Den store barnestoltesten 2013

En tråd i 'Juni 2012' startet av KSO, 4 Nov 2013.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. lenats31 lenats31


    Pudesæderne kan ikke testes ordenligt fordi at ingen testdukke har måleinstrumenter de steder som er vigtige at måle på i disse stole: Disse punkter er følgende:

    Maveregionen: hvor indr organer kan blive trykket mod rygsøjlen, skades osv.
    Nedre del af nakken
    Røgsøjlen

    ADAC anvender Q-serien som er den mest advancerede testdukke serie. Men også denne serie mangler måleinstrumenter på disse punkter.

    Der ER sket alvorlige skader på disse dele i små børn placeret i pudestole. Det er gået ud over både nakken, rygmarven og de indre organer i maven. Men i og med at stolene kun har været på markedet i meget kort tid, vil man ikke konkluderer på noget om dem endnu.

    De har været på markedet tidligere - frem til 2002 hvor Britax lavede dem. Britax valgte at tage dem af markedet i 2002. selv om de fik gode testresultater og klarede sig godt på markedet.
     
    • Nyttig Nyttig x 2
  2. lenats31 lenats31

    "The abdomen is designed as a one-piece deformable element, allowing considerable deformation, which takes place as a result of complete dummy bending and contact loading. The lumbar spine is represented by a flexible rubber column."

    Det har du helt misforstået. Der er absolut ingen måleinstrumenter i maveregionen på nogen som helst testdukke. Heller ikke Q-serien. Der som står skrevet her er bare at dukkens mave er lavet af noget materiale som kan deformerer sig. der er ingen instrumenter der. Der er heller ikke instrumenter i ryggen på dukken. De beskriver bare hvad disse dele af dukken er lavet af og ikke at der befinder sig måleinstrumenter der.
     
    • Nyttig Nyttig x 2
  3. lenats31 lenats31

    Flott at stolen navngis i denne testen. Dessverre er den utført med en P3 dukke, som ikke absorberer belastning i mage eller bryst, som de selv sier. Det er forklaringen på at de oppnår et annet resultat enn ADAC, som bruker Q-Dummy og konkluderer med lav belastning.

    Testdukken skal ikke absorberer noget som helst - allerhelst ikke ihvert fald. Den skal måle og igen...ingen testdukke kan måle (loadcells) i maveregionen. der er bare noget blødt materiale som kan deformere sig

    Her kommer iøvrigt et skema over måleinstrumenter i P3
    LocationDescriptionChannels
    P3/4 & P3 HeadTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
    P3/4 & P3 NeckSix Axis Upper Neck Load CellFx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
    P3/4 & P3 ThoraxTriaxial Accelerometer PackA, Ay, Az
    P1.5 HeadTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
    P1.5 Neck
    Six-Axis Upper Neck Load Cell
    Six-Axis Lower Neck Load Cell
    Six-Axis Lumbar Soine Load Cell
    Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
    Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
    Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
    P1.5 ThoraxTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
    P1.5 PelvisTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az

    Bemærk at P3 har måleinstrumenter i den øvre del af nakken. Forskellen på den og Q3 som også anvendes hos VTI er at Q3 kan udstyres med måleinstrumenter (loadcells) i den nedre del af nakken
     
    • Nyttig Nyttig x 2
  4. Red vs. Blue Mor til 5 småttiser og 1 storing.

    Som alltid får du frem Fakta fenomenalt Lena, takk takk. :nicethread:gen053:gen014:happy119
     
  5. lenats31 lenats31

    Jeg har været på besøg hos VTI i sommers og har en del kontakter i industrien - bla en som crashtester barnesæder til bilen - og har gjordt det igennem 18 år.;)
     
    • Enig Enig x 1
  6. KSO Juni12s omtenksomme VIP

    I Klasse 2 og 3 (15-36 kg) er det disse stolene som gjør det best på sikkerhet:
    Britax Kidfix SICT XP (Isofix) - "Lav" belastning i frontkollisjon og "Svært lav" i sidekollisjon.
    RECARO Monza Nova 2 - "Lav" belastning i frontkollisjon og "Svært lav" i sidekollisjon.
    STORCHENMÜHLE Solar - "Lav" belastning i front- og sidekollisjon.
    DIONO Monterey 2 (Isofix) - "Lav" belastning i front- og sidekollisjon.
     
  7. KSO Juni12s omtenksomme VIP

    Hei, Lena. Ser du har svart på noe av det jeg har skrevet, og jeg skal prøve å svare så kort som mulig. Jeg er ikke kjempestødig i dansk, så hvis det er noe jeg har misforstått må du bare si ifra :)

    Foruten den siste setningen ser jeg ikke problemet med dette, så lenge resultatene for hver kategori presenteres individuelt, noe de gjør. ADAC presenterer heller ikke resultatene i form av poeng på deres egne sider, men med ++, +, 0, 0- og -. Dersom et sete får - på bare en av sikkerhets-testene så får det - sammenlagt. Her er et konkret eksempel; NANIA Baby Ride, et bakovervendt sete i Klasse 0 (0-13 kg).
    http://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/detail.aspx?KisiID=288&nc=True
    Det gjør det godt i de fleste kategorier på sikkerhet, og får "Lav" belastning i frontkollisjonen. Eronomi og rengjøring får også stort sett positive resultater, med noen få negative punkter. Likevel får setet bunnplassering, og er et av 4 seter som blir sterkt frarådet av ADAC. Grunnen er at setet får "Svært høy" belastning i sidekollisjonstesten.
    I denne videoen fra ADAC ser dere hvordan hodet til barnet slenges inn i døren ved en sidekollisjon. Dette setet er et av de 4 som blir trukket fram som svært dårlige i denne testen:
    http://youtu.be/wkcHV6FoxLw

    Dermed er det beviselig feil at seter som gjør det dårlig på sikkerhet likevel kan gjøre det godt i testen sammenlagt.
    Jeg er også redd for at noen skal kjøpe dette setet og anta at det er sikkert bare fordi det er bakovervendt. Det er egentlig det viktigste jeg prøver å få frem.

    Et av de andre setene som får stryk er et fremovervendt, fordi belteplasseringen vil gi store skader på hals og nakke til barnet i en kollisjon.

    Hvor viktig plassbehovet er kommer helt an på bilen man eier. Mange med barn i Norge eier stasjonsvogner, og der vil nok plassbehovet være mindre viktig. For dem som har mindre biler betyr plassbehovet mer. Det hjelper lite med et sikkert sete hvis man uansett ikke får plass til å montere det riktig i bilen. Derfor er det bra at sikkerhet- og ergonomiresultatene presenteres inviduvuelt i oversikten, slik at man ikke blir villedet. I tillegg til tabellen jeg har laget i denne tråden, som kun viser resultatene fra sikkerhets-delen.

    Det du nevner med nødvendig rom foran et barn i et fremovervendt sete er viktig å få frem, slik at ikke sjåføren sitter med setet for langt bak.
     
    • Nyttig Nyttig x 1
  8. KSO Juni12s omtenksomme VIP

    Belastningen på maveregionen antok jeg ble målt i form av deformasjon, slik de gjør for brystet. Jeg skriver litt mer om dette lenger nede.

    For alle Q-dukkene kan man måle belastingen på nakken med en "load cell" (som måler kraft). For Q3 dukkene og oppover med større nakke kan man i tillegg installere en "load cell" i bunnen av nakken:
    "A six channel load cell can be fitted to the top of the neck of all Q-dummies and a lower neck load cell can be fitted on Q3, Q6 and Q10."

    Belastning på ryggraden måles med et akselerometer (som måler akselerasjon) i øvre del, og en "load cell" i nedre del. I tillegg kan akselerometere brukes bak brystkassen:
    "Accelerometers can be mounted on the spine to measure linear accelerations"
    "A six channel load cell can be mounted between the lumbar spine and the pelvis."
    https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/4784755/UM-Q15.pdf

    Dermed kan man ikke si at puteseter ikke kan testes skikkelig. At man skulle ønske målinger på flere områder av kroppen er en annen ting, men de mest kritiske områdene er godt dekket.

    Hvis du har statistikk fra nyere tid tilgjengelig hadde jeg satt pris på om du henviste til det. Det er alltid mer håndfast. Men som du sier, siden man ikke har alt for mange år med sammenligningsgrunnlag er det vanskelig å si hvor stor den statistiske usikkerheten er.

    Det er heller ikke slik at alle putestoler er like sikre. Som testen viser, er det større forskjell på kvaliteten mellom stoler i samme kategori, enn det nødvendigvis er mellom de beste av hver type.

    Jeg har aldri påstått at det er måleinstrumenter i magen, men du har rett i at jeg har misforstått litt. Jeg antok at man målte deformasjonen i magen, slik man gjør for brystet, men det ser ikke ut til å være tilfellet. Når det gjelder ryggen tar du feil. Det finnes det tre ulike måleinstrumenter som måler kraft, akselerasjon og moment, som jeg har sitert over. Forøvrig kan man lese det i manualen:
    https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/4784755/UM-Q3.pdf

    En kollisjonstest er en uelastisk kollisjon, da det oppstår deformasjon (kinetisk energi som omformes til andre typer energi: https://en.wikipedia.org/wiki/Inelastic_collision). I området på kroppen der det i et reelt tilfelle ville oppstått deformasjon, så skal dukken så godt som mulig gjenskape dette. Det er grunnen til at man har IR-TRACC sensorer som måler deformasjon i brystet på Q-serien. Dersom du ikke tar hensyn til deformasjonen så vil du få en elastisk kollisjon der den kinetiske energien er bevart (https://en.wikipedia.org/wiki/Elastic_collision), som ville gitt helt villedende resultater. Du ville heller ikke fått representative resultater for belastning på ryggsøylen (krafoverføring gjennom magen) eller brystet som er svært viktig. Derfor er stoffet i mageregionen laget med tilsvarende stivhet som for et barn:

    "The abdomen is foam covered with skin. Biomechanical data from children has been used to determine
    the required stiffness."

    Som du siterer under er det heller ikke bare kraft ("load cells") som måles, men også akselerasjon (akselerometere), deformasjon (IR-TRACC sensorer) og andre ting som moment og hastighet. P-serien har ikke IR-TRACC sensorer, og er ikke like representativ for deformasjon i bryst og mage, som vil påvirke kraft og moment som videreføres rygg, nakke og hode. Det betyr ikke at P-dukker ikke kan brukes til noe. Men når to individuelle tester gir ulike resultater, så stoler jeg mest på testen som er gjort med den nyeste og mest avanserte dukken. Gjør ikke du?

    Her har du en vitenskapelig paper som beskriver forskjellen i testresultat de to dukkene vil gi:
    "The fundamental design differences in lumar spine, chest and neck area between the two dummies lead to differences in kinematics and kinetics"
    http://trid.trb.org/view/514145

    Det ser ut som du siterer komponentere i mer enn bare P3, blant annet P4 og P1,5.
    Her er oversikten over instrumentere i Q3, om det skulle være av interesse: https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/4784755/UM-Q3.pdf
    Head
    Standard - 3 uni-axial accelerometers in head (Ax, Ay, Az)
    Optional - 3 angular velocity sensors:
    Applied Technologies Associates type ARS-01 or ARS-06 (flanged version)
    or DTS-ARS.
    Neck
    Standard - Upper neck 6 channel load cell, 3 forces, 3 moments (Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz).
    FTSS Model IF-217 (350 Ohm) or IF-218 (120 Ohm).
    - Lower neck 6 channel load cell, 3 forces, 3 moments (Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz).
    FTSS Model IF-217 (350 Ohm) or IF-218 (120 Ohm).
    Thorax
    Standard - 3 uni-axial accelerometers (or tri-axial accelerometer) in upper spine (Ax, Ay, Az).
    - 1 IR-TRACC sensor to measure chest deformation, frontal or lateral (Dx or Dy)
    FTSS model IF-362.
    Optional - Additional accelerometers may be installed with double sided tape on the thoracic
    spine (Ax, Ay) (see notes below).
    Lumbar Spine
    Standard - 6 channel load cell at lumbar spine/ pelvis interface (Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz).
    FTSS Model IF-217 (350 Ohm) or IF-218 (120 Ohm).
    Pelvis
    Standard - 3 uni-axial accelerometers (or tri-axial accelerometer) on pelvis skeletal structure
    (Ax, Ay, Az).

    For å si det med "lekmannsord" har du altså i området rundt magen følgende målinger:
    Kraft og moment i øvre nakke
    Kraft og moment i nedre nakke
    Akselerasjon i ryggraden bak brystet
    Deformasjon av brystkassen
    Kraft og moment i nedre ryggrad
    Akselerasjon i bekkenet.

    Med tanke på at magen er den mest elastiske delen av kroppen, er det vanskelig for et putesete å gjøre store skader på magen uten samtidig å påføre belastning på bryst eller rygg i tillegg, som er godt dekket av flere måleinstrumenter. Det er tross alt hode, nakke, bryst og rygg som er de mest kritiske delene av kroppen, og de områdene som måles grundigst.

    For å gjenta det jeg har sagt flere ganger i denne tråden her, så er ikke min hensikt å si at forover eller bakoversete er bedre enn det andre. Men at vi må bli flinkere til å lese tester som blir gjort, og se hva resultatene der sier. Det finnes flere dårlige bakover/forovervendte stoler. Vi bør heller fraråde og løfte frem disse til advasel enn å hele tiden si at "bakover er alltid best" når dette ikke er tilfelle :)
     
    • Nyttig Nyttig x 1
  9. lenats31 lenats31

    KSO, dem som du debaterer med her i denne tråd går efter ulykkesstatistikker og diverse fysiske love. Sikkerhedsforskellen på de fremadvendte med 5-punktssele er maginal (meget lille). Sikkerhedsforskellen kollisionspudestolene imellem er marginal (meget lille). Ligeså er sikkerhedsforskellen de bagudvendte stole imellem. Når det virkelig gælder ude på vejene.

    Der er en væsenlig uoverensstemmelse mellem ADACs resultater og det som sker ude i det virkelige liv på vejene. Af disse årsager er granskning af ADACs test ren spild af tid for os.

    Du behøver ikke forklare nogen af os hvorfor der måles hvor, hvorfor og med hvad. Det ved vi godt.

    Jeg kender som skrevet før en som crashtester stole og har gjordt dette i 18 år. Han har været med til at teste disse pudestole bla. Hverken han eller firmaet er vilde med dem.

    her er iøvrigt et link til en undersøgelse lavet på 5-punktssele vs kollisionpude.
    Der er ikke en endelig konklussion, men man har sådan en god ide om hvad pokker der foregår. Og nej, de stole er IKKE godt dækket i test. heller ikke i ADAC testen.

    Mit råd til dig er at du bør kigge på hvad som sker ude på vejene i stedet for at studere forbrugertests. Det er også det de andre prøver at fortælle dig. Det får du meget mere ud af. Kun Cybex og Kiddy vil være enig med dig i at pudestole er bedre end 5-punktssele. Cybex har iøvrigt også ansat folk som har arbejdet med netop forbrugertesten af bilsæder til børn for ADAC. Noget de alle vil være enige i er at en pudesstol aldrig kan blive lige så sikker som en bagudvendt stol.

    Kontakt VTI. der sidder en som hedder Jan Venäll. Tommy Pettersson er der også. der er flere. Men start med de to






     
    • Nyttig Nyttig x 1
  10. lenats31 lenats31

    Du bad om et eksempel på en ulykke med pudestol. her kommer en - den skete med 40 km/t.


    Guten Morgen,


    ich möchte mich nun auch endlich vorstellen. Mein Name ist, wie man lesen kann, Jelena. Ich bin 32 Jahre alt und stolze Mutter zweier Töchter. Saya ist drei Jahre und Mila zehn Monate alt.Seit kurzem fährt Mila im BeSafe Izi combi x3 und seither sind unsere Fahrten wieder stressfrei. In der Babyschale hat es ihr so gar nicht mehr gefallen.Ich bin übrigens die Mama, deren Tochter nach einem Frontalcrash so gravierende Verletzungen davongetragen hat.Passiert ist das damals in einem kiddy infinity pro. Wir haben uns damals für den Sitz mit den besten Testergebnissen entschieden, weil wir es nicht besser wussten.Ich finde es toll eine so engagierte Gruppe gefunden zu haben, denn kein Kind soll solch ein Schicksal erleiden müssen, nur weil Eltern es nicht besser wissen.


    Hier hat Jelena den Unfallhergang beschrieben:


    Der Unfall ereignete sich am 15.09.2009. Saya und ich waren auf dem Weg von der Krabbelgruppe nach Hause. Die Strecke beträgt nur 3 km. [Sie war ca. 70km/h schnell und hat auf 40km/h runtergebremst.]Es hat sehr stark geregnet. Kurz hinter der Ortschaft musste ich bremsen, weil mein Vordermann abbiegen wollte. Das Fahrzeug ist sofort ausgebrochen. Erst schlingerte es hin und her, fuhr ein Stück über den seitlichen Grünstreifen und knallte dann direkt vor eine kleine Mauer, die einen Feldweg befestigt.Soviel zum Unfallgeschehen. An viele Details kann ich mich leider nicht erinnern.

    - ich hab panische Angst, dass Saya gestorben ist, weil sie erst gar keinen Ton von sich gibt

    -einige Zeit später weint Saya ein bißchen, ist dann aber wieder ruhig

    -ein anderes Fahrzeug hält an und ein Mann kommt zu uns ans Auto

    -ich schreie ihn an, dass er Saya aus dem Auto holen soll

    -der Mann ruft Polizei und Rettungswagen

    -anschließend holt er Saya aus dem Auto und übergibt sie an eine Krabbelgruppenmutter, die die gleiche Strecke fährt und gesehen hat, dass unser Auto im Graben liegt.

    -die Polizei und zwei Rettungswagen treffen ein

    -meine Mutter kommt ebenfalls, die Krabbelgruppenmutter hat sie telefonisch informiert

    -Saya wird in den RTW gebracht und von meiner Mutter begleitet

    -Saya wird als Erste untersucht, da sie sich nicht äußern kann

    -wenige Minuten später kommt der Notarzt und sagt mir, mit Saya sei alles in ordnung, nur ein Zahn sei ein wenig lose. Man wolle sie aber trotzdem mit ins KH nehmen und von dort sollte meine Mutter sie mit nach Hause nehmen

    -wir fahren ins Klinikum Detmold

    -ich liege im Untersuchungsraum als eine Ärztin mit Saya kommt und mir sagt, dass alles ok wäre und sie solange bis meine Mutter einen Parkplatz gefunden hätte auf sie aufpassen würde ( Ich weiß bis heute nicht, warum man mich auf den Kopf gestellt hat und bei Saya erst gar nix machen wollte. Am Unfallort hat sie die beine noch bewegt. Das hat wohl die Ärzte in die Irre geführt)

    -ich sage der Ärztin, dass mit Saya etwas nicht stimmt, weil sie nur wimmert. Das kenne ich nicht von ihr.

    -aus der benachbarten Kinderklinik wird ein Kinderarzt gerufen

    -ich bin grad beim Röntgen, als mir mitgeteilt wird, dass Saya ihre Beine nicht mehr bewegt und dass einige relevante reflexe ausgefallen sind

    -es werden mir zwei Möglichkeiten genannt: Rückenmarkserschütterung mit reversiblen Symptomen oder Rückenmarksprellung mit sehr wahrscheinlich irreversiblen Symptomen

    -um genaueres feststellen zu können, muss man Saya unter Narkose ins MRT schieben

    -Diagnose Flexions/Distraktionstrauma mit transdiskaler Luxation in Höhe C5-C6, Zerreißen des Längsbandes, Myeloneinblutung HWK6-BWK1 mit schlaffer Lähmung

    -da die Fraktur stabilisiert werden muss und ein solcher Eingriff in Detmold nicht möglich ist, wird ein Rettungshubschrauber angefordert, der Saya an die medizinische Hochschule Hannover verlegt.

    -abends folgt der Anruf des Unfallchirurgen, der Saya operieren wird. Ihre verletzung sei eine absolute Rarität und der Eingriff nicht ganz ungefährlich. Er ist der Erste, der uns sagt, dass ein Querschnitt vorliegt

    -ich muss über Nacht in der Klinik bleiben, weil ich starke Kopfschmerzen habe und mein Blutdruck sehr niedrig ist.

    -mein Mann fährt mit meiner Schwester nach hannover, um bei Saya zu sein, wenn sie aus dem OP kommt

    -mitten in der Nacht ist die OP beendet. Mein Mann ruft an und teilt mir mit, dass die OP gut verlaufen ist und Saya nun einen Halo-Fixateur trägt, um den Kopf absolut ruhig zu stellen.

    -Saya bekommt eine Langzeitnarkose (künstliches Koma ) wegen der starken Schmerzen

    - zu der Wirbelfraktur kommt eine Prellung der Lunge und eine Rippenserienfraktur. Es bildet sich ein Pleuraerguss, der punktiert werden muss

    -am nächsten Tag soll Tubus entfernt werden, damit die Stimmbänder nicht leiden

    -der Tubus kann nicht entfernt werden, weil Saya nicht hustet. Über drei Wochen wird sich herausstellen, dass der Hustenreflex ausgefallen ist und Saya eine insuffiziente Atmung hat. Weil Saya dadurch nicht in der Lage ist, eine ausreichende Bronchialtoilette durchzuführen sprich Sekrete etc. abzuhusten wird am 5.10. ein Tracheostoma angelegt und in dem Zug der Halo-Fixateur gegen eine steife Halskrawatte getauscht. Weiterhin kann sie nicht von der Beatmung genommen werden und braucht sehr viel Sauerstoff. Es wird ein Heimbeatmungsgerät für sie bestellt, weil nicht klar ist, ob sie jemals ohne Beatmung auskommen wird

    -am 7.10. wird im Rahmen einer untersuchung festgestellt, dass Saya ihre Blase nicht vollständig entleeren kann und sehr viel Restharn in der Blase verbleibt. Das bedeutet, dass künftig der Urin alle 3-4 Stunden per Einmalkatheterisierung abgelassen werden muss

    -der Darm ist ebefalls träge und es bedarf täglicher abführender Maßnahmen

    -weiterhin wird festgestellt, dass Saya an einer Anhidrose leidet. Das bedeutet, dass sie nicht mehr schwitzen kann und ihr Körper bei höheren Temperaturen stark aufheizt. Bis 40,4 °C ging sie hoch ohne einen Infekt zu haben. Saya wird fast durchgehend mit Eisbeuteln gekühlt

    -am 13.10.09 wird Saya nach Kassel zur Frühreha verlegt

    -Diagnosen bei Entlassung aus Hannover:->Flexions-/Distraktionstrauma der HWS mit transdiskaler Luxation in Höhe C5-C6 und Zerreißen des Längsbandes-> Myeloneinblutung HWK6-BWK1 mit schlaffer Lähmung der unteren Extremität-> Lungenkontusion rechts mit rechtsseitigem Pleuraerguss und Oberlappenatelektase rechts-> Rippenserienfraktur rechtsTemperaturstörung mit intermittierend febrilen Temperaturen bei Anhidrose-> Tracheostoma und Abhängigkeit vom Respirator ( Langzeitbeatmung ) bei inssufizientem Hustenstoß und oberflächlicher Spontanatmung-> Blasenentleerungsstörung im Sinne einer Überlaufblase-> ausgeprägter Meteorismus und DarmträgheitEs sei gesagt, dass Saya, so blöd es auch klingt, noch sehr viel Glück gehabt hat. Ihr Gehirn hat keinen Schaden genommen und sie kann ihre Hände ganz normal gebrauchen, was nicht ganz selbstverständlich ist.



    [/QUOTE]
     
  11. lenats31 lenats31

    Fortsættelse af Jelenas ulykke

     
  12. lenats31 lenats31

    her kommer lidt fra et kollisionslab.

     
  13. lenats31 lenats31

    Her lidt mere fra bla ADAC inkl et interview med Jelena
     
  14. Klatremus Lillemann Juni12s allviter/orakel VIP

    [/quote]
    Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :(
     
  15. Agnete Forumet er livet

    Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :([/quote]

    Det hadde vært fint, for er utrolig dårlig i tysk. Skjønner bare brøkdelen...


    Sent from my iPhone using BV Forum
     
  16. AnnLykkelig Juni12s Inkluderende VIP Aprilbarna`15

    Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :([/quote]
    Det hadde vært fint, for er utrolig dårlig i tysk. Skjønner bare brøkdelen...


    Sent from my iPhone using BV Forum[/quote]

    Prøv google translate :)

    ♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥
     
  17. Klatremus Lillemann Juni12s allviter/orakel VIP


    Det hadde vært fint, for er utrolig dårlig i tysk. Skjønner bare brøkdelen...


    Sent from my iPhone using BV Forum[/quote]

    Prøv google translate :)

    ♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥[/quote]
    Hvordan funker det?
     
  18. AnnLykkelig Juni12s Inkluderende VIP Aprilbarna`15

    Prøv google translate :)

    ♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥[/quote]
    Hvordan funker det?[/quote]




    http://translate.google.no/m/translate

    Klipp og lim inn teksten her og velg språk :) Ikke alltid oversettelsene er de beste, men du kan jo prøve :)


    ♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥
     
  19. Klatremus Lillemann Juni12s allviter/orakel VIP

    Hvordan funker det?[/quote]




    http://translate.google.no/m/translate

    Klipp og lim inn teksten her og velg språk :) Ikke alltid oversettelsene er de beste, men du kan jo prøve :)


    ♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥[/quote]
    Takk, skal prøve :)
     
  20. Klatremus Lillemann Juni12s allviter/orakel VIP

    Funka ikke så godt med google... Oversatte bare litt og litt, greit nok det, men da hadde jeg ikke vært ferdig før i morra med å oversette alt :p

    Men skjønner at det gikk dårlig ifølge den filmen lenger ned...
     

Del denne siden