Coronavirus og ultralyd

Jeg har enda ikke hørt noe, ultralyd den 19/3 så får vel ringe inn på mandag. Vi har barn storebror hjemme på to år så han må evt være med om pappan skal ha mulighet til å se. Nei jeg tror jeg ringer.
Fader jeg er så stressa for hele denne graviditeten.
 
Jeg har enda ikke hørt noe, ultralyd den 19/3 så får vel ringe inn på mandag. Vi har barn storebror hjemme på to år så han må evt være med om pappan skal ha mulighet til å se. Nei jeg tror jeg ringer.
Fader jeg er så stressa for hele denne graviditeten.

Jeg tror nok de sender ut melding om de avlyser. Sykehuset mitt hadde ringt meg to ganger og sendt melding for å gi meg beskjed om at min var avlyst. Min er den 18. Og jeg fikk beskjed fredag. Vet ikke om de sier fra om partner ikke får være med. Men regner kanskje med at du får ha med begge om sykehuset ikke har satt restriksjoner på kun den gravide?
 
Uff ja, håper man blir immun, men det er jo ikke godt å si enda. Ordla meg feil, ønsker selvfølgelig ikke at det er corona han har, kun om det gjør en immun, hvis du forstår? Typ bli ferdig med det, jeg er så sliten av bekymringene. En desperat tanke så fort jeg hørte om muligheten for å skulle føde alene :banghead: Det er ekkelt dette her, å ikke vite hva det er!

God bedring til mannen din, det var ikke helt etter planene å skulle måtte dra på slikt alene fremover :sorry:
Jeg forstår hva du mener. Men dessverre så har flere i Kina blitt smittet flere ganger. Kanskje det ikke er så vanlig, men det kan skje iallefall.. :nailbiting:
 
Jeg tok ingen sjanser og bestilte en privat UL nå i dag. Er så bekymret og trenger å bli beroliget om at alt er i orden - forhåpentligvis.

Alt stenger bare mer og mer her jeg bor så tviler på at min ordinære UL blir gjennomført denne uken, og jeg klarer ikke å vente lengre.
 
Jeg fikk sms fra Ahus i dag, hvor de minner om timen min til uka.
De informerer om besøksstoppen (at kun barn under 18, fødende eller kritisk syke pasienter kan ha med en pårørende).
Og de sier også at man må ringe dem før oppmøte hvis man de to siste ukene har vært utenfor Norden, er i hjemmekarantene, har hatt nærkontakt med en person som et smittet eller om man har symptomer på luftveisinfeksjon.

Ser dermed ikke ut til at timen blir utsatt, og det er jo det viktigste, slik at man får sjekket at alt står bra til med baby.
VI har likevel bestilt en privat ul, slik at min mann kan være med å få vite kjønn.
 
Å hærregud, føde alene!:nailbiting:
Jeg håper til gud at dette er sånn høvelig over til august assa.:nailbiting:
Fødende får ha med seg partner, med mindre han er syk eller det bli ks. De sier at det er viktig å ha en person i bakhånd, som kan være med, i tilfelle partner er syk. Jeg har tenkt over det, sånn just in case. Men håper på at alt ordner seg innen august. :)
 
Såpass. Ikke kommet noen informasjon fra mitt lokalsykehus ennå, får bare holde øynene åpne :)
Det kan være forskjellig fra kommune til kommune. Vi får bare vente og se.
 
Hvordan vet du det er vanlig influensa? Jeg ville vært ytterst betenkt med å anta det i disse tider. I Norge nå er det trolig 10-20000 smittede.

her er det en skriver på Facebook:
«
Jeg er påvist covid-19-smitte, og jeg anses som å ha vært smittsom hele uken. Jeg ønsker nå å fortelle hvor subtile symptomene kan være i begynnelsen.

Jeg våkner med et mildt ubehag i korsryggen mandag morgen, men konkluderer for meg selv at dette er fordi jeg har sovet skjevt.
Jeg er ørlite granne tett i nesen mandag og de neste dagene, men konkluderer med at dette er en ørliten forkjølelse, faktisk egentlig knapt det.
Jeg blir litt ekstra trøtt på onsdag kveld og tar en power-nap på sofaen. Som far til en toåring er ikke dette helt unormalt, men noe får meg likevel nå til å begynne å bli litt usikker. Jeg føler også at jeg blir bitte litt mer andpusten enn vanlig når jeg går i trappene, men det er knapt merkbart.
Jeg er litt svimmel og litt trang i nøtta på torsdag morgen, og begynner nå å få bange anelser. Tanken om korona streifer meg. Denne formiddagen blir jeg satt i karantene, og nå begynner jeg å se hvor dette går.
I løpet av torsdagen kjenner jeg på et "trykk" i brystet og lett kribling i kroppen. Jeg har ikke feber, men innser nå at jeg ikke er frisk.
På torsdag kveld har jeg mild feber. 38,0. Feberen er borte morgenen etterpå, og jeg har vært feberfri siden den gang.
Fredag kl. 13.30 får jeg ta en test hos legevakten (jeg har forsøkt å få det siden jeg ble satt i karantene). Lørdag kl. 16 får jeg svaret.

Symptomene er så milde at det er uhyre lett at vi alle bagatelliserer dem. Det er en av hovedgrunnene til at dette nå er så ekstremt smittsomt.

FHI tester nå kun alvorlig syke og helsepersonell. Mørketallene blir med andre ord bare større og større. Derfor anbefaler jeg at vi alle nå opptrer som at vi er smittet dersom vi kjenner på milde symptomer. Det trenger ikke å være feber. Det trenger ikke å være hoste. Antakelig er symptomene så svake at du i en normal situasjon bare ville avskrevet dem. Det kan være hodepine, milde ryggplager, svimmelhet.

Nå har spredning gått så langt at vi alle må hjelpe med å avlaste helsevesenet. Dersom du mistenker at du er smittet, må du selv ta ansvar og varsle de du har vært i nærkontakt med. Du anses som smittsom 48 timer før du kjente på første symptom.

Ta godt vare på hverandre. Stay safe, stay strong, stay the f*** home. »

Han har vært hos lege. Og det var legen som konstaterte med vanlig influensa. Så derfor går vi utfra at det er det. Han ble heller ikke satt i karantene for dette. Men har selv valgt å holde seg hjemme.
 
Åneii... de private tar ikke en vanlig OUL, det er mye de ikke får sjekket og registrert pga loven, men vi vil gjerne se babyen vår sammen og er heldig nok til å bo nær flere steder med privat ultralyd:happy:
Hæ? Vi var på ulyralyd i uke 14 og fikk sjekka alt. Hva mener du de ikke får sjekka?
 
Noen som har opplevd at OUL blir avlyst på ubestemt tid pga coronaviruset? Har en bekjent som fikk beskjed om dette og det bekymrer meg. Jeg har OUL 19/3 og er da 19+5. Jeg kan jo ikke få min OUL flyttet til noe senere enn det... :( Leser også at flere har fått beskjed om at partner ikke får delta på ultralyden i disse coronatider. Noen som har noen erfaringer med dette? Stresser dere over det?
Jeg var på ultralyd på Kalnes 13.3. Fikk SMS dagen før om at partner ikke fikk være. Ble deretter oppringt av en jordmor, som spurte om jeg hadde symptomer. Hun sa også at partner ikke fikk være med og sa han ville bli stanset om han forsøkte. Utrolig kjipt, men forståelig. Dro alene og alt var bra med babyen. Han fulgte med på WhatsApp, så alt i alt var det en fin opplevelse, selv om det ikke ble som planlagt.
 
Jeg har enda ikke hørt noe, ultralyd den 19/3 så får vel ringe inn på mandag. Vi har barn storebror hjemme på to år så han må evt være med om pappan skal ha mulighet til å se. Nei jeg tror jeg ringer.
Fader jeg er så stressa for hele denne graviditeten.
Tviler sterkt på at du får med begge. Er du heldig får du kun med mannen. Er flere som har fått streng beskjed om dette. I tillegg kan barnet være smittebærer lenge uten å ha symptomer
 
Jeg var på ultralyd på Kalnes 13.3. Fikk SMS dagen før om at partner ikke fikk være. Ble deretter oppringt av en jordmor, som spurte om jeg hadde symptomer. Hun sa også at partner ikke fikk være med og sa han ville bli stanset om han forsøkte. Utrolig kjipt, men forståelig. Dro alene og alt var bra med babyen. Han fulgte med på WhatsApp, så alt i alt var det en fin opplevelse, selv om det ikke ble som planlagt.
Gjennom WhatsApp, fulgte han med over video?:Heartred
 
Åneii... de private tar ikke en vanlig OUL, det er mye de ikke får sjekket og registrert pga loven, men vi vil gjerne se babyen vår sammen og er heldig nok til å bo nær flere steder med privat ultralyd:happy:

*sniker*

Jeg tok ikke OUL ved sykehuset. Det ble gjennomført hos en Gynekolog her i byen, som har offentlig støtte i tilleg til å drive privat. Var bare å få henvisningen dit, istede for sykehuset. Null problem :)
 
Hæ? Vi var på ulyralyd i uke 14 og fikk sjekka alt. Hva mener du de ikke får sjekka?
Jeg ble ringt opp av klinikken og ble informert om at de ikke har tillatelse til å utføre en ordinær ultralyd. De har ikke lov til å informere om alt som vil bli sjekket på OUL,(for eksempel mistanke om kromosomfeil eller lignende) og de tar heller ikke det som blir kalt ordinær ultralyd. Det er det kun sykehus og private klinikker med avtale med den offentlige helsetjenesten som har mandat til å gjøre. Sykehus skal blandt annet fylle ut noen skjema som ikke en privat klinikk har tilgang til.
På en privat klinikk vil man gå gjennom barnet på damme måte som ved en OUL, du får se de ulike kroppsdelene og organene, du kan få vite kjønn osv. Men om de mistenker at noe er galt, så blir du henvist til sykehuset.

Ordinær ultralyd er et tilbud man får fra den offentlige helsetjenesten, og blir ofte utført på sykehuset der man skal føde. Den skal gjennomføres i mellom uke 18+0 og 20+0. Om du var på ultralyd i uke 14 blir det definert som tidlig ultralyd, og det får man ikke med det offentlige med mindre man av en eller annen ekstraordinær grunn blir henvist av lege/jordmor:)
 
*sniker*

Jeg tok ikke OUL ved sykehuset. Det ble gjennomført hos en Gynekolog her i byen, som har offentlig støtte i tilleg til å drive privat. Var bare å få henvisningen dit, istede for sykehuset. Null problem :)
Min private klinikk har ikke avtale, derav kan de ikke utføre OUL på samme måte som det offentlige:)
 
Jeg forstår hva du mener. Men dessverre så har flere i Kina blitt smittet flere ganger. Kanskje det ikke er så vanlig, men det kan skje iallefall.. :nailbiting:

Dette har de vel gått ut og sagt er feilinformasjon som har spredd seg på nett? Har ennå ikke sett en forsker som har bekreftet at viruset kan smitte to ganger :bookworm::happy:
 
Jeg ble ringt opp av klinikken og ble informert om at de ikke har tillatelse til å utføre en ordinær ultralyd. De har ikke lov til å informere om alt som vil bli sjekket på OUL,(for eksempel mistanke om kromosomfeil eller lignende) og de tar heller ikke det som blir kalt ordinær ultralyd. Det er det kun sykehus og private klinikker med avtale med den offentlige helsetjenesten som har mandat til å gjøre. Sykehus skal blandt annet fylle ut noen skjema som ikke en privat klinikk har tilgang til.
På en privat klinikk vil man gå gjennom barnet på damme måte som ved en OUL, du får se de ulike kroppsdelene og organene, du kan få vite kjønn osv. Men om de mistenker at noe er galt, så blir du henvist til sykehuset.

Ordinær ultralyd er et tilbud man får fra den offentlige helsetjenesten, og blir ofte utført på sykehuset der man skal føde. Den skal gjennomføres i mellom uke 18+0 og 20+0. Om du var på ultralyd i uke 14 blir det definert som tidlig ultralyd, og det får man ikke med det offentlige med mindre man av en eller annen ekstraordinær grunn blir henvist av lege/jordmor:)
Det stemmer ikke. Vi så etter kromosomfeil. Ikke det st det var defor vi var der, men gjennom alle sjekkpunkter gikk vi gjennom disse. Det er som du sier ikke lov i norge å teste dette. Men det er mye man kan se på en ultralyd. Grunnen til at oul er oul er at de skal bestemme termin i forhold til fødsel ( det får ikke private gjøre ) og du blir selvfølgelig også der sendt videre om de ser "noe galt". Nå avhenger jo undersøkelsen av kompetansen hos den som undersøker, så det kan jo være at mange private gjør en lettere sjekk. Vi fikk altså full rulle ;)
 
Det stemmer ikke. Vi så etter kromosomfeil. Ikke det st det var defor vi var der, men gjennom alle sjekkpunkter gikk vi gjennom disse. Det er som du sier ikke lov i norge å teste dette. Men det er mye man kan se på en ultralyd. Grunnen til at oul er oul er at de skal bestemme termin i forhold til fødsel ( det får ikke private gjøre ) og du blir selvfølgelig også der sendt videre om de ser "noe galt". Nå avhenger jo undersøkelsen av kompetansen hos den som undersøker, så det kan jo være at mange private gjør en lettere sjekk. Vi fikk altså full rulle ;)
Jeg forteller bare videre det jeg fikk informert om på telefon. Jeg stoler 100% på informasjon som jeg får fra fagfolk. Don’t shoot the messenger;)
 
Jeg forteller bare videre det jeg fikk informert om på telefon. Jeg stoler 100% på informasjon som jeg får fra fagfolk. Don’t shoot the messenger;)
Neida, var ikke meninga det. Lurte bare på hva du mente og når du forklarte det så ville bare si for de som har lyst å dra privat at vi hadde en full sjekk Så det er ikke no bomtur hos aøle private liksom. Går fint ann å finne ut på forhand hva man vil sjekke og rett og slett spørre om de gjør det. Det er sikkert mange fler som ikke gjør det , så greit å vite på forhand
 
Nå er vel flere av de private stengt også..
 
Back
Topp