Den store barnestoltesten 2013

Det har jeg heller ikke sagt at man skal gjøre. Du må lese det jeg skriver, og ikke legge ord i munnen min :)

Poenget mitt er at det er mange som tror at setet sitt er sikkert bare fordi det er bakovervendt, men det er ingen selvfølge. Man bør underske grundig, som du også sier, og velge seter som er sikre, uavhengig av retning.

Vi er alle enige i at forovervendte 5-punktsele-seter er de minst sikre. Det er ikke de som vinner testene, men de forovervendte putestolene.


Pudesæderne kan ikke testes ordenligt fordi at ingen testdukke har måleinstrumenter de steder som er vigtige at måle på i disse stole: Disse punkter er følgende:

Maveregionen: hvor indr organer kan blive trykket mod rygsøjlen, skades osv.
Nedre del af nakken
Røgsøjlen

ADAC anvender Q-serien som er den mest advancerede testdukke serie. Men også denne serie mangler måleinstrumenter på disse punkter.

Der ER sket alvorlige skader på disse dele i små børn placeret i pudestole. Det er gået ud over både nakken, rygmarven og de indre organer i maven. Men i og med at stolene kun har været på markedet i meget kort tid, vil man ikke konkluderer på noget om dem endnu.

De har været på markedet tidligere - frem til 2002 hvor Britax lavede dem. Britax valgte at tage dem af markedet i 2002. selv om de fik gode testresultater og klarede sig godt på markedet.
 
"The abdomen is designed as a one-piece deformable element, allowing considerable deformation, which takes place as a result of complete dummy bending and contact loading. The lumbar spine is represented by a flexible rubber column."

Det har du helt misforstået. Der er absolut ingen måleinstrumenter i maveregionen på nogen som helst testdukke. Heller ikke Q-serien. Der som står skrevet her er bare at dukkens mave er lavet af noget materiale som kan deformerer sig. der er ingen instrumenter der. Der er heller ikke instrumenter i ryggen på dukken. De beskriver bare hvad disse dele af dukken er lavet af og ikke at der befinder sig måleinstrumenter der.
 
Flott at stolen navngis i denne testen. Dessverre er den utført med en P3 dukke, som ikke absorberer belastning i mage eller bryst, som de selv sier. Det er forklaringen på at de oppnår et annet resultat enn ADAC, som bruker Q-Dummy og konkluderer med lav belastning.

Testdukken skal ikke absorberer noget som helst - allerhelst ikke ihvert fald. Den skal måle og igen...ingen testdukke kan måle (loadcells) i maveregionen. der er bare noget blødt materiale som kan deformere sig

Her kommer iøvrigt et skema over måleinstrumenter i P3
LocationDescriptionChannels
P3/4 & P3 HeadTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
P3/4 & P3 NeckSix Axis Upper Neck Load CellFx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
P3/4 & P3 ThoraxTriaxial Accelerometer PackA, Ay, Az
P1.5 HeadTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
P1.5 Neck
Six-Axis Upper Neck Load Cell
Six-Axis Lower Neck Load Cell
Six-Axis Lumbar Soine Load Cell
Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
P1.5 ThoraxTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
P1.5 PelvisTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az

Bemærk at P3 har måleinstrumenter i den øvre del af nakken. Forskellen på den og Q3 som også anvendes hos VTI er at Q3 kan udstyres med måleinstrumenter (loadcells) i den nedre del af nakken
 
Som alltid får du frem Fakta fenomenalt Lena, takk takk. :nicethread:gen053:gen014:happy119
 
Hvilke beltestoler er best i følge denne testen da? Syns det var vrient å finne ut av jeg..
I Klasse 2 og 3 (15-36 kg) er det disse stolene som gjør det best på sikkerhet:
Britax Kidfix SICT XP (Isofix) - "Lav" belastning i frontkollisjon og "Svært lav" i sidekollisjon.
RECARO Monza Nova 2 - "Lav" belastning i frontkollisjon og "Svært lav" i sidekollisjon.
STORCHENMÜHLE Solar - "Lav" belastning i front- og sidekollisjon.
DIONO Monterey 2 (Isofix) - "Lav" belastning i front- og sidekollisjon.
 
Hei, Lena. Ser du har svart på noe av det jeg har skrevet, og jeg skal prøve å svare så kort som mulig. Jeg er ikke kjempestødig i dansk, så hvis det er noe jeg har misforstått må du bare si ifra :)

Hej,

Så her ser pointfordelingen ud i ADAC testen. Pointfordelingen og indholdet af testen styres af IRCT. Det er ADAC som udfører kollisionstesten. Resten foregår hos Stiftung Warentest. Begge i Tyskland. Resultaterne fordeles da til medlemmerne af ICRT.

Sikkerhed: 50% VETO af det endelige resultat. Denne del er målt med instrumenter og er således OBJEKTIV.

Ud af de 50% udgør:
Frontal-kollisionen: 40%. Heraf udgør nakkebelastningerne 15% - altså 15% ud af de 40%
Sidekollision: 40%
Sædets konstruktion: 20%

Brugervenlighedsdelen: 50% VETO af det endelige resultat: Denne del - pånær kemisk belastning - er vurderet af familier og Stiftung Warentest personale og er således SUBJEKTIVT vurderet.

Et lille regnstykke giver så nakkebelastningerne 3% i det samlede resultat.
Foruten den siste setningen ser jeg ikke problemet med dette, så lenge resultatene for hver kategori presenteres individuelt, noe de gjør. ADAC presenterer heller ikke resultatene i form av poeng på deres egne sider, men med ++, +, 0, 0- og -. Dersom et sete får - på bare en av sikkerhets-testene så får det - sammenlagt. Her er et konkret eksempel; NANIA Baby Ride, et bakovervendt sete i Klasse 0 (0-13 kg).
http://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/detail.aspx?KisiID=288&nc=True
Det gjør det godt i de fleste kategorier på sikkerhet, og får "Lav" belastning i frontkollisjonen. Eronomi og rengjøring får også stort sett positive resultater, med noen få negative punkter. Likevel får setet bunnplassering, og er et av 4 seter som blir sterkt frarådet av ADAC. Grunnen er at setet får "Svært høy" belastning i sidekollisjonstesten.
I denne videoen fra ADAC ser dere hvordan hodet til barnet slenges inn i døren ved en sidekollisjon. Dette setet er et av de 4 som blir trukket fram som svært dårlige i denne testen:
http://youtu.be/wkcHV6FoxLw

Dermed er det beviselig feil at seter som gjør det dårlig på sikkerhet likevel kan gjøre det godt i testen sammenlagt.
Jeg er også redd for at noen skal kjøpe dette setet og anta at det er sikkert bare fordi det er bakovervendt. Det er egentlig det viktigste jeg prøver å få frem.

Et av de andre setene som får stryk er et fremovervendt, fordi belteplasseringen vil gi store skader på hals og nakke til barnet i en kollisjon.

Fremadvendte stole får stort set altid gode point i hele Brugervenlighedsdelen. Deriblandt pladsbehov i bilen og udsyn samt komfort for barnet.

vedr. pladsbehov:
Fremadvendte stole er designet (for det kan ikke undgås) til at barnet kastes fremad med op til 55 cm målt fra barnets pande, SÅFREMT stolen er korrekt monteret og korrekt anvendt. Går det galt med en af delene så bliver dette mål endnu større.

Når pladsbehovet vurderes i testen så vurderes der kun på den plads stolen optager i bilen når den bare er sat ind. der måles ikke ud på barnets fremkastning i en kollision. Dvs at en fremadvendt stol faktisk optager væsenligt mere plads i virkeligheden hvis barnet skal beskyttes godt nok.

Når en bagudvendt stol sættes i bilen er det pladsbehovet både bare når den står i bilen og i tilfælde af en kollision.
inkl sidekollision fordi en sidekollision som alle andre kollisioner vil have et eller flere momenter af en frontalkollision. der vil for det første være en bil der kører frontalt ind i siden på den anden bil. Der ud over kommer der nødbremsningen inden kollisionenen.

Dette er blot et lille udpluk af hvad der ligger bag testresultaterne og børns sikkerhed i bilen generelt. men jeg vil ikke hverken trætte nogen og mig selv ved at skrive side op og side ned om det

Mvh
Lena
Hvor viktig plassbehovet er kommer helt an på bilen man eier. Mange med barn i Norge eier stasjonsvogner, og der vil nok plassbehovet være mindre viktig. For dem som har mindre biler betyr plassbehovet mer. Det hjelper lite med et sikkert sete hvis man uansett ikke får plass til å montere det riktig i bilen. Derfor er det bra at sikkerhet- og ergonomiresultatene presenteres inviduvuelt i oversikten, slik at man ikke blir villedet. I tillegg til tabellen jeg har laget i denne tråden, som kun viser resultatene fra sikkerhets-delen.

Det du nevner med nødvendig rom foran et barn i et fremovervendt sete er viktig å få frem, slik at ikke sjåføren sitter med setet for langt bak.
 
Pudesæderne kan ikke testes ordenligt fordi at ingen testdukke har måleinstrumenter de steder som er vigtige at måle på i disse stole: Disse punkter er følgende:

Maveregionen: hvor indr organer kan blive trykket mod rygsøjlen, skades osv.
Nedre del af nakken
Røgsøjlen

ADAC anvender Q-serien som er den mest advancerede testdukke serie. Men også denne serie mangler måleinstrumenter på disse punkter.
Belastningen på maveregionen antok jeg ble målt i form av deformasjon, slik de gjør for brystet. Jeg skriver litt mer om dette lenger nede.

For alle Q-dukkene kan man måle belastingen på nakken med en "load cell" (som måler kraft). For Q3 dukkene og oppover med større nakke kan man i tillegg installere en "load cell" i bunnen av nakken:
"A six channel load cell can be fitted to the top of the neck of all Q-dummies and a lower neck load cell can be fitted on Q3, Q6 and Q10."

Belastning på ryggraden måles med et akselerometer (som måler akselerasjon) i øvre del, og en "load cell" i nedre del. I tillegg kan akselerometere brukes bak brystkassen:
"Accelerometers can be mounted on the spine to measure linear accelerations"
"A six channel load cell can be mounted between the lumbar spine and the pelvis."
https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/4784755/UM-Q15.pdf

Dermed kan man ikke si at puteseter ikke kan testes skikkelig. At man skulle ønske målinger på flere områder av kroppen er en annen ting, men de mest kritiske områdene er godt dekket.

Der ER sket alvorlige skader på disse dele i små børn placeret i pudestole. Det er gået ud over både nakken, rygmarven og de indre organer i maven. Men i og med at stolene kun har været på markedet i meget kort tid, vil man ikke konkluderer på noget om dem endnu.

De har været på markedet tidligere - frem til 2002 hvor Britax lavede dem. Britax valgte at tage dem af markedet i 2002. selv om de fik gode testresultater og klarede sig godt på markedet.
Hvis du har statistikk fra nyere tid tilgjengelig hadde jeg satt pris på om du henviste til det. Det er alltid mer håndfast. Men som du sier, siden man ikke har alt for mange år med sammenligningsgrunnlag er det vanskelig å si hvor stor den statistiske usikkerheten er.

Det er heller ikke slik at alle putestoler er like sikre. Som testen viser, er det større forskjell på kvaliteten mellom stoler i samme kategori, enn det nødvendigvis er mellom de beste av hver type.

"The abdomen is designed as a one-piece deformable element, allowing considerable deformation, which takes place as a result of complete dummy bending and contact loading. The lumbar spine is represented by a flexible rubber column."
Det har du helt misforstået. Der er absolut ingen måleinstrumenter i maveregionen på nogen som helst testdukke. Heller ikke Q-serien. Der som står skrevet her er bare at dukkens mave er lavet af noget materiale som kan deformerer sig. der er ingen instrumenter der. Der er heller ikke instrumenter i ryggen på dukken. De beskriver bare hvad disse dele af dukken er lavet af og ikke at der befinder sig måleinstrumenter der.
Jeg har aldri påstått at det er måleinstrumenter i magen, men du har rett i at jeg har misforstått litt. Jeg antok at man målte deformasjonen i magen, slik man gjør for brystet, men det ser ikke ut til å være tilfellet. Når det gjelder ryggen tar du feil. Det finnes det tre ulike måleinstrumenter som måler kraft, akselerasjon og moment, som jeg har sitert over. Forøvrig kan man lese det i manualen:
https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/4784755/UM-Q3.pdf

Flott at stolen navngis i denne testen. Dessverre er den utført med en P3 dukke, som ikke absorberer belastning i mage eller bryst, som de selv sier. Det er forklaringen på at de oppnår et annet resultat enn ADAC, som bruker Q-Dummy og konkluderer med lav belastning.
Testdukken skal ikke absorberer noget som helst - allerhelst ikke ihvert fald. Den skal måle og igen...ingen testdukke kan måle (loadcells) i maveregionen. der er bare noget blødt materiale som kan deformere sig
En kollisjonstest er en uelastisk kollisjon, da det oppstår deformasjon (kinetisk energi som omformes til andre typer energi: https://en.wikipedia.org/wiki/Inelastic_collision). I området på kroppen der det i et reelt tilfelle ville oppstått deformasjon, så skal dukken så godt som mulig gjenskape dette. Det er grunnen til at man har IR-TRACC sensorer som måler deformasjon i brystet på Q-serien. Dersom du ikke tar hensyn til deformasjonen så vil du få en elastisk kollisjon der den kinetiske energien er bevart (https://en.wikipedia.org/wiki/Elastic_collision), som ville gitt helt villedende resultater. Du ville heller ikke fått representative resultater for belastning på ryggsøylen (krafoverføring gjennom magen) eller brystet som er svært viktig. Derfor er stoffet i mageregionen laget med tilsvarende stivhet som for et barn:

"The abdomen is foam covered with skin. Biomechanical data from children has been used to determine
the required stiffness."

Som du siterer under er det heller ikke bare kraft ("load cells") som måles, men også akselerasjon (akselerometere), deformasjon (IR-TRACC sensorer) og andre ting som moment og hastighet. P-serien har ikke IR-TRACC sensorer, og er ikke like representativ for deformasjon i bryst og mage, som vil påvirke kraft og moment som videreføres rygg, nakke og hode. Det betyr ikke at P-dukker ikke kan brukes til noe. Men når to individuelle tester gir ulike resultater, så stoler jeg mest på testen som er gjort med den nyeste og mest avanserte dukken. Gjør ikke du?

Her har du en vitenskapelig paper som beskriver forskjellen i testresultat de to dukkene vil gi:
"The fundamental design differences in lumar spine, chest and neck area between the two dummies lead to differences in kinematics and kinetics"
http://trid.trb.org/view/514145

Her kommer iøvrigt et skema over måleinstrumenter i P3
LocationDescriptionChannels
P3/4 & P3 HeadTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
P3/4 & P3 NeckSix Axis Upper Neck Load CellFx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
P3/4 & P3 ThoraxTriaxial Accelerometer PackA, Ay, Az
P1.5 HeadTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
P1.5 Neck
Six-Axis Upper Neck Load Cell
Six-Axis Lower Neck Load Cell
Six-Axis Lumbar Soine Load Cell
Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz
P1.5 ThoraxTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az
P1.5 PelvisTriaxial Accelerometer PackAx, Ay, Az

Bemærk at P3 har måleinstrumenter i den øvre del af nakken. Forskellen på den og Q3 som også anvendes hos VTI er at Q3 kan udstyres med måleinstrumenter (loadcells) i den nedre del af nakken
Det ser ut som du siterer komponentere i mer enn bare P3, blant annet P4 og P1,5.
Her er oversikten over instrumentere i Q3, om det skulle være av interesse: https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/4784755/UM-Q3.pdf
Head
Standard - 3 uni-axial accelerometers in head (Ax, Ay, Az)
Optional - 3 angular velocity sensors:
Applied Technologies Associates type ARS-01 or ARS-06 (flanged version)
or DTS-ARS.
Neck
Standard - Upper neck 6 channel load cell, 3 forces, 3 moments (Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz).
FTSS Model IF-217 (350 Ohm) or IF-218 (120 Ohm).
- Lower neck 6 channel load cell, 3 forces, 3 moments (Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz).
FTSS Model IF-217 (350 Ohm) or IF-218 (120 Ohm).
Thorax
Standard - 3 uni-axial accelerometers (or tri-axial accelerometer) in upper spine (Ax, Ay, Az).
- 1 IR-TRACC sensor to measure chest deformation, frontal or lateral (Dx or Dy)
FTSS model IF-362.
Optional - Additional accelerometers may be installed with double sided tape on the thoracic
spine (Ax, Ay) (see notes below).
Lumbar Spine
Standard - 6 channel load cell at lumbar spine/ pelvis interface (Fx, Fy, Fz, Mx, My, Mz).
FTSS Model IF-217 (350 Ohm) or IF-218 (120 Ohm).
Pelvis
Standard - 3 uni-axial accelerometers (or tri-axial accelerometer) on pelvis skeletal structure
(Ax, Ay, Az).

For å si det med "lekmannsord" har du altså i området rundt magen følgende målinger:
Kraft og moment i øvre nakke
Kraft og moment i nedre nakke
Akselerasjon i ryggraden bak brystet
Deformasjon av brystkassen
Kraft og moment i nedre ryggrad
Akselerasjon i bekkenet.

Med tanke på at magen er den mest elastiske delen av kroppen, er det vanskelig for et putesete å gjøre store skader på magen uten samtidig å påføre belastning på bryst eller rygg i tillegg, som er godt dekket av flere måleinstrumenter. Det er tross alt hode, nakke, bryst og rygg som er de mest kritiske delene av kroppen, og de områdene som måles grundigst.

For å gjenta det jeg har sagt flere ganger i denne tråden her, så er ikke min hensikt å si at forover eller bakoversete er bedre enn det andre. Men at vi må bli flinkere til å lese tester som blir gjort, og se hva resultatene der sier. Det finnes flere dårlige bakover/forovervendte stoler. Vi bør heller fraråde og løfte frem disse til advasel enn å hele tiden si at "bakover er alltid best" når dette ikke er tilfelle :)
 
KSO, dem som du debaterer med her i denne tråd går efter ulykkesstatistikker og diverse fysiske love. Sikkerhedsforskellen på de fremadvendte med 5-punktssele er maginal (meget lille). Sikkerhedsforskellen kollisionspudestolene imellem er marginal (meget lille). Ligeså er sikkerhedsforskellen de bagudvendte stole imellem. Når det virkelig gælder ude på vejene.

Der er en væsenlig uoverensstemmelse mellem ADACs resultater og det som sker ude i det virkelige liv på vejene. Af disse årsager er granskning af ADACs test ren spild af tid for os.

Du behøver ikke forklare nogen af os hvorfor der måles hvor, hvorfor og med hvad. Det ved vi godt.

Jeg kender som skrevet før en som crashtester stole og har gjordt dette i 18 år. Han har været med til at teste disse pudestole bla. Hverken han eller firmaet er vilde med dem.

her er iøvrigt et link til en undersøgelse lavet på 5-punktssele vs kollisionpude.
Der er ikke en endelig konklussion, men man har sådan en god ide om hvad pokker der foregår. Og nej, de stole er IKKE godt dækket i test. heller ikke i ADAC testen.

Mit råd til dig er at du bør kigge på hvad som sker ude på vejene i stedet for at studere forbrugertests. Det er også det de andre prøver at fortælle dig. Det får du meget mere ud af. Kun Cybex og Kiddy vil være enig med dig i at pudestole er bedre end 5-punktssele. Cybex har iøvrigt også ansat folk som har arbejdet med netop forbrugertesten af bilsæder til børn for ADAC. Noget de alle vil være enige i er at en pudesstol aldrig kan blive lige så sikker som en bagudvendt stol.

Kontakt VTI. der sidder en som hedder Jan Venäll. Tommy Pettersson er der også. der er flere. Men start med de to






 
Du bad om et eksempel på en ulykke med pudestol. her kommer en - den skete med 40 km/t.


Guten Morgen,


ich möchte mich nun auch endlich vorstellen. Mein Name ist, wie man lesen kann, Jelena. Ich bin 32 Jahre alt und stolze Mutter zweier Töchter. Saya ist drei Jahre und Mila zehn Monate alt.Seit kurzem fährt Mila im BeSafe Izi combi x3 und seither sind unsere Fahrten wieder stressfrei. In der Babyschale hat es ihr so gar nicht mehr gefallen.Ich bin übrigens die Mama, deren Tochter nach einem Frontalcrash so gravierende Verletzungen davongetragen hat.Passiert ist das damals in einem kiddy infinity pro. Wir haben uns damals für den Sitz mit den besten Testergebnissen entschieden, weil wir es nicht besser wussten.Ich finde es toll eine so engagierte Gruppe gefunden zu haben, denn kein Kind soll solch ein Schicksal erleiden müssen, nur weil Eltern es nicht besser wissen.


Hier hat Jelena den Unfallhergang beschrieben:


Der Unfall ereignete sich am 15.09.2009. Saya und ich waren auf dem Weg von der Krabbelgruppe nach Hause. Die Strecke beträgt nur 3 km. [Sie war ca. 70km/h schnell und hat auf 40km/h runtergebremst.]Es hat sehr stark geregnet. Kurz hinter der Ortschaft musste ich bremsen, weil mein Vordermann abbiegen wollte. Das Fahrzeug ist sofort ausgebrochen. Erst schlingerte es hin und her, fuhr ein Stück über den seitlichen Grünstreifen und knallte dann direkt vor eine kleine Mauer, die einen Feldweg befestigt.Soviel zum Unfallgeschehen. An viele Details kann ich mich leider nicht erinnern.

- ich hab panische Angst, dass Saya gestorben ist, weil sie erst gar keinen Ton von sich gibt

-einige Zeit später weint Saya ein bißchen, ist dann aber wieder ruhig

-ein anderes Fahrzeug hält an und ein Mann kommt zu uns ans Auto

-ich schreie ihn an, dass er Saya aus dem Auto holen soll

-der Mann ruft Polizei und Rettungswagen

-anschließend holt er Saya aus dem Auto und übergibt sie an eine Krabbelgruppenmutter, die die gleiche Strecke fährt und gesehen hat, dass unser Auto im Graben liegt.

-die Polizei und zwei Rettungswagen treffen ein

-meine Mutter kommt ebenfalls, die Krabbelgruppenmutter hat sie telefonisch informiert

-Saya wird in den RTW gebracht und von meiner Mutter begleitet

-Saya wird als Erste untersucht, da sie sich nicht äußern kann

-wenige Minuten später kommt der Notarzt und sagt mir, mit Saya sei alles in ordnung, nur ein Zahn sei ein wenig lose. Man wolle sie aber trotzdem mit ins KH nehmen und von dort sollte meine Mutter sie mit nach Hause nehmen

-wir fahren ins Klinikum Detmold

-ich liege im Untersuchungsraum als eine Ärztin mit Saya kommt und mir sagt, dass alles ok wäre und sie solange bis meine Mutter einen Parkplatz gefunden hätte auf sie aufpassen würde ( Ich weiß bis heute nicht, warum man mich auf den Kopf gestellt hat und bei Saya erst gar nix machen wollte. Am Unfallort hat sie die beine noch bewegt. Das hat wohl die Ärzte in die Irre geführt)

-ich sage der Ärztin, dass mit Saya etwas nicht stimmt, weil sie nur wimmert. Das kenne ich nicht von ihr.

-aus der benachbarten Kinderklinik wird ein Kinderarzt gerufen

-ich bin grad beim Röntgen, als mir mitgeteilt wird, dass Saya ihre Beine nicht mehr bewegt und dass einige relevante reflexe ausgefallen sind

-es werden mir zwei Möglichkeiten genannt: Rückenmarkserschütterung mit reversiblen Symptomen oder Rückenmarksprellung mit sehr wahrscheinlich irreversiblen Symptomen

-um genaueres feststellen zu können, muss man Saya unter Narkose ins MRT schieben

-Diagnose Flexions/Distraktionstrauma mit transdiskaler Luxation in Höhe C5-C6, Zerreißen des Längsbandes, Myeloneinblutung HWK6-BWK1 mit schlaffer Lähmung

-da die Fraktur stabilisiert werden muss und ein solcher Eingriff in Detmold nicht möglich ist, wird ein Rettungshubschrauber angefordert, der Saya an die medizinische Hochschule Hannover verlegt.

-abends folgt der Anruf des Unfallchirurgen, der Saya operieren wird. Ihre verletzung sei eine absolute Rarität und der Eingriff nicht ganz ungefährlich. Er ist der Erste, der uns sagt, dass ein Querschnitt vorliegt

-ich muss über Nacht in der Klinik bleiben, weil ich starke Kopfschmerzen habe und mein Blutdruck sehr niedrig ist.

-mein Mann fährt mit meiner Schwester nach hannover, um bei Saya zu sein, wenn sie aus dem OP kommt

-mitten in der Nacht ist die OP beendet. Mein Mann ruft an und teilt mir mit, dass die OP gut verlaufen ist und Saya nun einen Halo-Fixateur trägt, um den Kopf absolut ruhig zu stellen.

-Saya bekommt eine Langzeitnarkose (künstliches Koma ) wegen der starken Schmerzen

- zu der Wirbelfraktur kommt eine Prellung der Lunge und eine Rippenserienfraktur. Es bildet sich ein Pleuraerguss, der punktiert werden muss

-am nächsten Tag soll Tubus entfernt werden, damit die Stimmbänder nicht leiden

-der Tubus kann nicht entfernt werden, weil Saya nicht hustet. Über drei Wochen wird sich herausstellen, dass der Hustenreflex ausgefallen ist und Saya eine insuffiziente Atmung hat. Weil Saya dadurch nicht in der Lage ist, eine ausreichende Bronchialtoilette durchzuführen sprich Sekrete etc. abzuhusten wird am 5.10. ein Tracheostoma angelegt und in dem Zug der Halo-Fixateur gegen eine steife Halskrawatte getauscht. Weiterhin kann sie nicht von der Beatmung genommen werden und braucht sehr viel Sauerstoff. Es wird ein Heimbeatmungsgerät für sie bestellt, weil nicht klar ist, ob sie jemals ohne Beatmung auskommen wird

-am 7.10. wird im Rahmen einer untersuchung festgestellt, dass Saya ihre Blase nicht vollständig entleeren kann und sehr viel Restharn in der Blase verbleibt. Das bedeutet, dass künftig der Urin alle 3-4 Stunden per Einmalkatheterisierung abgelassen werden muss

-der Darm ist ebefalls träge und es bedarf täglicher abführender Maßnahmen

-weiterhin wird festgestellt, dass Saya an einer Anhidrose leidet. Das bedeutet, dass sie nicht mehr schwitzen kann und ihr Körper bei höheren Temperaturen stark aufheizt. Bis 40,4 °C ging sie hoch ohne einen Infekt zu haben. Saya wird fast durchgehend mit Eisbeuteln gekühlt

-am 13.10.09 wird Saya nach Kassel zur Frühreha verlegt

-Diagnosen bei Entlassung aus Hannover:->Flexions-/Distraktionstrauma der HWS mit transdiskaler Luxation in Höhe C5-C6 und Zerreißen des Längsbandes-> Myeloneinblutung HWK6-BWK1 mit schlaffer Lähmung der unteren Extremität-> Lungenkontusion rechts mit rechtsseitigem Pleuraerguss und Oberlappenatelektase rechts-> Rippenserienfraktur rechtsTemperaturstörung mit intermittierend febrilen Temperaturen bei Anhidrose-> Tracheostoma und Abhängigkeit vom Respirator ( Langzeitbeatmung ) bei inssufizientem Hustenstoß und oberflächlicher Spontanatmung-> Blasenentleerungsstörung im Sinne einer Überlaufblase-> ausgeprägter Meteorismus und DarmträgheitEs sei gesagt, dass Saya, so blöd es auch klingt, noch sehr viel Glück gehabt hat. Ihr Gehirn hat keinen Schaden genommen und sie kann ihre Hände ganz normal gebrauchen, was nicht ganz selbstverständlich ist.



[/QUOTE]
 
Fortsættelse af Jelenas ulykke

-In Kassel konnte Saya erfolgreich in ganz kleinen Schritten von der Beatmung entwöhnt werden

-sie brauchte dort vom ersten Tag an keinen Sauerstoff mehr

-als Saya vier Wochen ohne Beatmung auskommt, wird die Trachealkanüle entfernt. Diverse Infekte haben das ganze sehr hinausgezögert

-als ohne Kanüle keine Probleme auftreten werden wir am 23.3.10 nach Hause entlassen


Es bleiben neben den bekannten Diagnosen sehr viele Folgeprobleme. Da Saya nicht laufen kann, werden ihre Knochen ähnlich wie bei einer Osteoporose instabil. Sie bricht sich innerhalb eines 3/4-Jahres 4x den Oberschenkel und muss mehrmals für mehrere Wochen einen Gips tragen.Bereits 4x musste sie wegen einen Lungenentzündung bzw. Bronchitis im Krankenhaus behandelt werden. Sie kann zum Husten ihre Bauchmuskeln nicht nutzen und deshalb kann sie zwar Sekret abhusten, aber nicht immer ausreichend, was dann wiederum dazu führt, dass sie nicht genug Sauerstoff im Blut hat.


Und hier schreibt sie nochmal mehr zu der heutigen Situation:


Ich wollte meiner Vorstellung doch noch etwas anmerken. Es kam ja die Frage auf, wie es Saya heutzutage geht und ich wollte nun doch etwas konkreter darauf eingehen, nicht dass es so aufgefasst wird, als wäre alles wieder in Ordnung.Die unmittelbaren Unfallfolgen wurden ja bereits aufgelistet.Heutzutage ist es so, dass die Frakturen im HWS-Bereich, sowie die der Rippen wieder verheilt sind. Die Schädigung des Rückenmarks ist aber da. Bei Saya besteht nach wie vor eine schlaffe Lähmung beider Beine. Sprich, sie ist auf einen Rollstuhl angewiesen. Ihr Blase muss alle 3-4 Stunden per Katheter entleert werden. Die Temperaturstörung und die Unfähigkeit zu schwitzen besteht auch weiterhin. Diese ist die unberechenbarste Folge des Unfalls. Bie hochsommerlichen Temperaturen können wir mit Saya nicht nach draußen gehen, da sich ihr Körper sofort auf teilweise über 39°C aufheizt. Müssen wir doch mal raus haben immer eine Sprühfalsche mit Wasser dabei, um sie einzusprühen und so abzukühlen. Ihr Kinderzimmer ist mit einer Klimaanlage ausgestattet. Im Winter haben wir das Problem, dass sie ruckzuck unterkühlt. Wenn wir mit ihr raus wollen, müssen wir erstmal einiges an Vorbereitungen treffen. Den Fußsack mit einer Wärmflasche vorwärmen etc.pp. Diese ist wirklich die lästigste Begleiterscheinung.Von der Beatmung konnte Saya glücklicherweise entwöhnt werden und auch der Luftröhrenschnitt ist verschlossen. Jedoch bereitet ihr jeder Atemwegsinfekt große Probleme. Aufgrund des hohen Querschnitts ist sie nicht in der Lage, ihre Bauchmuskeln zum abhusten zu nutzen. Sie verschleimt dann immer mehr, was zur Folge hat, dass sie nicht genügend Sauerstoff bekommt. Im Oktober musste sie bereits 2x wegen einer Bronchitis stationär behandelt werden.Es ist also mitnichten so, dass sie "nur" nicht laufen kann. Das Leben mit einem querschnittgelähmten Kind ist deutlich teurer als der teuerste Reboarder, von dem Zeitaufwand mal ganz zu schweigen...
 
her kommer lidt fra et kollisionslab.

A: Hi,

The impact shield does pass the current R44-04 standard, but thats as far as it goes. The R44 tests are the basic requirement & all thats measured is chest accelerations & they monitor where the head goes. We have seen with certain shield products that as soon as you start to measure other accelerations such as neck forces & a few more, the shield system can fall short compared to products with harnesses. In short, yes the shield system does pass the minimum requirement but most harnessed seat's go behond that....
 
Du bad om et eksempel på en ulykke med pudestol. her kommer en - den skete med 40 km/t.


Guten Morgen,


ich möchte mich nun auch endlich vorstellen. Mein Name ist, wie man lesen kann, Jelena. Ich bin 32 Jahre alt und stolze Mutter zweier Töchter. Saya ist drei Jahre und Mila zehn Monate alt.Seit kurzem fährt Mila im BeSafe Izi combi x3 und seither sind unsere Fahrten wieder stressfrei. In der Babyschale hat es ihr so gar nicht mehr gefallen.Ich bin übrigens die Mama, deren Tochter nach einem Frontalcrash so gravierende Verletzungen davongetragen hat.Passiert ist das damals in einem kiddy infinity pro. Wir haben uns damals für den Sitz mit den besten Testergebnissen entschieden, weil wir es nicht besser wussten.Ich finde es toll eine so engagierte Gruppe gefunden zu haben, denn kein Kind soll solch ein Schicksal erleiden müssen, nur weil Eltern es nicht besser wissen.


Hier hat Jelena den Unfallhergang beschrieben:


Der Unfall ereignete sich am 15.09.2009. Saya und ich waren auf dem Weg von der Krabbelgruppe nach Hause. Die Strecke beträgt nur 3 km. [Sie war ca. 70km/h schnell und hat auf 40km/h runtergebremst.]Es hat sehr stark geregnet. Kurz hinter der Ortschaft musste ich bremsen, weil mein Vordermann abbiegen wollte. Das Fahrzeug ist sofort ausgebrochen. Erst schlingerte es hin und her, fuhr ein Stück über den seitlichen Grünstreifen und knallte dann direkt vor eine kleine Mauer, die einen Feldweg befestigt.Soviel zum Unfallgeschehen. An viele Details kann ich mich leider nicht erinnern.

- ich hab panische Angst, dass Saya gestorben ist, weil sie erst gar keinen Ton von sich gibt

-einige Zeit später weint Saya ein bißchen, ist dann aber wieder ruhig

-ein anderes Fahrzeug hält an und ein Mann kommt zu uns ans Auto

-ich schreie ihn an, dass er Saya aus dem Auto holen soll

-der Mann ruft Polizei und Rettungswagen

-anschließend holt er Saya aus dem Auto und übergibt sie an eine Krabbelgruppenmutter, die die gleiche Strecke fährt und gesehen hat, dass unser Auto im Graben liegt.

-die Polizei und zwei Rettungswagen treffen ein

-meine Mutter kommt ebenfalls, die Krabbelgruppenmutter hat sie telefonisch informiert

-Saya wird in den RTW gebracht und von meiner Mutter begleitet

-Saya wird als Erste untersucht, da sie sich nicht äußern kann

-wenige Minuten später kommt der Notarzt und sagt mir, mit Saya sei alles in ordnung, nur ein Zahn sei ein wenig lose. Man wolle sie aber trotzdem mit ins KH nehmen und von dort sollte meine Mutter sie mit nach Hause nehmen

-wir fahren ins Klinikum Detmold

-ich liege im Untersuchungsraum als eine Ärztin mit Saya kommt und mir sagt, dass alles ok wäre und sie solange bis meine Mutter einen Parkplatz gefunden hätte auf sie aufpassen würde ( Ich weiß bis heute nicht, warum man mich auf den Kopf gestellt hat und bei Saya erst gar nix machen wollte. Am Unfallort hat sie die beine noch bewegt. Das hat wohl die Ärzte in die Irre geführt)

-ich sage der Ärztin, dass mit Saya etwas nicht stimmt, weil sie nur wimmert. Das kenne ich nicht von ihr.

-aus der benachbarten Kinderklinik wird ein Kinderarzt gerufen

-ich bin grad beim Röntgen, als mir mitgeteilt wird, dass Saya ihre Beine nicht mehr bewegt und dass einige relevante reflexe ausgefallen sind

-es werden mir zwei Möglichkeiten genannt: Rückenmarkserschütterung mit reversiblen Symptomen oder Rückenmarksprellung mit sehr wahrscheinlich irreversiblen Symptomen

-um genaueres feststellen zu können, muss man Saya unter Narkose ins MRT schieben

-Diagnose Flexions/Distraktionstrauma mit transdiskaler Luxation in Höhe C5-C6, Zerreißen des Längsbandes, Myeloneinblutung HWK6-BWK1 mit schlaffer Lähmung

-da die Fraktur stabilisiert werden muss und ein solcher Eingriff in Detmold nicht möglich ist, wird ein Rettungshubschrauber angefordert, der Saya an die medizinische Hochschule Hannover verlegt.

-abends folgt der Anruf des Unfallchirurgen, der Saya operieren wird. Ihre verletzung sei eine absolute Rarität und der Eingriff nicht ganz ungefährlich. Er ist der Erste, der uns sagt, dass ein Querschnitt vorliegt

-ich muss über Nacht in der Klinik bleiben, weil ich starke Kopfschmerzen habe und mein Blutdruck sehr niedrig ist.

-mein Mann fährt mit meiner Schwester nach hannover, um bei Saya zu sein, wenn sie aus dem OP kommt

-mitten in der Nacht ist die OP beendet. Mein Mann ruft an und teilt mir mit, dass die OP gut verlaufen ist und Saya nun einen Halo-Fixateur trägt, um den Kopf absolut ruhig zu stellen.

-Saya bekommt eine Langzeitnarkose (künstliches Koma ) wegen der starken Schmerzen

- zu der Wirbelfraktur kommt eine Prellung der Lunge und eine Rippenserienfraktur. Es bildet sich ein Pleuraerguss, der punktiert werden muss

-am nächsten Tag soll Tubus entfernt werden, damit die Stimmbänder nicht leiden

-der Tubus kann nicht entfernt werden, weil Saya nicht hustet. Über drei Wochen wird sich herausstellen, dass der Hustenreflex ausgefallen ist und Saya eine insuffiziente Atmung hat. Weil Saya dadurch nicht in der Lage ist, eine ausreichende Bronchialtoilette durchzuführen sprich Sekrete etc. abzuhusten wird am 5.10. ein Tracheostoma angelegt und in dem Zug der Halo-Fixateur gegen eine steife Halskrawatte getauscht. Weiterhin kann sie nicht von der Beatmung genommen werden und braucht sehr viel Sauerstoff. Es wird ein Heimbeatmungsgerät für sie bestellt, weil nicht klar ist, ob sie jemals ohne Beatmung auskommen wird

-am 7.10. wird im Rahmen einer untersuchung festgestellt, dass Saya ihre Blase nicht vollständig entleeren kann und sehr viel Restharn in der Blase verbleibt. Das bedeutet, dass künftig der Urin alle 3-4 Stunden per Einmalkatheterisierung abgelassen werden muss

-der Darm ist ebefalls träge und es bedarf täglicher abführender Maßnahmen

-weiterhin wird festgestellt, dass Saya an einer Anhidrose leidet. Das bedeutet, dass sie nicht mehr schwitzen kann und ihr Körper bei höheren Temperaturen stark aufheizt. Bis 40,4 °C ging sie hoch ohne einen Infekt zu haben. Saya wird fast durchgehend mit Eisbeuteln gekühlt

-am 13.10.09 wird Saya nach Kassel zur Frühreha verlegt

-Diagnosen bei Entlassung aus Hannover:->Flexions-/Distraktionstrauma der HWS mit transdiskaler Luxation in Höhe C5-C6 und Zerreißen des Längsbandes-> Myeloneinblutung HWK6-BWK1 mit schlaffer Lähmung der unteren Extremität-> Lungenkontusion rechts mit rechtsseitigem Pleuraerguss und Oberlappenatelektase rechts-> Rippenserienfraktur rechtsTemperaturstörung mit intermittierend febrilen Temperaturen bei Anhidrose-> Tracheostoma und Abhängigkeit vom Respirator ( Langzeitbeatmung ) bei inssufizientem Hustenstoß und oberflächlicher Spontanatmung-> Blasenentleerungsstörung im Sinne einer Überlaufblase-> ausgeprägter Meteorismus und DarmträgheitEs sei gesagt, dass Saya, so blöd es auch klingt, noch sehr viel Glück gehabt hat. Ihr Gehirn hat keinen Schaden genommen und sie kann ihre Hände ganz normal gebrauchen, was nicht ganz selbstverständlich ist.
[/quote]
Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :(
 
Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :([/quote]

Det hadde vært fint, for er utrolig dårlig i tysk. Skjønner bare brøkdelen...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :([/quote]
Kan du kort forklare hva som skjedde? Jeg kan ikke tysk :(

Det hadde vært fint, for er utrolig dårlig i tysk. Skjønner bare brøkdelen...


Sent from my iPhone using BV Forum[/quote]

Prøv google translate :)

♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥
 
Det hadde vært fint, for er utrolig dårlig i tysk. Skjønner bare brøkdelen...


Sent from my iPhone using BV Forum

Prøv google translate :)

♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥[/quote]
Hvordan funker det?[/quote]




http://translate.google.no/m/translate

Klipp og lim inn teksten her og velg språk :) Ikke alltid oversettelsene er de beste, men du kan jo prøve :)


♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥
 
Funka ikke så godt med google... Oversatte bare litt og litt, greit nok det, men da hadde jeg ikke vært ferdig før i morra med å oversette alt :p

Men skjønner at det gikk dårlig ifølge den filmen lenger ned...
 
Back
Topp