Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er mandler det og såvidt jeg vet?Hva med daim?![]()
Nei? Den er uten mandler den... Lage selv daEr mandler det og såvidt jeg vet?
Mandelkaramell..
Oppskriften takk ? (Igjen)DAAAAAAAAAAAAIMMMMMMM![]()
![]()
Namnam! Men jeg har kjøpt sånn drittmarsipan, ikke sånn fin marsipan som det der! I den jeg har er det melis, mandler, invertsukker (herregud, nødvendig det da), eggehvite og konserveringsmidler... Skal jo ha i ekstra mandler, så er vel bare å kjøre på med noe sprit også, da!
Ha ha ha!! Ja du får prøve og se hvordan det blirNamnam! Men jeg har kjøpt sånn drittmarsipan, ikke sånn fin marsipan som det der! I den jeg har er det melis, mandler, invertsukker (herregud, nødvendig det da), eggehvite og konserveringsmidler... Skal jo ha i ekstra mandler, så er vel bare å kjøre på med noe sprit også, da!![]()
Men da blir det ikke egentlig daim. For daim er mandelkaramellNei? Den er uten mandler den... Lage selv da
Men da blir det ikke egentlig daim. For daim er mandelkaramell
Går sikkert an å lage noe lignende da, men jeg foretrekker myk karamell. Og twixen er helt fantastisk![]()
Jøss. Det visste jeg ikkeMen da blir det ikke egentlig daim. For daim er mandelkaramell
Går sikkert an å lage noe lignende da, men jeg foretrekker myk karamell. Og twixen er helt fantastisk![]()
Hvordan fikk du til å rulle de ut så fint ? :O =)Sånn har det gått med meg hittil. Jeg valgte å kjøpe rema sin marsipan til kr 1, istedetfor Odense sin til kr 51,- .Vis vedlegget 149044
Jeg brukte en litt større form Vis vedlegget 149045og 500 gr marsipan og ikke 400. Denne ble da litt tynnere, noe jeg foretrekker. Vis vedlegget 149046
Jeg brukte 400 gr nougat og ikke 200 grVis vedlegget 149047 den hadde jeg 1,5 minutter i micro'n. Vis vedlegget 149048
Da blir det litt tjukkere lag nougat, det tror jeg blir veldig bra. Vis vedlegget 149049
Jeg ristet formen frem og tilbake etter at jeg hadde smurt den utover og puttet hele formen i dypfryseren Kl 11.30. Spent på hvor fort den stivner.
Vi har beskjed om å holde ham unna alt inntil videre, vi tar ikke risiko på å måtte bruke epipen.Men du, marsipan er laget av mandler, som ikke er ei nøtt men en frukt. Selv om jeg er allergisk mot nøtter, så tåler jeg mandler. Noe de fleste nøtteallergikere gjør.Men best å få det avklart med lege såklart!
Istedenfor nougat kan du lage sjokoladefudge å ha inni. Smeltet melkesjokolade, fløte og smør (synes jeg å huske) som man smelter sammen. Bare søk opp en oppskrift på fudge. Det får omtrent samme konsistensen som nougat.og veldig, veldig godt! Og nøttefritt!
![]()
Plamil melkefrie sjokolade er laget i anlegg totalt fri for nøtter, så de er uten spor. Ikke like god som "vanlig" sjokolade, men til baking og konfekter funker de fintVi har beskjed om å holde ham unna alt inntil videre, vi tar ikke risiko på å måtte bruke epipen.
Men skal som sagt til legen og få der testet. Jeg tror nemlig han tåler både mandler og "spor av nøtter" egentlig. I så fall blir livet lettere. For pr nå kan vi ikke lage noe av sjokolade heller, da det "kan være spor av nøtter" i alt mulig, vi har funnet kinderajokolade, Smarties og after eight, men det lar seg jo ikke lage noe av da. Skal saumfare helsekost etter sjokolade uten spor av nøtter til å lage sjokoladetrøfler og annen konfekt, men hittill ikke funnet noe i allergihyllene andre steder.
Mmm, vil du dele oppskrift med meg?Det er kjempe enkeltOg såååå godt
.