Coronavirus og ultralyd

En tråd i 'August 2020' startet av MD20, 12 Mar 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Krembollen Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg har enda ikke hørt noe, ultralyd den 19/3 så får vel ringe inn på mandag. Vi har barn storebror hjemme på to år så han må evt være med om pappan skal ha mulighet til å se. Nei jeg tror jeg ringer.
    Fader jeg er så stressa for hele denne graviditeten.

• Hjertelig Hjertelig x 1
  2. Zazuuu Betatt av forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg tror nok de sender ut melding om de avlyser. Sykehuset mitt hadde ringt meg to ganger og sendt melding for å gi meg beskjed om at min var avlyst. Min er den 18. Og jeg fikk beskjed fredag. Vet ikke om de sier fra om partner ikke får være med. Men regner kanskje med at du får ha med begge om sykehuset ikke har satt restriksjoner på kun den gravide?

3. Krumle Flørter med forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg forstår hva du mener. Men dessverre så har flere i Kina blitt smittet flere ganger. Kanskje det ikke er så vanlig, men det kan skje iallefall.. :nailbiting:

4. Krumle Flørter med forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg tok ingen sjanser og bestilte en privat UL nå i dag. Er så bekymret og trenger å bli beroliget om at alt er i orden - forhåpentligvis.

Alt stenger bare mer og mer her jeg bor så tviler på at min ordinære UL blir gjennomført denne uken, og jeg klarer ikke å vente lengre.

5. Peony Elsker forumet VIP ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg fikk sms fra Ahus i dag, hvor de minner om timen min til uka.
    De informerer om besøksstoppen (at kun barn under 18, fødende eller kritisk syke pasienter kan ha med en pårørende).
    Og de sier også at man må ringe dem før oppmøte hvis man de to siste ukene har vært utenfor Norden, er i hjemmekarantene, har hatt nærkontakt med en person som et smittet eller om man har symptomer på luftveisinfeksjon.

Ser dermed ikke ut til at timen blir utsatt, og det er jo det viktigste, slik at man får sjekket at alt står bra til med baby.
    VI har likevel bestilt en privat ul, slik at min mann kan være med å få vite kjønn.

6. Peony Elsker forumet VIP ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Fødende får ha med seg partner, med mindre han er syk eller det bli ks. De sier at det er viktig å ha en person i bakhånd, som kan være med, i tilfelle partner er syk. Jeg har tenkt over det, sånn just in case. Men håper på at alt ordner seg innen august. :)

7. Peony Elsker forumet VIP ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Det kan være forskjellig fra kommune til kommune. Vi får bare vente og se.

8. Milly123 Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Han har vært hos lege. Og det var legen som konstaterte med vanlig influensa. Så derfor går vi utfra at det er det. Han ble heller ikke satt i karantene for dette. Men har selv valgt å holde seg hjemme.

9. Jessheim2020 Flørter med forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Hæ? Vi var på ulyralyd i uke 14 og fikk sjekka alt. Hva mener du de ikke får sjekka?

10. Gullegget❤️ Første møte med forumet

Jeg var på ultralyd på Kalnes 13.3. Fikk SMS dagen før om at partner ikke fikk være. Ble deretter oppringt av en jordmor, som spurte om jeg hadde symptomer. Hun sa også at partner ikke fikk være med og sa han ville bli stanset om han forsøkte. Utrolig kjipt, men forståelig. Dro alene og alt var bra med babyen. Han fulgte med på WhatsApp, så alt i alt var det en fin opplevelse, selv om det ikke ble som planlagt.

11. Augustspire Glad i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Tviler sterkt på at du får med begge. Er du heldig får du kun med mannen. Er flere som har fått streng beskjed om dette. I tillegg kan barnet være smittebærer lenge uten å ha symptomer

12. Pukkate Blir kjent med forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Gjennom WhatsApp, fulgte han med over video?:Heartred

13. Namia Glad i forumet Påskekyllingene 2020 Aprillykke 2017

*sniker*

Jeg tok ikke OUL ved sykehuset. Det ble gjennomført hos en Gynekolog her i byen, som har offentlig støtte i tilleg til å drive privat. Var bare å få henvisningen dit, istede for sykehuset. Null problem :)

• Liker Liker x 1
  14. SEN86 Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg ble ringt opp av klinikken og ble informert om at de ikke har tillatelse til å utføre en ordinær ultralyd. De har ikke lov til å informere om alt som vil bli sjekket på OUL,(for eksempel mistanke om kromosomfeil eller lignende) og de tar heller ikke det som blir kalt ordinær ultralyd. Det er det kun sykehus og private klinikker med avtale med den offentlige helsetjenesten som har mandat til å gjøre. Sykehus skal blandt annet fylle ut noen skjema som ikke en privat klinikk har tilgang til.
    På en privat klinikk vil man gå gjennom barnet på damme måte som ved en OUL, du får se de ulike kroppsdelene og organene, du kan få vite kjønn osv. Men om de mistenker at noe er galt, så blir du henvist til sykehuset.

Ordinær ultralyd er et tilbud man får fra den offentlige helsetjenesten, og blir ofte utført på sykehuset der man skal føde. Den skal gjennomføres i mellom uke 18+0 og 20+0. Om du var på ultralyd i uke 14 blir det definert som tidlig ultralyd, og det får man ikke med det offentlige med mindre man av en eller annen ekstraordinær grunn blir henvist av lege/jordmor:)

• Informativ Informativ x 1
  15. SEN86 Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Min private klinikk har ikke avtale, derav kan de ikke utføre OUL på samme måte som det offentlige:)

• Liker Liker x 1
  16. Mammatilgull Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Dette har de vel gått ut og sagt er feilinformasjon som har spredd seg på nett? Har ennå ikke sett en forsker som har bekreftet at viruset kan smitte to ganger :bookworm::happy:

• Enig Enig x 1
  17. Jessheim2020 Flørter med forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Det stemmer ikke. Vi så etter kromosomfeil. Ikke det st det var defor vi var der, men gjennom alle sjekkpunkter gikk vi gjennom disse. Det er som du sier ikke lov i norge å teste dette. Men det er mye man kan se på en ultralyd. Grunnen til at oul er oul er at de skal bestemme termin i forhold til fødsel ( det får ikke private gjøre ) og du blir selvfølgelig også der sendt videre om de ser "noe galt". Nå avhenger jo undersøkelsen av kompetansen hos den som undersøker, så det kan jo være at mange private gjør en lettere sjekk. Vi fikk altså full rulle ;)

• Liker Liker x 1
  18. SEN86 Forelsket i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Jeg forteller bare videre det jeg fikk informert om på telefon. Jeg stoler 100% på informasjon som jeg får fra fagfolk. Don’t shoot the messenger;)

• Vinner Vinner x 1
  19. Jessheim2020 Flørter med forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Neida, var ikke meninga det. Lurte bare på hva du mente og når du forklarte det så ville bare si for de som har lyst å dra privat at vi hadde en full sjekk Så det er ikke no bomtur hos aøle private liksom. Går fint ann å finne ut på forhand hva man vil sjekke og rett og slett spørre om de gjør det. Det er sikkert mange fler som ikke gjør det , så greit å vite på forhand

20. Augustspire Glad i forumet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

Nå er vel flere av de private stengt også..

Del denne siden