt at dersom babyen får smokk istedenfor pupp noen av de gangene så vil det FOR NOEN gå utover produksjonen. Jeg snakker ikke om tilfelle DEG, men på generelt grunnlag. Nå er vel andelen som ammer i Norge veldig høy så noe stort problem er det vel uansett ikke.

Jeg legger ikke ord i munnen din, men jeg reagerer litt på at du tror at mange mødre velger heller å gi sutt isteden for mat til babyen sin.
Og det er det du skriver når du sier baby får sutt isteden for å bli lagt til.
Alle vet at babyen skal legges til ofte, men det er forskjell på hver time og 24 timer med sugebehov for babyen.
Det vil for babyen resultere i magevondt og for mor sårebryst og smerter!
Det er gammeldags å påstå at smokken ødelegger for ammingen, når det som egentlig ødelegger er råd om å la babyen ligge til brystet 24 timer i døgnet. Det resulterer i overproduksjon, magevondt, sårebrystvorter, og smerter, som igjen resulterer til ammeproblemer og ammeslutt.
 
Jeg legger ikke ord i munnen din, men jeg reagerer litt på at du tror at mange mødre velger heller å gi sutt isteden for mat til babyen sin.
Og det er det du skriver når du sier baby får sutt isteden for å bli lagt til.
Alle vet at babyen skal legges til ofte, men det er forskjell på hver time og 24 timer med sugebehov for babyen.
Det vil for babyen resultere i magevondt og for mor sårebryst og smerter!
Det er gammeldags å påstå at smokken ødelegger for ammingen, når det som egentlig ødelegger er råd om å la babyen ligge til brystet 24 timer i døgnet. Det resulterer i overproduksjon, magevondt, sårebrystvorter, og smerter, som igjen resulterer til ammeproblemer og ammeslutt.
Jeg reagerer på at du påstår jeg mener at mødre ikke "gidder å legge ungen til brystet" og det har ikke jeg på noen måte påstått.

Men som sagt i første innlegget mitt, det er en observasjon jeg gjorde på sykehuset siden det var 10år mellom barna mine. Dersom det nå er anbefalt fra sykehusets side så er det da bedre at du presiserer det istedet for å gi meg meninger jeg ikke har.
 
Man skal være veldig forsiktig med å dømme andre. Folk opplever ting forskjellig, og jeg tror nok de aller fleste gjør det de kan for å få til ammingen. Amming er selvfølgelig det beste, men ikke for enhver pris. Mme man får kjøpt nå er såpass bra at barn ikke tar skade av å bli matet med det. Det er annerledes i u-land hvor man ikke får tak i/har råd til mme som her hos oss.

Alle vil det beste for sitt barn, så å sitte å påstå at folk dropper dette for feks forfengeligheten sin skyld er bare dumt. Hva vet du egentlig om hva som er grunnen til at man gir opp?
Ikke alle som er redd for å fortelle det;)
Og nei det er mange barn som sliter fordi de får mme.
 
Det er da ingen som gir babyen smokk isteden for mat?! Det er noen ganger jeg virkelig lurer litt på hva andre mødre virkelig tenker om andre. Selv om melkeproduksjonen trenger stimuli så betyr ikke det at babyen skal ha puppen i munn 24 timer i døgnet. Det er ikke bra for baby eller mor! Jeg har gitt smokk til alle mine, og min produksjon er flott alikevel. Jeg gir i tillegg til å amme, flere liter til sykehus, så nei smokk betyr ikke at man ikke gidder å legge babyen til brystet.
Babyen skal ha puppen i munnen så mye den vil: http://www.babyverden.no/blogg/ammehjelper-bloggen/den-nyfodte-spiser-hele-tiden/

Alle barn og alle foreldre er forskjellig. For noen er det nødvendig, for andre ikke. Greit å være klar over at du kanskje må amme "hele tiden" selv om andre ikke måtte det :) Lett å gi opp dersom man tror det er unormalt og ungen holder på å sulte ihjel
 
Ikke alle som er redd for å fortelle det;)
Og nei det er mange barn som sliter fordi de får mme.

Vi er fem søsken hvor kun én har astma, eksem og allergi, og det var hun som fikk mme etter bare noen uker med amming. Mulig en tilfeldighet, men... ;)
 
Back
Topp