CD1 -
Det er utrolig rart hva som skjer med hodet når mensen kommer.
I går var jeg ganske nedfor på morgenen, følte at alt var bortkastet nok en gang, og kroppen svikter igjen og igjen.
Skreiv litt med ChatGPT, min personlige psykolog - og for bare 249 i mnd!
Neida. Joda. Neida, men det er virkelig overraskende hvor godt det er å ha en datamaskin til å sparre med, sortere følelser og ønsker. I går kveld når jeg la meg var det akkurat som en stor murstein ble løftet av brystet mitt og jeg følte meg mye lettere til sins.
Jeg har tenkt at min desperasjon handler om at jeg må bli gravid nå, og om ikke jeg gjør det så blir alt feil. Jeg blir for gammel, sønnen min blir for gammel og vil ikke ha behov for ett søsken, alt rakner. Ved AI’s listige måte å stille spørsmål på så innså jeg en gang i løpet av gårsdagen at dette handler absolutt ikke om at sønnen min må få ett søsken i år. Om han er 3 år og 11 mnd, eller 4 år og 2 mnd er helt urelevant.
Og jeg? Jeg som må få barn før jeg er 37. Hva har det å si om jeg er 36 år og 11 mnd, eller 37 år og 2 mnd?
Ingenting. Absolutt ingenting.
Problemet er ikke at jeg må blir gravid nå. Problemet er at jeg må ut av dette forferdelige limboet i en syklus som ikke er i nærheten av å fungere. Desperasjonen og fortvilelsen kommer ikke av at jeg må bli gravid nå. Den kommer av at jeg aldri noen gang vet hva som er framover meg. Når man har normal syklus så har man en struktur på det som er forran seg, mens denne tiden har det ikke vært noe. Kun usikkerhet, håp, skuffelse fortvilelse og panikk.
Jeg er heldig. Jeg har blitt raskt gravid. Jeg tåler å få noen negative sykluser, men da ender de alle i en mens etter kort tid. En reset. En ny tidslinje. En plan framover. Det som har vært nå, det er ikke det. Jeg blir ikke helt ferdig med det forferdelige en abort er, før kroppen nullstiller seg.
I går lå jeg tilogmed å tenkte på at det hadde vært hyggeligere å få baby i februar. Vår og sommer. Det er deilig å kjenne på at desperasjon slapp taket når blodet kom, men jeg vet likevel at den er raskt tilbake om ikke syklusen nå stabiliserer seg. Det får bli ett problem for den tid.