Bli med å lage troika i dag?

Tips til perfekt dypping:

Kjøp tynne grillpinner av tre. Stikk disse forsiktig inn i bunnen, dypp i sjokoladen (som ikke må være for varm, rull litt på pinnen når du trekker den opp. Sett pinnene i noe, f.eks isopor eller en skål med sukker. La stå der til sjokoladen er tørket. Ta forsiktig av pinnen.

Litt slik som på dette bildet cake_pops_BIG.jpg

Dyppingen er et lite styr ja.

Det er mannen som pleier lage Troika her i huset, og vi ELSKER mørk sjokolade, så de trekkes i mørkt. Jeg hadde definitivt gledet meg til troika av julegodter i år, helt til vi brått fikk en nøtteallergiker.
Men du, marsipan er laget av mandler, som ikke er ei nøtt men en frukt. Selv om jeg er allergisk mot nøtter, så tåler jeg mandler. Noe de fleste nøtteallergikere gjør. ;) Men best å få det avklart med lege såklart!

Istedenfor nougat kan du lage sjokoladefudge å ha inni. Smeltet melkesjokolade, fløte og smør (synes jeg å huske) som man smelter sammen. Bare søk opp en oppskrift på fudge. Det får omtrent samme konsistensen som nougat. :) og veldig, veldig godt! Og nøttefritt! :D

Angående dypping så blir det som regel litt klinete, gjelder det meste som dyppes i sjokolade. Blir ofte en del svinn også, som kjennes kjipt, syns jeg. Men konfekten blir jo fantastisk god, og flott å se på! Om jeg har hatt mye sjokolade igjen etter dypping tidligere så har jeg laget en slags sjokoladeplateform av aluminiumsfolie og hatt restene over i den. Der stivner sjokoladen og jeg kan pakke den inn og bruke den seinere :)

Da jeg dyppet ti tusen millioner Sarah Bernard-kaker i fjord jul, så satte jeg flere på ei lita rist over en vid skål og bare helte over fra bollen jeg smeltet sjokoladen i. Når det var tomt i bollen, skrapte jeg sammen det i skåla og hadde over så jeg kunne putte det litt i mikroen før jeg fortsatte. Da går det litt radigere, og blir minimalt med søl!

• Liker
Reactions: EJ
Kan noen forklare hvorfor det er alkohol i marsipanen?? :P

Har prøvd med gaffel, skei, pinne... Men synes det alltid blir så mykje kliss og klin.
Jeg endte opp med å bruke skje og gaffel. Skjønner hvorfor konditorer bruker engangshansker :p

Tips til perfekt dypping:

Kjøp tynne grillpinner av tre. Stikk disse forsiktig inn i bunnen, dypp i sjokoladen (som ikke må være for varm, rull litt på pinnen når du trekker den opp. Sett pinnene i noe, f.eks isopor eller en skål med sukker. La stå der til sjokoladen er tørket. Ta forsiktig av pinnen.

Litt slik som på dette bildet Vis vedlegget 149257
Takk gör tips skall pröves :-)

De så veldig gode ut, men holder meg unna selv pga allergi.
Blir vel kanskje noe twix etterhvert istedet. Snadder det og:D

Er det det!? I den pakka? Bra vi var i butikken før 20:00 :D

Er vel ikke noe aldersgrense på marsipanen da:p
Kan ikke svare på hvorfor det er alkohol i de, mulig for at de skal holde lenger?
Men er neppe noen mengder man merker noe til:)

Back
Topp