Alkohol til 16 åringen

Så den dagen datteren din kommer hjem fra fest, voldtatt, da er du nok stolt av deg selv som langet henne alkohol slik at hun fikk svekket dømmekraft og ikke klarte å kjempe imot. Håper du kan leve med deg selv da.
 
Foreldrene mine kjøpte aldri til meg, og jeg drakk mye sprit jeg fikk av andre, og hjemmebrent da vi var på tur i nord. Så helt ærlig er jeg usikker på hva jeg kommer til å gjøre :oops: heldigvis endel år til jeg må ta stilling til det!
 
Mine foreldre hadde nulltoleranse i forhold til å drikke på fest. Jeg fikk ikke med meg alkohol til noe, og jeg drakk ikke en dråpe med venner før jeg var 18 år og kunne kjøpe alkohol selv. Jeg vet det hadde blitt ganske ubehagelig om jeg hadde drukket og foreldrene mine fant ut av det uansett mengde, og jeg respekterte foreldrene mine. Mine foreldre lærte meg og mine søsken måtehold, og vi snakket masse om farer ved å drikke seg full. Ingen av oss søsknene kom full hjem eller drakk ute før vi fylte 18. Mitt første glass vin fikk jeg av mine foreldre, der de fortalte om vin og om det å nyte alkohol og ikke kaste innpå. Jeg så aldri mine foreldre fulle mens jeg vokste opp heller, de tok bare et glass til maten som en helt normal greie og for å vise at vin oftest hører med til god mat, og ikke er for å drikke seg full. Jeg vet hva jeg skal lære mine barn.
 
Ikke enig i det heletatt.
Barn som får alkohol hjemfra drikker mer enn andre. De drikker det de får+alkohol de får tak i.
 
Mine foreldre hadde nulltoleranse i forhold til å drikke på fest. Jeg fikk ikke med meg alkohol til noe, og jeg drakk ikke en dråpe med venner før jeg var 18 år og kunne kjøpe alkohol selv. Jeg vet det hadde blitt ganske ubehagelig om jeg hadde drukket og foreldrene mine fant ut av det uansett mengde, og jeg respekterte foreldrene mine. Mine foreldre lærte meg og mine søsken måtehold, og vi snakket masse om farer ved å drikke seg full. Ingen av oss søsknene kom full hjem eller drakk ute før vi fylte 18. Mitt første glass vin fikk jeg av mine foreldre, der de fortalte om vin og om det å nyte alkohol og ikke kaste innpå. Jeg så aldri mine foreldre fulle mens jeg vokste opp heller, de tok bare et glass til maten som en helt normal greie og for å vise at vin oftest hører med til god mat, og ikke er for å drikke seg full. Jeg vet hva jeg skal lære mine barn.
Så flotte foreldre du har
 
Så flotte foreldre du har

Ja, akkurat det om alkohol gjorde de virkelig rett! Og jeg er veldig glad for det i ettertid! Jeg er en som blir flau av fulle nordmenn i syden, og betaler heller litt ekstra for en god vin i stedet for å drikke mest mulig og billigst mulig. Mine holdninger til alkohol har jeg fått inn helt fra barneårene.
 
Flere av venninnene mine fikk med seg alkohol hjemmefra, og dette kom bare i tillegg til det de fikk tak i selv...

Selv har jeg aldri kjøpt alkohol verken til mindreårige venner eller søstre :) De var dritsure på meg, men forstod meg bedre da de ble eldre... Jeg var jo ikke på festene de var på, så jeg hadde jo ikke noe kontroll på hva som kunne skjedd.

Som forelder er det viktig å gi beskjed om hva som er lov og ikke, samtidig som man er den trygge personen som barna kan ringe til når det går skeis på fest. Foreldrene mine gav meg aldri alkohol, men de kjørte meg til og fra fester, og kom med gode råd som: "Drikk vann den siste timen før du skal hjem." :p
 
Mine foreldre hadde nulltoleranse i forhold til å drikke på fest. Jeg fikk ikke med meg alkohol til noe, og jeg drakk ikke en dråpe med venner før jeg var 18 år og kunne kjøpe alkohol selv. Jeg vet det hadde blitt ganske ubehagelig om jeg hadde drukket og foreldrene mine fant ut av det uansett mengde, og jeg respekterte foreldrene mine. Mine foreldre lærte meg og mine søsken måtehold, og vi snakket masse om farer ved å drikke seg full. Ingen av oss søsknene kom full hjem eller drakk ute før vi fylte 18. Mitt første glass vin fikk jeg av mine foreldre, der de fortalte om vin og om det å nyte alkohol og ikke kaste innpå. Jeg så aldri mine foreldre fulle mens jeg vokste opp heller, de tok bare et glass til maten som en helt normal greie og for å vise at vin oftest hører med til god mat, og ikke er for å drikke seg full. Jeg vet hva jeg skal lære mine barn.

Jeg opplevde det samme. Nulltoleranse for alkohol og pappa fulgte nøye med. Men vi prøvde oss jo. En gang hadde jeg og en venn fått en eldre ungdom til å kjøpe rusbrus til oss, vi gjemte det i skogen. Men han fant det likevel. Rett før 16årsdagen min var jeg alene hjemme og snek meg på fest og fikk alkohol av andre. Min eldre bror oppdaget dette. Pappa kjørte helt hjem og var forbanna. Burdagsgaven min ble avlyst, og jeg fikk ikke lov å være alene hjemme på flere måneder. Trist, og flaut! Men det hjalp. Jeg turde ikke prøve å snikdrikke igjen.

Selvom jeg følte det som urettferdig og trist der og da er jeg glad nå i voksen alder. Det lærte meg å ha det gøy uten alkohol.

Trådstarter, jeg skal ikke si det du gjør er rett eller galt. Jeg følte meg jo litt ekskludert og tidvis ensom fordi jeg ikke fikk lov. Så er sosiale faktorer inni bildet også.
Men det jeg skal si er at alle de som fikk med seg alkohol hjemmefra den gangen, snek seg til annen alkohol også/i tilegg. Og de som ikke fikk noe hjemmefra, fikk tak i også tak i noe likevel.
 
Overhodet ikke enig. Kommer ikke til å gi mine mindreårige barn alkohol.
Det gjorde forøvrig ikke mine foreldre til oss heller.
 
Har ikke noe planer om å kjøpe eller gi til våre nei.

Min mann fikk ikke, men hadde eldre venner og hadde vel aldri problem å skaffe seg noe da på egenhånd. Han hadde også en eldre bror, som han ligna veldig på. Tror han ofte kunne bli tatt for å være han også. Syns jeg å huske han har nevnt.

Jeg fikk ferdigblanda av min pappa når jeg var 16 år da, men skal sies jeg ble aldri full, og holdt meg til kun det jeg fikk med meg. Pappa henta meg også hvor jeg var. Jeg er glad for den avtalen oss to imellom.
Venninner av meg kjøpte hjemmebrent og ellers det de fikk tak i de.

Men har også lest at mange som får fra foreldre, drikker det pluss annet de får tak i ja. Gjelder jo ikke alle, men man vet jo aldri, kanskje gjaldt det nettopp ditt barn da [emoji848]
 
Det sa mammaen min også, så da fikk jeg litt til å vorse med av henne og fortsatte med sprit senere på kvelden. Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til mine barn.
 
Så den dagen datteren din kommer hjem fra fest, voldtatt, da er du nok stolt av deg selv som langet henne alkohol slik at hun fikk svekket dømmekraft og ikke klarte å kjempe imot. Håper du kan leve med deg selv da.

Så ved svekket dømmekraft så er det jenta/kvinnen sin skyld at hun ble voldtatt?
Ingen skal voldta kvinner uansett om de drikker eller ikke. Ingen andre har skyld i voldtekt bortsett fra voldtektsmannen.
Så dømmekraft eller ei, voldtekt har ingenting med hvor mye alkohol vi kvinner drikker.
Jeg blir sint når jeg leser slike innlegg som rett og slett legger skylden på kvinnen.


Jeg vet ikke hva jeg gjør når jeg får barn selv, men drikking er en del av ungdomstiden og nekte de alkohol ser ikke jeg på som vits.
Jeg tar med meg mine erfaringer og det er at jeg kunne komme hjem uten kjeft, konsekvenser når jeg drakk. Derfor var jeg også 100% ærlig, verre med min venninne som vokste opp med nulltoleranse, der viste ikke foreldrene hva som foregikk og masse løgn om hva vi skulle.
Ungdom er ungdom uansett, være naiv og tro at nulltoleranse fungerer tror ikke jeg er oppskriften.
 
Det er absolutt ikke anbefalt å gi alkohol til barn. Studier viser at hvis foreldre er veldig tydelige på at det er 18 års grense og ikke tillater drikking før dette så utsetter ungdommene alkoholdebuten med et par år i snitt. Helt uavhengig av om man tenker de drikker uansett. Hilsen barnevernpedagog.
 
Kan svare med egen erfaring. Jeg fikk med et par rusbrus på fester fra jeg var 16-17 år gammel. Hendte av og til at jeg hadde med en eller kanskje tom begge hjem igjen. Dette var fordi jeg drakk annet jeg fikk tak i ute. Foreldrene mine trodde jo at jeg da ikke hadde drukket, mens jeg i realiteten kanskje hadde drukket mer enn jeg burde. Så jeg kommer nok ikke til å være like «snill» som mine foreldre var. Skal/vil de drikke kommer de til å gjøre det uansett om jeg kjøper eller ikke. Men jeg skal ikke være den som kjøper til de!
 
Jeg kjøper øl til datra på 16 når hun skal på fest, det er mye bedre en at hun drikker alt mulig rart som er der istede.
Er dere ikke enige?

Jo absolutt. Det er et kjempegodt forbilde å bryte norsk lov. Og det er viktig å lære barna at man ikke kan feste og ha det gøy uten å ruse seg. I tillegg så viser det seg at de som får med alkohol hjemmefra drikker mest, fordi de har fått lov, så det de får med hjemmefra kommer bare i tillegg til det de hadde drukket om de ikke fikk med noe. Så da kan man jo virkelig få det artig med konsekvensene av et enda større alkoholinntak. Som man selv er ansvarlig for. Hva er vel en fest uten at noen blir så drita at de ikke klarer å ta vare på seg selv? Å hente barnet sitt på legevakten etter å ha blitt voldtatt i bevisstløs tilstand og har måttet blitt pumpet, er jo kjempefestlig. Det samme er det å sitte i rettsak med sønnen sin som har banket opp noen i fylla, festlig! Altså man er jo ikke gode foreldre om man ikke gir barna sine disse lærerike opplevelsene i ungdomstida! Og det bør absolutt ikke vente til de er over 18 år, for da er sjansene større for at de dessverre blitt mer ansvarsbevisste og klarer å begrense seg.

(Innlegget er ironisk for de som ikke skjønte det)
 
Kommer aldri til å kjøpe alkohol til mine egne barn når de er 16år nei. Det gjorde ikke mine foreldre og ikke mannen sine heller. Ulovlig!
 
Jeg kommer ikke til å kjøpte alkohol til mine barn, og jeg kommer ikke til å la de få lov til å drikke før de er 18. Jeg eller samboeren, evt andre foreldre vi kjenner godt, kommer alltid til å hente på fest, og en av oss vil være våkne når de kommer hjem.
 
Jeg tenker det er enda viktigere å skape en åpen dialog der barna må være ærlige om at de drikker. Det er viktig å skape gode holdninger fra de er små, og så blir det til syvende og sist de som drikker alkoholen når tenårene kommer - jeg kommer ikke til å bifalle valget, men jeg skal samtidig ha en god dialog med barnet. Jeg skal alltid vite hvor de er, og skal alltid hente så jeg vet at barnet mitt er trygt. Samtidig er det viktig å ha kontakt med venner av barnet mitt og barnet mitt i løpet av kvelden. De skal aldri være redd for å ringe meg hvis det oppstår en ubehagelig situasjon som en voksenperson bør være med på å løse (alkoholforgiftning etc.).
 
Last edited:
nei ikke enig

Har foredrag 2ganger i året om dette på ungdomsskolen jeg jobber.
Jobber med Holdningene til alkohol og hva de kan gjøre med en ung kropp.
Vi har en åpen dialog der foredragsholderen bruker seg selv som eksempel og oss andre voksne på skolen som er ærlige i at det er noe de fleste drikker.

Men det er stor forskjell på å være ærlige å gå å kjøpe øl til mindreårige selv , nei jeg kan ikke stoppe mine gutta hvis absolutt vil smake når den tiden kommer.
Men det er jobben min som mor å ikke gjøre det lett for dem heller.
 
Back
Topp