Da har jeg kommet så langt at tankene med jevne mellomrom er innom fødsel. Jeg lurer sånn på hvordan det blir. De to første fødslene mine var forholdsvis raske og ukompliserte. Med rask mener jeg under 3 timer fra vannet ble tatt. Første kom i gang av seg selv, andre ble jeg satt i gang.
Dette med å ta vannet. Er det egentlig så lurt? Det er noe jeg har tenkt på. For etter de har tatt vannet har det alltid tatt seg opp i intensitet og smerte.. skjønner det får opp farten på fødselen, men hvis naturen fikk velge selv hadde jo ikke vannet gått når jordmoren tok det. Er det en grunn til det? Skåner «naturen» kroppen for de intense smertene ved at vannet ikke går så fort som jordmoren vil?
Jeg fødte første på ABC på Ullevål (jordmorstyrt avdeling, kun naturlig smertelindring).
Med andremann ble jeg satt i gang på vanlig fødeavdeling Ullevål. Fikk ikke føde på ABC pga heftig svangerskapsdiabetes.
Da tok jeg epidural. Grunnen var helt andre type smerter enn de jeg fikk da fødselen startet av dag selv. Dessverre virket den bare på den ene siden.. og da hadde jeg jo fortsatt veldig vondt på den andre.
Jeg måtte ligge på barselavdeling med andremann. Med førstemann lå vi på sykehushotellet.
Kanskje litt overraskende, men min opplevelse på barselavdelingen (tomannsrom) var mye bedre, enn det å være på sykehushotellet.
Denne gangen skal jeg på Riksen. Grunnen er en forferdelig opplevelse på Ullevål i forbindelse med senaborten i mai.
Jeg vil ikke risikere å møte den samme legen igjen (selv om hun har lagt seg paddeflat i et skriftlig svar på min skriftlige klage).
Jeg tenker ikke på smertene. De takler jeg. De får jeg hjelp til å takle. Men jeg er så redd for å få fødselsdepresjon som jeg hadde med førstemann igjen.
Jeg hadde det ikke med sønnen min (andremann), men med datteren min som er førstefødt.
Nå får jeg jente igjen. 8 år etter første. I magen har de hele tiden sagt at hun ser ekstremt aktiv ut. Sønnen min var den rolige kosebabyen. Datteren min var mer aktiv. Og det taklet jeg dårlig. Følte jeg liksom ikke fikk til å stimulere henne nok. Være oppmerksom nok. Tenk hvis jeg får en sånn turbo igjen?
Da vi bestemte oss for å prøve på en til tok jeg dette med i beregningen og tenkte at nå er jeg eldre og mer erfaren. Det vil uansett ikke bli det samme igjen. Men nå som jeg er full av hormoner blir jeg redd igjen.
Jeg tar opp alt dette med både lege og jordmor. Men jeg vil også bare skrive det ut her. Kanskje noen andre kjenner seg igjen? Mange av tankene over er litt tabubelagt.
Ha en fin dag alle som er innom
Vi damer er rå!