Alle gode ting er tre?

Sykehus bra når det trengs. Frisk nok til å være hjemme best.

Med diaré skal hun nok sette vaskemaskina i arbeid, men blir det krise har vi papirbleier fra babypakkene. Det har gått i papir nå noen dager, men mye lettere å følge med på at hun faktisk tisser i brettebleiene så jeg prøver meg på det igjen. Hjemme veier vi jo (heldigvis) ikke, men skal følge med på at hun drikker, tisser og bæsjer. Sistnevnte er det ikke tvil om, men nettopp pga diaré er det viktig å følge med at hun ikke tørkes ut
 
Uttørking merker du vel fort på huden :) dra i den og hvis den ikke går tilbake med en gang har hun ikke nok væske i kroppen.
Så fint at dere har fått komme hjem! Godt å bli passet på, men hjemme får dere slappe helt av :)
 
Jepp, det med huden også, selvsagt

Men før det går så langt, det at hun tisser i bleiene
 
Da er man offisielt melkeku...

Har registrert meg på neonatal som melkedonor. Så da er det bare å pumpe.

Så flott at du har rikelig med melk, og at du kan donere! :) Det har jeg veldig lyst til om jeg er heldig og får godt med melk og grei amming, og er egnet som donor, men det er langt frem.
 
Vi får se hvor mye jeg får til, melkemengden gikk jo veldig ned da hun var syk. Så jeg er ca oppe på hennes behov nå, men via pumping skal jeg greit få opp mer. Må bare få ro til å gjøre det. Akkurat da kjenner jeg det nesten hadde vært godt om mannen hadde jobb, for det er null problem å amme med publikum, men utdrivingsrefleksen når jeg pumper er ikke like lett og det er jo særdeles lite diskret... Jeg har ikke egentlig problemer med mannen, bare likevel litt med å få igang melka
 
Så fint gjort <3
Får jo ikke gi blod nå.

Det måtte jeg slutte med da jeg ble gravid med eldstemann, så nov 2007 er sist jeg ga blod, jeg var gravid, så ammende, så gravid og ammende så flyttet vi og jeg var prøver og så gravid og nå ammende. Etter det blir jeg å melde meg på blodbanken, men nå noen mnd er det melkebanken
 
Vi får se hvor mye jeg får til, melkemengden gikk jo veldig ned da hun var syk. Så jeg er ca oppe på hennes behov nå, men via pumping skal jeg greit få opp mer. Må bare få ro til å gjøre det. Akkurat da kjenner jeg det nesten hadde vært godt om mannen hadde jobb, for det er null problem å amme med publikum, men utdrivingsrefleksen når jeg pumper er ikke like lett og det er jo særdeles lite diskret... Jeg har ikke egentlig problemer med mannen, bare likevel litt med å få igang melka
Hvordan gjør du det for å øke melkemengden? Jeg må få opp produksjonen, men vanskelig å få til med en som er seig å vekke etter halvannen-to timer..
 
Enkelt sagt, tilbud og etterspørsel. Men for noen er det lettere enn andre.

Jeg har naturlig god produksjon og får greit ut melk med pumpe, så jeg gjorde det som så, jeg ammet som vanlig også pumpa jeg en gang eller to i døgnet. En gang tømte jeg resten fra begge sider etter amming, en en gang tømte jeg mellom ammingene. Kroppen oppfattet økt behov, og økte produksjonen.
 
Enkelt sagt, tilbud og etterspørsel. Men for noen er det lettere enn andre.

Jeg har naturlig god produksjon og får greit ut melk med pumpe, så jeg gjorde det som så, jeg ammet som vanlig også pumpa jeg en gang eller to i døgnet. En gang tømte jeg resten fra begge sider etter amming, en en gang tømte jeg mellom ammingene. Kroppen oppfattet økt behov, og økte produksjonen.
Slipper hun puppen selv? Jeg er nemlig litt usikker på om jeg gjør "feil", for jeg kobler han av når han begynner å suge ineffektivt og bare sutter, liksom. Vet ikke om han bør få ligge å sutte sånn eller om det da er bedre å pumpe? Sutting stimulerer vel ikke all verden? Jeg tror jeg har forutsetning for å øke produksjonen greit. Men vet bare ikke hvilken tilnærmingsmåte jeg skal bruke..
 
Enkelt sagt, tilbud og etterspørsel. Men for noen er det lettere enn andre.

Jeg har naturlig god produksjon og får greit ut melk med pumpe, så jeg gjorde det som så, jeg ammet som vanlig også pumpa jeg en gang eller to i døgnet. En gang tømte jeg resten fra begge sider etter amming, en en gang tømte jeg mellom ammingene. Kroppen oppfattet økt behov, og økte produksjonen.
Slipper hun puppen selv? Jeg er nemlig litt usikker på om jeg gjør "feil", for jeg kobler han av når han begynner å suge ineffektivt og bare sutter, liksom. Vet ikke om han bør få ligge å sutte sånn eller om det da er bedre å pumpe? Sutting stimulerer vel ikke all verden? Jeg tror jeg har forutsetning for å øke produksjonen greit. Men vet bare ikke hvilken tilnærmingsmåte jeg skal bruke..
 
Spiser han en eller to pupper pr måltid? Vurdert å pumpe den ene mens han spiser den andre?

Min slipper tilslutt, men sutter lenge. Da lar jeg henne heller sutte, men i øke-øyemed da pumpe andre siden mens hun gjør det.... Den settingen gir ungen "fløten" på slutten av måltidet, og det tenker jeg at er bra for henne. Det metter godt, fet og god som den melken er. Det skal hun få.

Jeg tenker altså som hovedregel "pumpe i tillegg" ikke "pumpe i stedet for". Egentlig, så lenge man ikke vil ha produksjonen større enn babyens behov, og barnet er sugevillg er det bare å legge til ofte nok. Jeg skulle ha opp mengden etter at hun hadde vært syk så lenge at den gikk ned, og da brukte jeg baby og pumpe sammen, fordi hun trengte at jeg fikk det opp mer enn hun orket jobbe for selv

Og nå vil jeg ha den kunstig høy for å pumpe og gi bort, og derfor er det helt klart pumpa som skal øke produksjonen.
 
Spiser han en eller to pupper pr måltid? Vurdert å pumpe den ene mens han spiser den andre?

Min slipper tilslutt, men sutter lenge. Da lar jeg henne heller sutte, men i øke-øyemed da pumpe andre siden mens hun gjør det.... Den settingen gir ungen "fløten" på slutten av måltidet, og det tenker jeg at er bra for henne. Det metter godt, fet og god som den melken er. Det skal hun få.

Jeg tenker altså som hovedregel "pumpe i tillegg" ikke "pumpe i stedet for". Egentlig, så lenge man ikke vil ha produksjonen større enn babyens behov, og barnet er sugevillg er det bare å legge til ofte nok. Jeg skulle ha opp mengden etter at hun hadde vært syk så lenge at den gikk ned, og da brukte jeg baby og pumpe sammen, fordi hun trengte at jeg fikk det opp mer enn hun orket jobbe for selv

Og nå vil jeg ha den kunstig høy for å pumpe og gi bort, og derfor er det helt klart pumpa som skal øke produksjonen.
Han spiser/tømmer begge ved hvert måltid. Han har ikke helt tilfredsstillende vektøkning, så må få opp produksjonen litt. Han sover nok for lenge mellom matøktene, så må på en eller annen måte vekke han, hvis jeg ikke begynner å pumpe. Men tenker du at jeg kan pumpe den ferdigspiste puppen mens han sutter seg ferdig på pupp nr. 2 og at det kan få opp produksjonen? Og så pumpe pupp nr.2 etter at han har sluppet puppen?
 
Tenker det er verd et forsøk.

Og la ham sutte. Der er fettet. Skal han opp i vekt, la ham sutte så lenge han vil. :)

Prøv deg frem

Jeg er ingen ekspert, hør evt med ammehjelpen.

En annen mulighet er å vente til ca en time etter amming og så pumpe alt du får ut, slik kan du også gi kroppen signal om økt behov. Men for p få opp vekta trenger du ar ungen spiser oftere, ikke bare at du har mer melk, men at han spiser den. Særlig den fete på slutte
 
Tenker det er verd et forsøk.

Og la ham sutte. Der er fettet. Skal han opp i vekt, la ham sutte så lenge han vil. :)

Prøv deg frem

Jeg er ingen ekspert, hør evt med ammehjelpen.

En annen mulighet er å vente til ca en time etter amming og så pumpe alt du får ut, slik kan du også gi kroppen signal om økt behov. Men for p få opp vekta trenger du ar ungen spiser oftere, ikke bare at du har mer melk, men at han spiser den. Særlig den fete på slutte
Prøver meg på det! :) tenker jeg kan lure i han en flaske på kvelden etter den eviglange matingen vi holder på med, hvis jeg får til å pumpe ut på dagtid. Også skal han få lov til å sutte lenger. Tror han er typen til å ligge i en evighet egentlig, så får prøve meg litt frem når det gjelder suttingen. Jeg nekter å begynne med tillegg, så får heller lage meg et lager hvis det skulle bli snakk om det. Og på en eller annen måte få han til å spise mer. ;)

Men tusen takk for gode råd!! Kommer langt med å spørre en erfaren ammemamma :D
 
Pumpe ut som du gir på kvelden heller enn tillegg hadde i alle fall jeg også gjort ja.

For snart fem år siden var jeg på kontroll med min datter og fikk beskjed om for liten vektoppgang. Kom tilbake om ei uke og vei igjen, har hun ikke gått opp mer bør hun få tillegg. Jeg ville ikke gi tillegg.

Jeg hadde vært stressa, ikke tatt meg tid til å la henne ligge på lenge, lenge sånn å kose, koblet av når hun var "ferdig" liksom. Jeg hadde mye å gjøre, vi skulle flytte. Og det var vel muligens i forkant av dåpen hennes.

Jeg dro hjem og ammet. Og ammet, og lot henne ligge til hun ikke fikk inn en dråpe til. Usikker på om jeg pumpet noe, men i alle fall, ei uke sener evar vekta gått bra opp og hun ble fortsatt fullammet til hun var et halvt år.

Jeg ammer. Jeg har nok melk. Jeg gir ikke tillegg. Basta.

Denne ungen her går jo fort oppover, så hun lider ingen nød i alle fall.
 
2e0a180560a8f623ce1a225b2625e3d7


Sånn, liksom. Oppover på kurvene.
 
Pumpe ut som du gir på kvelden heller enn tillegg hadde i alle fall jeg også gjort ja.

For snart fem år siden var jeg på kontroll med min datter og fikk beskjed om for liten vektoppgang. Kom tilbake om ei uke og vei igjen, har hun ikke gått opp mer bør hun få tillegg. Jeg ville ikke gi tillegg.

Jeg hadde vært stressa, ikke tatt meg tid til å la henne ligge på lenge, lenge sånn å kose, koblet av når hun var "ferdig" liksom. Jeg hadde mye å gjøre, vi skulle flytte. Og det var vel muligens i forkant av dåpen hennes.

Jeg dro hjem og ammet. Og ammet, og lot henne ligge til hun ikke fikk inn en dråpe til. Usikker på om jeg pumpet noe, men i alle fall, ei uke sener evar vekta gått bra opp og hun ble fortsatt fullammet til hun var et halvt år.

Jeg ammer. Jeg har nok melk. Jeg gir ikke tillegg. Basta.

Denne ungen her går jo fort oppover, så hun lider ingen nød i alle fall.
Ja, jeg tror jeg kobler for fort av, som du sier. Har jo helsesøsters ord "skal du la han ligge sånn og sove på puppen?" i bakhodet og at det da er bedre å avslutte matingen. Men noe får han tak i, for han svelger når han sutter.

Tillegg blir de så fryktelig mette av. Tenker det da er bedre med den lettfordøyelige morsmelken. Så går ikke etterspørselen ned i hvert fall. Hvis vi ender opp med å måtte gi litt ekstra i en periode. Prøver meg en uke på ammeøkning, både hyppighet og ammetid.

Den appen så smart ut. Hva heter den?

Og beklager at jeg kupper dagboken din ;)
 
Appen er baby care. Det er tusen ting man kan registrere der, som bleieskift, amming, pumping, sykdom etc. Jeg bruker egentlig bare vekt og lengde greiene.

Jeg lar ungen glatt sove på puppen, hvorfor ikke? Særlig gjorde jeg det med mellomste da hun ikke gikk opp nok, så med denne har jeg gjort det hele tiden, og hun går i alle fall nok opp. Jeg var redd hun ikke fikk nok i starten, liten og trøtt som hun var, så jeg var klar på at de "fløte-dråpene" på slutten skulle hun få. Det tror jeg din også bør få. Så får han det han får ut. Kombinert med at du ammer mellom måltider eller noe sånn, så både får du opp mengden og har noe å gi som "tillegg"?
 
Back
Topp