Hei igjen Lena. Jeg har prøvd å forholde meg så saklig og konkret som mulig, og svart spesifikt på alle punkter du har kommet med. Jeg har dobbel og trippel-sjekket alle opplysninger jeg har gitt. Det har jeg faktisk brukt en del tid på. Dessverre viser du ikke den samme høflighet tilbake, men i stedet ønsker du å avfeie testresultatene helt, og gjentar de samme påstandene uten å ta hensyn til motargumenter. Jeg skal likevel gjøre nok et forsøk på å svare deg saklig
KSO, dem som du debaterer med her i denne tråd går efter ulykkesstatistikker og diverse fysiske love.
Det er mange forskjellige som har skrevet i denne tråden, hva den enkelte har basert sine meninger på varierer nok.
Men konkret, hvilke fysiske lover er det du tenker på? Jeg kan ikke huske at noen er blitt nevnt ved navn. De få utsagnene du har kommet med om fysikk har jeg måttet korrigert deg på.
Du har også selv innrømmet at statistikken som eksisterer er begrenset, og vanskelig å konkludere noe ut fra. Det blir jo også sagt i rapporten du linker til under. Så jeg vet ikke helt hvilken statistikk du nå tenker på.
Sikkerhedsforskellen på de fremadvendte med 5-punktssele er maginal (meget lille). Sikkerhedsforskellen kollisionspudestolene imellem er marginal (meget lille). Ligeså er sikkerhedsforskellen de bagudvendte stole imellem. Når det virkelig gælder ude på vejene.
Når du kommer med en slik påstand så må du kunne vise hvor du har den fra. Hver eneste test som har blitt gjort på bilstoler viser at det er stor forskjell på sikkerheten til stolene i hver klasse. Jeg kjenner ikke til nyere statistikk som sier noe annet. Gjør du?
Der er en væsenlig uoverensstemmelse mellem ADACs resultater og det som sker ude i det virkelige liv på vejene. Af disse årsager er granskning af ADACs test ren spild af tid for os.
ADAC har testet stoler som nettopp er kommet i salg. Du kan umulig vite hvordan deres test samsvarer med "det virkelige liv", med mindre du har nyere statistikk som viser dette.
Du behøver ikke forklare nogen af os hvorfor der måles hvor, hvorfor og med hvad. Det ved vi godt.
For det første er det ikke jeg som begynte å snakke om hva som kan måles og ikke. Og du visste det tydeligvis ikke så godt, for det var flere utsagn i ditt forrige innlegg om målingene i Q-Dummy og forskjellen mellom den og P-serien som ikke stemte. Jeg har i hvert fall vært ydmyk nok til å innrømme når jeg har tatt feil eller misforstått. Jeg forventer det samme av deg.
Jeg kender som skrevet før en som crashtester stole og har gjordt dette i 18 år. Han har været med til at teste disse pudestole bla. Hverken han eller firmaet er vilde med dem.
Hvem du kjenner er irrelevant. Det styrker heller ikke din kredibilitet når du kommer med misvisende informasjon om ADACs tester og feilaktig informasjon om dukkene som brukes for å underbygge din sak, som jeg har påpekt i mitt forrige innlegg.
her er iøvrigt et link til en undersøgelse lavet på
5-punktssele vs kollisionpude.
Der er ikke en endelig konklussion, men man har sådan en god ide om hvad pokker der foregår.
Og nej, de stole er IKKE godt dækket i test. heller ikke i ADAC testen.
Om noe, så understreker den rapporten det jeg har sagt hele tiden, At forskjellen på sikkerhet mellom stoler av samme type er større enn den nødvendigvis er mellom de beste stolene i hver kategori.
Så langt jeg kunne lese i rapporten har de ikke nevnt et eneste sete med navn. Det gjør det vanskelig å sammenligne resultatene med andre tester.
Mit råd til dig er at du bør kigge på hvad som sker ude på vejene i stedet for at studere forbrugertests. Det er også det de andre prøver at fortælle dig. Det får du meget mere ud af.
Jeg bryr meg for mye om mitt eget barn til å ikke gjøre så grundig undersøkelse som mulig for å finne de beste bilstolene og styre unna de usikre. Det finnes ikke statistikk for seter som nettopp har kommet på markedet, så da er tester det beste man kan basere seg på.
Denne tråden handler om den siste testen som er gjennomført, og den er gjort av ADAC. Det er du som har valgt å oppsøke tråden og prøvde å undergrave resultatene av testen. Når du ikke har klart det, så vil du at vi skal se bort fra hele testen likevel?
Du virker da også glad i forbrukertester, så lenge de bekrefter din oppfatning.
Kun Cybex og Kiddy vil være enig med dig i at pudestole er bedre end 5-punktssele. Cybex har iøvrigt også ansat folk som har arbejdet med netop forbrugertesten af bilsæder til børn for ADAC. Noget de alle vil være enige i er at en pudesstol aldrig kan blive lige så sikker som en bagudvendt stol.
Det virker som du ikke klarer å forstå at det finnes dårlige, usikre og farlige bakovervendte bilstoler når du kommer med slike bombastiske utsagn. Jeg har tidligere i tråden rost gode bakovervendte stoler, og prøver ikke å bytte ut den ene mantraen "bakovervendt er best" med en annen mantra "putestol er best". Poenget mitt er det finnes gode og dårlige seter for hver type, så vi bør heller snakke om konkrete stoler og aldersgrupper, enn å generalisere. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må gjenta dette før du slutter gjengi en feilaktig utgave av mine argumenter?
Kontakt VTI. der sidder en som hedder Jan Venäll. Tommy Pettersson er der også. der er flere. Men start med de to
Såfremt VTI ikke har testet 2013-bilstolene det her er snakk om, vet jeg ikke hva jeg skal snakke med Jan eller Tommy om. I alle vitenskapelige miljø finnes det personer med ulike meninger. Det er de objektive testresultatene og relevante statistikken vi må forholde oss til, ikke de subjektive meningene til den enkelte.
Derimot har jeg vært i kontakt med ADAC og bedt om en kommentar til dine beskyldninger om at de favoriserer fremovervendte stoler som ikke kan testes skikkelig, og at de ikke tar hensyn til ulykkesstatistikk. Jeg har prøvd å oversette svaret til norsk under, og lagt orginalsvaret på tysk som et sitat. Forhåpentligvis kan noen korrigere meg hvis jeg har oversatt noe feil:
Kjære [ ]
Vi kan forsikre deg om at vi utfører og vurderer våre barnesetetester objektivt og under absolutte sammenligningsvilkår. I tillegg støtter vi oss på objektivt ulykkeforskningsarbeid. Dette inkluderer også ADACs egen ulykkeforskning. Derfor har vi også dokumentert at bakovervendte barneseter vanligvis gir bedre beskyttelse opp til ca 1 1/2 år. Men vi vet også at en mulig feilmontering også kan ha tilsvarende konsekvenser i en ulykke. Derfor baserer vi vår dom både på ulykkesresultatene og muligheten for misbruk. Et barnesete kan kun få en god vurdering dersom det oppfyller begge kriteriene.
På vår hjemmeside kan du se alle bakovervendte barneseter (18kg) som vi har testet, ved å velge "Alle år" og det ytterligere søkekriteriet "bakovervendt".
http://www.adac.de/infotestrat/test...ult.aspx?ComponentId=29903&SourcePageId=31900
Vennligst forstå at vi ikke ønsker å være en del av en ensidig rapportering, og informerer våre medlemmer så objektivt og saklig som mulig. Se også vår babyseterådgiver med spørsmål og svar om barnesikkerhet.
http://www.adac.de/infotestrat/ratg...ult.aspx?ComponentId=25979&SourcePageId=31896
Med vennlig hilsen
Din ADAC e. V.
Vehicle Technology
Sehr geehrter[],
wir können Ihnen versichern, dass wir unsere Kindersitztest objektiv und unter absoluten Vergleichsbedingungen durchführen und bewerten. Zusätzlich stützen wir uns auf objektive Unfallforschungsarbeiten. Hierzu zählt auch die ADAC-Unfallforschung. Deshalb dokumentieren wir auch, dass rückwärtsgerichtete Kindersitze beim häufigsten Frontalcrash bis ca. 1 1/2 Jahren eine bessere Schutzfunktion aufweisen. Wir wissen aber auch, dass ein eventueller falscher Einbau auch entsprechende Konsequenzen beim Unfall hat. Darum wird unser Urteil aus den Crashwerten und aus der Fehlbedienungsmöglichkeit gebildet. Nur wenn ein Kindersitz beide Kriterien erfüllt kann er eine gute Bewertung erhalten.
Sie können auf unserer Internetseite die von uns getesteten rückwärtsgerichteten Kindersitze (bis 18 kg) sehen, wenn Sie in allen Testjahren bei weitere Suchkriterien "rückwärtsgerichtet" vorwählen.
http://www.adac.de/infotestrat/test...ult.aspx?ComponentId=29903&SourcePageId=31900
Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass wir uns einseitiger Berichterstattung nicht anschließen wollen und unsere Mitglieder so objektiv wie möglich und sachlich informieren. Bitte beachten Sie auch unseren Kindersitzberater mit allen Fragen und Antworten zur Kindersicherung.
http://www.adac.de/infotestrat/ratg...ult.aspx?ComponentId=25979&SourcePageId=31896
Mit freundlichen Grüßen
Ihr ADAC e. V.
Fahrzeugtechnik