Alkohol til 16 åringen

Alle får tak i alkohol på en eller annen måte uansett.. mine foreldre kjøpte alltid ca 4 cider til meg, og da holdt jeg meg til de - for det var alt jeg «trengte» når jeg akkurat hadde begynt å feste. Etterhvert kjøpte de flere, også vin. Viktigste er å ha en åpen dialog med de hjemme, vite at de alltid kommer å henter deg om du blir for full.. at vennene dine kan ringe dem om det skulle være noe. Foreldrene som var stikkmotsatt, som nektet barna sine å drikke - det var de som hadde barna som ble fullest på hver fest og blacka ut. Så dere som har nulltoleranse, gratulerer med å ha barn som ikke føler de kan stole på dere nok til å ringe om det skulle være noe! Mamma har hentet flere av kompisene mine av den grunn. Så lenge de vil drikke, så gjør de det, og de får alltids tak i den drikka de har lyst på:) Greit nok å ikke kjøpe drikke til barna sine. Men å ha nulltoleranse for alkohol er bare tull.
Man kan ha barn som tør å ringe hjem selv om de vet at foreldrene ikke bifaller at de drikker.

Jeg fikk aldri alkohol av min far, og han _tillot_ meg aldri å drikke, men jeg fikk ALDRI kjeft når han fikk telefon om å hente meg hjem midt på natta.

Jeg gir ikke mitt barn alkohol, og jeg bifaller på ingen måte at hun drikker (har forøvrig aldri vært et tema, hun finnes ikke interessert), men jeg nekter henne ikke å feste, og jeg forlanger at jeg/annen forelder jeg stoler på henter henne når hun vil hjem.
 
Det er helt umulig å svare deg sakelig når du gjengir ting du «tar» meg på feil og legger meninger på meg som jeg ikke har.

Egen erfaring er ikke bred nok til å si at det ene er bedre enn det andre. Naturlig nok vil egne erfaringer variere ganske mye. Så jeg synes det er litt skummelt å ta valg kun basert på det. Selv om min personlige erfaring er et unntak fra forskning/statistikk, så veier statistikk tyngst ift risikovurdering.

Selv om en person opplevde en ting i sin bygd kan naboen ha en helt annen opplevelse av det. Jeg kan ikke si at «her i denne byen er det sånn det er», for det kan ikke jeg alene uttale meg om. Igjen en begrunnelse for det jeg mener i avsnittet over her.

Foreldre som ikke kjøper alkohol til barna og fraråder de å drikke før de er 18, har ikke nødvendigvis lite forståelse og omsorg om barna kommer hjem fulle. Selv om det finnes foreldre av den sorten også. Men valget om å la barna drikke definerer selvfølgelig ikke åpenheten og tryggheten til barna.

Bare fordi man holder seg til norske lover så betyr ikke det at man ikke er tolerant for at barna kan gjøre lovbrudd. Man prøver bare å være et godt forbilde og håpe de tar etter.
 
Det er faktisk mulig å hente, være der og være trygg og samtidig ikke kjøpe alkohol, ikke godta og legge opp til drikking. Akseptere de feile valg som tas men likevel ikke faktisk godkjenne drikking.

Mange foreldre gjør det med hell. Unger som vet de kan ringe hjem. Og likevel ikke får med Wg alkohol og godkjenning på å drikke.

Så veldig enig med deg! Man må ikke bryte loven for å være en god forelder. Man må ikke gi etter og sende med ungene alkohol. Det går an å ha en åpen dialog, samtidig som man ikke oppfordrer eller godkjenner drikking. Vi hadde nulltoleranse, men det betydde ikke at vi ikke var velkommen hjem. Og når jeg sier nulltoleranse, så betyr det at foreldrene mine ikke ville vi skulle drikke, snakket med oss om potensielle farer, de hadde aldri sendt med oss alkohol, og de sa at de ikke ønsket vi drakk. De lærte oss at alkohol ikke nødvendigvis måtte være noe man bøtta innpå, men noe man koste seg med i moderate mengder. Døra var alltid åpen, vi sov aldri andre steder, men vi var heller ikke berusa før etter vi fylte 18. Vi fikk også beskjed om at vi kunne ringe og bli henta. Og våre foreldre satt ikke oppe og venta, de gikk og la seg, og vi kunne si ifra om det var noe, eller gå og legge oss. De hørte nok vi kom inn, ellers hadde de nok etterlyst oss. Vi kom inn i rimelig tid, et par ganger hadde de en sjekk hvor de møtte oss i trappa og så oss an. De stolte på oss. Og vi var heller ikke så ofte ute. Oppvokst på landet.
 
Egen erfaring er ikke bred nok til å si at det ene er bedre enn det andre. Naturlig nok vil egne erfaringer variere ganske mye. Så jeg synes det er litt skummelt å ta valg kun basert på det. Selv om min personlige erfaring er et unntak fra forskning/statistikk, så veier statistikk tyngst ift risikovurdering.

Selv om en person opplevde en ting i sin bygd kan naboen ha en helt annen opplevelse av det. Jeg kan ikke si at «her i denne byen er det sånn det er», for det kan ikke jeg alene uttale meg om. Igjen en begrunnelse for det jeg mener i avsnittet over her.

Foreldre som ikke kjøper alkohol til barna og fraråder de å drikke før de er 18, har ikke nødvendigvis lite forståelse og omsorg om barna kommer hjem fulle. Selv om det finnes foreldre av den sorten også. Men valget om å la barna drikke definerer selvfølgelig ikke åpenheten og tryggheten til barna.

Bare fordi man holder seg til norske lover så betyr ikke det at man ikke er tolerant for at barna kan gjøre lovbrudd. Man prøver bare å være et godt forbilde og håpe de tar etter.

Kjenner jeg blir veldig provosert av måten du vrir ting på, jeg skrev «her er det som det er» ikke «sånn er det her» som du gjentatte ganger har sitert meg på i dine svar. Jeg har heller aldri påstått at min måte å tenke på er en fasit, har heller ikke sakt at alle har samme opplevelse og inntrykk som meg. Utrolig frustrerende at du bruker mine innlegg som er type plattform til å få frem dine meninger. Lag et eget svar. Ikke quote meg og rams opp det ene og det andre, jeg fortalte hvordan JEG hadde det som ungdom og at det var positivt for MEG, hva du måtte mene om det bryr meg fint lite. Jeg tar valg for line barn basert på hvordan de er som personer og hva jeg mener er best for de.

Jeg har ALDRI sakt at de som ikke kjøper alkohol ikke har forståelse. Hvor får du det fra? Seriøst? Dette har jeg aldri skrevet. Har heller ikke påstått at de som følger loven ikke er gode foreldre.

Kjære deg. Stopp å peke fingeren min vei. Jeg skriver MIN mening ikke en fasit.
 
Kjenner jeg blir veldig provosert av måten du vrir ting på, jeg skrev «her er det som det er» ikke «sånn er det her» som du gjentatte ganger har sitert meg på i dine svar. Jeg har heller aldri påstått at min måte å tenke på er en fasit, har heller ikke sakt at alle har samme opplevelse og inntrykk som meg. Utrolig frustrerende at du bruker mine innlegg som er type plattform til å få frem dine meninger. Lag et eget svar. Ikke quote meg og rams opp det ene og det andre, jeg fortalte hvordan JEG hadde det som ungdom og at det var positivt for MEG, hva du måtte mene om det bryr meg fint lite. Jeg tar valg for line barn basert på hvordan de er som personer og hva jeg mener er best for de.

Jeg har ALDRI sakt at de som ikke kjøper alkohol ikke har forståelse. Hvor får du det fra? Seriøst? Dette har jeg aldri skrevet. Har heller ikke påstått at de som følger loven ikke er gode foreldre.

Kjære deg. Stopp å peke fingeren min vei. Jeg skriver MIN mening ikke en fasit.

Kan du finne hvor jeg skriver hva du mener? Du quoter et innlegg der jeg skriver min mening om noe som er tema her inne og som flere skriver påstander om. Enten er du enig eller uenig. Skriv heller om det istedenfor å gå til personangrep på meg.
 
Det er faktisk mulig å hente, være der og være trygg og samtidig ikke kjøpe alkohol, ikke godta og legge opp til drikking. Akseptere de feile valg som tas men likevel ikke faktisk godkjenne drikking.

Mange foreldre gjør det med hell. Unger som vet de kan ringe hjem. Og likevel ikke får med Wg alkohol og godkjenning på å drikke.


Helt enig med deg, jeg tenker nok å gå for en slik taktikk med egne barn:)
 
Kan du finne hvor jeg skriver hva du mener? Du quoter et innlegg der jeg skriver min mening om noe som er tema her inne og som flere skriver påstander om. Enten er du enig eller uenig. Skriv heller om det istedenfor å gå til personangrep på meg.

Nå var det du som quotet meg først. Fryktelig unødvendig om du kunn skulle ramse opp dine egne meninger. Det kan du gjøre uten å blande inn meg.
 
Jeg minner om at vi oppfordrer til en saklig og ordentlig diskusjon på babyverden forum.
Husk på at personangrep ikke er lov!

Flere av dere burde huske dette før dere svarer noe videre.
Det er lov å bli enig om å være uenig. Husk at det også sitter et menneske i andre enden av det dere poster.

Ha en strålende dag og god diskusjon videre her på babyverden!
 
Kan du finne hvor jeg skriver hva du mener? Du quoter et innlegg der jeg skriver min mening om noe som er tema her inne og som flere skriver påstander om. Enten er du enig eller uenig. Skriv heller om det istedenfor å gå til personangrep på meg.

Men for å svare deg.... legger ved en screenprint jeg ettersom du tydeligvis er blind for hva du har skrevet. DU quoter meg på et innlegg der jeg forteller hvordan JEG hadde det som liten. Jeg forteller i samme innlegget at ikke alle hadde det slik og flere av venninene mine var redde for å dra hjem, fordi ikke alle hadde det som meg, vil ikke det si at dette ikke var noe fasit på bygda da Lutzern? Slik du mener jeg skriver? Ettersom jeg og venninene hadde forskjellige opplevelser?

Jeg skriver også at jeg bryr meg fint lite om forskning, det stemmer. Jeg lever og gjør meg opp meninger og erfaringer underveis, det kommer jeg også til å gjøre med mine egne barn, det skriver jeg rett fram. Som igjen betyr at jeg tar det som det kommer ingen fasit der heller altså, bare en mor som gjør det jeg føler er best når den tid kommer.

Skriver også en setning du hang deg opp i (denne screenprinter jeg og limer inn under, ettersom du mener denne gjør mitt innlegg til en fasit) jeg skriver jeg er fra bygda og her «er det som det er» ja, her er det litt annen type holdning enkelte steder om man sammenligner med storbyene f.eks, ikke at alle folk herlar ungene drikke men vi har f.eks mye mer arrangerte fester på innleid sted vi har mye hjemmefester osv... alle er så klart ikke der at de kjøper alkohol til ungene men mange der det. Her mener du at jeg skriver «her er det sånn» og ja, det kunne nok gjort mitt innlegg til en fasit, sikkert. Men det var altså ikke det jeg skrev. Så hvorfor du legger ut et laaaaangt fakta/info innlegg som en quote til meg og bruker mitt innlegg der jeg forteller om MIN erfaring og mine opplevelser kan ikke jeg fatte. Totalt unødvendig og jeg sier ifra når noen vrir på mine meninger.

IMG_0310.jpg


Du skriver også at man fint kan følge norske lover men fortsatt være der for barna sine. Det er jeg da ENIG i, hvor har jeg skrevet noe annet????

Jeg skriver på slutten av mitt innlegg som ble quotet at jeg syns mange er naive som planlegger oppdragelse og handlinger i minste detalj, det mener jeg, for man forandrer ofte mening når man står der selv. Dette er da like mye en pekefinger til meg selv som andre. Hverken du eller jeg vet hvordan vi reagerer når dagen kommer selv om vi begge er nokså bestemte i dag, skjønner ikke hvorfor du mener at jeg ikke tror noen som følger loven kam vise omsorg for ungene sine av den grunn....

Syns vi skal stoppe denne «han sa, hun sa» diskusjonen nå. Vi kunne diskutert sak men jeg syns det er veldig vanskelig når du diskuterer meninger som ikke er mine. Da blir det vanskelig å svare på en sakelig måte. Da kan vi like godt sette en strek her.
 
Last edited by a moderator:
Her var det hett!

Aner ikke hva jeg kommer til å gjøre jeg gitt. Det aller viktigste for meg, er vel at gutten ringer uansett hva det er, om venner eller han selv blir for full, eller at han ikke kommer seg hjem. Det er det viktigste for meg. Og det vil aldri få konsekvenser, heller skryt om han kommer til meg istede for å skjule det.

Og åpen dialog om alkohol og konsekvenser blir nok en stor del av det. Og føler jeg meg så trygg på at det blir med det jeg evt kjøper, så kansje jeg gjør det. Gudene vet. Man kjenner sine egene barn best, og jeg tror man må ta det på magefølelsen.
Jeg ønsker heller at han drikker noen øl, en hjemmebrygget dårlig karsk.
 
Egen erfaring er ikke bred nok til å si at det ene er bedre enn det andre. Naturlig nok vil egne erfaringer variere ganske mye. Så jeg synes det er litt skummelt å ta valg kun basert på det. Selv om min personlige erfaring er et unntak fra forskning/statistikk, så veier statistikk tyngst ift risikovurdering.

Selv om en person opplevde en ting i sin bygd kan naboen ha en helt annen opplevelse av det. Jeg kan ikke si at «her i denne byen er det sånn det er», for det kan ikke jeg alene uttale meg om. Igjen en begrunnelse for det jeg mener i avsnittet over her.

Foreldre som ikke kjøper alkohol til barna og fraråder de å drikke før de er 18, har ikke nødvendigvis lite forståelse og omsorg om barna kommer hjem fulle. Selv om det finnes foreldre av den sorten også. Men valget om å la barna drikke definerer selvfølgelig ikke åpenheten og tryggheten til barna.

Bare fordi man holder seg til norske lover så betyr ikke det at man ikke er tolerant for at barna kan gjøre lovbrudd. Man prøver bare å være et godt forbilde og håpe de tar etter.

Kjenner jeg blir veldig provosert av måten du vrir ting på, jeg skrev «her er det som det er» ikke «sånn er det her» som du gjentatte ganger har sitert meg på i dine svar. Jeg har heller aldri påstått at min måte å tenke på er en fasit, har heller ikke sakt at alle har samme opplevelse og inntrykk som meg. Utrolig frustrerende at du bruker mine innlegg som er type plattform til å få frem dine meninger. Lag et eget svar. Ikke quote meg og rams opp det ene og det andre, jeg fortalte hvordan JEG hadde det som ungdom og at det var positivt for MEG, hva du måtte mene om det bryr meg fint lite. Jeg tar valg for line barn basert på hvordan de er som personer og hva jeg mener er best for de.

Jeg har ALDRI sakt at de som ikke kjøper alkohol ikke har forståelse. Hvor får du det fra? Seriøst? Dette har jeg aldri skrevet. Har heller ikke påstått at de som følger loven ikke er gode foreldre.

Kjære deg. Stopp å peke fingeren min vei. Jeg skriver MIN mening ikke en fasit.

Statistikk er en ting, men jeg tror det er store kulturforskjeller ulike steder. Her jeg bor er normalen at «alle» får lov til å drikke etter konfirmasjonen. De få foreldrene som ikke kjøper drikke, og som ikke godtar at ungdommen drikker, er de som har ungdom som drikker dårlig hjemmebrent og hva enn de får tak i. Drikker som sluk, og vet ikke hva de får i seg. De som får med seg alkohol drikker det de får, evt bytter med venner. Det er kulturen her uansett hva statistikken sier. De jeg vet om som ikke har fått lov til å drikke har blitt kjørt til pumping, det har ikke skjedd med de som har fått lov. At det er et fasitsvar sier jeg ikke, men det fungerer tydeligvis her i bygda.
 
Helt uenig!.... og syns egentlig den tankegangen er sjokkerende. Spessielt etter alt det har stått om nettopp denne type holdninger i aviser osv. Politiet har også gått ut med bekymringer rundt nettopp dette. Det er ikke greit å se 16 åringer sitte å drikke alkohol, og enda verre - se de beruset.

Foreldrene mine var veldig strenge og syns det var drit irreterende da. Hadde mange venner som hadde foreldre som syns det var greit og ikke var så strenge på det. Den dag i dag er jeg så takknemlig for at mamma og pappa var så strenge, vet faktisk ikke hvor jeg hadde vert i dag om ikke. En 16 åring er ikke moden nok til å ta beslutninger om rus. Flere av vennene som hadde foreldre som ikke fulgte med var borti narkotika, noen av dem er fortsatt på samme sted den dag i dag......trist
 
Men for å svare deg.... legger ved en screenprint jeg ettersom du tydeligvis er blind for hva du har skrevet. DU quoter meg på et innlegg der jeg forteller hvordan JEG hadde det som liten. Jeg forteller i samme innlegget at ikke alle hadde det slik og flere av venninene mine var redde for å dra hjem, fordi ikke alle hadde det som meg, vil ikke det si at dette ikke var noe fasit på bygda da Lutzern? Slik du mener jeg skriver? Ettersom jeg og venninene hadde forskjellige opplevelser?

Jeg skriver også at jeg bryr meg fint lite om forskning, det stemmer. Jeg lever og gjør meg opp meninger og erfaringer underveis, det kommer jeg også til å gjøre med mine egne barn, det skriver jeg rett fram. Som igjen betyr at jeg tar det som det kommer ingen fasit der heller altså, bare en mor som gjør det jeg føler er best når den tid kommer.

Skriver også en setning du hang deg opp i (denne screenprinter jeg og limer inn under, ettersom du mener denne gjør mitt innlegg til en fasit) jeg skriver jeg er fra bygda og her «er det som det er» ja, her er det litt annen type holdning enkelte steder om man sammenligner med storbyene f.eks, ikke at alle folk herlar ungene drikke men vi har f.eks mye mer arrangerte fester på innleid sted vi har mye hjemmefester osv... alle er så klart ikke der at de kjøper alkohol til ungene men mange der det. Her mener du at jeg skriver «her er det sånn» og ja, det kunne nok gjort mitt innlegg til en fasit, sikkert. Men det var altså ikke det jeg skrev. Så hvorfor du legger ut et laaaaangt fakta/info innlegg som en quote til meg og bruker mitt innlegg der jeg forteller om MIN erfaring og mine opplevelser kan ikke jeg fatte. Totalt unødvendig og jeg sier ifra når noen vrir på mine meninger.

Vis vedlegget 272175


Du skriver også at man fint kan følge norske lover men fortsatt være der for barna sine. Det er jeg da ENIG i, hvor har jeg skrevet noe annet????

Jeg skriver på slutten av mitt innlegg som ble quotet at jeg syns mange er naive som planlegger oppdragelse og handlinger i minste detalj, det mener jeg, for man forandrer ofte mening når man står der selv. Dette er da like mye en pekefinger til meg selv som andre. Hverken du eller jeg vet hvordan vi reagerer når dagen kommer selv om vi begge er nokså bestemte i dag, skjønner ikke hvorfor du mener at jeg ikke tror noen som følger loven kam vise omsorg for ungene sine av den grunn....

Syns vi skal stoppe denne «han sa, hun sa» diskusjonen nå. Vi kunne diskutert sak men jeg syns det er veldig vanskelig når du diskuterer meninger som ikke er mine. Da blir det vanskelig å svare på en sakelig måte. Da kan vi like godt sette en strek her.

Jeg har skjønt hva du har skrevet hele tiden og det du skriver her er det samme. Og dette er jeg uenig i. Og jeg har derfor skrevet hva jeg mener og hvorfor i innleggene tidligere.
 
Jeg kjøper øl til datra på 16 når hun skal på fest, det er mye bedre en at hun drikker alt mulig rart som er der istede.
Er dere ikke enige?

Du vet at det er et alternativ å ikke drikke eller?

Det burde egentlig være en selvfølge å ikke drikke når man ikke er gammel nok, men isteden lærer barna at foreldrene mener at det er en selvfølge at barna drikker uansett.


Altså ungdommer drikker mindre og mindre og debutalderen blir eldre og eldre. Fordi holdninger hos foreldrene forandrer seg. Før så var det lov å drikke tidligere og ikke annet enn forventet. Så det hjelper å ha klare forventninger og holdninger.
 
Jeg har skjønt hva du har skrevet hele tiden og det du skriver her er det samme. Og dette er jeg uenig i. Og jeg har derfor skrevet hva jeg mener og hvorfor i innleggene tidligere.

At du er uenig er da greit men å mene at jeg fremstiller min mening som en fasit blir for dumt. Det du har diskutert med meg er en mening jeg ikke har. Hvorfor diskutere da?
 
Last edited by a moderator:
At du er uenig er da greit men å mene at jeg fremstiller min mening som en fasit blir for dumt. Det du har diskutert med meg er en mening jeg ikke har. Hvorfor diskutere da?

Min erfaring alene kan ikke gi noe riktig bilde av hvordan ting er eller kommer til å bli - altså selv om jeg opplevde en ting med medbrakt alkohol så vil ikke barna mine nødvendigvis oppleve det samme med medbrakt alkohol. Og sjansen for at de gjør det det eller ikke er kalkulert.
 
Min erfaring alene kan ikke gi noe riktig bilde av hvordan ting er eller kommer til å bli - altså selv om jeg opplevde en ting med medbrakt alkohol så vil ikke barna mine nødvendigvis oppleve det samme med medbrakt alkohol. Og sjansen for at de gjør det det eller ikke er kalkulert.

Har jeg sakt at min erfaring er nok? Jeg har sakt jeg ser ann barnet jeg med min egen erfaring i bakhodet.
 
Har jeg sakt at min erfaring er nok? Jeg har sakt jeg ser ann barnet jeg med min egen erfaring i bakhodet.

Du blåser i forskning og bruker din egen erfaring istedenfor, hvis jeg forstår deg riktig. Så er det mine tanker rundt det.
 
Back
Topp