Alle gode ting er tre?

I dag er hun 5 uker. Tiden flyr. Fem uker siden hun ble født.

På tide jeg får sendt bilde til avisa for p annonsere at hun er kommet til verden, ja...
 
Tenk at hun er fem uker allerede ja. Lille Bonusen. Fantastisk! ♡
 
Appen er baby care. Det er tusen ting man kan registrere der, som bleieskift, amming, pumping, sykdom etc. Jeg bruker egentlig bare vekt og lengde greiene.

Jeg lar ungen glatt sove på puppen, hvorfor ikke? Særlig gjorde jeg det med mellomste da hun ikke gikk opp nok, så med denne har jeg gjort det hele tiden, og hun går i alle fall nok opp. Jeg var redd hun ikke fikk nok i starten, liten og trøtt som hun var, så jeg var klar på at de "fløte-dråpene" på slutten skulle hun få. Det tror jeg din også bør få. Så får han det han får ut. Kombinert med at du ammer mellom måltider eller noe sånn, så både får du opp mengden og har noe å gi som "tillegg"?
Jeg tror også han må få det fettet. Hjelper ikke å bare drikke melken, hvis ikke den er fet nok. Var innom helsestasjonen i dag igjen for sånn gruppetime. La han på vekten for å se om det var noen endring siden i går. Ammet masse og lenge i går kveld og i natt. Gått opp 100 gram nøyaktig siden i går. Vet ikke hvor representativt det er, men det går riktige veien. Smokken er erstattet med puppen i hele dag, og nå har jeg spreng etter siste amming for halvannen time siden, mens han sover. Tenker det er bra! Godt du hadde gode råd å komme med :) og ja.. Sovne ved puppen skal han i hvert fall få lov til :D

Grattis med 5 uker i dag :)

Vasker du pumpedelene i oppvaskmaskinen eller for hånd?
 
Jeg har gjort begge deler, maskina er jo absolutt lettest, men avhengig av at den går innen neste gang jeg trenger den. Skylle i kaldt vann etter bruk uansett, og koke etterpå. Kommer muligens til å ønske med sånn mikorsterilisator etterhvert.... daglig pumping har jeg ikke drevet med før. Det blir det nå til neo
 
Drøyt fem uker skulle det ta før hun kom seg på sin første skikkelige trilletur.
Og tungt var det, i snøværet.
 
Da har vi fullført første del av seksukerskontroll, og hun er veid og målt.

4750 gram og 55,5 cm er jenta blitt.

350 gram på de 9 dagene siden sist vi var der.

Legen sjekket henne som han skal og alt er vel med henne.

Som de fleste som undersøker henne kommenterte han tøybleiene (hvorfor stadig at vi er så flinke, forresten? Det et bare bleier)

Men denne kommentaren var ny.

"den var jo fiffig, den typen har jeg ikke sett før, putter det bare inni der da??"

Hun hadde på seg lommebleie, jeg foretrekker det når vi skal sånne steder der den skal av og på mange ganger (veie, og hos legen) fort gjort.

Ja, vi putter det bare inn her, sa jeg.

Ja, det så jo lurt ut. Vi hadde nøstebarn på eldste, sa legen.

(tøybleier fra nøstebarn et brettebleier og ullbukser somregel.)
 
Artig at han ville lære typen. :D Så bra at vekten går oppover. :)
 
Vekta hennes er finfin.

Jeg må finne frem helsekortet til de andre og sjekke, men jeg tror ingen av dem har lagt på 60 percentilen, de har vært mer sånn 30-40 tror jeg.

Godt matvett denne her.
 
I går hadde vi andre del av seksukerskontroll, og hun fikk seg vaksine. Gikk bra det, litt urolig på kvelden og et par kjappe bleier, men urolig var hun kvelden før også, og det var ikke diaré i bleiene, bare litt sånn grønnlig og litt hyppig, men så sov hun fikk hele natta etterpå da. Rett og slett usikker på om jeg ammet mellom 00 og 6!

Sover mye i dag også. Ta igjen etter natten til i går hvor hun holdt oss våken i fire timer?
 
Vi har nå vært enda en tur på helsestasjonen, og jeg må bli flinkere å oppdatere her.

9 uker gammel er hun 5460 gram og 58,6 cm. Ikke rart vi er over på 56 og 62 i klær...

Hun smilte ivei og er sterk, men motvillig til å ligge på magen særlig lenger enn tre sekunder...

Hun har favorittside fortsatt, egentlig enda mer markert, så det må vi jobbe mer med. Konkret har vi time hos fysioterapeut på hs, men ikke før etter påske for det var første ledige. Nå har jeg og mannen byttet side i sengen og hun er snudd på stellebordet.

Ikke udelt suksess å bytte plass i senga. Jeg ammer liggende i senga uten å bytte plass på oss fra begge pupper, og hun sovnet fort og fint o går kveld. Men mot vanlig å våkne for mat 1-2 ganger våknet hun 4 ganger. Spiste lite og sovnet.

Vi får se hvordan dette går.

Eksem ser det ut til at hun har fått også, så vi smører etter hs velsignelse med reseptfri kortison. Holder ikke det må vi til legen, vi har jo sterkere futt i skapet men det er skrevet ut til de større ungene (og noe av det sikkert utgått på dato, eldstemann var jo ganske liten da han fikk sin salve)
 
Så herlig å lese om deres lille bestemte bonus ❤ Godt å se at hun vokser og gror som hun skal :)
 
Hun vokser helt fint ja, det er kjekt å se henne utvikle seg.
 
Vokser i vei ja, så herlig! :) Og godt hun er bestemt, hun har tross alt to storesøsken hun må hanskes med. :p
 
ff825e0b61a959cfe2df048a67dadbe6
Det nærmer seg barnedåp
 
Og så er dagen kommet.

Dagens to lister er en med tidspunkt for stå opp - frokost - husk flagget - pusse tennene - kle på barn - kle på voksne - dra til kirka.

Vi har en time tilgode på den lista nå. Så det bringer oss til den neste, listen over ting som må fraktes til lokalet etter kirken. Som min mann nå fylles mest mulig av i bilen og kjører bort nå. Mens jeg ammer og deretter skal lage en salat til koldtbordet, den ville jeg ikke lage i går og hadde tenkt å lage den mens andre hentet mat, men da kan jeg likegodt gjøre det nå, det er ikke før 9.15 det står "pusse tenner" på lista mi.

Men akkurat nå ammer jeg dåpsbarnet.
Jeg har lagt inn gode nok marginer til at vi skal slippe å stresse, selv med de tingene jeg ikke har tatt høyde for, samt amming og uventede bleieskift.

(årsaken til at maten ikke ble fraktet i går er at kjøleskapet holdt 17 grader. Mannen aviset det i løpet av dagen og fikk det kaldt sent i går kveld)
 
Back
Topp