Dette er dessverre en veldig forenklet fremstilling av fakta. Det er ikke i det hele tatt sant at de fremovervendte barnesetene gjør det like bra som de bakovervendte ved frontkollisjonstester.
Jo, en del gjør det, og flere gjor det faktisk bedre, som du ser av testresultatene over. Hvordan er det en forenklet fremstilling når det er det som er fakta?
Nakkebelastningen er veldig høy generelt ved framovervendte barneseter. Det er fysisk umulig for et framovervendt barnesete å gi like lav belastning på barnets nakke rett og slett fordi setet er framovervendt. Nakken til barnet slynges framover, i et bakovervendt barnesete fanges barnets nakke opp av barnesetets rygg.
Det er nok ikke så enkelt, og kommer helt an på hva du mener med "belastning". Beklager hvis jeg blir litt teknisk på dette punktet, men det ble plutselig snakk om fysiske lover
Bevegelsesmengden (masse * hastighet) og kraften er den samme i begge kollisjonene. Men kraft er en vektor, den har både størrelse og retning. Et godt sete vil divergere retningen, slik at stolen absorberer så mye som mulig av kraften, og resten fordeles over et større område. Et dårlig sete vil absorbere mindre av kraften, og sentrere den til et mindre område, slik at faren for skade øker betraktelig. Det er dette som er avgjørende for hvor stor belastning nakken får, ikke mengden bevegelsesenergi (kinetisk energi). Et dårlig desginet bakovervendt sete kan derfor gi større belastning på barnets nakke enn et godt fremovervendt, dersom konstruksjonen gjør at kraften konsentreres der.
Jeg skal prøve å gi et eksempel så det blir litt klarere. Tenk deg at du to ganger slår inn i en vegg med hånden din. Den første gangen holder du hånden din som en knyttneven, men den andre gangen holder du ut pekefingeren, slik at det bare er den som treffer veggen. I begge tilfellene er kraften og bevegelsesmengden den samme, men "belastningen" på pekefingeren er ulik, fordi kraften den andre gangen konsentreres på den.
Derfor er det langt mer enn den fysisk bevegelse hodet har som avgjør kraften som utføres på nakken. Det kommer blant annet an på materialet stolen er laget av. En stol i metall vil være farligere enn en stol laget av et elastisk materiale, da det elastiske materialet vil absorbere store deler av energien. Jeg kan ramse opp en rekke andre ting, men jeg håper jeg fikk frem poenget mitt i hvert fall.
Et fremovervendt 5-punksete vil påføre størst kraft på kroppens massesenter, mage og bryst, da selene holder tilbake skuldre og hofter. Denne kraften vil overføres til hode og nakke som får stor belastning. Moderne forovervendte 5-punktseter har derimot blitt bedre på dette punktet, blant annet med å bruke bredere seler.
En god putestol vil derimot absorbere majoriteten av bevegelsesmengden fra mage og bryst, slik at kraften som utføres på nakken er betydelig mindre. Så det er ikke fysisk umulig at belastningen på nakken nødvendigvis er større bare fordi den kinetiske energien er større, snarere tvert imot.
For ordens skyld anbefaler ADAC å ikke plassere barn som vokser fort i et fremovervendt sete, da nakken deres ikke er utviklet til å motstå en slik kraft. For barn i alderen som stolen er beregnet for, vil testen avgjøre hvor stor belastningen på barnet er.
Ved en frontkollisjon vil det bakvovervendte barnesetet gi best beskyttelse, alltid. Uansett hva ADAC sier i sine tester.
Dette er ikke sant, se forklaringen min over. Dersom vi skal begynne å avfeie testresultater som ikke samsvarer med vår forutantagelse, så er det vel ikke noe poeng å diskutere?
Det er en skam at Forbrukerrådet ikke nevner den svenske Plus-testen med et ord. Det er verden strengeste test av barneseter hva gjelder påkjenning på barnets nakke og hode ved frontkollisjon. Ikke ett eneste framovervendt barnesetet har klart de strenge testkravene, men hele åtte bakovervendte barneseter har klart godkjenningskravene.
Kunne du linket til Pluss-tester av putestolene som kommer godt ut i ADAC sine tester? Jeg kan ikke se at disse har blitt testet i Pluss-testen, men det kan være jeg ikke vet hvor jeg skal lete. Flere uavhengige undersøkelser er alltid nyttig!
At det er manko på bakovervendte barneseter i gruppen 9 - 25 kg er tøv. Hele 13 stoler i denne vektgruppen er tilgjengelig i Norge pr. i dag. Totalt finnes det omlag 30 bakovervendte seter hos forhandlere her i Norge som går fra 9/18 og 9/25 kg.
Kvantitet er ikke det samme som kvalitet. Det Forbrukerrådet hevder er at det er mangel på sikre bakovervendte seter i disse klassene, ikke at det generelle utvalget er lite. Jeg har prøvd å liste de sikreste bakovervendte stolene i Klasse 1 som jeg kjenner til i tabellen over. Si gjerne i fra dersom du har andre konkrete forslag til seter på listen.
Hva angår seter med såkalt magepute finnes det enda ingen kollisjondukker som kan måle belastningen på barnets mageregion, men disse dukkene kommer. Det vil si at vi ikke vet hvilken påkjenning barnets indre organer får når det trykkes inn mot mageputen. Det er ikke bra at dette ikke er testet enda.
Dette stemmer ikke. ADAC bruker Q-Dummy i sine tester, som måler belastningen på barnets mageregion og ryggrad:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx?tabid=tab4
http://www.humaneticsatd.com/crash-test-dummies/children/q-series
"The abdomen is designed as a one-piece deformable element, allowing considerable deformation, which takes place as a result of complete dummy bending and contact loading. The lumbar spine is represented by a flexible rubber column."
Plus-Test bruker den utdaterte P-Dummy som er langt dårligere til å måle belastning over hele kroppen.
http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/18/hur-saker-ar-bilstolen
http://www.humaneticsatd.com/crash-test-dummies/children/p-series
Ved en kollisjon hvor bilen ruller rundt så har man i test sett at barnet forsvinner ut av setet. ADAC tester ikke barnesetene i denne typen kollisjonstest. Selv om mageputen sitter stramt er det enorme krefter i sving ved en kollisjon og det finnes ikke et belte som holder barnet på plass i setet slik som i et barnesete med integrert fempunktsbelte.
Her er et barnesete med magepute ved en kollisjonstest hvor bilen ruller rundt:
http://www.youtube.com/watch?v=ik_9_FxAfrI
Takk for linken til videoen. Jeg klarer likevel ikke å finne hvilket merke som er testet, eller metodikken som er brukt. Har lett ganske lenge på nettet, uten å finne noen resultater publisert fra UTAC sin test i 2012, utenom denne ene videoen. Vet du om noe mer fra testen er publisert?
Det står ingenting om hva slags påkjenning barnets nakke faktisk får i de fremovervendte barnesetene. Hva er ADACs grense for å gi et barnesete karakteren "god ved frontkollisjon"?
Skalaen til ADAC for belastning er: Svært lav, Lav, Moderat, Høy, Svært høy. Alt over moderat er godkjent, men kun stoler med Svært lave og Lave verdier får anbefalt stempelet. Dette gjelder også i sidekollisjonstestene.
Her er en engelsk forklaring på hvordan en Q-Dummy måler belastning på barnets nakke og hode:
"The Q dummies have rigid plastic skulls with soft durable skin to meet biofidelity requirements. Skulls have an inner cavity to house accelerometers, rotational sensors and DAS. The neck consists of rubber segments between metal plates to allow realistic flexion, extension and lateral flexion rotational behavior. Q1, Q1.5, Q3 and Q6 also allow limited elongation. A six channel load cell can be fitted to the top of the neck of all Q-dummies and a lower neck load cell can be fitted on Q3, Q6 and Q10."
http://www.humaneticsatd.com/crash-test-dummies/children/q-series
Et barn på 15 kg som sitter bakovervendt i en frontkollisjon i 50 km/t vil få en belastning på nakken tilsvarende 40 - 60 kg. Sitter barnet derimot framovervendt vil nakken påføres en belastning tilsvarende 180 - 220 kg. Dette utgjør en enorm forskjell for barnets sikkerhet og skadeomfanget. Grensen for alvorlige skader ligger på 130 kg.
Jeg antar at du her snakker om forskjell i belastning på samme 5-punktsete i de to ulike retningene? Jeg vet ikke kilden for tallene, men det kan godt stemme. Det har likevel ikke stor relevanse, da ingen anbefaler å snu et barn i et 5-punktsete som kan bruker mot kjøreretningen.
Hvor stor kraft som virker på nakke og hode for hvert individuelt sete kan måles med en Q-Dummy.