CD-tråden! Hvilken syklusdag er du på i dag? ♡

Ja, skal du være helt sikker på at EL har vært bør du tempe, eller vente minst 2 dager etter positiv EL test (noen har EL 48 t etter positiv test, men de fleste har det innen 24 t). Siden du har kortere lutealfase, holder det nok å vente 2 dager med å starte opp. Hvordan gikk det forresten med blodprøvene og ultralyden hos gynekologen om du har tatt dem?
Har ikke tatt blodprøvene ennå. Måtte ta dem på CD 2 eller 3 og de dagene hadde mannen bilen på jobb på dagtid så jeg kom meg ikke dit. Bor ute på landet med elendig bussforbindelse. Han jobber langt unna så det blir for langt for å kjøre han på jobb også.
Ultralyden skulle jeg ta når jeg fikk positiv eggløsningstest og sist måned brukte jeg ikke tester. Så får prøve å se om det passer bedre neste gang.
Nå er jeg spent på om wild yam fungerer :)

Har ikke tatt blodprøvene ennå. Måtte ta dem på CD 2 eller 3 og de dagene hadde mannen bilen på jobb på dagtid så jeg kom meg ikke dit. Bor ute på landet med elendig bussforbindelse. Han jobber langt unna så det blir for langt for å kjøre han på jobb også.
Ultralyden skulle jeg ta når jeg fikk positiv eggløsningstest og sist måned brukte jeg ikke tester. Så får prøve å se om det passer bedre neste gang.
Nå er jeg spent på om wild yam fungerer :)

Skjønner :) Blir greit med mer oppfølging fra gynekologen da, og ev støttemedisiner om nødvendig - men kan jo hende at wild yam gjør susen også!

Skjønner :) Blir greit med mer oppfølging fra gynekologen da, og ev støttemedisiner om nødvendig - men kan jo hende at wild yam gjør susen også!
Ja jeg tenker at jeg prøver det frem til jeg evt får noe fra gynekologen.
Var der i dag men det var for å ta utvida vevsprøve pga misstanke om celleforandringer. Får svar om 2-3 uker om det kun er noe som skal følges med på en gang i året eller om det må fjernes på sykehuset.
Om alt er ok på vevsprøva så får jeg styre videre med sjekk hos gynekologen. Må fordele det litt utover for det koster 1700 kr hver gang jeg stikker nesa innafor døra der.

Ja jeg tenker at jeg prøver det frem til jeg evt får noe fra gynekologen.
Var der i dag men det var for å ta utvida vevsprøve pga misstanke om celleforandringer. Får svar om 2-3 uker om det kun er noe som skal følges med på en gang i året eller om det må fjernes på sykehuset.
Om alt er ok på vevsprøva så får jeg styre videre med sjekk hos gynekologen. Må fordele det litt utover for det koster 1700 kr hver gang jeg stikker nesa innafor døra der.

Ja, privat er dyrt - men myyyyyye mer tilgjengelig! Lykke til med wild yam’en! :)

Har ikke klusset til noen hormoner hos meg hvertfall. For mange har det hjulpet og for noen andre har det ikke det.

Enig, effekten er vel mer anekdotisk dokumentert enn gjennom større vitenskapelige studier. WY kan fungere mot overgangsplager, pms-symptomer og korte lutealfaser fordi den inneholder et prestadium til progesteron som kroppen (i teorien) skal klare å omdanne. Man tar det jo for å «klusse med hormonene», egentlig - altså øke progestronnivået. Har skjønt det slik at mange kombinerer WY el-tr med bidronninggele fra cd1-el først ved graviditetsønske.

Enig, effekten er vel mer anekdotisk dokumentert enn gjennom større vitenskapelige studier. WY kan fungere mot overgangsplager, pms-symptomer og korte lutealfaser fordi den inneholder et prestadium til progesteron som kroppen (i teorien) skal klare å omdanne. Man tar det jo for å «klusse med hormonene», egentlig - altså øke progestronnivået. Har skjønt det slik at mange kombinerer WY el-tr med bidronninggele fra cd1-el først ved graviditetsønske.
Ser du nevner bidronninggele. Har du noe erfaring eller vet hva det er godt for?

Ser du nevner bidronninggele. Har du noe erfaring eller vet hva det er godt for?

Visstnok skal det hjelpe med å optimalisere eggene/eggmodningen, og noen er overbevist om at det virker. Til det samme formålet er forøvrig Q10+vitamin E klinisk bevist å hjelpe (de som skal til IVF, og spesielt de over 40, tar store doser over noen ukers tid før egguthenting).

Kom på en ting til som har faktisk evidens for å forlenge lutealfasen og regulere syklus: vitamin B6. Men du må be om «Pyrodoksin» på apoteket (de har det bak disken, det står ikke fremme, men det er reseptfritt), dette er (norsk) maxdose på 40 mg, og så bør du ta minst 2 helst 3 tabletter daglig hele syklusen.

Kom på en ting til som har faktisk evidens for å forlenge lutealfasen og regulere syklus: vitamin B6. Men du må be om «Pyrodoksin» på apoteket (de har det bak disken, det står ikke fremme, men det er reseptfritt), dette er (norsk) maxdose på 40 mg, og så bør du ta minst 2 helst 3 tabletter daglig hele syklusen.
Tusen takk for gode tips :Heartred Da skal jeg ta en tur ut å handle etterpå.

Visstnok skal det hjelpe med å optimalisere eggene/eggmodningen, og noen er overbevist om at det virker. Til det samme formålet er forøvrig Q10+vitamin E klinisk bevist å hjelpe (de som skal til IVF, og spesielt de over 40, tar store doser over noen ukers tid før egguthenting).
Vet du hvor mye som skal tas hver dag av Q10 + vitamin E?

CD 45. Mer utflod en normalt på denne tiden. Kjenner ingen tegn på mensen.
Har en slik løs hudflik etter voksing i bikinilinjen som plutselig ble litt hoven og fylt med blod. Andre som også har slik og har merket endring iløpet av syklusen?

Tusen takk for gode tips :Heartred Da skal jeg ta en tur ut å handle etterpå.

Bare hyggelig, det! Alt dette her er selvfølgelig billigere å importere fra utlandet (f eks fra iherb.com, da får man også helt andre doser per tablett), men det spørs jo a) om man har tid til å vente på forsendelsen og 2) hvor lenge man tenker å gå på det ift kost/nytte. Men jeg har bodd i USA, og er fortsatt i sjokk over prisene på helsekost her :android:

Ja, opp til 600 mg/dag Q10 (helst av Uniqinol-typen, som selvfølgelig er den dyre) og 300 mg/dag vitamin E (det er sterkdosert, de har det reseptfritt bak skranken på apoteket). Se her for link til studier; https://forum.babyverden.no/threads/q10.2031082/
Oi, må det være så høy dose for å ha en effekt? Jeg har tatt denne i ca. en måned hittil:
Men den er jo kun 100mg per dose, så er det kanskje ikke noe poeng da? Har veldig lite peiling på disse tingene.

Oi, må det være så høy dose for å ha en effekt? Jeg har tatt denne i ca. en måned hittil:
Men den er jo kun 100mg per dose, så er det kanskje ikke noe poeng da? Har veldig lite peiling på disse tingene.
Ja, det er iallefall høy dose (600 mg/dag) man har brukt i de vitenskapelige studiene der man fant effekt på eggkvalitet. Så kanskje bør du iallefall firedoble den daglige dosen over noen måneder (eller fram til oppnådd graviditet) for å kunne oppnå effekt? Noen forskere sier at av alle kosttilskudd - med unntak av folat, den er udiskutabel - er Q10 kanskje det viktigste å tilføre ved graviditetsønske, da egenproduksjonen av dette stoffet går ned med alderen. Ingen ekspert jeg heller, men liker å basere meg på evidens fra forskningen i denne «jungelen» av råd som florerer - iallefall når Q10 er så kostbart :) Når det er sagt, er det ikke noe galt i å gønne på med kjerringråd/naturmedisin heller, så lenge prisen er overkommelig og man kan tro på det. Eneste er å være litt oppmerksom på interaksjonseffekter og sånn. Homeopati er altfor alternativt for meg, men ingen skade ved det heller.

Men Q10 + vitamin E (hele syklusen) + bidronninggele fra tr til el, har iallefall ingen negative interaksjonseffekter som jeg har kunnet finne. Så er det noen som sier at betakaroten (hele syklusen), hostesaft og grapefruktkjerneekstrakt (rundt el) er gunstig for el-slimet. Fra el til tr er det noen som mener at wild yam er gunstig i et nedtrappingsregime, for å gjøre det enklere for egget å feste seg. Andre bytter ut wild yam med vitex hele syklusen fordi de har mer trua på det. Finnes masse informasjon om folks erfaringer med disse ulike preparatene her på forumet, folk er innmari kunnskapsrike, åpne og flinke til å dele! Så må man velge selv derfra :)

Back
Topp